Beginnend rigger

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Emmy088
    • Jun 2007
    • 2

Beginnend rigger

Hoi rinus,

Stomme vraag misschien maar hoe ben jij er ooit bij gekomen om rigger te worden?
    Ik ben momenteel nog bezig met de opleiding sound & vision in tilburg en daar krijgen we ook rigging lessen van iemand die bij jou een cursus heeft gedaan. Natuurlijk is dat allemaal nog erg algemeen. Ik heb ook al veel gewerkt bij Relight die ook aangesloten zit bij het ARGH!.

Maar welke tip kun jij als professional nu geven aan een beginnend rigger? Ik blijf er altijd een beetje onzeker over omdat veel mensen er een hard hoofd in hebben als vrouwen zulke dingen gaan doen...

alvast bedankt!

groetjes emmy
    Emmy088
    Van het kastje naar de kroeg
  • moderator
    Moderator
    • Apr 2001
    • 5946

Kom op Emmy, niet zo bescheiden..als je een decor met zoveel lampjes op kunt hangen dan ben je al lekker op weg in de rigging
    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• kokkie
      • Nov 2003
      • 1166

Hoi Emmy,

Gewoon koffie inschenken als Martijn een onrustige nacht heeft gehad, omdat zijn dochter hem uit zijn slaap hield en Jan af en toe een aai over zijn bol geven. Dan komt het vast goed

Lekker je opleiding afmaken en bij Relight blijven werken, misschien eens kijken of je de cursus bij Rinus kan doen en vooral lekker blijven oefenen in de praktijk.

Pascal.
      Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• rinus bakker
        • Mar 2002
        • 5429

Hallo Emmy,

beginnend 'riggerin' (wat een woord)
        of 'riggeresse" of "riggatrice"

Maar ook beginnend forum gebruikster....
        Probeer eens wat te rond te neuzen en in het scherm te zoeken
        en dan een "nieuw onderwerp" aan te maken.
        Ik ga in dit topic niet antwoorden.
        Maar zal je deze keer matsen en het topic zelf wel even verplaatsen.

Althans - dat dacht ik,
        maar ik weet niet meer hoe dat ook weer zou moeten.
        Volslagen vreemd aan het begrip 'nerd' heb ik weer eens bewezen dat mijn
        landelijk erkend "digi-beten certificaat" geheel terecht is uitgereikt.

Opper-Mod ==> HELP!
        Last edited by rinus bakker; 16-06-07, 00:11.
        een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• moderator
          Moderator
          • Apr 2001
          • 5946

Rinus....dat certificaat ligt begin deze week in de analoge mailbox, je bent cum laude geslaagd, van harte!

Onderwerp verplaatst.
          Uiteraard ook een ideaal onderwerp voor andere "riggers in de dop"
          Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Kilian
            • Dec 2005
            • 179

Originally posted by rinus bakker
            Hallo Emmy,

beginnend 'riggerin' (wat een woord)
            of 'riggeresse" of "riggatrice"

Maar ook beginnend forum gebruikster....
            Probeer eens wat te rond te neuzen en in het scherm te zoeken
            en dan een "nieuw onderwerp" aan te maken.
            Ik ga in dit topic niet antwoorden.
            Maar zal je deze keer matsen en het topic zelf wel even verplaatsen.

Althans - dat dacht ik,
            maar ik weet niet meer hoe dat ook weer zou moeten.
            Volslagen vreemd aan het begrip 'nerd' heb ik weer eens bewezen dat mijn
            landelijk erkend "digi-beten certificaat" geheel terecht is uitgereikt.

Opper-Mod ==> HELP!
            Zo te zien is het je gelukt. Gefeliciteerd!
            Niet alleen een welbesproken persoon in de 'rigging'-wereld, maar ook nogeens bekwaam moderator. Hulde

Comment

• crewpoint
              • Feb 2004
              • 82

Hoi Emmy088,

Als beginneling?? Als je gaat riggen is het raadzaam om ook goed te leren klimmen. Er zijn inmiddels meerdere riggers die een IRATA level 1 opleiding hebben gedaan. Je leert dan in elk geval een heel groot deel over je eigen veiligheid.

gr Willem

Edit Mod: Als je informtie kwijt wil Willem, dan plaats je die maar!
              Last edited by moderator; 19-06-07, 18:48.

Comment

• Emmy088
                • Jun 2007
                • 2

Originally posted by Emmy088
                Hoi rinus,

Stomme vraag misschien maar hoe ben jij er ooit bij gekomen om rigger te worden?
                Ik ben momenteel nog bezig met de opleiding sound & vision in tilburg en daar krijgen we ook rigging lessen van iemand die bij jou een cursus heeft gedaan. Natuurlijk is dat allemaal nog erg algemeen. Ik heb ook al veel gewerkt bij Relight die ook aangesloten zit bij het ARGH!.

Maar welke tip kun jij als professional nu geven aan een beginnend rigger? Ik blijf er altijd een beetje onzeker over omdat veel mensen er een hard hoofd in hebben als vrouwen zulke dingen gaan doen...

alvast bedankt!

groetjes emmy
                Ja ik zit ook eens op een forum en het wordt gelijk een zooitje haha. daarom zit ik dus nooit op forums!

En misschien moeten martijn en jan mij eens koffie inschenken voor de verandering! heb er een half jaar als arme stagaire geploeterd dus nu mag het wel eens andersom

emmy
                Emmy088
                Van het kastje naar de kroeg

Comment

• rinus bakker
                  • Mar 2002
                  • 5429

Originally posted by Emmy088
                  1)
                  Ja ik zit ook eens op een forum en het wordt gelijk een zooitje haha. daarom zit ik dus nooit op forums!
                  2)
                  En misschien moeten martijn en jan mij eens koffie inschenken voor de verandering! heb er een half jaar als arme stagaire geploeterd dus nu mag het wel eens andersom
                  emmy
                  1)
                  Nou ja dat 'zooitje' lag vooral aan MIJN gekluns... niet het jouwe.
                  Ik ben in elk geval WEL overtuigd van het nut van (deelname aan) dit soort forums.
                  Al zijn er veel te veel websites die zoiets ook wel graag zouden willen, maar het totaal niet ondersteunen....
                  BTW Mega-Mod:
                  ik loop fors achter met die vermaledijde certificaten, maar jij zeker ook!

2)
                  Kom op zeg - een rigging carriere begint niet met koffie halen!
                  Of hielen likken of met veel rinkelende aluminium carabiners aan je gordel rondlopen.
                  Als het de Jan en de Martijn zijn van wie ik vermoed waar jet het over hebt.... Ze zelf lekker de koffie laten halen, die mafketels!

3)
                  Voor mijn "historie" kun je elders op het forum terecht.
                  Wat mij motiveerde: het was (in 1983/4) eens iets nieuws, iets wat ik leuk vond, en mij een uitweg bood uit
                  geluid (digitale delays, over monitorgeluid mekkerende artiesten )
                  en
                  licht (totaal gebrek aan smaak kwa kleuren en combinaties, en een nogal 'gestoord' ritmegevoel,) gepaard aan een fors gebrek aan artistieke ambities.

Maar over dat hijsen kon ik destijds héél veel {pionierende} kennis opdoen bij Pa en SchoonPa....(resp. "zwaartransport-boer" en "bouwkunde-boer"!).
                  En constructies hadden altijd al mijn belangstelling, of het nou ging om
                  - plaatsing en aantal van de popnagels in een bolhoek van een flightcase,
                  - stevigheid van podium of drumriser, - of een gestackte PA, - of de stabiliteit van opdruk- of opwind-statieven voor het licht ....
                  - betrouwbaarheid van draagbalken (onder een trap of boven mijn hoofd)
                  > hout met molm of schimmel? > staal met roest of ontbrekende bouten?
                  Toen de Amerikaan die bij Theatre Projects in Haarlem werkte met electrische "klimtakels aan kwam sjouwen" was ik verkocht.
                  Hij had (in 1983) echt geen idee dat rigging ooit -in Nederland- een fulltime job zou kunnen opleveren, en raadde mij destijds aan om naast rigging gewoon dimmers en (multi-)kabels te blijven doen.

Maar binnen een jaar of twee was alles, wat niet echt met hijsen te maken had, eigenlijk al niet meer kwa weruren haalbaar.
                  En sinds die tijd is hijsen en heffen - in dit rare vak - mijn enige echte bezigheid + bron van inkomsten + dagelijkse zorg over hoe veilig we het allemaal wel (of niet) doen....
                  een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

Working...