Vraag over ketting

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • beyma
    • Oct 2002
    • 1614

Vraag over ketting

Ivm rugklachten werk ik nu tijdelijk halve dagen in het materialen en gereedschappen magazijn, vorige week kwam een collega een stuk ketting bij mij halen om een hangstuk makkelijk iets hoger of lager op te hangen.

Nu heb ik hier ooit gelezen dat ketting met lange ogen niet gebruikt mag worden om te hijsen, dus dat zei ik ook tegen hem, en als antwoord kreeg ik "wat mag er dan wel met deze ketting, het stopje van de gootsteen vast zetten ??!" En tja, daar stond ik dan met een mond vol tanden

Hier onder even een foto van de ketting die wij gebruiken, ik kan nergens iets vinden over hoeveel kilo er aan mag hangen, dus misschien kan iemand mij er iets over zeggen ? (bv of deze eigenlijk helemaal niet -of wel- goed is)

Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....
  • Gast1401081
    • Mar 2001
    • 7999

in principe mag er uberhaupt niet gehesen worden, tenzij er niemand in de buurt is. (europese regelgeving machine richtlijnen etc)

omdat er bij het gehesen werkstuk in ons vak juist wel mensen in de buurt zijn hebben we een soort veiligheidsidee opgezet, waarbij we een van te voren uitgewerkt engineering-plan maken, met de details van massa, en veiligheidsmarges.

Voor niet echt bekende lasten ( dus vooral voor verhuurtakels) is ronde ketting beter, omdat bij overbelasting de langschalmige ketting eerder vervormd.

Maar als je een luidsperker van 25 kilo op 2 verschillende manieren ophangt aan dit kettinkie zal er weinig misgaan, schat ik zo in...Een line-array van 12 Milo's zou ik niet doen, nee...

op je vraag wat de WLL van deze ketting is moet ik helaas het antwoord schuldig blijven, alhoewel de rol waar je m afhaalt wel een index moet hebben. (CE-norm!)

Comment

• havvyan
      • Mar 2005
      • 55

Originally posted by MacGyverSounds
      in principe mag er uberhaupt niet gehesen worden, tenzij er niemand in de buurt is. (europese regelgeving machine richtlijnen etc)

omdat er bij het gehesen werkstuk in ons vak juist wel mensen in de buurt zijn hebben we een soort veiligheidsidee opgezet, waarbij we een van te voren uitgewerkt engineering-plan maken, met de details van massa, en veiligheidsmarges.

Voor niet echt bekende lasten ( dus vooral voor verhuurtakels) is ronde ketting beter, omdat bij overbelasting de langschalmige ketting eerder vervormd.

Maar als je een luidsperker van 25 kilo op 2 verschillende manieren ophangt aan dit kettinkie zal er weinig misgaan, schat ik zo in...Een line-array van 12 Milo's zou ik niet doen, nee...

op je vraag wat de WLL van deze ketting is moet ik helaas het antwoord schuldig blijven, alhoewel de rol waar je m afhaalt wel een index moet hebben. (CE-norm!)
      bijna goed.
      je mag aan deze ketting niets ophangen.
      lijkt mij veel op handketting voor een handtakel
      mag alleen aan kortschalmige ketting (diam buitenbreete x3-4 buitenlengte x5[FONT=Times New Roman]( bron: Machinerichtlijn ).[/FONT]
      [FONT=Times New Roman]Op een hijs of hefgereedschap moet vermeld zijn;[/FONT]
      [FONT=Times New Roman]- identificatie fabrikant;[/FONT]
      [FONT=Times New Roman]- identificatie van het materiaal;[/FONT]
      [FONT=Times New Roman]- identificatie van de werklast;[/FONT]
      [FONT=Times New Roman]- CE markering[/FONT]
      [FONT=Times New Roman]zie NEN-EN 818-1 Kortschalmige hijsketting (nl)[/FONT]
      Last edited by havvyan; 25-12-07, 19:01.
      CM gecertificeerd takel prutser

Comment

• Gast1401081
        • Mar 2001
        • 7999

Originally posted by havvyan
        bijna goed.
        je mag aan deze ketting niets ophangen.
        lijkt mij veel op handketting voor een handtakel
        mag alleen aan kortschalmige ketting (diam buitenbreete x3-4 buitenlengte x5[FONT=Times New Roman]( bron: Machinerichtlijn ).[/FONT]
        [FONT=Times New Roman]Op een hijs of hefgereedschap moet vermeld zijn;[/FONT]
        [FONT=Times New Roman]- identificatie fabrikant;[/FONT]
        [FONT=Times New Roman]- identificatie van het materiaal;[/FONT]
        [FONT=Times New Roman]- identificatie van de werklast;[/FONT]
        [FONT=Times New Roman]- CE markering[/FONT]
        bijna?? als ik zeker weet dat hetgeen ik eraan wil hangen er aan blijft hangen, en ik kan dat onderbouwen, dan mag ik er alles aan hangen.. dat onderbouwen is dus de kneep. Als ik er een hangplant mee wil ophangen is dat dus prima geregeld..

ik mag zelfs hele kinderscharen aan een houtjetoutjevebinding laten hangen ( de verkenners!!) als ik het maar deugdelijk onderbouw...

verder is hijssen en heffen een beweging van de last. Als ik niet constuctief dat ding ga laten bewegen is er dus geen sprake van een hijs of hefmiddel, maar van een vaste ophanging, of beverstiging ... En dan gelden er ineens weer heel andere regels..Ik moet de eerste staalboer nog tegenkomen die een windverbandje in zn staal uitrekent met de 1:10 veiligheidsmarge. Steigerbouwers gooien er 1:3 tegenaan, en voelen zich de meest veilige branche ter wereld...
        Last edited by Gast1401081; 25-12-07, 18:13.

Comment

• beyma
          • Oct 2002
          • 1614

omdat bij overbelasting de langschalmige ketting eerder vervormd.

Alhoewel de rol waar je m afhaalt wel een index moet hebben. (CE-norm!)
          Oke, dat van de overbelasting is een goed punt
          Tweede deel, deze ketting komt bij ons aan in jute zakken , met alleen een label "afleveren bij *** " er aan vast...

Verder denk ik ook wel dat deze ketting behoorlijk wat kan hebben, probleem is echter dat m'n collega's zo af en toe best vreemde manieren toepassen om iets op te hangen! (harpjes naar de buitenkanten belasten ipv in de lengte enz)
          Last edited by beyma; 08-02-08, 13:18.

Comment

• som
            • Nov 2002
            • 787

misschien is het een idee om degene die het bij jou bedrijf deze ketting inkoopt eens om opheldering te vragen?
            het spul zal toch met een bedoeling ingekocht worden,
            en aan die bedoeling zal iets met kilo's gekoppeld zitten
            Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

Comment

• rinus bakker
              • Mar 2002
              • 5429

Originally posted by som
              misschien is het een idee om degene die het bij jou bedrijf deze ketting inkoopt eens om opheldering te vragen?
              het spul zal toch met een bedoeling ingekocht worden,
              en aan die bedoeling zal iets met kilo's gekoppeld zitten
              het is vooral degene die het koopt die er een bedoeling mee moet hebben....
              en als die bedoeling "hijsen" is, moet hij weten dat langschalmige ketting (ja hoor geen twijfel aan, dat is dit absoluut!)in de Europese Machine Richtlijn NIET toegelaten is om mee te hijsen, ook niet als aanslag-materiaal....
              Dus Beyma... geef die gozer maar een rotschop. Die ketting is bedoeld om een neusring van een stier in de wei vast te zetten aan de anker-pen.
              Of het damhek voor de schapen van een slot te voorzien....
              want schapen kunnen flink duwen (kilo's!) en
              stieren zijn ook best bereid een zeer neusje op te lopen als je ze met een rode lap tegemoet komt....
              Maar hijsen hiermee - No way. Ja heel misschien om een handtakel mee aan te drijven zoals eerder al terecht werd opgemerkt. Alleen al aan de asymmetrie van de schalm zie dat dit niet echt een goede krachtverdeling zal opleveren.
              De enige langschalmige keting waarover wat (Europese) verwarring bestaat is de zg. Stac-chain van CM, want die is (hoogwaardig - Grade 8 - en met de juiste gebruiksaanwijzing!!!) in de VS gewoon te gebruiken voor hijswerk.
              Maar dan beginnen "we" als inventieve "cheap seakers" daarna ook 'deckchain' toe te passen (hoogwaardige -Grade 7 - sjormateriaal van de roll-on-roll-off ferry schepen).
              En als dat te duur blijkt daarna dan ook maar 'fischery chain' (Grade 3?) die vooral is bedoeld om tegen verslijten te kunnen, wanneer die over zandige zeebodems wordt getrokken om de tong, schol en ander platvis op te schrikken... maar niet echt om zo'n beesje op te hijsen...
              Gaat niet zomaar stuk, dat klopt dat duurt een tijdje. Maar dan gaat ie ook zeker, en veeeeeeeeeeeeeeeeeeel eerder dan wat je van hijsketting zou mogen verwachten.
              Kick ass!
              een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• havvyan
                • Mar 2005
                • 55

bijna?? als ik zeker weet dat hetgeen ik eraan wil hangen er aan blijft hangen, en ik kan dat onderbouwen, dan mag ik er alles aan hangen.. dat onderbouwen is dus de kneep. Als ik er een hangplant mee wil ophangen is dat dus prima geregeld..
                waarmee wil je dit onderbouwentechn data is er niet

ik mag zelfs hele kinderscharen aan een houtjetoutjevebinding laten hangen ( de verkenners!!) als ik het maar deugdelijk onderbouw...

jij niet ,maar de verkenners wel.

verder is hijssen en heffen een beweging van de last. Als ik niet constuctief dat ding ga laten bewegen is er dus geen sprake van een hijs of hefmiddel, maar van een vaste ophanging, of beverstiging ... En dan gelden er ineens weer heel andere regels..Ik moet de eerste staalboer nog tegenkomen die een windverbandje in zn staal uitrekent met de 1:10 veiligheidsmarge. Steigerbouwers gooien er 1:3 tegenaan, en voelen zich de meest veilige branche ter wereld...
                zelfs die staalboer kan dat onderbouwen met techn data van fabr./lev
                Last edited by havvyan; 26-12-07, 21:37.
                CM gecertificeerd takel prutser

Comment

• beyma
                  • Oct 2002
                  • 1614

Bedankt voor de info Rinus, dat ga ik dan eens zo snel mogenlijk in de groep gooien bij ons want er wordt heel wat opgehangen met deze ketting!
                  Last edited by beyma; 08-02-08, 13:19.

Comment

• Upgrading your system
                    • May 2003
                    • 1684

En ze leefden nog lang en gelukkig..
                    Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• beyma
                      • Oct 2002
                      • 1614

Hehehe, het lijkt wel een sprookje he?!

Ik heb het vanmorgen eens besproken met onze inkoper en waarom wij deze ketting kopen is voor het volgende: om in de zoom van een achtergrond doek te verwerken, zodat deze netjes strak gaan hangen!
                      Last edited by beyma; 08-02-08, 13:19.

Comment

• CoenCo
                        • Feb 2005
                        • 230

Van ballast tot hijsmiddel, wat een carriere! Ik dacht dat alleen Amerika het land was waar alles kon?!?!
                        Zo blijkt maar weer hoe uit onwetendheid soms hele gewoontes ontstaan die nog ver verspreid raken ook. Hoeveel stagelopers hebben in al die tijd al eens iets met die ketting opgehangen? Hoe vaak is er in al die tijd gevraagd: "zeg kan dat wel?" wat dan afgewimpeld wordt met een "tuurlijk, wat weegt dat nou?".
                        Blij dat het nu is opgelost in ieder geval, bedankt voor je bijdrage!

Comment

• rinus bakker
                          • Mar 2002
                          • 5429

Originally posted by beyma

Ik heb het vanmorgen eens besproken met onze inkoper en het blijkt dat onze magazijnmeester uit pure onwetendheid deze ketting uitgeeft om dingen op te hangen... (soms honderden kilo's)
                          Waarom wij deze ketting kopen is voor het volgende: om in de zoom van een achtergrond doek te verwerken, zodat deze netjes strak gaan hangen!

Maar goed, het balletje is gaan rollen en het kwartje is gevallen....
                          Ha Beyma,

Pure onwetendheid... dat is niet geheel onverwacht.
                          Ik weet dat het alweer 14 jaar geleden is dat ik bij het 'moederbedrijf' van destijds een paar korte cursussen heb gegeven, zowel bij de licht als de decorafdeling.
                          Maar dit verhaal verbaast me niet zo, want een cursus met opgedane kennis moet wel ondersteund worden door de ontwerpers en de 'chefs' en voor die groep was al die kennis alleen maar lastig...
                          en het was toch altijd goed gegaan....?
                          Nou ja op die paar keer na dat het een beetje fout ging...
                          Ook dat deel van de geschiedenis herhaalt zich dus.
                          Kennis is k*t, veiligheid lijkt op vuiligheid en hijsen doen we wel aan de bar.
                          een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• som
                            • Nov 2002
                            • 787

Originally posted by beyma

Ik heb het vanmorgen eens besproken met onze inkoper en het blijkt dat onze magazijnmeester uit pure onwetendheid deze ketting uitgeeft om dingen op te hangen... (soms honderden kilo's)
                            Waarom wij deze ketting kopen is voor het volgende: om in de zoom van een achtergrond doek te verwerken, zodat deze netjes strak gaan hangen!

Maar goed, het balletje is gaan rollen en het kwartje is gevallen....

eind goed al goed dus,
                            en heb je de man het gewoon gevraagd of 'm een rotschop verkocht
                            Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

Comment

• beyma
                              • Oct 2002
                              • 1614

Ik heb me al een aantal keer ingespannen om nog eens een -opfris- cursus rigging bij ons te houden, maar precies zoals je al zegt Rinus, "wat weegt het het nou allemaal wat wij ophangen......" krijg je dan te horen.
                              En als we ergens takels moeten hebben, dan laten we dat inhangen door de beroeps mannen, dus zo'n cursus is overbodig.

Mij gaat het er om wat er daarna gebeurd,als die takels hangen en die mannen(soms een enkele dame) weg zijn.. Want op dit moment zijn wij heel erg druk om al onze decors 'HD READY' te krijgen, en maken we bijna alles van dik en zwaar MDF, dus het wordt allemaal steeds zwaarder en zwaarder wat er de lucht in gaat! (daar komen ook m'n rugklachten vandaan)

Ik hou jullie op de hoogte!

[edit]

Som, toevallig kwam de inkoper en de magazijnmeester samen bij mij in het gereedschap hok binnen, dus had ik mooi twee vliegen in één klap!
                              Ik heb hun gewoon verteld dat deze ketting alleen gebruikt mag worden om een stier in de wei vast te zetten, en zeker niet om zware lasten boven publiek op te hangen!
                              Last edited by beyma; 27-12-07, 21:32.

Comment

Working...