spiderman-acteur valt tien meter tijdens doorloop

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • showband
    • May 2001
    • 4516

spiderman-acteur valt tien meter tijdens doorloop

een onvoorstelbaar bericht...
    Spider-Man stort naar beneden - Showbizz & TV - AD

"dit is al het 4-de grote ongeluk in deze broadway productie"
    .................??????????????????
    na twee van dit soort incidenten zou je toch na gaan denken?

beeld "acteur valt 30 feet"
    lekker belangrijk!
  • Jeroen de Goei
    • Oct 2004
    • 376

ik heb vernomen dat deze man aan een touw vast zat, maar kan me voorstellen dat het een dynamisch touw was. of kan het een bungee geweest zijn.
    dat laatste geeft mijn zorgen. het is namelijk hip om bungee te gebruiken en dat niet iedereen de gevaren daarvan in ziet.
    Last edited by Jeroen de Goei; 23-12-10, 15:29.

Comment

• @lex
      • Jul 2006
      • 1086

Originally posted by Jeroen de Goei
      ik heb vernomen dat deze man aan een touw vast zat, maar kan me voorstellen dat het een dynamisch touw was. of kan het een bungy geweest zijn.
      dat laatste geeft mijn zorgen. het is namelijk hip om bungy te gebruiken en dat niet iedereen de gevaren daarvan in ziet.
      'Je hebt vernomen, je kan je voorstellen, het kan zijn geweest.' Misschien voldoende om dan niet te posten! Dit heet speculeren en is in dit soort gevallen niet netjes om te doen. Ken je de echte toedracht dan nog moet je voorzichtig met info omgaan, ken je de toedracht niet: zwijgen en afwachten of er iemand is die het wel weet!

Wat je wel kan doen is je medeleven betuigen en in dit geval van herhaaldelijke ongelukken je afvragen waar ze mee bezig zijn. Dit doe ik dan bij dezen!

@lex
      Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• Jeroen de Goei
        • Oct 2004
        • 376

Originally posted by @lex
        'Je hebt vernomen, je kan je voorstellen, het kan zijn geweest.' Misschien voldoende om dan niet te posten! Dit heet speculeren en is in dit soort gevallen niet netjes om te doen. Ken je de echte toedracht dan nog moet je voorzichtig met info omgaan, ken je de toedracht niet: zwijgen en afwachten of er iemand is die het wel weet!

Wat je wel kan doen is je medeleven betuigen en in dit geval van herhaaldelijke ongelukken je afvragen waar ze mee bezig zijn. Dit doe ik dan bij dezen!

@lex
        mijn oprechte medeleven, hopelijk krijgt ie een lekker fruitmandje.
        maar weet iemand waar deze persoon aan vast zat? ik heb vernomen (sorrie) dat het touw was.

op Video: Spider-Man ongeluk op video! | Musical staat Koord en Kabel. maar op andere videos zie je toch wel iets van Bungee.
        Last edited by Jeroen de Goei; 23-12-10, 15:28.

Comment

• @lex
          • Jul 2006
          • 1086

het is namelijk hip om bungee te gebruiken en dat niet iedereen de gevaren daarvan in ziet.

mijn oprechte medeleven, hopelijk krijgt ie een lekker fruitmandje.

Maar weet iemand waar deze persoon aan vast zat? ik heb vernomen (sorrie) dat het touw was.
          Je snapt het dus nog steeds niet...

@lex
          Last edited by @lex; 23-12-10, 17:59.
          Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• rinus bakker
            • Mar 2002
            • 5429

Een wat uitgebreider stukje is hier te vinden:
            Actor Injured in Fall During 'Spider-Man' Performance - NYTimes.com

Touw op die manier (sprong) gebruiken zonder iets van een 'vertragende' lier is natuurlijk idioot.
            En bungies over zo'n scherpe rand lijken me ook niet gezond...

Broadway.com | 'Human Error' Blamed for Spider-Man Accident

Wat verder rondlezen - en de aanbeveling van OSHA in het achterhoofd - lijkt de suggestie te zijn dat er iets mis is gegaan met de verbinding met het harness.
            Nu moeten er twee man onafhankelijk van elkaar bekijken of dat allemaal op de goede manier vast zit.
            Dat was dus kennelijk niet zo...?
            Want dat scheelde in kosten van het technisch personeel??
            Het is ook een beetje raar dat je de shows al een paar weken voor de premiere (voor vol tarief) in de verkoop doet als 'preview'.
            Maar ja, voor de (bonus-)banken en (graai-)verzekeraars valt er niks (meer) te speculeren in de entertainment.
            Die legden (en leggen) het risico (en "hun kosten") bij de anderen in de samenleving.
            Last edited by rinus bakker; 23-12-10, 18:58.
            een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• kokkie
              • Nov 2003
              • 1166

Originally posted by @lex
              Je snapt het dus nog steeds niet...

@lex
              Ik snap het wel!
              Jeroen is een rigging-professional die zijn sporen ruim verdiend heeft in entertainment rigging en en ook ruime ervaring heeft met acrobatische acts en artiesten. Hij is een enorme aanwinst voor dit forum.

Van jou zou ik het niet durven zeggen, aangezien je geen info over jezelf in je profiel hebt. Verder heeft je medeleven betuigen op zo'n Hollands forumpje in onze o zo geliefde Nederlandsche taal geen enkele zin!

Op de filmpjes zie je duidelijk dat iets uitrekt tot over het maximum en het daarna begeeft. Verder zie je ook de kabel/het touw/bungee over een behoorlijk scherpe hoek gaan. Hier is best wel iets over te zeggen zonder verdere kennis.
              Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• crewpoint
                • Feb 2004
                • 82

touw

Aan het gedrag van het touw te zien op het filmpje den ik dat de opmerking van jeroen kan kloppen en dat het bungee gaat. Gedrag van dynamisch touw tijdens een breuk is anders. Dit lijkt meer op bungee wat op de scherpe rand afschuurt of door de warmte ontwikkeling zacht lijkt te worden

risico hoor!

Gr Willem

Comment

• @lex
                  • Jul 2006
                  • 1086

Ik denk dat het - op het moment dat het over een schuldvraag gaat - erg belangrijk is dat je geen geruchtenmachine in werking zet. De artikelen die Rinus vermeldt zijn danook een goede eerste bron om te discussiƫren over een mogelijke oorzaak.

De opmerking van het fruitmandje zal inderdaad niet bij de stuntman terechtkomen, maar gezien het feit dat hij met een neck collar op een brancard wordt afgevoerd kan erop duiden dat het zijn laatste voorstelling was. Dan is de opmerking wel echt heel erg cynisch en wat mij betreft dus binnen de context van wat we op dit forum bespreken zeer irrelevant!

Maar ik sta natuurlijk open voor andere meningen.

@lex
                  Last edited by @lex; 24-12-10, 10:52.

Comment

• rinus bakker
                    • Mar 2002
                    • 5429

Van allerlei bronnen (=topic-discussie op andere forums):
                    1.Rigging-ontwerp door zeer gerespecteerde en zeer ervaren man uit Canada.
                    2.Machines van heel bekende en als zeer betrouwbaar bekend staande firma.
                    3.Productie door een bedrijf met nogal grote 'egos' en nogal slecht gevulde kas.

En de 40 jaar ervaring leert mij dat productie firma's in 95% van de gevallen
                    eerst en vooral proberen te bezuinigen op (= in de kosten snijden van) de techniek.
                    Waarbij het meest gemakkelijk is / lijkt om 'mannetjes' weg te laten,
                    waarvan producers niet echt 'snappen' waarvoor die allemaal nodig zouden zijn.
                    De 'human error' en de aanbevelingen van OSHA duiden daar ook wel degelijk op.
                    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

Working...