Accidents waiting to happen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Funmaker
    • Jun 2006
    • 922

Accidents waiting to happen

Op "aanvraag" van Rinus een aanvullend topic voor foto's & verhalen van constructies die levensbedreigende vormen aannamen maar wel *gelukkig* bleven staan.

aftrappertje:

(gsm foto's => slechte kwaliteit)
    Cirkel opgehangen onder een bijna volledig horizontale bridle aan een soort kettingsysteem... Ben er zelf niet onder gaan staan maar zag de volgende dag toch ook geen krantenkoppen.
    Last edited by Funmaker; 07-03-10, 16:31.
    Hold on a second, relax and listen...
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5429

Dat ander (cursus) topic is foto's editen
    Gelukkig heb ik een grootbeeld scherm.

Maar ik zie die kettingen van jou amper,
    en
    wel twee trussen die naar die cirkel lijken te lopen.

Heb je de krachten op die kettingbridle ook berekend.
    laten we afspreken dat gevaarlijk lijken niet genoeg is
    voor dit topic moet het ook echt gevaarlijk zijn:
    Te lage Veiligheidsfactor,
    Te hoge Materiaalspanning,
    Te lage Stabiliteit tegen kantelen enz.

Ik zie niet wat de cirkel aan spots heeft
    en alleen maar platheid van een bridle zegt mij helemaal niks.
    [Al de slappe riggingsoftware die op tilt gaat of begint te piepen bij 120 graden is al een jaar of 15-20 achterhaald.
    De aanslagnormen zijn sinds de jaren 90 ook bijna allemaal naar een binnenhoek (alpha) van 90 ipv 120 graden gegaan.]
    De krachten die in de bridle (en de aanslagpunten) zitten zeggen mij deste meer.
    En dan kan zelf 90 graden soms teveel zijn
    (Zoals bij die zware K*t-PA's of dito Loo(E)D-schermen) .

Om op dit 'accident' te wachten kunnen we waarschijnlijk beter in Chili gaan wonen? Ik ben ook niet meer de jongste, snap je?
    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Funmaker
      • Jun 2006
      • 922

Feit,
      Zover ik het nog weet hingen er 4-6 heads in de cirkel, 8 van die ledcone's, 12 tal 30cm spiegelbol en dat doekje.
      Die truss die je daar heen zag gaan was enkel om hem te stabiliseren want die lag er bovenop bevestigd.

Zal er volgende keer op letten dat het er niet enkel gevaarlijk uitziet.
      Hold on a second, relax and listen...

Comment

• jurjen_barel
        • Jun 2003
        • 3148

Je bedoelt dus constructies waarin zware speakers worden gevlogen in veel te dunne decotruss, hangend aan ielige home-made staalkabels die met de meest exotische hoekbelastingen samenkomen in kleine HomeDepot-scharnieren en oogjes (uiteraard met minischroefjes in de dichtsbijzijnde houten constructiebalk vastgezet), samen met de goedkoopste klimkarabijnhaken van de Toys-R-Us?

Dit dus?

Deze valt nog mee op zich. Wel een flink gewicht in de hoeken, maar degelijke truss (alhoewel... geen vertikale wandstaven! Ook zo'n zaagtrussgevalletje?) De ophanging is een stuk enger (detailfoto later).

In iedere hoek een JBL Eon en over de lengten een zooitje kleine parren en een dot kabels.

De hoofdbuizen van deze decotruss waren niet groter dan mijn duim (en ik heb niet hele dikgezette handen). Om nog maar niet te spreken over de wanddikte.

De scharnier achter de balk (gelijk aan die voor de balk) is gebruikt voor de truss met inhoud van foto 1. Het oog is gebruikt om die decotruss op te hangen/positioneren.

Dit is de permanente installatie in de bar van een populair skigebied, een uurtje rijden bij mij vandaan. Het gerucht gaat dat ze de Olympische Winterspelen van 2022 binnen willen halen. Hopelijk zal er voor die tijd een hoop verbeteren. Voorlopig hebben we hier nauwelijks een fatsoenlijke arbeidsinspectie (ja, ze kunnen enkel meten hoeveel meter de hekken van te slopen gebouw af moeten staan, maar van dit soort zaken hebben ze nog geen pap gegeten).

Comment

• rinus bakker
          • Mar 2002
          • 5429

Foto 1:
          1) De truss is zo te zien een Astralite.
          Die missen (net als de Litebeams van Slick) de verticale eindstijlen.
          En zijn dus ook zonder erin te zagen rete-kwetsbaar voor vallen of stoten.
          2) Heeft iemand enig idee wat die JBL-speaker-cluster weegt?
          3) mijn natte vinger zegt dat de kabeltjes op de foto's 3mm zijn.
          { breuksterkte op een goed geknepen Nicopress is pakweg 500 a 600kg. }
          Maar dat is dan wel op 3 crimps gebaseerd en niet op 2 zoals de foto lijke te laten zien.
          Op 2 crimps gaat de zaak gewoon 'aan de slip' en dan bij lagere waardes dan die 500kg vrees ik.

Foto 2 en 3:
          Dat is volgens mij van die kiele-kiele truss van Mobiltech, een Frans(?) merk meen ik.
          Dat van die dunne hoofdbuizen klopt dan ook wel.
          Het is staal (verchroomd ofzoiets) en zeker géén aluminium.
          Net FF op hun site gekeken en zo te zien maken ze het niet meer.
          (Al is er vast nog wel een copie te krijgen in "Het Rijk van Het Midden")

Foto 4:
          HolyCrap - wat een mafketels! Houtschroef rigging.
          Maar ook hier geldt weer - als je er een balonnetje aanhangt duur het miljoenen jaren voordat het misgaat. Dus:
          1) Wat weegt die zooi?
          2) Hoe "plat" zijn die tweesprong-parten?
          3) Hoe lang zijn de schroeven?
          4) Wat voor houtsoort is het?
          5) Wat is de breukkracht van dat scharminkel-scharnier
          en van dat U-beugelplaatje?

Pas als we dat allemaal weten (en Vf=breken of falen/10 kunnen vaststellen) voelen we ons misschien echt:
          'Dobro pojalovat' of 'Han Ying' bij meneer of mevrouw Sleeman.

[Of is het misschien beter om meteen zoveel mogelijk van die Sleeman naar binnen te kiepen?
          Zodat je al flink verdoofd bent voordat de klap zou gaan komen?

Degene die dit allemaal heeft opgehangen was in elk geval niet helemaal nuchter.]

Comment

• 4AC
            • Nov 2007
            • 1791

Originally posted by rinus bakker
            2) Heeft iemand enig idee wat die JBL-speaker-cluster weegt?
            JBL Mpro215's. De voorlopers van de huidige JRX reeks.
            PDF: http://www.jblpro.com/pub/mi/MP215.pdf
            4 stuks á 22,2 kg per cluster maakt 88,8 kg aan budgetJBL'ers.

Interessant topic btw!

Mvg,

Teun
            uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
            Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

• rinus bakker
              • Mar 2002
              • 5429

Complimenten 4AC
              Dat maakt een forum leuk.
              Samen kom je sneller verder als de kennis echt wordt gedeeld.

Laten we zeggen 90kg (hebben we de harpjes oid ertussen ook gehad,
              en ik hou van gemakkelijke getallen).
              Die 6-8(?)m truss is pakweg 3,5kg/m 8x3,5=28kg /2=14kg per punt.

Dus per staalkabel ophangpunt: 90+14= 104kg.
              Op de slecht geknepen (!) Nicopressklemmen rekenen we voor het gemak dan een bezwijkwaarde (uitschuiiven) van 500kg. En dan ben ik nog lief voor de dader(s)!

Breuk gedeeld door de last is de resulterende gebruiksfactor:
              500 / 104 geeft een Vf = 4,8. En dat is minder dan 5.
              Dus zou het zelfs in fabrieken, de bouw of de havens verboden moeten zijn.
              Natuurlijk zal je moeten "waiting for a long long time" voordat dit op je knars lazert, maar het voldoet in elk geval niet aan de regels van de riggingkunst.
              Dus mag dit zeker in dit topic.
              Want dit is net als met de komende aardbeving in Californie.
              Men weet dat het gaat gebeuren (de Big One is al een jaar of 20 over tijd),
              maar ze weten alleen niet wanneer.....
              En ze weten ook dat een flink deel van de na 1907 herbouwde huizen in het oude SanFransisco nog niet quake-proof zijn uitgevoerd.
              In ons geval moeten we van Vf=10 uitgaan om iets "entertainment-proof" te noemen.
              (Als het pand zou instorten kan je de rigging daar weinig aan laten doen).
              Dus bij deze van jurjen barel mogen we terecht spreken van een accident waiting to happen.
              {zeg ff in welke plaats we niet -of heel snel heel erg veel- moeten gaan dinken.}

Comment

• jurjen_barel
                • Jun 2003
                • 3148

Bovenstaand is de kroeg in het hoofdgebouw boven op de wintersportberg Le Massif in de Charlevoix-regio van Québec, Canada. Heerlijke pistes, bier is ook stukken beter dan het Nederlandse fabrikaat, maar van die hobbyconstructie in het dak gingen mijn oogleden toch even klapperen. Mijn pa was toevallig op visite en ook mee om een dagje te wintersporten, die schoof het af op: "daar hebben ze vast wel over nagedacht." En ik dacht nog wel dat iedereen wel zou kunnen zien dat men hier niet bepaald over veiligheidsfactoren heeft nagedacht.

Ik weet ik ook niet of ik banger moet zijn voor de schamele houtschroeven, het plaatmateriaal van de scharnieren of het staafje dat het scharnierpunt maakt. Ik kan me zo maar voorstellen dat als er een paar zuiplappen in de truss springen tijdens een feestje (ja, het hangt tamelijk laag), dat de natuurkunde de gebrekken hier afstraft.

Grote vraag blijft natuurlijk... Wat moet ik met deze info? Zoals ik al zei: arbeidsinspectie is hier maar matig geregeld.

Comment

• Timo Beckman
                  • Jul 2006
                  • 1298

Het kan altijd erger ?
                  Scaff clamp Not possible in china.JPG - Windows Live

Truss 2.JPG - Windows Live

Truss 2.JPG - Windows Live

power on.jpg - Windows Live

Comment

• Timo Beckman
                    • Jul 2006
                    • 1298

Deze is ook mooi

PSW Sound Reinforcement Forums: LAB: The Classic Live Audio Board => UMM, I don't know where to even start....

Comment

• qvt
                      • Oct 2009
                      • 721

Hier heb ik al eens meer foto's van gezien, wat een bende daar
                      There is no substitute for imagination

Comment

• rinus bakker
                        • Mar 2002
                        • 5429

Voor zo'n gebroken eindplaten-truss hoef je echt niet naar het Wilde Oosten hoor,
                        die kun je ook regelmatig vinden in het Wilde Westen.
                        Dat sommige Chinezen die Amerikaanse plated zooi namaken geeft te denken over hun kritische vermogen.
                        In een land waar elk jaar (!) 5.000.000 ingenieurs (!) afstuderen, zou je beter mogen verwachten
                        Maar er zijn in het Land-van-de-Ondergaande-Zon toch ook fabrieken die truss met de mes-vork en bi-conische verbindingen (na-)maken.
                        En voor soortgelijk rampzalige electra-kasten kun je ook in de EU nog terecht.
                        Maar laten we het electrisch onderwerp even buiten dit topic houden als we in de rigging-hoek zitten.

Comment

Working...