Ik werk bij Circus Rotjeknor uit Rotterdam en wij komen regelmatig in diverse theaters om onze show(s) op te voeren, daarbij gebruiken wij ook trapezes, tissues en ringen, kortom luchtwerk.
Het is altijd kijken wat er waar opgehangen kan worden en het moet allemaal extra veilig, want er lopen niet alleen mensen onder, maar die hangen er ook in.
Wat is veilig? Zijn er formules voor? Iemand tips/ervaring met dit soort gevallen? Basisregels wanneer er mensen in de lucht zijn?
Kortom alles wat jullie me kunnen vertellen over dit onderwerp is mooi meegenomen!
Bedankt,
Groet,
Tom
Wij hangen ons spul meestal op m.b.v. karabijnhaken en slings en zo nu en dan dikke touwen uit de scheepvaart.
Er hangen soms wel 5 mensen tegelijk in een trapeze of tissue die op twee of drie punten opgehangen kan worden.
Het is altijd kijken wat er waar opgehangen kan worden en het moet allemaal extra veilig, want er lopen niet alleen mensen onder, maar die hangen er ook in.
Wat is veilig? Zijn er formules voor? Iemand tips/ervaring met dit soort gevallen? Basisregels wanneer er mensen in de lucht zijn?
Kortom alles wat jullie me kunnen vertellen over dit onderwerp is mooi meegenomen!
Bedankt,
Groet,
Tom
Wij hangen ons spul meestal op m.b.v. karabijnhaken en slings en zo nu en dan dikke touwen uit de scheepvaart.
Er hangen soms wel 5 mensen tegelijk in een trapeze of tissue die op twee of drie punten opgehangen kan worden.

Dit heeft voornamlijk te maken met de vorm van gebruik en de daar mee samengaande veiligheidseisen. (hobby/indrustieël?). Touwen uit de scheepvaart zijn onder bepaalde omstandigheden (hoe geknoopt, brandgevaar, slijtage enz.) wel bruikbaar, maar over het algemeen nemen we dan toch wel het dunnere en makkelijker te hanteren staaldraad. (ook weer afhankelijk van hoeveel kg wat voor draad, de bevestigings methode enz.)
Maar daar komt dan ook (best wel) regelmatig iets omlaag, gelukkig heel vaak geen ernstig gewonden want anders

Comment