American DJ ST-132 Wind Up Statief

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ward.G
    • May 2011
    • 4

American DJ ST-132 Wind Up Statief

Beste,

Klopt dit dat de American DJ ST-132 Wind Up Statief 100 kg vertikale belasting aankan?
    Heeft iemand hier ervaring mee?

Groeten
    Ward
  • glennwestlander
    • Aug 2009
    • 91

ik heb de statieven al een jaar of 2, en ze zijn helemaal top!

bij mij heeft er max:

8m truss Tri
    8 scans martin scx 500
    8 parren american dj led par 64
    2 blinders 4 lampen per blinder
    backdrop 8 x 4 m
    2 lasers kilo of 5 ps
    en nog wat overige rotzooi op gestaan, en dat ging verrassend goed!

hoop dat je hier iets aan hebt!

groet!

Comment

• renevanh
      • Oct 2004
      • 2371

Heb er zelf sinds kort ook 2 en al vaker met deze statieven gewerkt. Het zijn hele stevige dingen.

De belasting is een dingetje, overal staat iets anders, maar 100kg moet zeker geen probleem zijn.

Het enige nadeel is dat ze best wel zwaar zijn (25kg), maar verder top statiefjes, zeker voor het geld!
      Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• 4AC
        • Nov 2007
        • 1791

Dit zijn prima statieven.
        Indien het budget laag is zijn deze naar mijn weten de meest verstandige keuze, omdat ze relatief gezien sterk en solide gebouwd zijn. Zeker vergeleken met sommige concurrenten.
        Alle onderdelen zijn namelijk van staal, met bijhorende voor- en nadelen (je moet wel spierballen hebben in deze branche). Alleen het handvat is zo ongeveer van plastic, maar gelukkig wel van het degelijke soort.

OT: De maximale belasting is -volgens de meest betrouwbare bron die ik kon vinden- echter 85 kg, meer zou ik ZEKER niet aanbevelen. Je moet het gewoon 'op safe spelen' met dit soort dingen. Geen 'kan net' (Twents voor: kan NIET) situaties, maar dan gewoon een fatsoenlijke huren.

Mvg,

Teun

Ps. Leer jezelf wel een consequente handeling aan om die borgpennen goed te gebruiken (werkt onhandig maar ze zitten er niet zomaar!).
        Pps. Het statief heeft gewoon een 35mm diameter 'kop' wat ideaal is om je buren te verrassen met een 12" kastje op 4m hoogte:
        uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
        Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

• Ward.G
          • May 2011
          • 4

Bedankt iedereen!

Groeten

Comment

• rinus bakker
            • Mar 2002
            • 5429

Lezen we niet meer?
            Geheel eens met 4AC
            een snel rondje webshops:

"een maximale hoogte van 4.00 meter en draagkracht van 85.00 kg"

"Dit statief heeft verdacht veel weg van de Mobil-Tech SPA-2 statief"
            Die min of meer gelijk is aan de SPTek4000 (80 kg op 4,1 m),
            en de Showtech die tot
            "elke gewenste hoogte in te stellen tot maximaal 4 meter. De lier is van zeer degelijke kwaliteit, en is mogelijk om 85 kg omhoog te takelen"

Dus 100kg eraan bevestigen is 15 - 20% teveel = overbelasting!
            Dat is een ernstige overtreding - waarop een (potentiele) boet staat van € 1300.
            Gelukkig wordt er bezuingd op de AI (veel hadden we er toch al niet aan, want het grootste deel van die dienst bestaat uit "pennenlikkers" en "burobobo's") dus de pakkans loopt met de dag terug.
            En dan maar hopen en bidden dat je de verzekeraar(s) ook om de tuin kunt leiden.
            (of eigenlijk - check eens of je wel een bedrijfs-WA hebt?)
            Maar met dit soort onbenul in de werkzaamehden ben je natuurlijk nooit verzekerd!
            een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Rolandino
              • Mar 2007
              • 1451

Mss heeft ADJ wel de 75% regel toegepast op hun statieven ( dus maximaal 85kg is al met de marge eraf )

Dit zou kunnen puur uit veiligheid om overbelasting te voorkomen.

Wordt ook vaak gedaan bij veel van dit soort meuk
              EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

Comment

• renevanh
                • Oct 2004
                • 2371

Op de site van de ADJ (in dit geval de Global Truss site dus) wordt over 220lbs gesproken, dat is bijna 100kg.

Op de sites van diverse webshops staat de 85kg die Rinus aanhaalt, maar bij J&H spreken ze over de 100kg. Die lijkt dus juist te zijn.

Linkje: http://www.globaltruss.com/ProductDe...=4&Category=41
                Last edited by renevanh; 03-05-11, 18:07.
                Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• rinus bakker
                  • Mar 2002
                  • 5429

@ Rolandino

"Misschien" bestaat niet!
                  Die info hoort (moet) de fabrikant in zijn manuals duidelijk maken.
                  Er hoort een CE - en IIA verklaring bij te zitten.

Als er netzoveel verwarring zou zijn over het laadvermogen van een auto
                  kwam ie nooit door de keuring van de RVV.

En als je niet eens weet op welke brandstof die moet rijden
                  ga je zo'n ding toch niet eens kopen.
                  Het enige vermoeden dat er bij mij weer rijst:
                  het wordt gemaakt in China en iedereen mag er zijn eigen stickers op plakken
                  als je er maar genoeg afneemt....
                  Manuals?
                  Die flikkeren ze toch meteen weg en Never F**king Read Them.
                  Dus waarom daar enige moeite voor gedaan en geld aan besteed?
                  Dat geld en tijd verspillen ze er maar mooi aan op een I-net forum.

En Globaltruss maakt geen statieven - ook dat is weer gewoon een legbatterijen-eieren-handelaar!
                  Maar:
                  Goedkoop is duurkoop.
                  Dat hebben we hier op dit forum ook elke maand wel weer in enig verband bij de oren.
                  een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Rolandino
                    • Mar 2007
                    • 1451

Sorry hoor rinus maar ik vind jouw opmerking nergens overgaan.

Renee bevestigd mijn uitspraak.

Ik heb ook met ADJ gebeld en die zeggen mij hetzelfde.

Er word idd bij het maximale gewicht ( 85kg ) al rekening gehouden met de 75% norm.

ze zijn "zwaarder" belastbaar ( hooguit kilo of 110 ) maar uit veiligheidsnormen hebben ze 85kg gemaakt.

Dit om overbelasting te voorkomen.

En een statief niet maximaal te gebruiken gaat hij langer mee dan kontinu de volledige last te gebruiken Wat bij verkeerd gebruik nadelige gevolgen kunnen hebben maar dat heb je ook met minder belasting. Al is de staief met 20kg beladen bij verkeerd gebruik kan deze ook instorten of omvallen
                    EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

Comment

• timedriver
                      • Sep 2010
                      • 144

Dit statief is ook leverbaar met TUV stickertje, waarbij het geheel gewaardeerd is op 85kg. Volledig identiek, alle componenten hetzelfde, maar enkel een ander merkje.

Waarschijnlijk is alleen de lier 'gepruft'. Ik ben blij, dat ik ze niet meer gebruik. Niet, omdat ze niet in staat waren tot het heffen van de last, maar omdat ze mega lomp zijn. Ik geloof er geen barst van dat ze 'maar' 25kg zijn. Ik gok eerder richting de 30.

Wij zijn overgestapt op Fantek T-101, wat een genot qua handzaamheid!
                      I am a Timedriver!

Comment

• Rolandino
                        • Mar 2007
                        • 1451

Dat is zeker een nadeel van dit statief. Ze zijn redelijk zwaar en onhandig in vervoer.

Verder is de prijs ( 129,00 in BTW ) kwaliteitverhouding goed te noemen.

Comment

• Roelande
                          • Jan 2009
                          • 140

naast het gewicht (inderdaad richting de 30kg) is de opbouwhoogte van 180cm ook wel redelijk ambetant als 'kleine' persoon, zeker bij square truss waarbij je de kabels bovenop legt...

Voor de rest ben ik al drie jaar een tevreden gebruiker van de statieven. Ik zou ze direct opnieuw kopen.

Comment

• ljanton
                            • Sep 2003
                            • 373

Ik zou ze enkel durven gebruiken voor backdrop met wat pars eraan en zeker niet boven publiek...

Comment

• Stoney3K
                              • Sep 2007
                              • 1399

Originally posted by ljanton
                              Ik zou ze enkel durven gebruiken voor backdrop met wat pars eraan en zeker niet boven publiek...
                              Even rekenen voor een bruggetje boven publiek:

Twee statieven, capaciteit 85kg * 1,5 = 127,5 (Vf5.0 zonder riggingplot), voor Vf10 geeft dit dus een draagcapaciteit van 63.75kg.

Eigen gewicht van 6m truss is een grove 20kg, dat rest nog 40kg voor parren, kabels en ander spul.

Met het meeste intelligent licht is dat niet enorm veel, maar als je met LED werkt kan het een aardig vol trussje opleveren. En als je een fatsoenlijk riggingplot maakt (wat met 2 statiefjes en een dwarsligger simpel is) mag je de constructie wel tot 42,5kg per statief volledig belasten... wat je dus een ruime 60kg oplevert die makkelijk een tweetal scans en twee T4'tjes betekent.

Achter je eigen disco hoef je geen rekening te houden met halvering van de WLL, want je bent zelf de enige die in het risicogebied staat. Dan kun je dus zonder problemen 170kg inhangen (mits je een goed plot maakt) en 4 headjes, wat fourbarren en een sterrendoekje zijn dan ook geen enkel probleem voor deze statieven.
                              First make it work, then make it look pretty!

Comment

Working...