Veilig vliegen line array

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sandur
    • Oct 2005
    • 85

Veilig vliegen line array

Voor een jaarlijks festival ben ik op zoek naar een goede, veilige, manier om het HK Cohedra Compact line array te vliegen. Vorig jaar hebben we de boel opgehangen in steigers, maar zijn dit jaar voor gek verklaard door de steigerbouwer (zou niet veilig zijn, niet voor gebouwd, etc.)

Mijn vraag is: wat is de 'normale' of gangbare manier waarop dit gedaan wordt?

Er komen waarschijnlijk 12 kastjes per kant van 17,9 kg/stuk.

Specs staan hier: HK Audio - COHEDRA™#
    Last edited by sandur; 13-07-07, 10:22.
  • Koen van der K
    • Aug 2005
    • 1146

Ha Sander,

... misschien handig deze vraag bij je rigger neer te leggen, of een collega verhuurder in de arm te nemen voor het kunst en vliegwerk ?
    Mijn punt is dat ik het zou uitbesteden.

Groeten en succes !
    Meer is minder, minder is meer

Comment

• sandur
      • Oct 2005
      • 85

Originally posted by Koen van der K
      Ha Sander,

... misschien handig deze vraag bij je rigger neer te leggen, of een collega verhuurder in de arm te nemen voor het kunst en vliegwerk ?
      Mijn punt is dat ik het zou uitbesteden.

Groeten en succes !
      De vraag wordt zowiezo ook neergelegd bij de verhuurder (want heb hem niet zelf in de opslag liggen ) maar ben naast verantwoordelijk voor het regelen van het geluid ook onderdeel van de organisatie, vandaar dat ik ook benieuwd ben naar hoe dit normaal opgelost wordt.
      Voor mij geen hobby constructies!

Comment

• moderator
        Moderator
        • Apr 2001
        • 5946

Vraag even verplaatst naar het rigging forum, gaat immers om het hijsen van de set.

met de kanttekening:
        1. ophanginstructies van de fabrikant volgen,
        2. cradle van de fabrikant gebruiken?
        3. actieve set? amps meevliegen? kabels?
        4. Hoe bepaal je de hoek met dit systeem? extra takel?

Een steigerbouwer die niet een tower wil bouwen waar je een i profiel bovenin kunt bevestigen om vervolgens een kleine Ton aan op te hangen, op zoek naar een echte steigerbouwer?
        Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• jadjong
          • Oct 2003
          • 654

Ik weet niet welk materiaal die stijgerbouwer gebruikt, maar met layher zoals hieronder moet het prima lukken.

Comment

• sandur
            • Oct 2005
            • 85

Originally posted by moderator
            Vraag even verplaatst naar het rigging forum, gaat immers om het hijsen van de set.

met de kanttekening:
            1. ophanginstructies van de fabrikant volgen,
            2. cradle van de fabrikant gebruiken?
            3. actieve set? amps meevliegen? kabels?
            4. Hoe bepaal je de hoek met dit systeem? extra takel?

Een steigerbouwer die niet een tower wil bouwen waar je een i profiel bovenin kunt bevestigen om vervolgens een kleine Ton aan op te hangen, op zoek naar een echte steigerbouwer?
            1. Zie het document http://www.cohedra.de/files/download...p_E_LowRes.pdf - bladzijde 19 en verder voor de instructies van de fabrikant
            2. Cradle van fabrikant inderdaad gebruiken, is ervoor gemaakt, lijkt mij het beste
            3. set is passief, amps worden aan de voet gestapeld, kabels lopen aan de achterkant naar benden
            4. Goeie vraag, is dit normaal een extra takel?

Dank voor je opmerking mod, ik begrijp eruit dat dit wel vaker gedaan wordt in steigers en wel binnen de specs van de steiger?

Comment

• gertgeluid
              • Dec 2006
              • 520

Originally posted by jadjong
              Ik weet niet welk materiaal die stijgerbouwer gebruikt, maar met layher zoals hieronder moet het prima lukken.
              2x plaatje
              Ha! Reuring.

Dit zijn 9 kastjes XLC DVX wat neerkomt op ruim 500 kilo. Bovenin heb je dan wel een serieuze dwarsligger op een serieus frame. Hoe het precies zit weet ik niet meer. Maar even een stukje layher gebruiken als "spant" is niet echt de bedoeling.

Kijk ook eens naar ALCtruss.

Groetjes,
              Gert

Comment

• sandur
                • Oct 2005
                • 85

Originally posted by gertgeluid
                Ha! Reuring.

Dit zijn 9 kastjes XLC DVX wat neerkomt op ruim 500 kilo. Bovenin heb je dan wel een serieuze dwarsligger op een serieus frame. Hoe het precies zit weet ik niet meer. Maar even een stukje layher gebruiken als "spant" is niet echt de bedoeling.

Groetjes,
                Gert
                Hee Gert,

Die S-60-TO van ALC lijkt verdacht veel op die torentjes die ze bij de grote park concerten neerzetten om de delay stack aan te hangen (2 weken geleden nog gezien bij RHCP in de Goffert, etc.)

Zijn er ook bedrijven die dit soort dingen verhuren of moet ik dan bij ff bij ALC aankloppen?

Comment

• jadjong
                  • Oct 2003
                  • 654

Originally posted by gertgeluid
                  Ha! Reuring.

Groetjes,
                  Gert
                  U daar ook?

Comment

• Martincrul
                    • Apr 2005
                    • 32

Vliegen line array

Hi

de bovenstaanden opmerkingen over de flyframes van de fabrikant en de te volgen manier om de line array te vliegen daargelaten.

De layher torens waar PA in gevlogen wordt hebben boven in op dehoogte waar jij je takels hebben wil altijd twee speciale Tralie liggers. Dit zijn frames van 207cm breed (zo breed als een PA toren) en een halve meter hoog. Hier bovenop komt dan een stalen profiel, of allu maar wel stevig genoeg om het gewicht van de te vliegen PA te kunnen tillen natuurlijk.

De traliliggers en I Profielen/H profielen kun je bij de meeste podiumleverancier bestellen, ik weet zeker dat stageco en gigant ze hebben.

Groeten

Martin

Comment

• Hairman
                      • Feb 2005
                      • 68

Lijkt idd op het reuring-festival te Purmerend.
                      Heb daar het podium,wings en nog wat torentjes gebouwd.
                      Het is gewoon een kwestie van bestellen bij je podiumleverancier...
                      de constuctie op de foto's is volgens mij (zo even uit het hoofd) goed voor 2Ton.
                      Het bestaat zoals martincrul al aangeeft uit 2 tralieliggers met in dit geval een alu-I-profiel.
                      Wat je even na moet vragen aan de geluidsleverancier is het Totaal-gewicht wat er gehesen wordt (incl. takel+ toebehoren natuurlijk),
                      en hoe de "hijsbalk" moet liggen. Van voor naar achter (in de meeste gevallen), of van links naar rechts. Dit hangt af van het vliegsysteem.
                      Heel soms moeten we 2 hijsbalken monteren, maar dat is bijna alleen maar wanneer er uitzonderlijk veel gewicht in komt.
                      de podiumleverancier berekent dit voor je, dat hoef je zelf niet te doen.

Als je steigerboer je voor gek verklaard kan dit 2 oorzaken hebben:
                      1: je hebt vorig jaar 2 torentjes gevraagd, en daar zonder medeweten van de steigerboer twee hijstorens van gefabiceerd,
                      2: of je steigerboer heeft geen verstand van "hijstorens" voor gevlogen geluid, en denkt dat dat allemaal niet door de beugel kan.

In het eerste geval heeft je steigerboer groot gelijk, er zit nogal een verschil tussen het ene en het andere torentje. Al had hij natuurlijk wel aan jou moeten vragen wat je ermee gaat doen / van plan bent.

In het tweede geval wil ik je adviseren een Podiumbouwer ipv een steigerbouwer in de arm te nemen, aangezien deze ervaring hebben in de entertainment-wereld en over kennis beschikken die een steigerboer ontbeert.

Ik neem even als voorbeeld het onderwerp http://www.licht-geluid.nl/forum/rig...-bij-huis.html.
                      Voor de foto's zie: heineken
                      Hier zie je wat er kan gebeuren in een storm, alleen maar omdat er geen contragewicht/ verzwaring in de steiger geplaatst is.
                      Als je namelijk doeken in je steigertje hangt wordt de windgevoeligheid ineens heel groot.
                      op de foto's van de hijstoren hierboven van het reuring-festival zie je dat er een stelconplaat(beton) in ligt van 1200 Kg als contragewicht, en dat de toren vastzit aan het podium. Ook zijn de staanders gekoppelt. dat alles is nodig omdat de bovenkant van de hijstoren afgezeild is en omdat er een gaasdoek aan de voorkant in hangt. Zou je dat niet doen en de toren staat ook nog eens los van het podium, dan is er niet veel nodig om het geheel omver te blazen.
                      Nu wil ik niet beweren dat de steigers op het heineken-festival in Italiƫ door een willekeurige steigerboer gebouwd zijn die ook nog eens niet op de hoogte gebracht is van het feit dat er doeken en geluid in kwamen te hangen, want ook podiumboeren maken fouten!
                      Vorige week nog is er een torentje van ons ontzet geraakt in Spaarnwoude toen er een "waterval" in gehesen werd, omdat men vergeten was de staanders te koppelen.
                      En zo zie je maar, ook bij gerenomeerde bedrijven met jarenlange ervaring gebeuren er soms dingen die voorkomen hadden kunnen worden met gezond verstand en een beetje nadenken.

Tegen Jadjong wil ik nog even zeggen:
                      Dat de grote podiumbedrijven Layher gebruiken wil niet zeggen dat het heilig is, je kunt namelijk ook een veilige hijstoren bouwen met traditioneel(pijp/koppeling) of zelfs van hout of bamboe of whatever. het is gewoon een kwestie van berekenen.

Heb je nog vragen dan hoor ik het graag...

Weest gegroet,
                      Herman.

Layher is LEGO voor grote jongens
                      Last edited by Hairman; 13-07-07, 23:40. Reason: verkeerde naam...
                      Layher is LEGO voor grote jongens...

Comment

• gertgeluid
                        • Dec 2006
                        • 520

Originally posted by jadjong
                        U daar ook?
                        Dit jaar had ik helaas andere verplichtingen. Was het leuk?

@sandur: Er zijn wel bedrijven die het ALC spul in huis hebben. Weet echter niet welke. Misschien even een mailtje naar ALC of een belletje?

Groet,
                        Grt

Comment

• DJ nn
                          • Jun 2006
                          • 489

Ik zou zeggen bel eens even naar de verhuurder...
                          Bij mijn wete is er maar 1 bedrijf(je) in benelux met de cohedra.
                          Zij gebruiken deze regelmatig en weten wel wat kan.

Die aray is heel compact en weeg echt niet veel, dus bij degelijke steiger zou ik geen probleem zien.

Moet eerlijk zeggen dat ik van riggen niet(s) (veel) af ken, maar de cohedra ken ik wel een beetje.

Grtzz DJ nn
                          ... the sound of silence...

Comment

• robski
                            • Jul 2005
                            • 98

Hallo,

de normale gang van zaken is dat een podium/tribune bouwer de torens bouwt op de specs aangeleverd door jou als PA bedrijf en garant staat voor de degelijkheid ervan. Als je het lief vraagt leveren ze zelfs de takels die er dan al lekker inhangen als jij met je spullen aankomt.

Wat wil de beste man van je weten?

-Hoeveel gewicht ga je vliegen?
                            -Hoe hoog wil je dat de toren is? (je verliest+-1.30 meter aan hoogte door balk/takel/rigging)
                            -hoeveel takels en op welke positie (achter of naast elkaar, welke afstand)
                            -Hoe ga je het in de toren hangen (als het bv vanaf karren in 1 keer erin wordt gehesen is overleg handig zodat je ook de toren in kan rijden)

De podiumbouwer heeft dan als vak dat ie iets voor je bouwt waarbij hij ervoor garant staat dat je er b.v. 100 kg in kan hangen. Hoef jij je alleen nog druk te maken over het op de juiste manier in elkaar zetten van je line array.

grtz Rob
                            Robski

my password keeps me newbie forever

Comment

Working...