Welk Wind-Up statief is voor mij geschikt?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DannyD
    • Jun 2007
    • 2

Welk Wind-Up statief is voor mij geschikt?

Beste collega's

Onze lichtbrug met plastic-koppelingen is duidelijk aan vervanging toe. Nu zijn wij van plan om over te gaan op de bekende wind-Up statieven (2x). Dit in samenwerking met 3 of 4 meter Truss, afhankelijk van de situatie waar we moeten draaien. De truss of beter gezegd de wind-up's moeten het volgende kunnen dragen:[LIST][*]2x DMX-Bar met dus in totaal 8x Par 56[*]1x Dikke Stroboscoop (moet nog aangeschaft worden)[*]4x Middelgrote Scans (moet nog aangeschaft worden)[*]3 of 4 meter Truss[*]Uiteraard de nodige kabels (DMX)[/LIST]In verband met de veiligheid en degelijkheid lijkt het ons verstanding om de wind-up's in iedergeval 'nieuw' te kopen. De volgende vallen binnen ons budget:

Showtec LS-125
    Max. height: 350 cm.
    Min. height: 225 cm.
    Load: 125 Kg.
    Base: 200x200 cm.
    Weight: 45 Kg.

Prijs incl. BTW:€ 549,00

Fantek Windupstatief T100[LIST][*]Max. hoogte 3,80m[*]Min. hoogte 2,03m[*]Max. toelaatbaar gewicht 100kg[*]Min. toelaatbaar gewicht 25kg[*]Diameter open 1,55 x 1,55m[*]Diameter gevouwen 0,30 x 0,30m[*]Gewicht van statief 17,5kg[/LIST]
    Prijs incl. BTW€ 574,82

VMB TE-034
    Area of base: 1,56 x 1,56 m
    Max.Load: 100 Kg
    Max.Height: 3,8 m
    Folded Height: 1,26 m
    Weight: 21 Kg

Prijs incl. BTW€ 630,70

Nu heb ik de volgende vragen:
    1. Wat zou gezien de prijs/kwaliteits verhouding de beste aankoop zijn?
    2. Is de beste van vraag 1 de beste in zijn soort? of zijn er nog alternatieven?
    3. Wat is een degelijk merk Truss? Is het verstandig om die 2e hands te kopen?
    4. Kan ik het beste qua truss: 1x2m en 1x1m kopen of 4x1m? of anders?

Als iemand de moeite zou willen nemen om mij te helpen zou ik diegene dankbaar zijn.

Bedankt

Danny
  • STINO
    • Feb 2004
    • 93

Geachte, een paar maand geleden hadden wij hetzelfde probleem...

wij hebbe toen gekozen voor wind-ups van het merk GUIL.

We zijn zeer tevreden over deze statieven.

het gewicht valt reuze mee en ook de prijs is zeker acceptabel...

hier even een link naar de discussie hierover:

Skyline forever

Comment

• Roeltej
      • May 2001
      • 761

eurolift/mobiltech statiefjes zijn ook nog leuk...

hou er wel rekening mee dat een beetje statief flink aan gewicht is en ingeklapt best lang, als je wat makkelijker te transporteren statiefjes wil kan je beter de vmb te-034's nemen
      Vitality Show

Comment

• renebiemans
        • May 2006
        • 156

Ik zou voor de laatste gaan. Wij hebben namelijk dezelfde een tijdje geleden gekocht en zijn daar zeer tevreden over. Vooral de zeer lage opbouw hoogte is ideaal. Beste kun je voor de truss zo lang mogelijk lengtes gebruiken aangezien je dan minder koppelingen hebt maar dat ligt er natuurlijk ook aan hoe je het wilt gebruiken. Maar in jouw geval lijkt mij het in 1 stuk.

Comment

• Roeltej
          • May 2001
          • 761

4 meter truss is alleen niet altijd makkelijk te vervoeren ;p
          Vitality Show

Comment

• moderator
            Moderator
            • Apr 2001
            • 5950

En daarbij.....het is zeer sterk afhankelijk van het type truss wat je gaat gebruiken of het enorm uitmaakt of je een stuk van 4m of twee stukken van 2 meter gebruikt.
            Kortom: Geef aub advies als je iets zinnigs te adviseren hebt!

onderwerp verplaatst naar forum wat gaat over hijsen en heffen....
            Last edited by moderator; 08-06-07, 22:16.
            Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• DannyD
              • Jun 2007
              • 2

Bedankt voor de reacties,

4 meter truss in 1 geheel vervoeren is niet haalbaar. Ik begrijp uit de reacties dat het merk en type truss belangrijk is om meer info van jullie te kunnen verwachten. Maar wat zijn de betere merken? En wat voor truss kan ik in mijn geval het beste gebruiken? Die vierkante of de drie hoek?

Ik ben nog niet thuis op dit gebied, maar wil de stap wel maken.

Comment

• Joost van Ens
                • Jan 2001
                • 628

Wil Kevin zich even gaan verdiepen op het gebied van lasten hijsen/heffen met meer dan 1 hijs/hef werktuig? en daarna zinnige postings gaan doen over het heffen met 4! werktuigen.

Ik weet nu al voor 99% zeker dat, uitzonderingen daar gelaten, je berekening met 2 statieven (voor disco/elijknatig belast) beter uitkomt dan die met 4!

Leer nu maar rekenen

Joost

Comment

• Joost van Ens
                  • Jan 2001
                  • 628

Jammer dan dat Kevin zijn post heeft weg gehaald. Hij stelde nl. voor om als het gewicht van de truss incl. belasting te groot zou worden voor 2 statieven, er maar 1 of 2 van die zelfde statieven bij te plaatsen.

En omdat ik vandaag in een goede bui ben, zal ik nog 1 keer, met voorbeeld zelfs uitleggen waarom dat meestal niet helpt.

Laten we eens uit gaan van de bovengenoemde statieven die 85 kg per stuk mogen heffen.

Als we met meer dan 1 hef/hijs werktuig gaan werken hebben we de 75% regel van het lichtste werktuig maal het aantal werktuigen.

in dit geval 75% x85 kg x2 = 127,5 Kg. Dat is dus wat truss, kabels, lampen, trussadapters enz. bij elkaar mogen wegen. Let wel, gelijkmatig verdeeld! elk statief krijgt dus maximaal 127,5/2=63,75 kg te verwerken.

Als we 3 statieven onder 1 truss zetten. 1 in het midden en 2 aan de buitenkanten, krijgt het middelste statief 60% van het totale gewicht te verwerken. We weten dat we een statief zo als hier boven omschreven met maximaal 63,75kg mogen belasten. Dit is dus 60% van het toelaatbare totaal.

blijft over 63,75 kg/60 x 100=106,25 kg.

Oeps, met 2 statieven 127,5 kg en met 3 maar 106,25!!! Dat derde statief is dus voor je zichtlijnen geen optie, voor het gelijkmatig opdraaien een crime en voor je belasting een tegenslag. Niet doen dus.

En dan nu voor de ts. Het is al vaker gezegd. Weeg of zoek op hoe zwaar je spullen of die je nog wilt gaan kopen zijn. Vergeet niet je truss en trussadapters mee ter nemen. Doe er een aantal kilo's kabel bij. Bedenk of je eventueel nog eens wilt uitbreiden, en zo ja met wat. Tel alles bij elkaar op, kom je op of onder de 127,5 kg uit zijn dit leuke statieven. Zo niet verder zoeken.

Joost
                  Last edited by Joost van Ens; 11-06-07, 14:19.

Comment

• rinus bakker
                    • Mar 2002
                    • 5430

Dank je Joost.
                    Dit scheelt mij weer een 'opvoedend corrigerende post' ing.
                    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

Working...