Beursperikelen...

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Companion
    • Dec 2005
    • 86

Beursperikelen...

Vandaag bezig geweest met wat AV voorbereidingen op de NOT beurs in Utrecht.
    Tref ik bij een stand een hele wand van pallets aan en een overbrugging van dezelfde pallets.
    Hoe het inwendig zat heb ik niet kunnen vaststellen, maar wel dat middels twee steels om de draagbalken een V-vorm naar beneden was gemaakt en daaraan een tweede staaldraad die dwars door de pallets heen gaat om de boel enigszins te ondersteunen.

Nu heb ik nog niet de tijd en gelegenheid gehad om de cursus bij Rinus te volgen, maar wat ik ooit heb opgestoken bij het IAB over hijsen is toch wel dat je geen schuine krachten op een dak spant mag uitoefenen.

Foto staat hieronder, is met de GSM gemaakt, dus helaas niet zo'n hoge resolutie...

Ik lees graag jullie reacties...
    Op naar de volgende beurs....
  • Jeroen de Goei
    • Oct 2004
    • 376

Originally posted by Companion
    Tref ik bij een stand een hele wand van pallets aan en een overbrugging van dezelfde pallets.
    Hoe het inwendig zat heb ik niet kunnen vaststellen,
    het is toch wel belangrijk om te weten hoe het 'inwendig' zit om hierover een mening te geven. niet echt duidelijk dus.

maar wel dat middels twee steels om de draagbalken een V-vorm naar beneden was gemaakt en daaraan een tweede staaldraad die dwars door de pallets heen gaat om de boel enigszins te ondersteunen.
    Een V-vorm zoals op foto noemen we in riggingland een 2-sprong of bridle.
    hoe weet je dat die bridle de pallets als last heeft? je hebt het niet inwendig kunnen vaststellen toch?

Nu heb ik nog niet de tijd en gelegenheid gehad om de cursus bij Rinus te volgen
    het lijkt me hoog tijd dat je een cursus gaat doen

maar wat ik ooit heb opgestoken bij het IAB over hijsen is toch wel dat je geen schuine krachten op een dak spant mag uitoefenen.
    de schuine krachten waarover jij het hebt bestaan uit horizontale en verticale krachten. volgens jou mag je geen horizontale krachten uitoefenen op een zo,n dak spant?
    zo,n I profiel als op jou foto kan horizontaal minder hebben dan verticaal, maar niet geheel onbruikbaar hoor.

een onderwerp voor de Argh website lijkt me.

op de foto is verder weinig te zien behalve dat er geen Jutte zit onder de staalkabel.
    Last edited by Jeroen de Goei; 29-01-09, 12:13.

Comment

• Companion
      • Dec 2005
      • 86

De staaldraad is door de pallets heen gehaald en onderlangs weer teruggeslagen naar boven.
      De onderste rij pallets had een houten steunbalk welke van links naar rechts liep en ondersteuning kreeg van de palletrijen resp. links en rechts.
      Ik heb onderwijl wel gezien dat de houten balken door het staaldraad ingesneden waren.

Ten aanzien van de krachten op het balkenprofiel, staat mij bij dat er alleen recht naar beneden een staaldraad gemonteerd mag worden, maar ik kan het mishebben hoor.
      Op naar de volgende beurs....

Comment

• Freek Fokker
        • Aug 2003
        • 495

Je ziet bijna niet anders dan bridles in beurshallen. Niks mis mee.
        SR20DET

Comment

• rinus bakker
          • Mar 2002
          • 5429

In elk geval een zeer creatieve titel bij dit bridle topic.
          Tjonge jonge
          - doe mij het bier maar dat op die pallets heeft gestaan.
          een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• thyzerrr
            • Nov 2004
            • 92

Niks mis met zo'n gebridlede tuidraad toch? Steels om de balken zijn voorzien van een slang, en ik geloof dat de max. belasting van deze punten nog onder de 100 kilo ligt. (kan ik ff niet terugvinden op de site van de leverancier)
            Weinig aan de hand hier lijkt me zo.

Proost dan maar?

Comment

• Joost van Ens
              • Jan 2001
              • 628

Ach, Ik heb gister nog even een stand helpen opbouwen op boot holland in het fec. Jammer genoeg had ik geen camera mee, want ondanks dat alles daar nog niet af is. (beurs begint pas vrijdag) Zijn er ook daar weer rigging technische pareltjes te bewonderen. Variërend van kompleet kromgetrokken truss, omdat de ene handtakel veel verder is opgehesen dan de andere, tot de onvermijdelijke schuine reeptrek, die in dit geval niet eens nodig is en natuurlijk weer kunstzinnig in elkaar gezette carré's

Wat me wel op viel is dat er tegenwoordig goed gebruik wordt gemaakt van burlappen. (of is er tegenwoordig een riggingfirma in het fec aktief en mag je niet meer zelf hangen?)

Nog even ter informatie, ik heb alleen maar 6 floorspots geplaatst, Was er voornaamlijk om een boot te helpen plaatsen, niet om te riggen.

Joost.

Comment

• thyzerrr
                • Nov 2004
                • 92

Altijd leuk om eens goed om je heen te kijken inderdaad.

Sinds 1 januari vorig jaar heeft het FEC een 'preferred' externe partij voor het hijswerk. 't Is me niet helemaal duidelijk wat dit voor gevolgen heeft voor bedrijven die toch graag zelf willen hangen.

Comment

• Poelmans
                  • Feb 2004
                  • 804

Zeg, maar wat is jullie ervaring eigenlijk met huisriggers van beurshallen?

Vandaag voor de eerste keer een trussje gehangen in de heizel (brussel, belgie, expo) voor onze beursstand. Piece of cake met mijn licht en geluids verleden, maar ik dacht bij mezelf toch, dat ik goed op details moest letten: grote hal dus veel controle, ikzelf heb geen riggerscertificaat, en ja, als het niet volgens de regels is moet je het toch weer naar beneden halen?

Zo gezegd zo gedaan en gewapend met shackle, bridlering en takel wil ik aanslaan (het was de bedoeling de takel te overbruggen).

Kom ik tot de vaststelling dat ik mijn standaard 1 ton shackles gewoon niet door de ketting krijg die voorzien is door de heizel. WTF?? Ok, vergeet de overbruggen dan, dan proberen we de takel in de ketting te haken. Past ook niet????

Ok, dan maar een verdiepje stelling bijgeplaatst, en aan de bridlering van de expo aanslaan (want ik zit midden tussen 2 spanten, en de steels van de spanten komen in een hoek van ruwweg 140 graden samen). Euh ja, op die hoogte aangekomen krijg ik eigenlijk in het oog dat daar gewoon een shackle hangt, en geen bridlering :s En die shackle hing dan nog met de boog naar beneden. En wat voor shackle! Eentje van 250kg ofzo. Allee, toch een enorm klein formaat, waar ik mijn takel ook niet eens kon inhaken.....

Uiteindelijk heb ik enkel de steels van de heizel laten hangen, en zelf 2 shackles en een bridlering in de plaats gehangen van hun zootje. De steels zelf waren trouwens ook wat dunnetjes. Ik vermoed 500kg

Jammer dat ik geen fotos genomen heb (bovenstaand is toch wat abstract), maar dat is niet zo evident op 9 meter hoog. Maar ik ben er zeker van dat zulk iets hier meteen afgekraakt zou worden. Vooral die shackle die dienst deed als bridlering vond ik frappant. En dat van de huisriggers van de heizel??

Ik begrijp natuurlijk wel dat ze voor die hoeveelheid takelpunten willen besparen, én dat er bij de afbraak veel meegejat wordt door de standhouders, maar veiligheid voor alles?

Hey, en eigenlijk aansluitend: zijn er ergens tabellen te vinden van de groote (diameter) van shackles, bridles steels, en andere, en welk hefvermogen ze dan aan kunnen. Ik gebruik altijd materiaal voor 1 ton, de rest ken ik niet, dus kan ook niet oordelen over de draagkracht.
                  Last edited by Poelmans; 19-02-09, 20:11.

Comment

• renevanh
                    • Oct 2004
                    • 2371

Dat is de ellende met 1 tons shackles... past vaak niet.
                    Zorg dat je wat 3,25 tons shackles hebt, die zijn een flinke slag groter en niet echt duur(der).
                    Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• rinus bakker
                      • Mar 2002
                      • 5429

Hallo Poelmans
                      Voor iemand die veel van licht en geluid (en bouwkunde!!!!) weet
                      is het teleurstellend om te horen hoe weinig je van rigging hebt kaas gegeten.
                      Maar daardoor totaal niet geremd voelt om dat toch te gaan doen.

"bridlering" waar (the f**k) kan ik die die kreet nou weer vinden ? Ik ken topringen, peerringen, eindschalmen enz. maar ik denk dat jou "bridleringen" daar wel bij zullen horen.
                      En als jij iets meer van "shackles" zou willen wetten, dan de beperkte kennis die je er nu over etaleert...... doe dan eens een poging in Google...
                      of waag jezelf aan een paar toetsaanslagen met "harpsluiting".
                      Of kijk eens op de website van de ARGH the Association of Riggers and Grounders in Holland ! — Argh

"Draagkracht" is een kreet voor de politiek, de belastingdienst en/of het Nibud.
                      Wij doen het hier met "hijsvermogen" of "nominale belastbaarheid" of "WLL" of "SWL" of "VWL" of "CMU" of ...... maar draagkracht ? What the f.....

En als je dan een beetje bijgepraat bent, leg dan nog eens uit wat voor ellende je allemaal in de Heizel hebt aangetroffen.
                      In welk van de Paleizen zat je, dat er zo'n platte hoek gemaakt moest worden?

Comment

• Poelmans
                        • Feb 2004
                        • 804

Hey Rinus,

Ik moet je ergens gelijk geven dat ik weinig van rigging kaas heb gegeten. Heb me vroeger steeds met licht of geluid bezig gehouden, maar mijne toendertijdse baas was meestal aan het riggen (hij heeft trouwens cursus bij jou gevolgd). Hetgeen ik nu toepas voor onze beursstand heb ik met die man (waar ik nog steeds contact mee heb) doorgenomen om, ondanks mijn beperkte rig-ervaring toch geen frappante fouten te maken. Ik heb nog wel gezond boerenverstand, en ben de eerste om 'onveilig' te roepen. Moest dat niet het geval zijn, dan had ik voorgaande post helemaal niet gedaan, en misschien gedacht van 'die mannen van de heizel zullen wel weten waar ze mee bezig zijn'.

Bridlering is een term die ik van mijn ex-baas heb overgenomen trouwens. Een bridle is een engels woord, en je zal heus wel weten wat het betekent, een bridlering is de ring die de 3 steels laat samenkomen. Gek genoeg kan ik op google jou varierende termen dan weer niet meteen terugvinden? Nuja, ik snap wat je bedoelt hoor: teveel verschillende termen maakt het er niet gemakkelijker op.

Draagvermogen wordt dan weer in de grondmechanica en de stabiliteit gebruikt, in de bouw kunnen we moeilijk van hijsvermogen spreken... Sorry dat ik bouwjargon vermeng met rig-jargon

Back on topic:
                        Ik zit in paleis 8, en zit met m'n trusje midden tussen zo 2 glazen tegel-plafonds. Ik had mijn takelpunt op 7,5 meter gevraagd, maar zij hebben de steels op 9,5 meter laten samenkomen. Dus voor mij had die platte hoek echt niet gemoeten, maar ze hebben er zelf voor gekozen

En ik heb altijd gedacht dat een bowshackle maar onder een beperkte hoek mocht belast worden (bijvoorbeeld 30 graden waar de steel rond de truss gaat), maar niet onder 120, 130 graden (ik heb het inderdaad niet gemeten). En dat voor zo een grote hoeken een bridlering moest gebruikt worden?

PS: ondertussen een leuk artikeltje van je gevonden op de argh site, en blijkt dat het draagvermogen reduceert naarmate je onder een grotere hoek gaat belasten. En blijkbaar heb ik 3,25 ton shackles, en dan zullen die van de heizel wel 1ton shackles zijn. Maar als daar dan 2 steels mét shoenen én een ketting in gefrot zijn, dan mag je begrijpen dat die niet meer in de juiste richting staat. Bijkomend zeg je dat je het hefvermogen van een bowshackle in de rigging best door 4 deelt (50% van onder een hoek belasten, en 50% voor het heffen boven personen), dus schiet er nog maar 250kg over. Dan heb ik het nog niet eens gehad over de extra horizontale krachten die door de V vorm ontwikkeld worden???

Bij de afbraak ga ik die shackles toch eens wat beter bekijken. Rinus, weet jij de afmetingen van dat dak van de heizel, dan kan ik misschien de hoek wat exacter berekenen, alsook de krachten op hun (schuine) steels (uitgaande van het aangevraagde 500kg hefvermogen)

PS: zullen we het vitten over jargon even achterwege laten? Ik probeer ook maar ietsjes wijzer te worden.
                        Last edited by Poelmans; 21-02-09, 14:06.

Comment

• rinus bakker
                          • Mar 2002
                          • 5429

Hallo Poelmans
                          " ....als daar dan 2 steels mét schoenen én een ketting in gefrot zijn... "
                          schoenen ..... ?
                          Je bedoelt waarschijnlijk "kousen" ? Dat is ook echt geen jargon hoor. Maar een heel gangbaar begrip. En als je nou de meest normale woorden voor de materialen niet eens kent, dan is de stap om wèl ineens over de essentiele methodes te gaan praten een beetje erg ambitieus.
                          Of gaan bouwkundigen ook meteen twee of drie maanden na aanvang van hun studie al een heel kantoren-complex berekenen?
                          Je zei dat jouw vorige baas ooit een rigging cursus had gevolgd?
                          Heb je dan nooit eens in dat cursusboek (tegenwoordig bijna 400 pagina's) gekeken?
                          Ik zeg niet dat de huisriggers in de Heizel het allemaal perse fantastisch zullen doen - er is (nog) geen (Europese) maatstaf om riggingkennis vast te leggen en te toetsen.
                          Binnen een paar landen is dat er al wel - maar het zal nog wel FF duren voordat we het daar over de diverse grenzen heen ook allemaal eens gaan worden ...
                          Maar juist bij die huisriggers zou jij je Paleizen gegevens moeten opvragen - de laatste klus die ik er zelf heb gedaan is in 91 geweest, en toen waren er nog helemaal geen huisriggers in de Heizel.
                          En nu ga jij die mannen al op de vingers willen tikken, terwijl je zelf zegt (nog) niet al teveel van rigging te weten. Doe je dat ook bij jouw garage, rioolontstopper of huisarts?
                          Wijzer worden doe je stapsgewijs - en dit forum is nou ook weer niet hetzelfde als een instant schriftelijke cursus.

Comment

• Poelmans
                            • Feb 2004
                            • 804

Originally posted by rinus bakker
                            Hallo Poelmans
                            Of gaan bouwkundigen ook meteen twee of drie maanden na aanvang van hun studie al een heel kantoren-complex berekenen?
                            Om je even op je woorden te pakken: JA, 3 maanden na aanvang van het 3de jaar industrieel ing. bouwkunde (das dus het eerste jaar bouwkunde, want de 2 eerdere jaren waren gewoon algemene kennis) moesten wij al een loods uittellen van een 50m op 70. Met vakwerkspanten om U tegen te zeggen.

Op dat moment kenden wij ook nog niet het verschil tussen voetplaat en kopplaat hoor. Maar we konden het met ons 'gezond boerenverstand' wel oplossen.

Allee, ik bedoel maar: Ik hang een trussje op aan 2 takelpunten, iets wat ik indertijd talloze keren heb gedaan en gezien. Ok, ik ken m'n vaktermen niet, maar ik weet wel waar ik op moet letten. En als ik echt twijfel dan begin ik er niet aan.

Nu kom ik iets geks tegen, vervang het door iets waarvan ik 100% zeker ben dat het wél veilig is, en dan kom ik hier mijn licht opsteken, alleen maar om te horen te krijgen dat ik mijn vaktermen niet ken? Wat doet dat nu terzake aan het probleem dat ik tegenkwam???

Kijk e Rinus, alle respect voor je kennis die je in huis hebt, en ik sta 100% achter je als het op veiligheid aankomt, rigging is géén spelletje. Maar elke keer als iemand met zulke vragen komt, dan worden ze gewoon wandelen gestuurd door jou. Wat had ik dan wel moeten doen? Gewoon niks aantrekken van de situatie, en hopen dat het niet naar beneden komt?

Als ik aan een oudere, meer ervaren ingenieur binnen een studiebureau een domme vraag stel, dan zegt die toch ook niet 'trek uwe plan'? Neen, want dan is hij niet verantwoordelijk geweest.

En ik heb echt niet de pretentie om het beter te weten dan huisriggers, maar ik stel gewoon concreet de vraag: vanaf welke tophoek raad jij een bridlering aan, en tot welke tophoek een gewone anchorshackle? Ofwel antwoord je hier met een getal (en das verantwoordelijk), ofwel begin je opnieuw te melken over die bridlering, en ga ik volgende keer maar wat experimenteren. Je weet heus wel wat ik bedoel met bridlering!

Comment

• rinus bakker
                              • Mar 2002
                              • 5429

Eerst 2 jaar algemene kennis! Je zegt het nota bene zelf!
                              Ik zie de apotheker ook poeders door elkaar gooien ... of pillen in een potje!
                              Dus dan kan ik dat ook wel? Of een automonteur met steeksleutels enz....

Ik zeg juist NIET "trek uw plan".
                              Ik verbaas me dat je al een plan getrokken hebt, en nu pas achteraf met allerlei twijfels aan komt zetten.
                              Citaat: "En als ik echt twijfel dan begin ik er niet aan" ... dus jouw eigen opmerking klopt dan niet.

Een tophoek wordt in de normen tegenwoordig begrensd op 90 graden, dat was tot voor een jaar of 10-15 nog 120 graden.
                              Maar alles heeft ook te maken met de kracht die erop werkt - en daardoor worden heel wat pinos en paljassen in ons vak regelmatig gered.
                              Want de normen gaan uit van een maximale belasting (=WLL) op de onderdelen, en dat halen wij gelukkig maar zelden, we zouden ons moeten beperken tot ten hoogste de helft - maar ook daaraan is nog heel wat te doen.

Als ik de krachten heb berekend die op de onderdelen terechtkomen kan de hoek mij niet zoveel meer schelen: met 125kg aan een 2000kg WWL kan de hoek daarop echt wel 130 graden worden. Maar dat is wel volledig voor mijn verantwoording.
                              En als iemand gaat zitten experimenteren is dat geheel voor ZIJN EIGEN verantwoording.
                              En als je dit soort vragen gaat stellen op een chantage-achtige of eisende manier, dan is het natuurlijk wat mij betreft einde aan jouw verhaal. Dat is niet het idee van dit forum, en ik vraag me ook af waaraan je denkt zo'n recht te kunnen ontlenen.

Comment

Working...