Carré

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jamm
    • Mar 2006
    • 41

Carré

Beste riggers,

ik ben erg benieuwd naar de juiste manier van 'een carré opbouwen'. Als voorbeeld, ik maak een vierkant van 6x6, zet um op statiefjes, zet pootjes in elkaar van 4m, en zet die vervolgens onder de hoekstukken.

Dan is mijn vraag, hoe slaan jullie de pootjes vast?
    En dan met name wanneer er geen steiger, trap o.d. aanwezig is .

Is dit dan gewoon not done (volgens de geldende wetten, ik en menig klimmen erin?) of is hier een juiste manier voor?

Ik zie af en toe wel es van tuigjes etc (!! sorry weet de juiste naam zo niet), maar dit lijkt me verre van handig.
    Last edited by Jamm; 12-12-06, 17:39.
    't Is wat je er zelf van maakt!!
  • Upgrading your system
    • May 2003
    • 1684

Ja, moet je horen, als je een flatgebouw ramen moet lappen en je hebt geen ladder en hoogwerker, dan moet je dus gewoon de ramen niet lappen.

mijn punt is: zorgen voor een trap of hoogwerkertje om de poten vast te zetten. als het geheel zo stevig zou zijn zonder pennen dat je erin kan klimmen dan zijn die pennen niet nodig. En aangezien die pennen dus wel nodig zijn, moet je er niet inklimmen.

Jazeker heb ik me er ook al wel eens schuldig aan gemaakt, maar gewoon niet doen kan ik je aanraden, 4 meter is hoog genoeg om je nek te breken of al je andere botten. zorg voor een trap, ladder, hoogwerker of steiger. dit hoort net zo goed in jou assortiment als je truss, hamer en voetplaten.
    veiligheid VOOR ALLES
    Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• Studio Moved
      • Dec 2004
      • 75

Dan neem je 2x 2 meter truss voor je poten...

Je draait alles omhoog tot er overal 2m onder kan, je slaat alles vast en vervolgens draai je alles nog 2m hoger en zet het vast.

Als er geen ladder voorhanden is, is het ook niet evident om conventioneel licht te gebruiken... Een stelstok kan eventueel wel voor parren maar niet voor bvb profielspots...

Edit; je was me voor
      Studio Moved

Comment

• Jamm
        • Mar 2006
        • 41

Dan neem je 2x 2 meter truss voor je poten...

Je draait alles omhoog tot er overal 2m onder kan, je slaat alles vast en vervolgens draai je alles nog 2m hoger en zet het vast.
        kijk geniaal, ik gebruik altijd 2 2meter stukjes voor de poten.
        Bedankt, zal deze raad opvolgen tot er een ladder of steiger is.

((dit geldt met name voor disco's, maak er dan niet zo bijzonder veel werk van om te stellen))
        Last edited by Jamm; 12-12-06, 18:07.

Comment

• Upgrading your system
          • May 2003
          • 1684

Prachtig, als je idd geen profieltjes of theaterspots gebruikt is dit een nette optie.

eventueel kan je ook de boel omhoog duwen, kijken hoe alles staat, weer laten zakken en kleine wijzigingen aanbrengen en daarna vervolgens de 2x2m poten aanbrengen. Niet ideaal, maar we een optie.

maar even tussen ons, kan je dan nergens een laddertje vandaan toveren?? die heb je voor 3 tientjes op marktplaats. dan kan je op je gemak poten slaan, en bijstellen
          Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• MC Party
            • Sep 2003
            • 481

Originally posted by Upgrading your system

maar even tussen ons, kan je dan nergens een laddertje vandaan toveren?? die heb je voor 3 tientjes op marktplaats. dan kan je op je gemak poten slaan, en bijstellen
            Is dat wel verstandig?
            Wat nu als er stroom op de truss (die niet geaard is?) komt te staan of er een lamp knapt en er een schrik reactie uit voort komt..?
            Midas verona 400 + KS audio-T12 + BSS DPR fx => i'm lovin' it ! ;-)

Comment

• emiel-r
              • Mar 2006
              • 169

Truss aarden.

Comment

• Ws Soundexpresse
                • Jun 2001
                • 1007

wij gebruiken altijd een headcase, of kabel case om die pinnen erin te slaan. Ome willem is zo'n 1m85lang, met n case op znkant van 1m50, kun je op 3,5m hoogte toch al makkelijk truspennen erin slaan, en stellen.........
                Sound-Light-Laser-Foam-Dancefloor

Comment

• Jamm
                  • Mar 2006
                  • 41

wij gebruiken altijd een headcase, of kabel case om die pinnen erin te slaan. Ome willem is zo'n 1m85lang, met n case op znkant van 1m50, kun je op 3,5m hoogte toch al makkelijk truspennen erin slaan, en stellen.........
                  bedankt,
                  denk toch dat de ladder + trussaarde beste optie zal zijn, ik kom met mijn 165 +120 (wat mijn kabelcases zijn) niet verder als 285 .

Comment

• axs
                    Moderator
                    • Jun 2002
                    • 2687

Originally posted by Jamm
                    bedankt,
                    denk toch dat de ladder + trussaarde beste optie zal zijn, ik kom met mijn 165 +120 (wat mijn kabelcases zijn) niet verder als 285 .
                    Kloppen we tegenwoordig al onze trusspennen in met ons voorhoofd?
                    If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• jens
                      • Aug 2004
                      • 1066

Taurus (TDO)

een trap waarme je hoog genoeg komt , en nergens tegen aan hoeft te staan en nog degelijk is ook

stahoogte 280 + jezelf dan ben jij wel hoog genoeg (mag ik hopen )

kost een paar centen maar je ben meteen van het gedonder af....een goeie investering vooral als je vaak een carre heb staan

wij gebruiken ze intensief op de bouwplaats ( jah mij hobby is mijn werk niet ) en ik moet zeggen dat de altrex modelen het meest degelijk blijven na verloop van jaren

andere merken gaan toch wiebbelen op ten duur of er breken dingen af

koop iig geen huishoudtrap bij de blokker of iets dergelijks...die trappen zijn wel levensgevaarlijk en glijden enorm op gladde vloeren (zaal nat van het bier)

succes

Comment

• Jamm
                        • Mar 2006
                        • 41

Kloppen we tegenwoordig al onze trusspennen in met ons voorhoofd?
                        Haha gelukkig niet, maar steken onze handen tegenwoordig 1,15 (in mijn geval ) boven ons hoofd uit, en kunnen we dan nog steeds gemakkelijk een trusspen inslaan?

Bedankt heb mijn oplossing gevonden met het befaamde trappetje van altrex.

Comment

• m wingelaar
                          • Jan 2007
                          • 2

[quote=Upgrading your system]Ja, moet je horen, als je een flatgebouw ramen moet lappen en je hebt geen ladder en hoogwerker, dan moet je dus gewoon de ramen niet lappen.

sorry hoor dit heeft nix met t carre te maken dat is al opgelost
                          maar die ramen zullen gelapt moetten worden
                          nog nooit van rope access gehoord verdiep je daar maar eens in heb je weer iets geleerd

Comment

• moderator
                            Moderator
                            • Apr 2001
                            • 5946

M. Wingelaar,

Om de pennen in een 5-6m hoog staande trussconstructie te tikken is het wellicht enorm overdreven om daar bungelend aan een koord naartoe te gaan?!?!?!

Als jij je achtertuin laat egaliseren laat je VolkerStevin komen met de asfalteermachine waar ze hier de A2 mee verbreden?

Juiste arbeidsmiddel inzetten daar waar nodig mensen...
                            Een stukje X30D is niet geschikt om aan te gaan bungelen!

Dat is precies wat upgrading zegt: zorg dat je over de juiste middelen beschikt en daaraan mogen we toevoegen, gebruik die middelen ook!

edit: typo
                            Last edited by moderator; 08-01-07, 20:25.
                            Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Upgrading your system
                              • May 2003
                              • 1684

Dat is het punt dat ik wilde maken

Comment

Working...