Twijfelachtige situatie

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5429

Gewoon een testgewicht inhangen van 1,5 x dat wat je van plan bent erin aan te brengen. En dat dan zo doen zonder er onder te staan - dus kluitje handtakels en wat flightcases (vooral kabelkisten zijn handige hulpmiddelen).
    We van tevoren de eigenaar van die troups (=troep-truss) even laten instemmen.
    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• laserguy
      • Jun 2003
      • 2755

Euh Rinus, en hoe lang gaan we dat laten hangen?
      Een constructie die dit vijf minuten kan dragen kan dit misschien geen 5 uur volhouden.
      Houden we dan ook nog rekening met de momentkrachten die veroorzaakt worden door het starten/stoppen van de beweging van de kopjes van de moving heads dan is dit ook niet echt een veilige methode toch? Want die handtakels en flightcases bewegen niet en veroorzaken geen momenten of trillingen en die moving heads doen dat wel degelijk.
      Ik vind die factor 1.5 wat magertjes. Ik wil niet onder een constructie gaan staan die met deze manier is getest hoor. En ik denk jij ook niet!
      Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• RenéE
        • Oct 2006
        • 291

Wat was het, een Veiligheidsfactor van 10 boven mensen? Kijken of de zaaleigenaar daar akkoord mee gaat.

Comment

• Watt Xtra
          • Oct 2004
          • 1119

moet je wel met de bakwagen naar binnen kunnen, want een beetje band heeft niet een blok lood op pallet staan welke een slordige 2000kg weegt of meer.

wat je zou kunnen doen, je neemt een lange flightcase vol kabels. hangt deze aan enkele takels en gaat vervolgens met de band en crew schommelen. Laserguy, heb je meteen de trillingen, bewegingen gecontroleerd.
          Komen we alleen bij het heikel puntje dat je er toch onder staat..

Zoals in eerdere posts al gesuggereerd, hangen wat je voor veilig acht en niet meer. ( wel door iemand met gezond verstand uiteraard) Vertrouw je het totaal niet? dan maar niets hangen en of je truss opbouwen of alles lekker in de bus, vrachtwagen laten.

Dan kun je kiezen, we spelen in het donker, of we spelen helemaal niet.
          en bij sommige bands is het dan verstandig helemaal niet te spelen, want een show kan een hoop doen. (knipoog naar 30euro) strakke show!
          JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

Comment

• rinus bakker
            • Mar 2002
            • 5429

Beproeven op 1,5 x is de waarde die de Machine Richtlijn aangeeft voor handmatig aangedreven werktuigen.
            Je moet ergens van kunnen uitgaan.
            Duur van de proef is 1 uur (= eigen inzicht), want ik weet hiervoor geen specifieke waardes uit mijn hoofd.
            Maar:
            Als er nou zoveel wordt getwijfeld is de eerste boodschap: gewoon NIET doen.
            En om duidelijkheid te krijgen moet je dan ook wel consequent blijven: nee is nee.
            En wel hierom: ... geen gegevens en geen formele krabbel van de eigenaar en toch die zooi maar gaan ophangen ....
            Komt Meneer murphy dan per ongeluk FF langs: .... dan ben je toch echt zelf de l*l!

En nog even een korte algemene (herhalings-)les in Veiligheidsfactoren:
            In het algemeen wordt in de Entertainment een verdubbeling toegepast op:
            1) de Veiligheidsfactor zoals die in de MachineRichtlijn wordt gespecificeerd.
            Deze is voor staalkabels 5:1 tegen breuk, dan wordt dat dus ... juist 10:1!
            Deze is voor aanslagketting-werk 4:1 tegen breuk, dat is niet meer dan ... 8:1!
            Deze is voor rondstroppen 7:1 tegen breuk, dat geeft ... een zeer ruime 14:1!
            [simpel = met niet meer belasten dan met de helft van de WLL - die erop staat]
            2) de Veiligheidsfactor zoals die in de Eurocodes wordt gespecificeerd.
            Deze is voor constructies 1,5:1 tegen plastisch vervormen, dus ... juist op zijn best 3:1!
            En geen 10:1 zoals een enkele wijsneus blijft opmerken.
            Dezelfde wijsneuzen denken vast ook dat trussen zijn berekend met 10:1 tegen breuk ....
            dream on....
            De meeste fabrikanten stoppen echt bij 1,7:1 (DIN 4113 - normen reeks) tegen blijvende vervorming.
            Na de introductie van de CWA25 gaan ze (hopelijk) naar 2:1.
            Ja Ja, dat zijn nog eens revolutionaire verbeteringen van de veiligheid.
            Breken is in vrijwel alle gevallen natuurlijk wel veel fataler dan blijvend vervormen.
            Maar voor truss van aluminium zitten die waardes niet zo heel ver uit elkaar: alu is lang niet zo taai als staal.
            Klein beetje vervorming en dan ... pang!

Of we allemaal gelukkig zijn met deze getallen is weer wat geheel anders.
            Klachten hierover kun je indienen bij
            JanPeter, Wouter, André, PietHein, Maria, Ella, Ernst, Ronald
            of hoe al die kwibussen ook mogen heten, die dit soort dingen in de loop der jaren hebben laten ontstaan.
            Want de ArbeidsInspectie moet bezuinigen op inspecteurs,
            (net als het onderwijs dat jarenlang gedaan heeft op de leraren
            - maar wel tegelijk een bodemloze put aan bureaucratie is ontstaan),
            en alleen via dat soort mensen op de weg zal het besef doordringen in de overheidsburelen
            waar wij in onze sector mee bezig zijn.....
            Hijsen boven personen is formeel zelfs nog steeds verboden!
            Maar dat wij dat toch doen brengt een groet verantwoordelijkheid met zich mee....
            Dus: Twijfel = NEE!

En die geweldige krachten die de MHeads veroorzaken wil ik eerst wel een gespecificeerd zien.
            Als die al te groot zouden zijn braken er regelmatig koppen af door as-breuk van die zenuwdingen.....
            Last edited by rinus bakker; 07-12-07, 12:03.

Comment

• Leks
              • Oct 2007
              • 330

even een vraagje over cijfers die je ( Rinus) noemt:

staalkabels: 5:1
              Ik neem aan dat dan 5 het breekpunt is, en 1 de workingload ( die erop staat?)

En waarom verdubbelen we eigelijk alle waarden in de entertainment industrie? ( voor de veiligheid, en omdat er mensen onderstaan DUH)
              maar waarom x2? staat dit ergens of is het gewoon een algemene aanname?

Deze is voor constructies 1,5:1 tegen plastisch vervormen
              Alleen voor constructies? voor gevlogen materiaal neem ik aan ook?

met vriendelijke groet,

Alex
              Nerd is geen belediging, het is een compliment.

Comment

• rinus bakker
                • Mar 2002
                • 5429

Een beetje vragen naar de bekende weg?

Bel Balkenende, Bos, Rouvoet of de Arbeidsinspectie maar voor de 'waarom' vragen.
                Zo weet ik er nog wel een paar:
                Waarom zit het stuur bij ons links ?
                Waarom moeten viaducten hoger ?
                En de vrachtwagens langer en zwaarder ?
                Waarom staat bij ons de pleepot droog en staat ie in de VS vol met water?

en:
                wat is "gevlogen materiaal"?
                Is "vliegen" hetzelfde als "hijsen"?
                Zo ja - noem het dan zo!

Comment

• Gast1401081
                  • Mar 2001
                  • 7999

Originally posted by Leks
                  even een vraagje over cijfers die je ( Rinus) noemt:

staalkabels: 5:1
                  Ik neem aan dat dan 5 het breekpunt is, en 1 de workingload ( die erop staat?)

En waarom verdubbelen we eigelijk alle waarden in de entertainment industrie? ( voor de veiligheid, en omdat er mensen onderstaan DUH)
                  maar waarom x2? staat dit ergens of is het gewoon een algemene aanname?

Deze is voor constructies 1,5:1 tegen plastisch vervormen
                  Alleen voor constructies? voor gevlogen materiaal neem ik aan ook?

met vriendelijke groet,

Alex
                  ga maar eens een weekje op cursus... is nooit weg...

Comment

• Leks
                    • Oct 2007
                    • 330

Ik heb al les gehad bij Mennes, en heb GROW certificaten,
                    maar de rigging cursus staat ook nog in de planning

en zijn wel degelijk redenen waarom een stuur links zit ( zicht ),
                    een viaduct hoger moet ( dan kan de grotere truck eronderdoor), en vrachtwagen langer en zwaarder ( meer wegenbelasting -> goedkoper om met een grotere truck te rijden)
                    En het verschil van wc's, tjah daar kan k nix bij bedenken.
                    ( maar bijvoorbeeld 110V ipv 230V heeft ook wel degelijk een reden)

Daarom dus.. waarom x2 en niet keer 1,7 of 2,3?

En tjah speakers " vlieg " je en truss "hijs" je en lampen "hang" je
                    maar je snapt wat ik bedoel ( No offence)
                    ( riggen/rigging is ook geen officieel nederlands)

groeten,

Alex

Comment

• Gast1401081
                      • Mar 2001
                      • 7999

Originally posted by Leks
                      Ik heb al les gehad bij Mennes, en heb GROW certificaten,
                      maar de rigging cursus staat ook nog in de planning

en zijn wel degelijk redenen waarom een stuur links zit ( zicht ),
                      een viaduct hoger moet ( dan kan de grotere truck eronderdoor), en vrachtwagen langer en zwaarder ( meer wegenbelasting -> goedkoper om met een grotere truck te rijden)
                      En het verschil van wc's, tjah daar kan k nix bij bedenken.
                      ( maar bijvoorbeeld 110V ipv 230V heeft ook wel degelijk een reden)

Daarom dus.. waarom x2 en niet keer 1,7 of 2,3?

En tjah speakers " vlieg " je en truss "hijs" je en lampen "hang" je
                      maar je snapt wat ik bedoel ( No offence)
                      ( riggen/rigging is ook geen officieel nederlands)

groeten,

Alex
                      denk dat rinus na precies 2,0 liter whisky tot de conclusie kwam dat 10-jaar ouwe whisky eigenlijk niet te zuipen is. Vervolgens heeft de EU deze getallen in een richtlijn verwerkt, en daar 5:1 van gemaakt.

Comment

• Leks
                        • Oct 2007
                        • 330

ik ben al stil...ik snap het
                        niemand weet waar het vandaan komt
                        en er zit dus geen logica in

Comment

• Gast1401081
                          • Mar 2001
                          • 7999

volg die cursus nou maar, of lees het HELE forum door...

Comment

• Leks
                            • Oct 2007
                            • 330

eerst ff EHBO en brandbestrijding doen
                            dan is Rhino aan de beurt

Comment

Working...