NoDuty LowDuty ExtraLiteDuty etc

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • moderator
    Moderator
    • Apr 2001
    • 5946

Omdat ik nooit te oud ben om bij te leren toch maar even de vraag gesteld: "linear traagheidsmoment"

Zou je over linear traagheidsmoment wat toelichting kunnen geven alsjeblieft;
    a) Wat dit is?
    b) Waarom het handig is om deze waarde mee te nemen in een vergelijk van trussen?

Wanneer het teveel off-topic gaat en het mocht een wezenlijk onderdeel in trussberekeningen dan lees ik het wel, maken we een nieuw topic aan!
    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• rinus bakker
      • Mar 2002
      • 5429

Ik snap wel waar ocramarco heen wil.
      Dat legering, weerstands en traagheidsmoment zijn een objectievere techninische gegevens.
      Wat betreft de eerste kunnen we snel klaar zijn:
      Van de serieuze merken (want we gaan het niet weer hebben over "de alu-brader om de hoek") gebruikt:
      - in de VS 90%: AW 6061 T6
      - in de EU 80%: AW 6082 T6
      (en de twee dominerende Franse merken zijn met de Franse Slag bezig en pruttelen met andere legeringen
      en vage tabellen als ze die uberhaupt al hebben.)

Maar bij de lijst van ocra hoort dan natuurlijk ook nog altijd:
      Welke Vf is in de tabellen verwerkt?
      Is dit berekenen van tabellen gedaan met of zonder rekening te houden met de dynamiek van startende/stoppende takels?
      Enz.
      Als je al die data er eerst ook nog eens bij wilt halen.....
      dan ga ik het publiceren van zo'n overzicht in mijn leven niet meer meemaken.
      Op dit moment kun je alleen maar belastbaarheids tabellen naast elkaar leggen,
      en konstateren dat kreten als MD, HD of LD allemaal dikke BD (Bullsh*t Duty) zijn.
      En als je zelfs geen tabel per merk + typeID kunt vinden...
      Dan is het eigenlijk net als met Autodrop: "Het zou verboden moeten worden".
      Van een staalconstructie willen we weten wat er van de constructeur aan mag.
      En ook niet meteen van welk legering het staal is.
      Gelukkig moeten "we" in de EU binnen een paar maanden allemaal met dezelfde "Eurocode 9" aan de slag.
      Helaas nog wel met de 'Nationale bijlages' (voor het Lidstaat sentiment)
      maar nog eens een decennium van overgangs-vertrouwens-gevoel daarna,
      en dan kunnen een Duitse, Engelse of Franse ingenieur geen andere (technische) taal meer spreken.
      Of de hele EU ligt dan al volkomen in duigen door de drentelende politieke druiloren.
      een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• ocramarco
        • Dec 2006
        • 15

Om niet heel technisch te reageren. Linear Traagheidsmoment heeft te maken met de vorm van de doorsnede van de balk waaraan je rekent. Samen met de max spanning van je legering kan je het maximale moment tegen buiging uitrekenen voordat het breekt. Daarvandaan kan je ook weer doorbuiging uitrekenen. Mocht je echt geïnteresseerd zijn kan ik het boek Sterkteleer van RC Hibbeler aanbevelen. Wat achtergrond kennis is wel vereist . Er missen zoals Rinus aangaf een hoop gegevens zoals veiligheids marges dus het zal altijd een benadering blijven. De tabellen die in het boek staan komen uiteindelijk af van deze berekenen.
        Of is het emperisch onderzocht Rinus, dat zou me bij sommige fabrikanten ook weer niet verbazen.

Comment

• rinus bakker
          • Mar 2002
          • 5429

Ik weet van sommige draadbraadboeren dat ze niets hebben berekend.
          Ze fabriceren wat buizen bij elkaar en gaan het dan gewoon steeds zwaarder belasten
          tot ze het mooi-kl*tek*t-moment-van-slopen ondervinden.
          Daartussen zijn dan wat metingen op doorbuiging gedaan.

Dat doen ze dan voor 3 of vier lengtes van overspanningen en Voila: de gegevens zijn bekend.
          Even wat andere waardes ertussen interpoleren,
          met een tabelsausje overgieten, een tekening of foto ernaast
          en wat zijn we ploseling een hele deftige meneer...
          [alleen gebeurt dat alemaal gelukkig niet meer zoveel als vroeger].

Comment

• ocramarco
            • Dec 2006
            • 15

Lachwekkend eigenlijk maar wel triest.
            Iedereen gaat af op die tabellen.
            Overigens wel een leuk onderzoek. De lengtes zelf meten, rekenen en vergelijken met de tabellen. AHK scriptie?

Comment

• rinus bakker
              • Mar 2002
              • 5429

Treurig en triest - en ook behoorlijk griezelig.
              Iedereen snapt meteen dat lassers die weten dat het om het "echchie" meer hun best zullen doen,
              dan bij het dagelijkse 13-in-een-dozijn-werk.
              Maar dat is wel wat er later uit de fabriek gaat rollen.

AHK ?
              daar ben ik mee gestopt.
              Na 5 pogingen sinds 1994 heb ik er mijn buik van vol.
              Maar Roy Schilderman heeft nog het jeugdig enthousiasme dat bij mij behoorlijk is versleten.
              Hij geeft nu les p de AHK.
              En hij krijgt "in de schoot geworpen" waar mensen als GertJan Brouwer (van Frontline)
              en ik(-zei-de-gek) jarenlang voor hebben lopen strijden en 'lobbyen'.
              Dus gooi deze bal eens op bij Roy.
              Ik heb in de loop der jaren wel 10-20 suggesties voor scripties gedaan.
              Maar juist op theatergebied (trekkenwand) lijkt alles bij de AHK-OTT wel aan dovemansoren gericht.
              Laat men zich daar nou eerst maar eens druk maken over "de eigen navel",
              voordat er zo nodig in die van anderen (rock-n-roll + expo + TV) gepulkt gaat worden.

Comment

• ocramarco
                • Dec 2006
                • 15

Ik weet het inderdaad, helaas heb ik Roy moeten missen, hij zat wel in mijn verdedigingscommisie van me scriptie.

Jammer dat blijkbaar niemand een mening heeft over het overzicht dat je aan het maken bent. Waar zijn de gebruikers die elke dag allerlei truss inplannen?

Comment

Working...