Speciale constuctie bij toppers omgevallen?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hairman
    • Feb 2005
    • 68

Speciale constuctie bij toppers omgevallen?

Goedemorgen Allen,

Ik hoorde vorige week van een ingehuurde collega dat er tijdens de opbouw van Toppers in de arena een "speciale constructie" van Stageco is omgevallen omdat er onderin de constructie iets afbrak. Hij probeerde uit te leggen wat voor constructie het was, maar ik kon me er geen voorstelling van maken. weet iemand misschien om wat voor constructie het gaat en wat de reden van bezwijken was? IK ben geen ramptoerist maar gewoon geinteresseert in het hoe en waarom, misschien dat we er iets van kunnen leren.
    Volgens m'n collega ging het om een constuctie waar een hoop licht in hing (30.000 euro schade), dus daarom plaats ik het hier. Als het toch in het staging-forum hoort wil ik de mod verzoeken om het te verplaatsen.
    Ben benieuwd of iemand hier meer hierover weet, de zoekfuntie gaf alleen resultaten over de "kwaliteit" van het geluid.

Groeten van Hairman...
    Layher is LEGO voor grote jongens...
  • esound
    • Oct 2004
    • 193

het ging hier om een ribbonlift ( Ribbon Lift models )met daarop een cirkel met etc parren en in het middel een biglite. Alles was total loss.

Comment

• Hairman
      • Feb 2005
      • 68

Apart apparaat, nog nooit eerder gezien. Als ik de site bekijk begrijp ik dat het 3 aparte strips (ribbons) van rvs of alu zijn die opgerolt in de "base" zitten, en die in elkaar grijpen als ze uitgerolt worden. Daardoor ontstaat een starre driehoek-mast. Geniale vinding! Het lijkt heel erg in de verte wel een beetje op de Spiralift (Paco | Spiralift), alleen kun/mag je deze niet zijwaarts belasten. Bij de Ribbonlift kan dat waarschijnlijk wel omdat de ribbons in elkaar haken. Op de site is echter niet te vinden wat die zijwaartse belasting mag zijn, alleen dat die met de optionele tuikabels ongeveer 2,5 maal zoveel is.
      Dat lijkt me tevens het zwakke punt van dit systeem, hoe hoger je 'm uitschuift, hoe minder zijwaartse kracht het kan verdragen.
      Blijft de vraag waarom dat ding het begeven heeft...
      Mogelijkheden zijn:
      1 overbelast door teveel totaalgewicht.
      2 overbelast door ongelijk verdeelde last.
      3 overbelast door het niet waterpas staan van de "base".
      4 misschien is de uitgeschoven last of het apparaat zelf geraakt door iets anders.
      5 wind.
      6 iets of iemand achter een van de tuikabels blijven haken. (indien aanwezig op het gebruikte model)

Is er trouwens een tabel met hoogtes en bijbehorende maximum horizontale en verticale belastingen? Lijkt me erg belangrijk.
      Ben benieuw of er verhelderende reacties komen.

Weest gegroet,

Hairman.
      Layher is LEGO voor grote jongens...

Comment

• esound
        • Oct 2004
        • 193

niet uitstempelen en een staaldraad die tegen een layerpijp aanliep waren de oorzaak.

Comment

• rinus bakker
          • Mar 2002
          • 5429

Ha die esound,

het lijkt mij zo dat je er meer van weet.
          Als ik die website bekijkt en ook weet wat een beetje "zenuwelamp" tegenwoordig kost is 30.000 Pleuro niet eens zo'n heel groot schadebedrag.
          Wat is: niet "uitstempelen".
          Zoiets als de outriggers van een éénpersoontelescoop hoogwerkertje (Genie of Alplift) niet gebruiken? Klinkt bekend.....
          En in mijn ervaring zou een staalkabel eerder een Layherbuis 'doorzagen' dan er echt hinder van te ondervinden....
          Staal van staalkabels is vele malen sterker (en harder) dan staal van een steigerbuis. Was die Layherbuis soms ook naar de Galemiezen? (= doorgezaagd ? = bezweken ?).
          een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• esound
            • Oct 2004
            • 193

het komt er op neer dat ze " outriggers " niet hadden uitgezet. Wat betreft de layerpijp weet ik niet of ie schade had.

En wat betreft de schade post het was wel veel meer dan 30.000 euro.

Comment

• spiegelbol
              • Apr 2005
              • 6

Het ging inderdaad om een ribbonlift waarop een Biglite in het hart was geplaats met daarom heen nog een enkelvoudige cirkelbuis van 2 meter met daaraan 16 ETC parren.

Laat de geleerde uitspraken doen van de oorzaak en niet de mensen die links en rechts geruchten opvangen.Er zijn diverse varianten mogelijk en hoogstwaarschijnlijk is het een combinatie van een aantal samen. Het was een verschrikkelijke rotklap met veel schade, maar gelukkig geen gewonden...tot zover

Comment

Working...