Riggen line-array

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Riggen line-array

Dag medeforummers,

Voor mijn zelfbouw line-array ben ik materialen aan het verzamelen om de set ook gevlogen te kunnen gebruiken.
    Zelf heb ik vliegframes gemaakt welke aan de kasten gekoppeld kunnen worden met de aluminium rigging van de kastjes.
    De kastjes wegen 25 kg per stuk en ik wil maximaal 8 kastjes per kant kunnen gebruiken.
    Voor alle berekeningen heb ik een veiligheidsfactor van minimaal 10 gerespecteerd en in de praktijk is die factor zelfs nog hoger uitgevallen.
    Inmiddels twee rondstroppen gekocht van 1 meter om de takel aan een truss te kunnen bevestigen.
    En die takel is waar het om gaat. Daar de set niet vaak gevlogen zal worden is de keus automatisch op handtakels gevallen met een capaciteit van 1 ton.
    De vraag is nu of iedere handtakel voorzien van een certificaat voor dit doel geschikt is. En als dit niet het geval is wat is dan een voor dit doel geschikte takel?
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!
  • Lala
    • Sep 2008
    • 370

Voor zover mij bekend is, is er geen verschil tussen handtakels (hoogstens per type en fabrikant dan). Dus eentje uit de industrie mag ook gewoon gebruikt worden. Bedenk wel dat als op de takel 1000 kilo aangegeven staat, je deze maximaal 500 kilo mag belasten. Dit ivm factor 10 ipv factor 5, wat in de industrie gebruikt word.

Comment

• MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

Originally posted by Lala
      Voor zover mij bekend is, is er geen verschil tussen handtakels (hoogstens per type en fabrikant dan). Dus eentje uit de industrie mag ook gewoon gebruikt worden. Bedenk wel dat als op de takel 1000 kilo aangegeven staat, je deze maximaal 500 kilo mag belasten. Dit ivm factor 10 ipv factor 5, wat in de industrie gebruikt word.
      Om die reden was ik al uitgegaan van een 1 tons takel, 8 kastjes à 25kg = 200kg, rigging frame, bekabeling erbij kom ik ruim genomen op 250 kg.
      Maar, ik vraag me af of de rijkelijk aangeboden takeltjes van rond de € 100,- ook werkelijk kunnen wat ze beloven en of het certificaatje wat daarbij zit ook algemeen erkend is.
      Wat moet er op een dergelijk certificaat vermeld staan?

Comment

• LJmalcolm

Originally posted by MusicXtra
        Maar, ik vraag me af of de rijkelijk aangeboden takeltjes van rond de € 100,- ook werkelijk kunnen wat ze beloven en of het certificaatje wat daarbij zit ook algemeen erkend is.
        Wat moet er op een dergelijk certificaat vermeld staan?
        Meestal krijg je waar je voor betaald Maar een degelijke takel van verlinde kun je ook al voor <300 eurotjes krijgen.

Van het certificaat zal er zowiezo op moeten staan wat de WLL.. Meer weet ik er (nog) niet van.

Comment

• Gast1401081
          • Mar 2001
          • 7999

www.mennens.nl

Comment

• MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

Originally posted by LJmalcolm
            Meestal krijg je waar je voor betaald Maar een degelijke takel van verlinde kun je ook al voor <300 eurotjes krijgen.
            Precies, ik wil gewoon betrouwbare takels hebben, kan takels kopen van 100 Euro maar als die dingen, ervan uitgaande dat de veiligheid in orde is, me alleen maar ergernis op gaan leveren geef ik liever 300 Euro uit aan iets goeds waar ik jaren mee vooruit kan.

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Originally posted by MacGyverSounds
              Tnx voor de link, zitten ook nog eens om de hoek

Comment

• luc2366
                • Jul 2002
                • 1161

Let wel effe op de werkhoogte van die hobby-takeltjes die je aan 100€ kan kopen! Maximale werkhoogte is meestal maar 2-3meter... terwijl jij toch al snel naar een 10mtr-exemplaar zal moeten uitkijken (en dan betaal je al snel 200-300€/stuk)

Comment

• MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

Originally posted by luc2366
                  Let wel effe op de werkhoogte van die hobby-takeltjes die je aan 100€ kan kopen! Maximale werkhoogte is meestal maar 2-3meter... terwijl jij toch al snel naar een 10mtr-exemplaar zal moeten uitkijken (en dan betaal je al snel 200-300€/stuk)
                  De meeste takels kunnen tegen meerprijs met langere kettingen worden uitgerust, ik wil 6 meter hijshoogte hebben.

Comment

• Lala
                    • Sep 2008
                    • 370

6 Meter? Is dat niet een beetje erg laag?

Comment

• MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

Originally posted by Lala
                      6 Meter? Is dat niet een beetje erg laag?
                      Denk dat dat nog wel mee valt, ik bekijk het als volgt:
                      Truss is 30 cm, daar komt de takel ongeveer 20 cm onder te hangen, die takel is zelf ook ongeveer 20 cm dus dat is bij elkaar al een kleine meter.
                      Mijn line-array kun je, indien gewenst gewoon vanaf de grond gaan stapelen, 6 kastjes is 1,6 meter hoog en vanaf die hoogte moet de takel beginnen.
                      De truss waar het onder hangt kan dan dus ruim 8 meter hoog zijn en dan begin ik dus echt op de grond en niet eens op het podium.
                      Andere manier is: Takel ophangen, daar het riggingframe aan bevestigen en dan de kastjes er één voor één onder hangen. In dat geval mag de haak van de takel in de onderste stand al 1,5 meter boven de grond hangen en kom ik dus ook makkelijk aan de 8 meter.
                      De meeste array's die ik heb gezien hangen allemaal op een meter of 5 hoog, uitgezonderd de sets voor arena's maar ik had niet de ambitie om dat met mijn set te gaan bespelen

Comment

Working...