Is het niet ook heel zinvol om met backup computers te werken zodat er dit soort dingen niet meer kunnen gebeuren? Ik ken een aantal motion systeemen die dus met 1, 2 of 3 backup computers zijn verbonden zodat er nooit iets fout kan gaan of dat bewegingen niet op tijd gaan.
Trekkenwand - software
Collapse
X
-
Labels: None
-
Beetje redundant-PLC pf PC heeft er geen moeite mee. Zelfs bij crashen van systeem 1 draait systeem 2 vrolijk verder.
Maar das dan weer een industrienorm... En daaraan is de theaterboer nog lang niet toe.
Als je weet dat op een booreiland alles drievoudig wordt uitgevoerd, waarbij 3 systemen steeds dezelfde info nalezen en vergelijken... maar ja, daar is Boem dan ook abrupt Ho. ...
Gezien de Cat4 machinerichtlijn van de trekkenwand had ik eigenlijk niet anders verwacht dat het er minimaal al redundant in zou zitten. Maar ja, ik verdien mn geld dan ook niet met trekkenwanden...Comment
-
Weest gegroet,Is het niet ook heel zinvol om met backup computers te werken zodat er dit soort dingen niet meer kunnen gebeuren?
Misschien is het zinvol om in de eerste post van een nieuw topic even kort uit te leggen welke dingen er niet meer kunnen gebeuren als je backup computers gebruikt...
Ik ken een aantal motion systeemen die dus met 1, 2 of 3 backup computers zijn verbonden zodat er nooit iets fout kan gaan of dat bewegingen niet op tijd gaan.
Hairman.
P.S. Ik begrijp wel wat je bedoelt maar een nieuw topic verdient uitleg en duidelijkheid. En zo blijft het ook voor iedereen een beetje leesbaar.Layher is LEGO voor grote jongens...Comment
-
Wat heb je aan een 2e (back-up) computer als alles maar:
- aan 1 staakabel of ketting hangt
- door 1 rem wordt geremd
- door 1 remcircuit wordt gestuurd (2 remmen op 1 sturing... LOL!)
- door 1 voeding wordt gevoed
- over 1 schijfas loopt
- door 1 operator wordt bediend
- aan 1 spant is opgehangen
- door veel directeuren vrijwel alles wordt wegbezuinigd, met OK van de adviseur.
- de ArbeidsInspectie alleen maar naar de opleidings papieren van de operator kijkt,
- "Het" Keuringsinstituut geen normen heeft om op objectieve grondslag te keuren, en dus ook nooit iets zal afkeuren, maar wel op zijn best iets niet zal goedkeuren....
Een Lada is een auto, en een Tata ook.
En Mercedes en Bentley zijn ook auto's.
Maar voor Auto's gelden duidelijke technische regels,
en voor Chauffeurs zijn er toetsbare bekwaamheidseisen.
Voor trekkenwanden klooide / klooit men maar wat aan (zo om en nabij de Machine Richtlijn) want die geldt voor de fabrikanten - en die worden maar al te vaak alleen maar op de prijs afgewogen.
En vergeten de directies graag de Arbeidsmiddelen Richtlijn (die geldt voor de werkgevers en die vinden maar al te graag dat er niets voor hen moet gelden).
Maar we hebben wel een natte scheet in de vorm van Norm 2 - met medewerking (onder druk?) van de ArbeidsInspectie ! - die via de omweg van de Eindtermen BMT vooral veel onzinnige eisen stelt aan de operators. En wezenlijke dingen vergeet.....
En met geen woord wordt in die beide documenten gerept over de eisen aan de techniek en de veiligheid van de trekkenwand.
Dus je gaat een papiertje halen om achter het stuur van een trailer te mogen kruipen en die te kunnen repareren en kwa sterkte te berekenen en je tachoschijf oed in te kunnen vullen.....
en
daarna blijkt je directeur een brombakfiets voor je te hebben gekocht waarbij het zadel achterstevoren zit, en waarin je mensen gaat vervoeren die rechtop moeten staan.
En om te remmen moet je vooruit trappen ......
En als je vragen stelt aan je leverancier over wat details in de techniek krijg je pas na vele maanden een half antwoord, of hij zeikt die je meteen af - waar je je mee bemoeit....
Stress? Allemaal Flauwekul!
Niet zeiken zegt de directie!
Die voorstelling gaat vanavond gewoon om acht uur draaien!
Mooi vak is dit toch.... Maar als je te veel zeurt wordt je wel 'weggewerkt'!
En dus wordt met medewerking van de ArbeidsInspectie de psychische belasting (stress) verhoogd.
Maar de fysieke belasting is wel teruggedrongen - en daar ging het allemaal om in Norm 2.
Sic transit gloria mundi.Last edited by rinus bakker; 31-08-08, 17:12.een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxeComment
-
Wat ik eigenlijk bedoelde te zeggen is niet dat het echt backup computers zijn maar meer computers die de anderen in de gaten houden en als er toch wat verkeerd mee blijkt te zijn met de hijs beweging dat dan het 2e systeem zecht dat het niet door gaat. Dus meer een controlle van het 1e systeem.Van par tot fresnel met elk type lampje red ik me wel!Comment
-
Dat kan dan ook prima in één systeem. Voor die beveiliging is echt geen mega-rekencapacieit nodig, zoals vroeger, met de motorola 6800 / zx spectrum.
Met kloksnelheden van gigaherzen komt het systeem niet echt in tijdnood...
redundant wil zeggen dat als er een schakel uitvalt in een systeem, een andere schakel die functie overneemt. Zou windows crashen op systeem 1, dan kan systeem 2 ter plaatse worden ingeschakeld.
Wel is de eis dat, bij een noodstop-functie, er 2 aparte lussen worden gelegd volgens de machine richtlijn, zodat de zekerheid van stoppen bij een noodstop gewaarborgd is.
Dit systeem moet altijd separaat draaien, en waar nodig wordt bij bediening van een noodstop dan ook ALLE spanning afgeschakeld van dat deel van de machine waar het gevaar zich voordoet. Meestal wordt dan gewoon de hoofdstroom afgeschakeld, waarna alles acuut stopt.
maar het beveiligingssysteem kan op meedere manieren worden uitgevoerd, als 1e graads beveiliging ( dus een functionele stop) en een extra noodstop. Ik zou niet graag alle stroom afgeschakeld zien van alle machines omdat er eentje toevallig net iets zwaarder wordt door een decorstuk dat mee gaat naar boven, maar daar een systeemfout van maken, en die trek in overbelasting gooien. Resetten na inspectie, en evt een korte periode van , zeg 30 seconden.Comment
-
Ja het zou allemaal in 1 systeem kunnen maar voor alle zekerheid zou ik het toch over meerdere systeemen gebruiken en aan elk systeem een noodvoeding hangen. En windows draaien op een bedrijfscritische applicatie?? Nooit van me leven geef mij maar een systeem op linux of op de Mac veel betrouwbaarder en die software is er! Ik ken motion systeemen die op minimaal 2 mac computers draaien en elkaar continu controlleren zodat er niks fout kan gaan tijdens het hijsen.Van par tot fresnel met elk type lampje red ik me wel!Comment
-
thanx
desalwelteplus, de thuismachine-windows is erg leuk, maar de servers in raid 5 zijn net ff iets stabieler.. iets duurder pakketje trouwens ook.
Maar ik zou de pc als HMI-unit gebruiken, (human-machine-interface) waarmee je naar (in??) een redundant-PLC kijkt. En die zijn nog stabielerder...Comment

Comment