Ufo trussing

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ralph
    Banned
    • Aug 2000
    • 2649

Ufo trussing

Is het rigging, is het staging?
    Op de foto een bouwwerk wat ik dit weekeinde tegen kwam.
    Doordat het klusje wat ik zelf stond te doen al gebouwd stond maar een rondje door de stad geslenterd en uiteraard ook even bij de andere podia en activiteiten een kijkje nemen.

Wat het is: Oranje opblaasbare ufo op een constructie van truss
    Leuk bedacht, lampje in de witte bol, lampjes in de oranje ring, voor het eerst dat ik oranje truss zag.

fotootje, excuus voor de kwaliteit, iphones zijn geweldig, maar de camera zuigt.

Wat mijn aandacht trok nadat de opbouw was afgerond, waren die schuine "poten".
    Bij het aansluitblok in het midden was duidelijk te zien dat dit zo bedacht en ontworpen was.
    Met die wetenschap was ik benieuwd of de ontwerper gekozen had voor een standaard lengte truss en dan een spacer aan de buitenkant om het hoogte verschil tussen de binnste en de buitenste hoofdbuizen uit te vullen...

Een van de poten maar eens van dichtbij gaan bekijken en euh...
    Geen maatwerk stukje truss, geen spacers...oke, dat deed m'n wenkbrauwen fronsen.

Toen mijn WTF momentje van dit weekeinde:

Voor de mensen die het niet in eerste instantie zien: kan ook nooit gaan passen, er is een keuze gemaakt voor mes/vork koppeling.
    Zou niet mijn keuze zijn geweest, maar kan het wel begrijpen.

Wat ik dan niet kan begrijpen: je flikkert een complete constructie op de tekentafel, je tekent een aansluitblok en maakt een mooi stukje maatwerk.
    Maar dan monteer je aan de uiteindes van de poten een vork/vork verbinding waardoor het geheel, al zou er gebruik worden gemaakt van een spacer, NOOIT aan te sluiten zijn.

Wat mij betreft een dikke nominatie voor de Darwin-Award 2011.

Was een mooi gespreksonderwerp gisteren, maar over het waarom werden we het onderling niet eens.
    De enige conclusie die we onderling wel deelden was dat: Een Friese trussfabrikant in Groningen geen succes was.

@Rinus, mooie foto's voor je plakboek dacht ik zo
    Last edited by ralph; 05-06-11, 13:07.
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5429

Originally posted by ralph
    Is het rigging, is het staging?
    1) Op de foto een bouwwerk wat ik dit weekeinde tegen kwam.
    Wat het is: Oranje opblaasbare ufo op een constructie van truss
    Leuk bedacht, lampje in de witte bol, lampjes in de oranje ring,

2) (...) voor het eerst dat ik oranje truss zag.

3) Bij het aansluitblok in het midden was duidelijk te zien dat dit zo bedacht en ontworpen was.

4) Wat mijn aandacht trok (...), waren die schuine "poten".
    Met die wetenschap was ik benieuwd of de ontwerper gekozen had voor een standaard lengte truss en dan een spacer aan de buitenkant om het hoogte verschil tussen de binnenste en de buitenste hoofdbuizen uit te vullen...
    Een van de poten maar eens van dichtbij gaan bekijken en euh...
    (...) dat deed m'n wenkbrauwen fronsen.

5) Voor de mensen die het niet in eerste instantie zien: kan ook nooit gaan passen, er is een keuze gemaakt voor mes/vork koppeling.

6) Zou niet mijn keuze zijn geweest, maar kan het wel begrijpen.

7) Wat ik dan niet kan begrijpen: je flikkert een complete constructie op de tekentafel, je tekent een aansluitblok en maakt een mooi stukje maatwerk.
    Maar dan monteer je aan de uiteindes van de poten een vork/vork verbinding waardoor het geheel, al zou er gebruik worden gemaakt van een spacer, NOOIT aan te sluiten zijn.

8) Wat mij betreft een dikke nominatie voor de Darwin-Award 2011.

9) @Rinus, mooie foto's voor je plakboek dacht ik zo
    Hallo Ralph...
    dat is weer een fascinerende.
    Je vraagt je af of er in Groningen iets bestaat als een Dienst Bouw en WoningToezicht.

1) Maar de "immer wieder herholt Frag würde sein":
    over wat voor gewichten en afmetingen hebben we het bij benadering. Want wind, water (en erin klimmende zuiplappen?) zullen zeker hun effect kunnen hebben...

2) Goud, zwart, wit, rood, geel - het is een kwestie van geld en (poeder-)coaten. En ik heb ze allemaal al eens gezien hoor.
    Alleen besef ik me nu, dat ik nog nooit een TiP (Truss-in-Pink) heb gezien. Maar ben ook nog nooit op de "Canal Pride Parade" (ofzo) geweest.

3) Jammer dat je daarvan geen detailfoto hebt. Ik heb meestal wel een echte camera (met echte lens!) bij me.
    Naast een 'echte' telefoon. (ze weet wel, zo'n klein apparaatje waarmee je met iemand kunt 'verweg-bellen' .)

4) Dat lijkt me een revolutionair product: een 'spacer' onder een vaste hoek! Een 'anglaser' dus eigelijk, de vaste versie van een 'hinge'.

5a) Fout hoor: er is duidelijk te zien dat er gekozen is voor een vork-vork koppeling.
    5b) En daarbij heb je een platte middenplaat nodig die de mes vormt in beide vorken.
    Maar die moet dan wel precies op maat zijn...en ook passend op een glooiende plein-bestrating? Een illusie dus.
    Ik maak me sterk dat die dingen er wel waren maar dat het gewoon niet paste in de praktijk.
    Dat is het mooie van blind (?) vertrouwen op computers:
    ze maken alleen een model van de (ideale) wereld, maar zijn nooit de echte wereld!
    (Wat is er eigenlijk geworden van 2nd Life (ofzo). Ook zo'n hype van virtuele onzin met 'opgeleukte' avatars.)

6) Volgens mij zoudeze keuze toch beter werken dan een 'spacanglar'

7) Zie boven bij 5b)- en hier zou B&WT dan toch even achter de oren moeten krabben. Maar ja daarvan komt er nooit iemand uit het kantoor.
    En gelukkig hebben ze in Groningen geen werf-kelder-trappen.
    Hoewel mijn inschatting is dat die twee mes-vorken het ook wel moeten houden qua sterkte... maar dat voetstuk zonder ballast is gelukkig weer niet getest in een forse onweerbui.

8) Voor de non-fittest zeg maar?

9) Ze zitten al in de map "mijn afbeeldingen". Spassiba bolshoi.
    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• ralph
      Banned
      • Aug 2000
      • 2649

ad 1.
      De opblaasbare ufo met ledjes zal het gewicht niet zijn geweest, wel een dikke windvanger!
      Maten, indicatief, 4,5m hoog, 4,5m vanaf het middenstuk
      40'er vierkant truss.

ad 3. Bellen met een telefoon, heb ik wel eens van gehoord, toch gaat mijn batterij in de meeste gevallen leeg door datagebruik en niet door gesprekken.
      Een goede camera sleep ik niet mee. Zo heel frequent kom ik (gelukkig) niet van dit soort vraagtekens tegen die ik met anderen wil delen.

Had ook graag gezien hoe dat flinke(omvang en gewicht) middenstuk op hoogte werd gebracht, heb ik echter niet meegekregen.

ad 4. Lijkt me weinig revelutionair's aan.
      Die hoek is relatief eenvoudig te calculeren, de voetstukken hebben voldoende ruimte om oneffenheden uit te vlakken lijkt mij.

ad 5a. Snap je punt met die vork/vork verbinding, ik had de foto beter iets meer schuin kunnen maken, dan was het wel goed zichtbaar geweest. De binnenste ( vanaf het middenstuk gezien) verbinding was per hoofdbuis wel als mes/vork uitgevoerd.

ad 5b secondlife, regeringen en bankiers wil ik a priori niet betrekken in welke technische discussie ook, er zijn al genoeg beïnvloedingsfactoren zonder de hele wereld op je nek te leggen.

ad 6. Gat in mijn productkennis dan waarschijnlijk ( niet onvoorstelbaar) maar bestaan er dan ook "losse messen"? die je dan tussen de twee vorken bevestigd?
      Heb ik nog nooit gezien, maar dat is net als mijn klaarblijkelijke gat in productkennis niet onmogelijk, eerder een zekerheidje

ad 8.
      Voor het gebrek aan een bouwinstructie/kennis van zaken bij de verantwoordelijken voor het plaatsen.

ad 9. どういたしまして。

Comment

• rinus bakker
        • Mar 2002
        • 5429

met betrekking tot:
        ad. 1.
        Ik gokte 5 x 5m. Maar op die hoogte begint de wind in elk geval meer grip te krijgen.
        En kan zeker tussen de bebouwing vreemde effecten opleveren.

ad. 4.
        Eigenlijkhebje daarwel gelijk in... die spindels zitten er nietvoor niks,
        kortom -> 'koppel-messen' vergeten? Sukkels!

ad. 6.
        Wat (nog) niet bestaat is altijd te maken.
        Dat soort van gadgets'' maakten wij destijds zelf voor onze Slick systemen.
        Van staal weliswaar - want dat kon ik berekenen en verwerken.
        (aluminium zat toen nog niet zo in mijn competenties - en het lassen ervan nog steeds niet,
        ook niet na die jaren bij Prolyte. Want alu-lassen is eenvak apart.
        Ook al was het voor deze 'koppel-messen' niet nodig geweest.)

ad. 9.
        ik vermoed dat jouw Japans en mijn Russisch elkaar niet ver ontlopen.

Comment

• hugovanmeijeren
          • Oct 2004
          • 1436

Volgens mij stond diezelfde constructie ook al op het bevrijdingsfestival in Groningen afgelopen jaar.

Echter zonder UFO (wel een of ander ander ding) en niet oranje. Ik geloof dat het een stand voor reclame was of een bar of iets dergelijks.

Ik herinner me wel dat ik me ook al ontzettend verbaasde over de bevestiging van die uitstekende truss-benen. (Dat was ook de reden dat ik dit ding direct herkende...)

Blijkbaar duikt deze, absoluut vreemde, constructie overal in verschillende gedaantes in de omgeving van Groningen op...

Groeten Hugo
          Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• rinus bakker
            • Mar 2002
            • 5429

Kortom:
            op winderige feestdagen niet naar Groningen gaan.
            En als het mooi weer is wel.
            Of eigenlijk liever de dag ervoor, om de bouw van dit rare ding te kunnen aanschouwen.

Ik heb nog even zitten staren...
            Maar is het nou een
            UFO-zeester (5-poot?) of een UFO-insect (6-poot?)

Comment

• Hairman
              • Feb 2005
              • 68

Volgens mij is het een 6-poot. De 6e valt precies achter de "voorste".
              En zo'n "mes-verbinder"is ook gewoon een spacer... Toch?!?
              En je hebt ze ook in mes-vork-uitvoering, voor als je mes-vork-truss onder een hoek aan elkaar wil zetten.

Wat mij nog meer opvalt aan de foto is dat de poot op de rand van het voetstuk staat. Als die mes-mes-spacer niet paste (wat mij sterk lijkt want dat is inderdaad wel op te vangen met de spindels onder het voetstuk), dan had ik de poot op de andere vorken gezet die meer naar het midden van het voetstuk zitten. nu kan het hele voetstuk omklappen of opgetild worden...

P.S. wat denk je van een verstelbare spacer...
              Layher is LEGO voor grote jongens...

Comment

• vasco
                • Oct 2003
                • 2567

De rigging van de VanDobben ballen ziet er dan weer wel degelijk uit (lijken mij goed ondersteunt )

Comment

• rinus bakker
                  • Mar 2002
                  • 5429

Originally posted by Hairman
                  1) Volgens mij is het een 6-poot. De 6e valt precies achter de "voorste".

2) En zo'n "mes-verbinder"is ook gewoon een spacer... Toch?!?
                  En je hebt ze ook in mes-vork-uitvoering, voor als je mes-vork-truss onder een hoek aan elkaar wil zetten.

3) Wat mij nog meer opvalt aan de foto is dat de poot op de rand van het voetstuk staat. Als die mes-mes-spacer niet paste (wat mij sterk lijkt want dat is inderdaad wel op te vangen met de spindels onder het voetstuk), dan had ik de poot op de andere vorken gezet die meer naar het midden van het voetstuk zitten. nu kan het hele voetstuk omklappen of opgetild worden...

4) P.S. wat denk je van een verstelbare spacer...
                  http://lighting-effect.com/product_i...n1qfhumt99p083
                  1) Ik neem het maar van je aan. Alleen Ralph kan het met zekerheid zeggen.

2) Ik zou de naam "spacer" toch graag beperkt willen houden. Begripsvervuiling is toch al zo'n kwalijke zaak in ons vak. Iedereen (fabrikanten, gebruikers, adviseurs, journalisten) verzint allerlei namen zonder ze echt te definieren of te verifieren.
                  Het wordt dan een onduidelijk zooitje vol spraakverwarringen, en dat kan gemakkelijk aanleiding geven tot ongevallen.
                  Daarom zijn we zo hard aan normeringen toe.
                  Als ik een 'truss-spacer' zou definieren kom ik toch bij iets heel anders uit dan een "verbindingsplaat" of een "hinge-part".
                  En ik verbaas me ook over het gemak waarme sommige producenten spacers van meer dan 5cm lengte produceren.
                  Want met dat soort dingen in je truss constructie loopt de belastbaarheid rap terug door het verlies aan afschuifsterkte.

3) Eens. We waren er al achter dat dit een eervolle vermelding bij de trussprutsers verdient.

4) Gestoord. Zie ook bij 2).
                  En ook deze "alu-buisjes-brader" doet geen enkele -informatie over belastbaarheidsreductie bij dat soort dingen.
                  Lekker allemaal het probleem voor de klant laten, die is toch dom (of gek?)
                  Als fabrikanten van auto's, magnetrons, koelkasten, grasmaaiers - of wat dan ook - zo met hun product-info
                  (en hun klanten) omgingen, stond er na een paar maanden al een advocaat op de stoep.
                  Maar wij zijn met z'n allen dus heel erg dom (of gek) dat we alles maar pikken en slikken.
                  (Het zal dus wel aan dat laatste liggen? )

Comment

• ralph
                    Banned
                    • Aug 2000
                    • 2649

@All, de constructie was een zespoot.

@Hugo, Gelet op de staat van de truss, geen krasje op de hoofdbuizen, nagelnieuwe pennen en veren, was dit een nieuwe constructie.

@Rinus, de dag ervoor kan je gerust naar Grunn gaan, maar dan wordt je geduld zwaar op de proef gesteld.
                    Deze constructie werd opgebouwd aansluitend aan het einde van de warenmarkt op zaterdag en stond in een paar uurtjes....het juiste tijdsbestek van opbouw kan ik je niet melden, heb er niet de hele tijd naast gestaan.

@Vasco: Waren inderdaad prima ballen! nieuwsgierig aagje

Comment

• hugovanmeijeren
                      • Oct 2004
                      • 1436

Originally posted by ralph
                      @Hugo, Gelet op de staat van de truss, geen krasje op de hoofdbuizen, nagelnieuwe pennen en veren, was dit een nieuwe constructie.
                      Hey Ralph, toch niet, ik heb even de foto's van het bevrijdingsfestival bekeken en daar staat toch de oranje ufo op (ik dacht dat het niet oranje was, maar ik had me blijkbaar vergist).

Hier zie je hem op de achtergrond staan: http://www.bevrijdingsfestivalgronin...bfg_2011_3.jpg

Groeten Hugo
                      Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

Working...