hoe interpreteer je de max load van een truss?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • josip1981
    • Jan 2008
    • 9

hoe interpreteer je de max load van een truss?

ik heb een vraag in verband met het uitrekenen van het gewicht dat een truss mag dragen?
    ik was op de site van eurotruss aan het kijken en daar zeggen ze dat een hd 34 square truss over een lengte van 16 meter geen gewicht meer mag dragen, ofwel zie ik het fout?
    Eurotruss

stel nu dat je er de FD34 Ground Support Tower onder plaatst om het geheel omhoog te takelen? deze mag tot 10m hoogte 1730 kg dragen?

hoe ga je dan zien welke gewicht hier mag ophangen, vervallen de gegevens van de groundsupport omdat de trussen zelf minder kunnen dragen en kijk je gewoon naar het maximum belastbare van de truss??

willen ze zeggen met die 16m en het 0kg gewicht dat je eraan mag hangen dat je als je langer gaat je naar een zwaardere reeks MOET gaan?

alvast bedankt

josip
  • Funmaker
    • Jun 2006
    • 922

Als je een constructie bouwt moet je altijd het zwakste punt als maximum nemen dus stel dat je een groundsupport hebt die 2ton mag takelen met daaraan een truss constructie die max 500kg mag dragen. Dan ga je inderdaad maar max 500kg omhoog krijgen als je het veilig wilt spelen.

En inderdaad denk ik dat je als je een grotere overspanning wilt maken beter een zwaarder type neemt...

daarnaast die hd34 mag op 16 meter 0kg per meter dragen. Dus als je bv 10 dezelfde lampen hebt en je hangt die gelijkmatig op dan mag je volgens hen op 16 meter niks hangen... (distributed loads)

Maar als je maar 1 punt belast mag je er nog 322 kg aanhangen volgens hun tabelletje als ik juist ben... (point load)

correct me if i'm wrong.
    Hold on a second, relax and listen...

Comment

• josip1981
      • Jan 2008
      • 9

dat vond ik inderdaad ook zo raar, hij gaf inderdaad aan dat er nog meer da 300 kg aan zou mogen gehangen worden maar per meter zou je er niets aan mogen hangen??

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

Ik ken de normen niet voor truss maar het maakt bij een overspanning van 16 meter natuurlijk wel heel veel uit of je een last in het midden hangt of net naast een steunpunt.
        Zou het daar niet mee te maken hebben?
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• moderator
          Moderator
          • Apr 2001
          • 5946

en het getal wat er dan staat in die tabel, is dat het maximale aan kilo's wat je er in mag hangen?
          Of moet je dat nog afwaarderen?
          Welke Vf zit er in dat getal verrekend.....
          Een heleboel vragen waarbij de uitkomst redelijk cruciaal is en derhalve zeker de moeute waard is om aan de publicist van de tabel voor te leggen, in gewoon Nederlands: mail even met eurotruss, kan gewoon in het Nederlands, dus das de eerste hindernis die genomen is....laat je even weten hoe ze er daar over denken?
          Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• jeroenw
            • Dec 2003
            • 216

Er staan inderdaad wel wat rare dingen in die tabel.
            Ik zou mailen/bellen want deze tabel vertrouw ik niet helemaal.
            16m overspanning met 0kg load, deflection: 185mm
            16m overspanning met 322kg load, deflection: 181mm

Dat moet dan wel een soort van heliumballon zijn, minder deflection bij een grotere load... dat kan niet.
            laat je hier even weten wat eurotruss ervan zegt?
            \"Kost een par centen maar dan hedduh ok wa!\"

Comment

• rinus bakker
              • Mar 2002
              • 5429

Misschien is het een type-fout of zet-fout....dat kom je overal wel tegen.
              Ik kan het niet (meer) nakijken, maar jij hebt vast een oude brochure!

In de nieuwe Eurotruss brochure
              [ die nogal 'geinspireerd' is door de "Witte Bijbel" van Prolyte ]
              staat op pagina 40 onderaan keurig:

14m: CPL = 384kg - defl = 137mm // UDL = 55 kg/m - defl = 148mm
              16m: CPL = 322kg - defl = 181mm // UDL = 40 kg/m - defl = 185mm
              18m: CPL = 273kg - defl = 231mm // UDL = 30 kg/m - defl = 223mm

Wel heel forse doorbuigingen die ze toelaten,
              (er zijn heel wat fabrikanten die dat beperkt houden tot 1/100e à 1/200e)
              maar dat is het probleem van de 'klant' als ie veel kilo's wil hangen.

En de getallen in de tabellen zou ik halveren - als je die truss hijst of heft
              dwz. in combinatie met meerdere hijs/hefwerktuigen.
              Want de berekeningen van Eurotruss zijn ook op (Duitse) DIN 4113 gebaseerd, net als die van de meerderheid van alle "trussboeren".
              Die DIN-norm gaat uit van bouwconstructies met 'overwegend statische belastingen'.
              En dat is nou eenmaal niet wat je met bewegingen met werktuigen doet.

Er zit sowieso maar een Veiligheidsfactor van 1,7:1 tegen plastisch vervormen in die DIN.
              (En in de dit jaar in te voeren Eurocodes wordt het echt niet veel beter.)
              En 1,7:1 tegen vervormen, is toch wel FF wat anders
              dan 10:1 tegen breuk, en dat is wat we voor staalkabels of takelkettingen in onze sector aanhouden. Zelfs de Europese norm voor hijsbalken zit (bij die verdubbelde eis) in onze sector al op minimaal 4:1 tegen vervormen.

Truss is gewoon verreweg het zwakste onderdeel in de hijs/hef-keten.
              Alleen waren ze dat bij de BGV-C1 (Duitse verzekerings-eis) helaas even vergeten.
              een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

Working...