bijzondere trussconstructies

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Roelande
    • Jan 2009
    • 140

bijzondere trussconstructies

Tijdens het dagelijkse surfmomentje een Belgisch bedrijf met toch wel zeer bijzondere trussconstructies tegengekomen. Enjoy

Verder ook wel een eerder amateuristische manier van vervoer van truss:

Last edited by Roelande; 03-11-11, 23:02.
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5429

Wow...
    Ziter er zeker fraai uit.
    En een paar daarvan doe je echt niet zonder een CAD-programma.

Maar een paar daarvan doe je ook gewoon NIET
    (op de getoonde manier: géén bescherming tegen regen of wind in de regio NW-Europa).
    Mijn indruk is dat hier nooit een constructeur (veiligheid in sterkte+stabiliteit) bij betrokken is geweest.
    En nooit 1 Inspecteur van Bouwkundige Veiligheid bij is geweest.

Maar ja -
    In Belgie is - naar ik vrees - de handhaving van Bouw-/Publieksveiligheid ook
    nog steeds van het niveau dat ooit in de voormalige Congo is doorgevoerd:
    "Als het niet is omgevallen - dan staat het dus nog"
    Dus is dat een vrijbrief voor "Allez met 't Alu" bij createurs zonder remmingen.
    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• frederic
      • Jan 2006
      • 3511

Originally posted by rinus bakker
      Wow...
      Ziter er zeker fraai uit.
      En een paar daarvan doe je echt niet zonder een CAD-programma.

Maar een paar daarvan doe je ook gewoon NIET
      (op de getoonde manier: géén bescherming tegen regen of wind in de regio NW-Europa).
      Mijn indruk is dat hier nooit een constructeur (veiligheid in sterkte+stabiliteit) bij betrokken is geweest.
      En nooit 1 Inspecteur van Bouwkundige Veiligheid bij is geweest.

Maar ja -
      In Belgie is - naar ik vrees - de handhaving van Bouw-/Publieksveiligheid ook
      nog steeds van het niveau dat ooit in de voormalige Congo is doorgevoerd:
      "Als het niet is omgevallen - dan staat het dus nog"
      Dus is dat een vrijbrief voor "Allez met 't Alu" bij createurs zonder remmingen.
      Waar haal jij die onzin?

Comment

• Roelande
        • Jan 2009
        • 140

heb er nog een paar:

Comment

• tha_dj
          • Jan 2004
          • 375

Ik mis wel de ANTI inklim !!! neem aan, dat die folie je NIET echt weerhoud !!!
          your light !

Comment

• Hairman
            • Feb 2005
            • 68

Hmm, vreemd. Ik zie geen foto's...
            Layher is LEGO voor grote jongens...

Comment

• Robert H
              • Jan 2006
              • 377

Er moet wel een hele goeie helderziende in de organisatie van deze feestjes zitten. Als hier toch een regenbui losbarst, heb je het hele zootje niet zomaar naar beneden.

Comment

• hardstyle
                • Jan 2010
                • 427

Het bouwwerk ziet er geweldig goed uit...maar inderdaad, de weersvoorspellingen?:O

Comment

• pieturp
                  • Jul 2010
                  • 70

Ben ik nou de enige die 't merendeel van bovenstaande constructies echt über lelijk vind?
                  ... en etcetera en zo

Comment

• rinus bakker
                    • Mar 2002
                    • 5429

Van meer dan 100 Belgische cursisten die me (sinds 1999) bijna allemaal
                    op een vraag of een discussie in die richting, wisten te vertellen
                    dat de enige die ooit iets over veiligheid (in het algemeen) zou hebben kunnen zeggen
                    een vertegenwoordiger van de brandweer geweest was.

En uit een zeer ver verleden weet ik dat er ooit eens bij één 3-daags Feest in Mechelen (B)
                    is gecontroleerd op (te lange) arbeidstijden en gebruik van illegalen.
                    Plus dan nòg eens in het jaar erop volgend.

Het is/was in NL niet veel beter - maar ik weet van tenminste 5-10 gemeentes
                    (waaronder de 5 grote steden en een paar jaarlijkse festival gemeentes)
                    waar je niet zult wegkomen met dit soort van "Alu-als-een-Zwaluw" fantasien.

We draaien het om:
                    laat van willekeurig welk plaatje - in de getoonde reeks - de constructieberekeningen zien.

In Nederland is men - na Pukkelpop - in elk geval aktiever geworden vanuit de Gemeentes.
                    De afgelopen 3 weken heb ik 2 maal een aanvraag gehad of ik een tekening/berekening wilde maken.
                    [normaal gebeurt dat zo ongeveer 1 keer per jaar]
                    Tekeningen had men zelf niet - alleen een globale beschrijving van de afmetingen.
                    Of ik dus ook de tekening zou willen maken..
                    Op de tegenvraag of ik het merk/type en de techn. gegevens van de truss kon krijgen,
                    kwam men niet verder dan "Het lijkt op Prolyte"...

Nog eentje:
                    Is de Bouwkundige Dienst van Hasselt ooit op Pukkelpop geweest?
                    Waren alle constructieberekeningen ingeleverd voor een vergunning van de Gemeente?

Comment

• peentje
                      • Aug 2002
                      • 93

bij minuut 1.10 kun je zien wat wind met hangende constructies doet. Het merendeel van bovenstaande constructies storten bij een beetje windkracht als een kaartenhuis in elkaar. Zodra de hangende constructies gaan slingeren krijg je zoveel horizontale krachten dat de poten het niet meer aan kunnen. Er zit geen enkel windverband of schoor in. Voor een buitenevenement absoluut AFKEUR.
                      niet zo luid, ik kom voor mijn rust.

Comment

• rinus bakker
                        • Mar 2002
                        • 5429

Correctie!
                        Het merendeel van die constructies is juist blijven staan!
                        En die mafkezen die een gehangen constructie niet vastzetten en een tower niet aftuien of voldoende ballasten,
                        ja daarvoor hadden we nu net bouwkundige sterkte en stabiliteitsberekeningen uitgevonden...
                        die even door een Bouwkundige Dienst van een lokale overheid (VOORAF!) opgevraagd hadden kunnen worden.
                        Alleen al dat opvragen (cq. vooraf moeten inleveren daarvan), kan een hoop kaf onder het koren verwijderen.

Want elke JanL*l die dat niet doet / laat doen is meteen een stuk goedkoper.
                        En elke promotor die alleen maar de prijs van de leverancier als criterium hanteert
                        zou aan diezelfde prutser-schandpaal (het liefst bij harde wind!) geknoopt moeten worden!
                        Maar dat is slechte een mening hoor - zou ZKH onze Kroonprins zeggen.

Comment

• peentje
                          • Aug 2002
                          • 93

zolang 90%+ beslist op basis van prijs, hebben we het er mee te doen, schandpaal of niet. 2012 wordt weer een bijzonder jaar dus ik ga wel zien wat er dan weer fout gaat. Hoop niet dat er spullen van ons bij betrokken raken.
                          niet zo luid, ik kom voor mijn rust.

Comment

• Big Bang
                            • Apr 2008
                            • 652

@ peentje: vertel, vertel... Wie is "ons"?

't Staat vast al ergens op t forum gezien je al sinds 2002 lid bent, maar ik kan t niet uit je website halen
                            It's time to play the music, It's time to light the lights ...

Comment

• rinus bakker
                              • Mar 2002
                              • 5429

HH ik heb wel een vermoeden wie die wortel is...
                              Maar daar gaat het in dit topic niet om.
                              Wel om het feit dat het 'vrijwel' niets (!) kost om de organisator op de eventuele consequenties
                              van het alleen maar zo goedkoop mogelijk tenten/buhnes in te huren te wijzen,
                              door simpelweg te vragen hoe het met zijn evenementen-verzekering en die van die toeleveranciers is gesteld?
                              Of de licht-, geluid-, video-, enz-bedrijven zijn verzekerd bij instorten van constructies?

In Indianopolis was de organisator wel verzekerd tegen veel regen....
                              maar bleek dat niet te zijn tegen veel wind!
                              De organisatie had een algemene verzekering van ca. $ 1000.000, en de podiumbouwer ook.
                              Daar vielen 7 doden, 40 zwaar gewonden, waarvan een 10 tal met blijvende handicaps of invaliditeit...
                              Meer dan 100 schade-letsel/claims lopen er daar nu, varierend van ca. $ 100.000 tot meer dan $ 5.000.000!

En dan gaan we hier in de Lage Landen maar wat gokken met veiligheid,
                              omdat het eerst en vooral zo goedkoop mogelijk moet...
                              Moe! en Waarom?
                              Er zijn zat hedgefund/bank/verzekeraar/speculanten waarvan de directie/bonussen een veelvoud van die kosten bedragen.
                              Die monetaire boeven ! speculeerden/roofden uit een ander -de samenleving- z´n zak.
                              Organisatoren speculeren dan dus met een ander - het publiek - hun leven.

Comment

Working...