Tuigjes en valbeveiliging. afl.2

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jeroen de Goei
    • Oct 2004
    • 376

Tuigjes en valbeveiliging. afl.2

ocramarco zegt bij: ''ongeluk in rai holiday on ice":
    Reacties als upgrading your sytem vind ik daarom niet zo raar. Misschien toch weer een aanleiding om over persoonlijke beschermings middelen te gaan hebben ...

En waar gaan we het over hebben? dat je rigging serieus moet nemen? dat je en tuigje aanmoet als je op hoogte werkt?

Overigens zijn er wel weer nieuwe regels in de RAI merkte ik van de week. Moet nu roetfilters op je auto's en hoogwerkers zitten. En je rigging punten mag je volgens mij zelf ook niet meer inhangen ...

Weet iemand hier meer van? Heeft de Rai iets veranderd betreft rigging na het ongeluk? wordt het met roetfilters veiliger bij de rigging? Moet ik het riggingwerk nu overlaten aan de Rai als ik daar een klus hebt?

Dirtymice zegt bij: ongeluk in rai holiday on ice:
    maar volgens mij zijn er in dat soort serieuze zalen toch "guide wires" op dat soort plekken? volgens mij in een HMH enzo wel, waarom dan niet in die amsterdamse veehal?

Tja, zal wel duur zijn...... en de rai heeft toch geen geld. Of mag je niet klimmen in die daken van de Rai. Staat dat ergens beschreven misschien?

vraag jezelf eens af, heb jij een helm op als er iemand boven je hoofd aan het werk is, zet jij jezelf vast in de hoogwerker?

Jij niet dan?

Hier 10 pagina,s antwoord. div. disciplinesaan het woord

zie: http://www.forums.licht-geluid.nl/fo...oogwerker.html

of: http://www.forums.licht-geluid.nl/fo...valbeveiliging
    Last edited by Jeroen de Goei; 24-01-07, 17:50.
  • dirtymike
    • Dec 2006
    • 16

beste jeroen,

ik heb ALTIJD een helm op, als ik de werkvloer betreedt, zul je bij mij zo'n plastic eierschaal op het hoofd vinden, is net zo gewoon als het dragen van veiligheids schoenen.......mijns insziens.

Comment

• moderator
      Moderator
      • Apr 2001
      • 5946

Maar...als jij met eierdop op aan het werk bent en er zijn ook anderen aan het werk, maar dan zonder helm, hoe handel je dan?
      Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Upgrading your system
        • May 2003
        • 1684

De spijker op zijn kop.

feit is echter wel dat de werkgever verantwoordelijk is voor het ter beschikking stellen van veiligheidsmiddelen en erop wijzen dat deze gebruikt worden. Verder is enige kennis van veiligheid verplicht als een vca diploma.
        de uiteindelijke verantwoording voor het gebruikmaken van deze middelen ligt bij de werknemer zelf.
        dus: wanneer mensen het niet nodig vinden het materiaal te gebruiken en je bent geen werkgever is het na iemand erop te wijzen zijn eigen verantwoording.

enkele zaken die ik hier toepas:

Bij riggingklussen gaat altijd een veiligheidscase mee, deze bevat:

-Brandblusser
        -gekeurde EHBO koffer
        -2 veiligheidshelmen
        -2 full-body harnassen.
        -valbeveiliging
        -valstop
        -div klimmaterialen en touwen
        -handschoennen
        -speciaal aangepaste gereedschappen als steeksleutels, schroevendraaiers en een schroefmachine welke doormiddel van veiligheidslijnen van heel dun staaldraad en een draaiwartel aan de houder vastzitten zodat deze bij het werken op hoogte niet kunnen vallen.
        immers, helm of niet, maar een bahco wil je niet op je kop krijgen, en daarbij werken wij veel in mooi aangeklede zalen, en dan wil je ook niets een meter of 6 zien vallen.

dit bevat iedere kist (mischien dat ik nog iets vergeet, maar dat bedenk ik me mischien nog. ervaring leert dat het altijd overdone is, ( bij de meeste klussen met 6 man heb je geen 3 setjes steeksleutels tegelijk nodig) maar ik geef liever teveel mee dan dat ze toch nog lekker spannend gaan zitten doen.

De kisten zijn dus per 2 personen en worden automatisch op het aantal werkkrachten en eventueel freelanchers afgestemt,
        + een reserve wanneer er meer dan 6 man op de klus lopen en mits er genoeg op voorraad zijn.
        deze worden op kantoor al op de paklijsten gezet zodat deze ook zeker worden ingeladen.

Bovendien bevat de kist een map met daarin een aantal vate situaties beschreven waaronder bv. hoe te werken met de hoogwerkers, het klimmend riggen enz. op deze manier kan men bij twijfel voor de zekerheid even checken.

Dit zijn de enige rode kisten in ons assortiment en zijn te herkennen aan de rode kleur dus. tevens zijn ze voorzien van de bekende brandblusser stikkers en ehbo-koffer stikkers.

Dit alles uiteraard om ongelukken te voorkomen, maar ook voor mezelf. zo kunnen ze nooit zeggen dat iik mijn best niet heb gedaan en niet voldoende aan de veiligheid heb gedacht.

Of het geheel gebruikt wordt? Ja. het is duidelijk bij ons, wanneer iemand het materiaal niet gebruikt en we zien dit, waarschuwing en het verzoek dit wel te doen. nogmaal niet, gesprek hierover en nogmaals waarschuwing en verzoek ervan gebruik te maken.
        Derde maal kunnen ze hun spulletjes pakken en vertrekken. Is nog naait voorgekomen omdat we heel erg de nadruk leggen op de veiligheid en zelfs dan nog regelmatig tegen elkaar zeggen: dat liep best af wanneer er een pallet valt. een kist de ramp af scheurt zonder berijder en iemand hem bijna over zich heen krijgt of meer van dit soort niet te voorkomen ongein.
        Wanneer we dus zoveel mogelijk kunnen uitsluiten is dit een begin waarmee je zoveel mogelijk bezig bent de veiligheid op de werkvloer te garanderen en zoveel mogelijk risico uit te sluiten.
        We zijn toch al werkzaam in een branche met veel risiço's op de loer, hoe meer je er uitslui, hoe groter de kans is dat je je pensioen haalt.

zo, een heel verhaal, en ik hooep dat het genoeg aansluit op het verheel van de topicstarter. strekking is in ieder geval duidelijk, geheel uitsluiten kan je de risco's nooit, je kan wel je uiterste best doen ze zo veel mogelijk in te perken
        Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• ocramarco
          • Dec 2006
          • 15

Originally posted by Jeroen de Goei
          En waar gaan we het over hebben? dat je rigging serieus moet nemen? dat je en tuigje aanmoet als je op hoogte werkt?
          Allereerst wil ik even offtopic zeggen dat ik geen rigger maar een lichttech (van 20 jaar). En omdat ik 20 jaar ben en iets van veiligheid van andere zeg krijg ik meteen de reactie dat ik nog een hoop moet leren en eerst meer ervaring op moet doen.

Ja Rigging moet je serieus nemen lijkt me overbodig om daar over te gaan discusieren. Volgens mij moet je inderaad een tuigje aan hebben in de hoogwerker en meen me te herinneren ook een lijn waar je langs zou kunnen abseilen mocht de machine er mee ophouden.
          Daarbij vind ik wel dat je wat van klimmen mag weten ja wat een afdaler, grigri, achtje, crawl, shunt, carabine is, wanneer je statische en wanneer je dynamische moet/mag gebruiken. Daarbij zeg ik niet dat je meteen een IRATA certificaat moet hebben. Maar dit is wel ongeveer de enig erkende (maar ook niet officiele) rope acces certificaat.
          Als je aangrijpingspunt van je haken rond de middel of daarboven is mag je hem aan de voorkant van de gordel vastpikken en is het aangrijpingspunt onder je bijvoorbeeld het klimmen over truss, dan moet hij op je rug bevestigd zijn.

Als ik op klus ga neem ik altijd mijn gereedschapskoffer, klimtas en wat ehbo spul mee. Maar merk wel bij de werkgever waar ik vast werk een beetje laks over klimveiligheid wordt gedacht.

Moet dan wel meteen toegeven dat ik eigelijk zelden een helm op heb.

Het VCA certificaat is ook zo mooi iets .... is verplicht maar werd totdat ik en een paar docenten 2 jaar aan het hoofd van de adjunct directeur hebben gezeurd is het eindelijk dit jaar zover dat het Grafisch Lyceum R'dam het VCA certificaat gaat afgeven. Hoezo een school moet het goede voorbeeld geven. En het is zo dat als je bij een willekeurige werkplaats, schilderbedrijf of iets dergelijks gaat iedereen weet wat een VCA is en als je een rondje gaat doen bij de grotere audiovisuele bedrijven weet ik zeker dat er maar weinig mensen van weten.

Comment

• vasco
            • Oct 2003
            • 2567

Originally posted by Upgrading your system
            tevens zijn ze voorzien van de bekende brandblusser stikkers en ehbo-koffer stikkers.
            Kijk dat is een goede tip. Ik heb altijd een brandblusser en een EHBO-koffer in dezelfde flightcase zitten. Ik ga hier gelijk van deze stickers op bestellen want ik weet ze wel te vinden maar een ander die de kist(en) niet kent (waarschijnlijk) niet. Dan is herkenning een goed begin voor de veiligheid.

Het zijn wel zwarte flightcases, misschien toch ook eens overdenken om hier ook rood in te gaan zetten. Alleen een sticker is misschien nog niet ideaal en opvallend genoeg.

Comment

• Upgrading your system
              • May 2003
              • 1684

Leuk Vasco, zo zie je maar weer het nut van actief zijn op een forum.

Soms kom je door elkaar op goede ideeén.

doe het maar rustig, ze hebben bij mij al regelmatig goede dienst bewezen. Natuurlijk is een beetje zaal voorzien van brandblussers/slangen, maar ja zal altijd zien dat net wanneer je er 1 nodig hebt je ze niet kan vinden. bovendien weet je wat je zelf bij je hebt en dat geeft ook een prettig gevoel.

Het rrod is ook zeker een aanrader (tenzij je meerdere rode kisten zou hebben) valt goed op en je weet zeker dat je de juiste hebt.
              het kan immers op een gegeven moment de belangrijkste kist zijn die je bij je hebt.

groetjes

Ron
              Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• rinus bakker
                • Mar 2002
                • 5429

Misschien zouden we dan maar eens moeten proberen ook branche-afspraken maken over de kleuren van de flightcases, net als we met een aantal riggers en verhuurbedrijven de lengtes van de staalkabels ("steels") in een (Nederalndse) kleurcode hebben genormaliseerd.
                Bij mijn eigen rigging-toko hadden we dat 10 jaar geleden al gedaan.
                Grijs voor algemeen gebruik: motorkabels, steels, shackles enz en de takels met een standaard hijssnelheid van 4m/min.
                Distro kisten waren zwart.
                De 8m/min takels hadden een zwarte deksel op een grijze bak...(uit mijn hoofd),
                de 12/min een gele deksel, en de 16m/min een rode deksel.
                Daarnaast waren de rode cases voor hydrauliek, en de zwart-rode kisten voor computer- en frequentieregelaars.
                Ik weet dat ze bij Flashlight de computerspots in groene kisten hebben,
                en zo zijn er ook weer companies die hun eigen maar wel andere kleur+inhoud indelingen hebben.
                Misschien allemaal wel erg lastig (een goed gebouwde kist gaat zeker 20 jaar mee,
                dus die doe je ook niet zo maar weg),
                maar het idee van grote stickers met veiligheidsbelang is zeker niet zo gek.

Zo'n groot bord bij een bouwplaats heeft vaak een hele reeks pictogrammen die we direct herkennen: helmplicht, veiligheidsbrilplicht, veiligheidsschoenenplicht, ! bijtende chemicalien, valgevaar = gordelplicht, lasergevaar, enz. Daar is vast heel wat ook prima van bruikbaar voor onze sector.

En wat betreft toolboxen: ik heb ooit een doorzichtige gemaakt van lexan.
                Die was echter al gauw te klein en ik heb geen idee wat daarmee na de Flashlight periode mee gebeurd is.
                Last edited by rinus bakker; 28-01-07, 17:51.
                een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Upgrading your system
                  • May 2003
                  • 1684

Ja rinus, dit soort handigheidjes is zeker niet verkeerd.
                  die stikkers waarover je het nu hebt bedoel ik, en maak ik hier gebruik van.
                  kosten een drol en zijn verkrijgbaar op iedere hoek van de straat. bv. overtoom en vink-lisse hebben ze in alle maten en smaken. (tip voor de mensen die er iets in zien)
                  Zoals je al zegt hebben we ook al kleurstellingen voor steels ed, maar zoals je ook weet is dat met bijvoorbeeld kabels nooit echt van de grond gekomen. binnen het bedrijf hebben we een standaard, maar een branche-standaard is er niet echt.

wat idd wel fijn zou zijn is dat zaken als veiligheids-middelen bij ieder bedrijf uit een afwijkende kleur kist zou komen. (overigens een samen besproken kleur die voor iedereen duidelijk is) en indien echt nodig altijd te vinden in de case van een vreemd bedrijf vanwegen de kleur.

Helaas is het wel zo dat omdat er veel gebouwd wordt op flightcases (dj booth, macje erop enz) je toch graag gebruik wil maken van Zwarte flights. in de rigginghoek maakt dat minder uit, maar de cases die in het zicht staan heb ik toch liever zwart. daarom lijkt het me voor alle materialen niet haalbaar, ook vanwegen de periode dat een kist in het assortiment blijft zoals je al aanhaalt.

Bij ons is het wel zo dat alle cases buiten een ID-nummer (overeenkomend met het id nummer van het product ivm de keuring) een duidelijk opschrift hebben en voorzien zijn van een "logo" bij ons een haak op de Riggingcases, schijnwerper op de lichtcases en een speakersymbool op die van het geluid.
                  echter zijn wel alle cases voorzien van deze kenmerken op voor en achterkant en de deksel. en ik moet zeggen dat dit goed bevalt.

ook worden cases bij ons op magazijn opgeborgen per categorie wat betekend dat wanneer je takels nodig hebt deze los staan van bijvoorbeeld speakerkasten.
                  het is even puzzelen in het begin, maar als je eenmaal de routine kent is het heel duidelijk en overzichtelijk.

owja, over het veiligheidsaspect, daar ging het immers over.
                  Bij de grotere klussen maken wij wel gebruik van paaltjes met afzetlint waarmee we bij de ingangen van de zalen een afzetting maken voor "toevallig" binnenwandelende mensen (personeel van de zaal, enz) dit om te voorkomen dat mensen zonder helm toch doorlopen. natuurlijk kan dit zowiezo, maar ik ga ervanuit dat mensen toch wel wat gezond verstand hebben. probleem is echter dat mensen vaak niet stilstaan bij de gevaren. wanneer je wijst op de gevaren is mijn ervaring dat ze de helm die ik hen aanbied zonder gezeur opzetten. bij even kijken moet ik toegeven dat ik dan alleen aan de helm denk, ik ga bij iemand die 10 minuten wordt rondgeleid niet zitten mekkeren over stalen neuzen. hoewel dat eigenlijk wel zou moeten natuurlijk.

Comment

• crewpoint
                    • Feb 2004
                    • 82

Quote .....Bij de grotere klussen maken wij wel gebruik van paaltjes met afzetlint waarmee we bij de ingangen van de zalen een afzetting maken voor "toevallig" binnenwandelende mensen (personeel van de zaal, enz) dit om te voorkomen dat mensen zonder helm toch doorlopen. natuurlijk kan dit zowiezo, maar ik ga ervanuit dat mensen toch wel wat gezond verstand hebben. probleem is echter dat mensen vaak niet stilstaan bij de gevaren.

Dat gezonde verstand is niet het probleem zou je denken. Het probleem tijdens de opbouw van evenementen zit hem ook in de hoeveelheid belangstellenden die er zijn. Ik heb herhaaldelijk salesmensen van een gebouw geweigerd die even met een klant kwamen kijken hoe het eruit ging zien. Ik ben zelfs een keer brutaal genoemd en waar ik het lef vandaan haalde om een directeur te weigeren. Ik blijf bij mijn standpunt. Als er met een aantal hoogwerkers en heftrucks in een hal gewerkt wordt ivm op- en afbouwactiviteiten van een evenement dienen alle personen zich te houden aan de voorschriften.
                    Last edited by crewpoint; 30-01-07, 14:12.

Comment

• Upgrading your system
                      • May 2003
                      • 1684

Absoluut, echter ben ik meer dan een politie-agent en ben je er niet altijd bij.
                      Wanneer ik mijn best heb gedaan en de boel heb afgezet en mensen stappen alsnog over het lintje.... dan is het hun eigen verantwoording, en wanneer ik het niet in de gaten heb houdt daar mijn verantwoordingsgevoel een beetje op.

Comment

• Jeroen de Goei
                        • Oct 2004
                        • 376

Originally posted by ocramarco
                        Maar merk wel bij de werkgever waar ik vast werk een beetje laks over klimveiligheid wordt gedacht.
                        [FONT=Verdana]Dat is natuurlijk vervelend.
                        Als je er zelf voor zorgt dat jij het wel veilig doet, dan kunnen de andere zelf weten wat ze doen.

Wanneer je als beginner klimwerk doet, zal het altijd even lastig zijn. Soms kan een fullbody harnass met een dubbele valdemper en grote scaffhaken erg in de weg zitten. Op een gegeven moment krijg je daar handigheid in.
                        Als je dat proces van onhandigheid en klunzigheid niet wilt doorstaan, dan gebeuren er meestal 2 dingen.

1-- de persoon zegt dat klimmen niets voor hem is en laat dat aan andere over.
                        2-- De persoon wil niet of nooit onhandig overkomen tegenover zijn collega,s en gaat daarom stomme opmerkingen maken en zelf onveilig werken. Dus laat ze dat lekker zelf uitzoeken....

trouwens:
                        De grote scaffhaken waar ik het net over had vind ik niet altijd even handig. Ik zie veel mensen met deze haken, en ze kunnen om de hoofdbuizen van de truss, maar je moet wel de hele tijd van die enorme haken meeslepen.
                        Ik gebruik ze zelf dan ook niet, maar smaken verschillen.

[/FONT]

voorbeeld van een stale scaffhaak:
                        [img=http://img257.imageshack.us/img257/9868/dsc04107km4.jpg]

Comment

Working...