Truss ophangen aan plafond

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • NiTRO
    • Sep 2002
    • 677

Truss ophangen aan plafond

Heeft iemand een suggestie welke ophangpunten ik kan gebruiken in het plafond om de steels op te hangen voor de truss?

De punten moeten worden verankerd in het plafond, dit is een volledig gestort plafond, dus geen verlaagd of zo'n ongein.

groet,
    erc
  • Upgrading your system
    • May 2003
    • 1684

Chemische ankers.

werkmethode: je boort een gat, goed stofvrij maken. vervolgens duw je het chemische ankerbuisje in het gat en sla je er en tapeind achteraan.

het glazen buisje met het chemisch anker erin zal breken en de de tapeind vastzetten. het chemische anker dringt door in het beton en maakt een kompleet plakkaat van kunsthars en boton zodat het over groot oppervlak vast komt te zitten

mocht je deze nog weg willen halen: afslijpen of een stuk uit het plafond hakken.. :P

vervolgens kan je deze M16 tap afwerken met een oogmoer of iets dergelijks..

zorg voor voldoende verankeringspunten en het zit er tot aan je dood
    Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• NiTRO
      • Sep 2002
      • 677

klinkt goed! Bedankt voor het antwoord, meteen een vraagje erachteraan.......waar zijn deze ankers verkrijgbaar en aan welke prijs moet ik dan denken?

Is dit gevaarlijk spul of kan iedereen dit aanbrengen?

groet,
      erc

Comment

• som
        • Nov 2002
        • 787

ze zijn verkrijgbaar bij elke technische/industriele groothandel.
        prijzen vallen wel mee zo rond de 10 euro per set (capsule+draadeind)

de enigste toevoeging op upgrading is dat je de draadeinden er beter kan indraaien dan er in slaan, dan mengen de 2 componenten beter.
        hiervoor zit er vaak een hulpstukje bij die in je boormachine past,wel zo langzaam mogelijk laten draaien.

edit; ongevaarlijk zolang je het niet opeet
        Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

Comment

• rinus bakker
          • Mar 2002
          • 5429

Ik weet uit ervaring dat een vertikale montage echt niet zo simpel is als het lijkt.
          Bij mij lekte er soms aardig wat van die chemische substantie weg tussen het anker en het gat voordat het kon stollen...
          hoe betrouwbaar de verbinding dan nog is mag je dus zelf uitzoeken.
          Overigens is er beton is een oneindig aantal soorten,
          en zeker plafonds (maar ook vloeren) worden nogal eens uitgevoerd met holtes (kanalen) erin.
          Erg leuk als j bij het boren al na 2,5cm weer lucht te pakken hebt.... (Leuk om een 'parapluutje' te plaatsen.)
          Of soms wapenings- of voorspanstaal waar je niet doorheen kunt resp. MAG boren!
          Als ik zulke installaties deed zorgde ik altijd dat ik van de bouwkundige dienst of betonconstructeur een (schriftelijk) fiat kreeg om de ankers en de erop werkende belastingen op de afgesproken plek aan te brengen.
          een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• jens
            • Aug 2004
            • 1066

je heb iid verschillende soorten vloeren als je in een kanaalplaat vloer boort dan is de kans groot dat je in een kanaal terecht komt

een breedplaatvloer is daarin tegen wel helemaal van beton aleen de kans is groot dat er leidingwerk in de vloer zit maar deze kom je pas tegen als je meer dan een cm of 7 in het plafon boord

ik ben zelf werkzaam fulltime in de bouw

wat ik zou maken is een stalen plaat met een oog eraan
            of iets dergelijks (laten maken bij een staalbedrijf)

en deze met meerdere keilbouten in het plafon boren (m12)

aan deze ogen bevestig je dan je kabel of wat je ook wil

mocht je op betonstaal boren (wat je snel genoeg merkt aan je boor) dan kan je altijd de plaat iets verplaatsen of er een kortere bout in het gat stoppen(mits je bijvoorbeeld al 6/7 cm diep ben)

als je je truss met meerder van deze platen aan het plafon bevestigt dan durf ik daar best wat aan op te hangen

dat lijkt mij persoonllijk een beter optie dan 1 chemisch anker met een draadend met daarop een oog of iets dergelijks

je zou ook advies kunnen vragen aan een constructeur idd

Comment

• som
              • Nov 2002
              • 787

nitro geeft toch duidelijk aan met een volledig (in het werk) gestort plafond te maken te hebben en niet met een holle vloer plaat.
              (althans dat maak ik er van )
              zou met wat beleid toch met een simpel anker kunnen
              keilbouten zou ik niet doen, deze willen als ze aan trilling onderhevig zijn soms loslopen, dan nog liever een inslaganker,

deze->Drop-In anchors for anchoring to concrete ~ Concrete Fastening Systems
              Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

Comment

• rinus bakker
                • Mar 2002
                • 5429

Originally posted by jens
                wat ik zou maken is een stalen plaat met een oog eraan
                of iets dergelijks (laten maken bij een staalbedrijf)
                stalen plaat = eens!
                maar waarom die dan wel 'laten maken' bij een staalbedrijf?
                en het 'goochelen' met die korte ankerbouten dan wel zelf gaan doen?
                mocht je op betonstaal boren (wat je snel genoeg merkt aan je boor) dan kan je altijd de plaat iets verplaatsen
                zoalng dat maar niet lijdt tot een al te schuine ophanging....
                de afstand tussen plafond en truss wordt ook nergen vermeld....
                of er een kortere bout in het gat stoppen (mits je bijvoorbeeld al 6/7 cm diep ben)
                en hoeveel korter ga je dan als je verder niks van de betonkwaliteit / draagkracht afweet?
                als je je truss met meerdere van deze platen aan het plafond bevestigt dan durf ik daar best wat aan op te hangen
                - hoeveel is 'meerdere' ?
                en
                - wat is 'best wat' ?
                want uiteindelijk is dat zoals gewoonlijk de hamvraag
                en daar is nog geen punt of komma aan gewijd:
                we hebben het alweer over het issue dat niet is genoemd:
                hoe zwaar is die belasting incl. de truss?
                je zou ook advies kunnen vragen aan een constructeur
                niet 'ook'
                maar dat gewoon doen!
                dat is beter dan wat gaan experimenteren en gokken.

Maar (comme toujours)
                wat weegt al die zooi die moet gaan hangen aan de ankers (met een oogmoer?!)

Comment

• NiTRO
                  • Sep 2002
                  • 677

Sorry voor mijn late reactie!

Het gaat om 4 punten, hieraan komen 1m steels, waaraan uiteindelijk de truss komt te hangen (ja met shackels etc. dus geen tywraps ).

De truss is 4 x 4m en wat komt eraan : 2x setje martin roboclour III,
                  12x P64 incl. 2x dimmer en de benodigde kabel.

Aan een metalen plaat met bevestiging heb ik eerst ook gedacht.....maar hoe bevestig ik dan de bouten van die plaat in het beton......toch dan weer de chemische ankers, lijkt mij het veiligste. Ik zal eens kijken of men daar meer info heeft over de beton constructie, denk het wel niet, de club is namelijk in de jaren 70 gebouwd.....

Alvast bedankt voor de reacties!!

Comment

• SmeP
                    • May 2006
                    • 37

Dus ongeveer 100kg/punt maal factor 5 omdat het vaste installatie is

Comment

• MarkRombouts
                      • Jan 2005
                      • 1391

Ik denk dat het nodig is eerst de precieze gewichten te bepalen, want de geschatte 100kg per punt komt volgens mij gewoon uit de lucht vallen.

Zonder te weten welke truss, welke dimmers e.d. precies opgehangen gaan worden is het gewicht onbekend en is het dus ook niet mogelijk hiervoor een veilig systeem te bedenken/berekenen.

Comment

• SmeP
                        • May 2006
                        • 37

Berekenen is altijd het beste, maar aan de apparatuur te zien is dit mijn 1e schatting.
                        Herstel, berekenen moet natuurlijk
                        Last edited by SmeP; 21-08-06, 12:33.

Comment

• Thijsch
                          • Feb 2005
                          • 45

Hmm hoe dat bij ons is opgelost: eerst een systeemplafond en daarboven het betonnenplafond wat ook dergelijke tussenruimtes heeft. Er is in dit geval voor gekozen om een M16 draadeinde geheel door het beton te boren en boven vast te zetten met een grote plaat en gelaste borgmoer.. dit was de manier die het meest belast kon worden..

hou er wel rekening mee dat de vloer op de bovenverdieping opnieuw gedaan moet worden

Comment

• rinus bakker
                            • Mar 2002
                            • 5429

Originally posted by Thijsch
                            hou er wel rekening mee dat de vloer op de bovenverdieping opnieuw gedaan moet worden
                            een bekende en redelijk betrouwbare methode.
                            heb ik in het verleden ook wel toegepast.

Maar wij hebben het nu over een vloer
                            - een deel met een forsere belastbaarheid ~ pakweg 350 - 750 kg/m² ?
                            en in de vraag van het topic gaat het over een plafond! -
                            - een deel met een beperktere belastbaarheid ~ pakweg 100 - 150 kg/m² ?
                            en daarbovenop zit dan de dakhuid (- neem ik dan toch aan).

En als je die gaat doorbreken heb je een probleem van een heel andere orde!

Comment

• Thijsch
                              • Feb 2005
                              • 45

Originally posted by rinus bakker
                              een bekende en redelijk betrouwbare methode.
                              heb ik in het verleden ook wel toegepast.

Maar wij hebben het nu over een vloer
                              - een deel met een forsere belastbaarheid ~ pakweg 350 - 750 kg/m² ?
                              en in de vraag van het topic gaat het over een plafond! -
                              - een deel met een beperktere belastbaarheid ~ pakweg 100 - 150 kg/m² ?
                              en daarbovenop zit dan de dakhuid (- neem ik dan toch aan).

En als je die gaat doorbreken heb je een probleem van een heel andere orde!
                              Heb je helemaal gelijk in.. had er even niet aan gedacht dat er in zijn geval geen bovenverdieping is

Comment

Working...