Vraag

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • FunKie-M
    • Dec 2003
    • 3

    Vraag

    [FONT=Tahoma][FONT=Tahoma]Ik zit met een vraag en nou hoop ik dat iemand mij daarbij kan helpen.[/FONT][/FONT]
    [FONT=Tahoma][FONT=Tahoma]De vraag is het volgende ik heb 2 gecertificeerde freelancers laten kijken voor een productie.[/FONT][/FONT]
    [FONT=Tahoma][FONT=Tahoma]En nu zeggen zij beide het tegenovergestelde.[/FONT][/FONT]
    [FONT=Tahoma][FONT=Tahoma]Ik heb een foto toegevoegd waarbij ik met een pijl aangegeven heb om welke beam het gaat.[/FONT][/FONT]

    [FONT=Tahoma][FONT=Tahoma]De ene freelancer zegt dat je hier wel aan mag riggen of [/FONT][/FONT][FONT=Tahoma][FONT=Tahoma]bridlen tussen 2 van deze.[/FONT][/FONT]
    [FONT=Tahoma][FONT=Tahoma]En de ander zegt dat dit niet mag. [/FONT][/FONT]
    [FONT=Tahoma][FONT=Tahoma]Nu is mijn vraag [/FONT][/FONT][FONT=Tahoma][FONT=Tahoma]wie van deze 2 heeft nu gelijk daar ik geen risico’s wil lopen op het evenement.[/FONT][/FONT]

    [FONT=Tahoma]bedankt[/FONT]
    Last edited by FunKie-M; 13-03-07, 17:09.
  • ralph
    Banned
    • Aug 2000
    • 2649

    #2
    Die vraag kan de constructeur jou precies beantwoorden. Deze vakman kan je ook vertellen met welke kracht(en) je dit profiel mag belasten.

    Zonder opgaaf van deze specificaties heeft de rigger die zegt dat je er jniets aan kan hangen gelijk, geen gegevens wil namelijk zeggen: niet ophangen!

    Comment

    • rinus bakker
      • Mar 2002
      • 5430

      #3
      Originally posted by FunKie-M
      [FONT=Tahoma][FONT=Tahoma]De vraag is het volgende:[/FONT][/FONT]
      [FONT=Tahoma][FONT=Tahoma]1) ik heb 2 gecertificeerde freelancers laten kijken voor een productie.[/FONT][/FONT]
      [FONT=Tahoma][FONT=Tahoma]2) De ene freelancer zegt dat je hier wel aan mag riggen of [/FONT][/FONT][FONT=Tahoma][FONT=Tahoma]bridlen tussen 2 van deze.[/FONT][/FONT]
      [FONT=Tahoma][FONT=Tahoma]En de ander zegt dat dit niet mag. [/FONT][/FONT]
      [FONT=Tahoma][FONT=Tahoma]3) Nu is mijn vraag [/FONT][/FONT][FONT=Tahoma][FONT=Tahoma]wie van deze 2 heeft nu gelijk daar ik geen risico’s wil lopen op het evenement.[/FONT][/FONT]
      De antwoorden:
      1) Gecertificeerd in wat?
      Heb je de argumenten van het ja of nee misschien ook willen aanhoren? Wat weegt die zooi die je eraan wilt ophangen, hoe plat moet die tweesprong worden? Wat worden de resulterende krachten en staalspanningen?
      2) De beam waar je het over hebt noemen wij gewoon een stalen walsprofiel. Op de foto is deze toegepast als een gording in de dakconstructie. Waarom toch altijd dat interessant-doenerige Engelse gepraat, als er prima Nederlandse woorden voor zijn?
      3) Simpel - als je het zelf niet weet -en je wilt geen enkele risico nemen...
      Dan moet je het gewoon niet doen! Er zijn vast wel andere mogelijkheden te vinden die je met die twee gecertificeerde mensen kan bespreken.

      Dus eigenlijk zeg ik niet zo veel meer dan Ralph.
      een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

      Comment

      • FunKie-M
        • Dec 2003
        • 3

        #4
        Gecertificeerd in Rigging of wel mensen die het Rigging certificaat hebben behaald tijdens de rigging cursus.
        argument van nee was omdat het afstandhouders zijn van de hoofdspant.
        argument van ja was omdat hetgeen wat erin komt te hangen verdeeld over het aantal takels geen probleem moet zijn voor deze gording.
        En als ik 2 gecertificeerde riggers inhuur lijkt mij dat deze er verstand van hebben.
        Bedankt

        Comment

        • kees22
          • Feb 2007
          • 110

          #5
          als het gaat over vgeiligheid zou ik altijd zeggen; "bij twijfel niet doen!!!!!!"
          Ik kan niet zingen, maar mijn installatie helaas wel.

          Comment

          • ralph
            Banned
            • Aug 2000
            • 2649

            #6
            Gezien de toon in de reactie van de vraagasteller lijkt het mij raadzamer op basis van een factuur verder te adviseren dan als branchegenoten onder elkaar.

            Comment

            • rinus bakker
              • Mar 2002
              • 5430

              #7
              Riggers zijn mensen die leren hoe ze takels moeten aanbrengen, trussen moeten aanslaan en tweesprongen samenstellen.
              En riggers hebben geleerd hoe ze de krachten op deze staalpofielen cq. draagbalken kunnen berekenen.
              Hebben "jouw" gecertificeerde riggers alle drie de cursussen gevolgd?
              Of alléén de 5-daagse = ELEMENTAIRE HIJStechniek?

              Ze leren NIET alle soorten van draagconstructies te onderscheiden.
              Afstandhouders zijn koppelstaven, en die dragen geen dakhuid hoor.
              Ook voor een stalen staaf als een gording geldt dat er op een bepaald moment (veel gewicht = veel kracht) wel een probleem onstaat.....
              Ze leren NIET (!) wat voor soort profielbalken (HE???, IPE??? enz) het zijn,
              Maar dat kun je pzoeken in een tabllenboek.
              Ze leren ook NIET uit te zoeken van welk soort staal ze zijn gemaakt.
              En ook NIET (!) of die balkprofielen die resulterende krachten ook kunnen opnemen.
              Ze leren WEL dat een constructeur de berekeningen moet doen van de toelaatbare tijdelijke belasting.

              Riggers horen ook te leren NEE te zeggen tegen eigenwijze en betweterige uilskuikens van opdrachtgevers, die graag pretenderen alle wijsheid in pacht te hebben...
              Welke certificaten mogen we verwachten dat opdrachtgevers zoal op zak dienen te hebben.
              1 van die 2 heeft dus wel degelijk gelijk!

              En we weten nog steeds niet wat eraan komt.
              Maar dat is kennelijk ook niet belangrijk?
              een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

              Comment

              • ralph
                Banned
                • Aug 2000
                • 2649

                #8
                Ben van het weekeinde geslaagd voor de curus veterstrikken op een krijtsreep bede stoeptegel.
                Welliswaar alleen op schoolpleinen, maar ben ik nu ook voldoende gecertificeerd?

                Comment

                • kees22
                  • Feb 2007
                  • 110

                  #9
                  ja joh tuurlijk
                  Ik kan niet zingen, maar mijn installatie helaas wel.

                  Comment

                  • Upgrading your system
                    • May 2003
                    • 1684

                    #10
                    ****** moet je je daar tegenwoordig ook al voor certificeren Ralph??

                    mooie boel, mag ik je vragen waar ik die cursus kan volgen, want met gezond verstand gaat het me niet lukken dat te doen. daarvoor heb ik zeker dat certificaat nodig
                    Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

                    Comment

                    • rinus bakker
                      • Mar 2002
                      • 5430

                      #11
                      Zeer recent werd aan mij gevraagd of ik kon begreep
                      en kon aantonen dat ik wel wist wat 'certificeren' nou precies inhield.
                      Ik heb Bakellende en Barosso gebeld,
                      en zij bleken ook allebei niet gecertificeerd te zijn.

                      Overigens wachten we nog steeds op een constructieve bijdrage van
                      Funkie-M, en niet het
                      gezichts- en visie-loos ietwat jankerig zwalken
                      tussen de opmerkingen van zijn twee freelancers.
                      een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

                      Comment

                      • Gast1401081
                        • Mar 2001
                        • 7999

                        #12
                        Originally posted by ralph
                        Gezien de toon in de reactie van de vraagasteller lijkt het mij raadzamer op basis van een factuur verder te adviseren dan als branchegenoten onder elkaar.

                        kijk, dat bedoel ik nu al weer een tijdje...

                        Comment

                        • Upgrading your system
                          • May 2003
                          • 1684

                          #13
                          Ik weet zeker dat mijn facturen het mooiste zijn, en eventueel wil ik hem ook nog wat versieren met indrukwekkende stempels van certificeringsbedrijven..

                          mag ik er nu 1 sturen dan??
                          Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

                          Comment

                          • FunKie-M
                            • Dec 2003
                            • 3

                            #14
                            Allen hartstikke bedankt voor de reacties.
                            ik zie dat het certificeren nogal een groot vraagteken is.
                            En dus een ieder met een papiertje zich rigger zou kunnen noemen.

                            ik heb mijn licht idee neergelegd bij een freelancer welke zich alleen bezighoudt met het tekenen van licht en rigging plannen hij zal een plan tekenen en ook de krachten berekeningen erop los gooien.
                            Hij vraagt ook de tekening op van de dakconstructie met de lasten erop vermeld.

                            Ik denk hiermee een goede keus te hebben gemaakt.
                            En mijn baas kan gerust zijn tijdens de klus.

                            nogmaal bedankt

                            Comment

                            • @lex
                              • Jul 2006
                              • 1087

                              #15
                              Even behoorlijk off-topic:

                              @FunKie-M

                              Als je de volgende keer een vraag hebt over een of ander, noem je topic dan niet 'vraag', maar wees wat creatiever als: vraag over belasting dakbeam (ik weet het Rinus: liever gording of iets van dien aard). De kans dat er dan wat meer mensen reageren is dan een stuk groter, omdat ze aan de hand van de topicnaam weten waar het over gaat!

                              @lex
                              Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

                              Comment

                              Working...