Deckchain/inkortketting

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • RWE
    • Jul 2006
    • 26

Deckchain/inkortketting

Hallo allen,

Ik zou graag de meningen over de niet toegestane
    deckchain willen horen, ben nu al een paar maandjes in us en daar wordt die vollop gebruikt.

Vr Gr Ruud
  • moderator
    Moderator
    • Apr 2001
    • 5946

Misschien mis ik iets, maar inkortketting is bij mijn weten niet verboden...

Lijkt me lastig bridlen worden ook...

deze bedoel je toch?
    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• kokkie
      • Nov 2003
      • 1166

Nee Mod, dat is een clutch.
      Ruud bedoelt een langschalmige ketting waar je een shackle inzet om hem in te korten. Volgens de Nederlandse regels gebruik je alleen kortschalmige kettingen bij het riggen.
      Tijdens tourtjes worden nog weleens deckchains gebruikt omdat het moeilijker is om ze verkeerd te gebruiken en je weet nooit hoe goed de huisriggers zijn.
      Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• moderator
        Moderator
        • Apr 2001
        • 5946

Weer wat geleerd!
        Ben de langschalmige variant nog niet tegengekomen.
        Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• CoenCo
          • Feb 2005
          • 230

Voorzover ik me kan herinneren is de bewuste deckchain ook in nederland toegestaan. Alleen moet je een enorm zware variant nemen (ik geloof de 5 tons??) en die moet je dan berekenen als 1-tons. Ook in nederland heb ik hem wel gebruikt zien worden. O.a. in de HMH heb ik ze wel eens omhoog zien gaan, en bij EML heb ik ze wel eens uit het dak getrokken.

Comment

• rinus bakker
            • Mar 2002
            • 5429

Originally posted by CoenCo
            Voorzover ik me kan herinneren is de bewuste deckchain ook in nederland toegestaan.
            Deckchain (de naam zegt het al) is ooit ontwikkeld als sjorketting voor schepen (vrachtwagens, opleggers en zeecontainers).
            De fiorma CM heeft als variant daarop een versie gemaakt in klasse 8 (treksterkte = 800N/mm2) kwaliteit, die ze "Stac chain' noemen en daar gaat het hier waarschijnlijk over....
            Maar het blijft een "langschalmige" ketting en dus is er een meteen hele gebruiksaanwijzing bij van CM, want langschalmige ketting heeft zo zijn nadelen.
            En "langschalmig" is in Europa niet toegelaten (=verboden!) als hijsketting.
            Al heb ik kortgeleden een interssante discussie meegemaakt met de NEN werkgroep en de voorzitter van de EKH over de interpretatie van dat woord. Maar daarmee kom je niet zo ver als het ongeluk gebeurd is....
            En ... ik weet dat er in Engeland al een tijdje een vraag ligt bij de HSE (Health & Safety Executive ~ zeg maar de UK-zuster van de NL-ArbeidsInspectie).
            Ik zal eens mailen (naar een 'maatje' van me in de UK) of er daar inmiddels al een uitspraak gedaan is, want dat is meteen weer EU jurisprudentie.
            Dus de bewering dat dit type in NL zou zijn toegestaan wil ik toch graag bestrijden, want dat is gewoon niet zo.
            Alleen zegt de AI in Nederland dat je zelf een RIE moet maken voor de uitvoering en toepassing van de materialen ....
            en dat laat meteen weer een wereld aan grijze gebieden ontstaan...
            En daar kunnen de politiek en de ambtenarij dan weer jaren mee voort.
            Want met echte duidelijkheid is niemand gebaat op het handhavende vlak.
            Dan valt er namelijk niks meer te lullen en te evalueren en te bespreken en te rapporteren en te nader onderzoeken en te enzovoorden........

Alleen moet je een enorm zware variant nemen (ik geloof de 5 tons??) en die moet je dan berekenen als 1-tons.
            En dat is dus gelijk het stupide en onhandige van het hele verhaal.....
            Plus de nadelen van deze kettingvorm (en het feit dat er bijna geen hond (? ) is in deze sector die ooit een manual zal willen lezen.... )

Ook in nederland heb ik hem wel gebruikt zien worden.
            Ja maar dat geldt ook voor "sigaretten die zijn aangevuld met bloemdelen van de Cannabis sativa" , een plant waarvan vroeger juist alleen vezels van de steel interessant waren.....
            Zulke bewijzen komen uit het ongerijmde!
            een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• RWE
              • Jul 2006
              • 26

Duidelijk verhaal Rinus erg interesant om te wten hoe er over gedacht wordt.

Ik wist natuurlijk al dat die niet toegestaan waren
              (wel opgelet bij je curcus )

Maar hier blijven ze er bij maar ja het blijven amerikanen.
              Jij hebt toch enige tijd geleden een cursus oid in amerika gedaan
              toevallig nog over gehad met die mannen.

De riggers hier zeggen dat het hier wel toegestaan is nl.

Comment

• rinus bakker
                • Mar 2002
                • 5429

Originally posted by RWE
                De riggers hier zeggen dat het hier wel toegestaan is nl.
                Ha die Ruud,
                [alles een beetje kits met die "Magic motors"? Op welke tour zit je?]

Maar dat zegt natuurlijk helemaal niks over wat er in Europa wel of niet mag, want de wet/regelgeving uit de VS reikt niet automatisch over de grote plas.
                Ik ben 'observing' member bij de Rigging Standards WG van de ESTA, en ik moet zeggen dat ik niet altijd 'onder de indruk' ben van de resultaten van het werk daar. Ook al is dat het "Entertainment" land bij uitstek.

In de VS mogen ze ook vleesvee injecteren met groeihormoon, en zijn een hele reeks andere dingen (geneesmiddelen, insectenverdelgers, wapenbezit) toegestaan, die hier ook veel strikter zijn beperkt.

Aan de andere kant 'mag' je daar je schoenen niet eens aanhouden bij de securitychecks op het vliegveld,
                en mag je er ook veel minder 'zwendelen, liegen en bedriegen' in het zakenleven. Dat wil zeggen: als het uitkomt moet je gewoon langer brommen dan in de EU.
                (In de politiek 'mag' dat allemaal natuurlijk wel in alle landen van de wereld.)

Gebruiken ze naast de 'Stac chain' ook kettingen van andere merken?
                Want van "Deck chain" heb ik begrepen dat die van "grade 7" staal gemaakt worden ... net ff minder sterk.
                En in Europa heb ik al een ketting getrokken van iemand die dacht dat ie Stac chain had... maar er stonden geen merkjes in dus dan weet je het al.
                Het bleek gewoon een hele grote en dikke langschalmige pisbak-kwaliteit ketting.
                In plaats van bij de verwachtte ca. 24 ton (Vf = 4 x WLL 6 ton) brak dat secreet al bij ongeveer 4,5 ton.
                Over welke hijsveiligheid heb je het dan nog?

Maar wat is de reden voor het enthousiasme aldaar voor die (loodzware en onnauwkeurige) k*tkettingen?
                Hebben ze eigenlijk wel eens van echte "clutch chains" gehoord?
                Last edited by rinus bakker; 11-07-06, 11:18.

Comment

• kokkie
                  • Nov 2003
                  • 1166

Originally posted by rinus bakker
                  Aan de andere kant 'mag' je daar je schoenen niet eens aanhouden bij de securitychecks op het vliegveld,
                  Dat mag Ruud in Europa ook nooit

Maar blijft wel een feit dat ik in minimaal 10 landen in Europa, waaronder Engeland en Duitsland, riggers zonder enige aanmerkingen Deck-chains heb zien gebruiken (en ook bloemdelen heb zien toevoegen aan hun rookwaren).
                  Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• havvyan
                    • Mar 2005
                    • 55

in het AI17-6.9.2 staat kortschalmige ketting omschreven ( max steek = 3x de diameter van het materiaal )
                    hijs en hangketting moet altijd herkenbaar zijn (fabriekant,treksterkte of materiaalklasse,stoknummer ) diameter materiaal is herleidbaar naar werkbelasting.
                    alles met een grotere steek is niet toegestaan (volgens AI17 ).
                    steek=inwendige lengte van de schalm.
                    dus ook niet [FONT=Swiss721BT-Heavy]CM Special Theatrical Alloy Chain (STAC)[/FONT]
                    is wel te koop als sjorketting.
                    Last edited by havvyan; 12-07-06, 17:24.
                    CM gecertificeerd takel prutser

Comment

• RWE
                      • Jul 2006
                      • 26

Niet te persoonlijk worden Vergeer(neem nog maar een lollie)

Rinus

De reden van het enthouisast zijn kan ik niet echt ontdekken kennen
                      maar kennen de clutch niet allemaal sommige die hem kennen vinden hem
                      onhandig.
                      Werkelijke reden was bij verder vragen dat hij niet hufterproof is (domme locals)
                      En idd alleen maar Stac-chain

Verder doen de magische moters het goed bij Madonna

groet

Comment

• rinus bakker
                        • Mar 2002
                        • 5429

Originally posted by havvyan
                        1) hijsketting
                        2) hangketting
                        3) sjorketting
                        Hallo Havvyan,
                        dat zijn drie kettingtypes in 1 posting!
                        heb je voor mij de definities hiervan?

(en doe die voor
                        4) "aanslagketting" er dan ook maar meteen bij....
                        want die ken je dan natuurlijk ook wel )

En als ik het goed begrijp wordt stac chain
                        (je hoeft geen reclame te maken hoor voor die zware T-zooi )
                        verkocht als hangketting.... dat is dus niet om mee te hijsen?
                        Leg me dan ook even het woord "hijsen".
                        Vorige week hebben we met de NEN werkgroep er een soortgelijke discussie over gehad met de voorzitter van de EKH.
                        Maar al deze ketting-kreten vind ik nergens in de hijstechnische normen terug.
                        Dus misschien kun je mij even helpen zoeken?

Comment

• rinus bakker
                          • Mar 2002
                          • 5429

Originally posted by RWE
                          dat hij niet hufterproof is (domme locals)
                          Ja als je een 6-ton langschalm ketting nodig hebt om ze met 1-tons kortschalm te vergelijken
                          ben je natuurlijk wel bezig met appels en peren...

Inderdaad: domme locals

De enige dingen waar ze in de VS zo langzamerhand nog wel goed in zijn,
                          is in militaire innovatie en software ontwikkeling opzicht.
                          En van alles een show maken natuurlijk - want daarin zijn het de echte toppers.

Comment

• RWE
                            • Jul 2006
                            • 26

Idd wel bij het onderwerp blijven

hier even de info over stac chain op de cm site

* Do not use to lift people or loads over people

Dus de firma cm geeft al antwoord op hun
                            geweldige product

Comment

• havvyan
                              • Mar 2005
                              • 55

simpel gezegd je mag er niets aan ophangen.
                              en als dekchain is het een dure oplossing
                              reklame!?!?!?!?!
                              CM gecertificeerd takel prutser

Comment

Working...