Gebruik energy absorbers

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • driesmees
    • Apr 2003
    • 1076

Gebruik energy absorbers

Hey iedereen!

ik zit al een tijdje met de volgende vraag, ik heb het forum al afgezocht en ook verschillende handleidingen van energy absorbers doorlezen.
    Wat de functie van een energy absorber is begrijp ik wel, maar ik vroeg me af ofdat je diezelfde leeflijn waar je energy absorber opzit, ook mag gebruiken als werkpositioneringslijn.

Met andere woorden, als ik een leeflijn met energy absorber heb, mag ik dan met mijn volle gewicht aan de leeflijn hangen om zo al hangend te werken, zonder dat ik moet vrezen dat de absorber in werking treedt en ik dus ineens 2 meter lager lig?

Wie o wie kan mij helpen?

Groeten,
    Dries

UPDATE:
    ik kwam net dit tegen: energy absorbers moeten conform zijn aan de EN355 norm, in deze norm staat blijkbaar onder andere dat de initiële kracht waarbij de energy absorber mag beginnen scheuren minstens 2kN moet zijn. Ongeveer 200kg dus. Ik denk hieruit te kunnen afleiden dat ik leeflijnen met energy absorber mag gebruiken als werkpositioneringslijn.
    bron: http://www.hse.gov.uk/falls/downloads/lanyards.pdf

Ik laat de discussie toch open voor het geval er nog reacties zijn of moest ik fout zijn
    Last edited by driesmees; 01-08-07, 23:52. Reason: extra informatie gevonden
    [CENTER] [/CENTER]
  • Jeroen de Goei
    • Oct 2004
    • 376

ten eerste denk ik dat de energie absorber / shock absorber niet gemaakt is om in te hangen.

Je werkt in / op een constructie en indien je valt, dan is de energie absorber degene die de klap opvangt zodat je niet je rug breekt.
    maar dat ligt er maar aan hoe je valt.

Maar ik schat in, dat Indien je hieraan gaat hangen, deze niet in werking zal treden.
    Maar lekker relaxt hangen doe je dan niet.

quote van driesmeester:
    ------Ongeveer 200kg dus. Ik denk hieruit te kunnen afleiden dat ik leeflijnen met energy absorber mag gebruiken als werkpositioneringslijn.
    ---------------------------------------------------------------------

dat denk ik dus niet!
    De NEN 355 heeft de titel : Persoonlijke beschermingsmiddelen tegen vallen - schokdempers

Oplossing:
    neem een paar extra slings mee aan je harnass en ga daar inhangen indien nodig.

Comment

• driesmees
      • Apr 2003
      • 1076

Ik citeer de bovengenoemde pdf file:

[FONT=Arial][LEFT]It is a popular misconception that energy absorbing lanyards should not be used for work restraint.

The British Standard Code of practice for selection and use of fall protection equipment in the workplace
      (BS 8437:2005) specifies at 8.2.2 that… “an energy absorbing lanyard of the correct length may be used
      for restraint provided …it will not be subjected to a force that could cause the energy absorber to deploy
      (i.e. a force in excess of 2 kN).
      [/FONT][/LEFT]
      en

[FONT=Arial][LEFT]Energy absorbers must conform to EN 355, which requires a minimum force of 2KN required to initiate
      deployment (approximately 200 kg), a maximum impact force of 6KN during deployment and a minimum
      tensile strength of 15 KN after deployment.[/LEFT]
      [/FONT]
      zolang je dus onder die 2kN blijft mag het toch geen probleem vormen me dunkt?
      [CENTER] [/CENTER]

Comment

• moderator
        Moderator
        • Apr 2001
        • 5946

Ga jij toch fijn het risico lopen dat je even stevig gaat verzitten en direct je shockabsorber test
        Ja ...het kan.....Ja het is oneigenlijk gebruik.

Wat Jeroen al aangeeft: wat is er op tegen om een paar extra slings mee te nemen, kosten argument zal het niet zijn!
        Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• driesmees
          • Apr 2003
          • 1076

De kostprijs is inderdaad het probleem niet. Ik denk gewoon aan de handigheid van werken.

Ik probeer gewoon te maken dat ik zo weinig mogelijk materiaal moet meenemen naar boven, gebruik je de absorber niet, dan hangt die sowieso in de weg. Hetzelfde met de sling. Moest ik de absorber lanyard ook kunnen gebruiken als werkpositioneringslijn, dan hangt er minder in de weg tijdens het werken, iets dat ik toch ook wel belangerijk vind.
          [CENTER] [/CENTER]

Comment

• crewpoint
            • Feb 2004
            • 82

absorber

Er is nog een risico
            Als je eenmaal een energy absorber belast hebt is het risico dat de sticksels beginnen te lossen ( bij een petzl bijvoorbeeld al bij 220 Kg). Dat betekent ook dat als je er een keer daadwerkelijk op moet kunnen vertrouwen de absorber niet geheel naar functioneren zal werken. Daarbij het on-eigenlijk gebruik stel: je valt in je absorber maar verwond jezelf wel en je spreekt om welke reden dan ook je verzekering aan dan zal deze om je absorber vragen. Als blijkt dat deze niet volgens gebruiksvoorschrift gebruikt is zullen zij niet uitkeren.

Beter is zoals eerder gezegd een dynamische lijn gebruiken om te positioneren met een grillion of grigri

gr Willem IRATA klimmer

Comment

• driesmees
              • Apr 2003
              • 1076

Daar heb je wel een punt... Momenteel gebruik ik ook altijd een gewone sling om me te positioneren, ik zal het dus maar zo blijven doen en een energy absorber enkel gebruiken als ik ergens op loop en me niet moet positioneren (logischerwijs kan je je moeilijk vasthangen met een sling EN met een absorber-leeflijn, dan doet de absorber niks en gaat alle kracht via de sling...)
              [CENTER] [/CENTER]

Comment

• crewpoint
                • Feb 2004
                • 82

valfactor

Wat je zegt klopt maar een belangrijk detail is wel de lengte van je sling of de lijn die aan je absorber zit. Hoe langer de lijn des te groter de val factor. Volgens de stelregel dat een valfactor altijd kleiner dan 2 moet zijn betekent dat dat je positionering of absorber lijn nooit langer zou kunnen zijn dan de afstand gerekend tussen de D-ring ter hoogte van de heup en het eindpunt van de karabiner ter hoogte van het uiteinde van de gestrekte arm (tussen de 85 en 110 cm) en de bevestiging nooit lager mag zitten dan de heup.

Er zijn ook absorbers die klein zijn en bijna niets wegen. ingevouwen circa 20 cm met een absorbsie rek van ook circa 20 cm. Als je daarintegen een dynamische lanyard gebruikt van circa 100 cm heb je ook niet direct een absorber nodig. een 11 mm dynamische lijn met een rekpercentage van 35 % is immers net zo veilig en volgens de britse standaard ( en de fisat en IRATA ) ook een geschikte oplossing.
                Alleen dient hij dan aangehecht te zijn met de juiste knopen

Gr Willem

Comment

• driesmees
                  • Apr 2003
                  • 1076

Wat ik gewoon ga doen is blijven klimmen met een sling (95% van de tijd is het toch enkel werkpositionering) en zo'n kleine absorber (die ASAP'SORBER van petzl bijv) aan mn gordel hangen. de moment dat ik dan met absorber wil werken, hoef ik enkel mijn sling om te klikken zodat de absorber er tussen zit.

Ohja, puur ter informatie had ik gisteren toch maar even een mailtje gestuurd naar Petzl in verband met hun absorbica lijnen, hier het antwoord:

[FONT=Times New Roman][FONT='Times New Roman']Geachte,[/FONT][/FONT]
                  [FONT='Times New Roman'][FONT=Times New Roman][/FONT][/FONT]
                  [FONT=Times New Roman][FONT='Times New Roman']De Absorbica I (L58) is een leeflijn met demper voor antival. U schrijft in uw mail dat de hij moet dienen voor 'work restraint'. Gaat het dan om positionering of werken met 'restrainted area'? De L58 dient niet voor positionering maar mag wel gebruikt worden bij 'restrainted area' (alhoewel hij zuiver ontworpen is voor het gebruik in antival-situaties). Ik vermoed dat U hem denkt te gebruiken voor positionering, maar daarvoor mag hij dus niet gebruikt worden. U kan dan beter een Grillon gebruiken (veiliger en véél handiger).[/FONT][/FONT]
                  [FONT=Times New Roman][FONT='Times New Roman']Indien U nog vragen of bemerkingen heeft aarzel niet me rechtstreeks te contacteren.[/FONT][/FONT]
                  [FONT=Times New Roman][FONT='Times New Roman']Vriendelijke groeten,[/FONT][/FONT]
                  [FONT=Times New Roman][FONT='Times New Roman']Werner[/FONT][/FONT]
                  [FONT='Times New Roman'][FONT=Times New Roman]PETZL / Silver Scape[/FONT][/FONT]
                  Last edited by driesmees; 03-08-07, 11:56. Reason: mailtje vergeten includen
                  [CENTER] [/CENTER]

Comment

• JustME125
                    • Jun 2006
                    • 297

Als sportklimmer en lichttechnicus werkte ik ook veel met een sling als positioneringsmiddel, mijn absorber heb ik altijd als backup ook vast zitten (standaard leeflijn van 1m met absorber). Als sportklimmer heb ik het voordeel dat ik wel eens af en toe iets nieuws kan proberen/testen en ik moet zeggen dat een stuk statisch touw van 10-11 mm, of mooier nog, een dynamisch touw van 10-11 mm met aan de ene kant een MGO Karabiner in combinatie met een petzl GriGri erg lekker werkt. Ik blijf wel altijd mijn absorber als backup gebruiken voor het geval er iets scheurt/breekt, of voor het geval dat ikzelf een fout maak. Werkt erg lekker allemaal moet ik zeggen. GriGri is wel even een kleine investering (+/- €70,-) maar is het geld zeker waard wanneer je veel op hoogte werkt met positionering.

Succes verder
                    Correct me if I'm wrong

Comment

• Nit-Wit
                      • Feb 2005
                      • 250

ik zal als ik jou was een grillon gaan gebruiken voor werkpositionering, is variabel in te stellen, veilig, en snel ik gebruik. 2 meter lengte is voldoende.
                      "Neen, een Camera rail is geen truss" ® Han

Comment

• Jeroen de Goei
                        • Oct 2004
                        • 376

Originally posted by Nit-Wit
                        ik zal als ik jou was een grillon gaan gebruiken voor werkpositionering, is variabel in te stellen, veilig, en snel ik gebruik. 2 meter lengte is voldoende.
                        MGO Karabiner? waar staat MGO voor dan?
                        een grillon, wat is dat? zijn daar ook foto,s van?
                        variabel in te stellen en 2 meter lengte.
                        is dat zo,s sling met verschilende ogen eraan waarbij je niet de verkeerde verbinding moet maken.
                        kom op, leg eens uit.

groet
                        Jeroen

Comment

• Robin.vd.Have
                          • Nov 2005
                          • 165

MGO is een zogenoemde steigerhaak 60mm.
                          (zie ook de petzl site)

Ik werk met een absorber als ik bijv in n hoogwerker sta.
                          Ik gebruid de grillon voor het echte hang werk.

Hiervan kan je ook de info vinden op de petzl site. Het is echt een super handig ding, en naar mijn idee zeker de investering waard. (eigenlijk een soort touw met een (grigri volgens mij) zodat je de lengte kan instellen.

Ik heb laatst van iemand begrepen dat voor ons werk een grigri niet meer zou mogen als desender. Maar je hiervoor een ID (petzl) moet gebruiken omdat deze in bepaalde landen (o.a. NL) een betere goedkeuring heeft. Heeft iemand dit al ergens meer / officieel gehoord ?
                          Last edited by Robin.vd.Have; 20-08-07, 22:49.

Comment

• JustME125
                            • Jun 2006
                            • 297

Originally posted by Robin.vd.Have

Ik heb laatst van iemand begrepen dat voor ons werk een grigri niet meer zou mogen als desender. Maar je hiervoor een ID (petzl) moet gebruiken omdat deze in bepaalde landen (o.a. NL) een betere goedkeuring heeft. Heeft iemand dit al ergens meer / officieel gehoord ?
                            Volgens de handleiding van de GriGri komt het erop neer dat de GriGri niet voor sportklimactiviteiten gebruikt dient te worden. Over het gebruik van de GriGri onder werkomstandigheden kan ik weinig zeggen. Het is mij in ieder geval nog niet ter oren gekomen dat het niet meer mag. De meningen over de GriGri zijn inderdaad wel erg verdeeld, het is een waanzinnig apparaat dat ontzettend multifunctioneel is (zekeren, afdalen, als teruglooprem in een hijsconstructie) maar bij incorrect gebruik is een GriGri al snel levensgevaarlijk.

De Grillon van Petzl is inderdaad een stuk statisch touw waar een GriGri bij zit. Dit setje kun je ook makkelijk zelf maken door een losse MGO haak te bestellen (ongeveer €25 - €30) en een stuk statisch touw, LET OP NEEM WEL EEN 10mm of 11mm TOUW anders ben je snel beneden!!!! Een stukje statisch touw kost ook maar een paar euro per meter. Laat de MGO haak wel even door een ervaren (sport)klimmer met kennis van touwtechnieken knopen anders kan het wel eens snel over zijn.
                            Correct me if I'm wrong

Comment

• Kilian
                              • Dec 2005
                              • 179

Dubbele achtknoop - Wikipedia ?

Comment

Working...