Verantwoord riggen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • FUTereLIGHT
    • May 2006
    • 33

Verantwoord riggen

Hallo, Ik werk als vrijwilliger in een pop en cultuur podium en nu willen ze daar een rigg midden in de zaal gaan bouwen.
    Nu heb ik daar alleen wat vraagtekens bij.
    Het gaat om een rigg van 7 meter en die wordt op 2 plaatsen met zelfgemaakte beugels aan 2 of 4 bouten aan 1 houten balk opgehangen, dus NIET met steels en takels enzo.
    In die rigg komen 12 parren en 2 breake-outs en wat bekabeling.
    Ook gaat daar minstens 1 keer in de maand nog effecten in. (die effecten samen wegen max 40Kg) Wat ik mij dus af vraag is of er uberhaupt wel in hout geriggt mag worden. en zo ja is dat op deze manier wel verantwoord?(dat zal wel niet)
    Ik ben benieuwd wat jullie hier van vinden.....
    PS: die beugels zijn uiteraart van metaal en er wordt gezegt dat de max belasting van het plafond ook oke is.

Groetjes...
    Ik ben FUTereLIGHT en ik werk met Futurelight
  • moderator
    Moderator
    • Apr 2001
    • 5946

Wat jij nodig hebt is ....
    Advies van een rigger....
    Er zijn diverse rigging bedrijven die je hierbij van dienst kunnen zijn.

voorbeeldje:
    www.toprek.nl
    www.frontline-rigging.nl
    ik zal er nu vast een aantal vergeten, maar deze bedrijven zijn vast en zeker je graag van dienst met deskundig advies.
    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Jeroen de Goei
      • Oct 2004
      • 376

Originally posted by FUTereLIGHT
      .
      1--Nu heb ik daar alleen wat vraagtekens bij.

2--Het gaat om een rigg van 7 meter en die wordt op 2 plaatsen met zelfgemaakte beugels aan 2 of 4 bouten aan 1 houten balk opgehangen, dus NIET met steels en takels enzo.

3--Wat ik mij dus af vraag is of er uberhaupt wel in hout geriggt mag worden. en zo ja is dat op deze manier wel verantwoord?(dat zal wel niet)

4--PS: die beugels zijn uiteraart van metaal en er wordt gezegt dat de max belasting van het plafond ook oke is.

Groetjes...
      1-- Hoi FUT, ben jij degene die het in gaat hangen of heb je vraagtekens bij het bedrijf of persoon die het in gaat hangen?

2--Een Rigg van 7 meter aan 2 punten betekent dat je het hebt over meer dan een trusje alleen.
      een vierkantje of driehoekje ofzo?
      Of ga je een trusje van 7 meter ophangen?

3--en als die houten balken nu 1 meter dik zijn, mag ik er dan ook niets aan hangen? Natuurlijk mag je aan houten balken hangen. Maar dat kan je ook gewoon berekenen hoor. En als dat hout dan 50 jaar oud is?

4--Als die beugels van metaal zijn en het dak wel OK dan is deze installatie bij deze AFGEKEURD!!!

iets meer info graag.

Comment

• FUTereLIGHT
        • May 2006
        • 33

Originally posted by Jeroen de Goei
        1-- Hoi FUT, ben jij degene die het in gaat hangen of heb je vraagtekens bij het bedrijf of persoon die het in gaat hangen?

2--Een Rigg van 7 meter aan 2 punten betekent dat je het hebt over meer dan een trusje alleen.
        een vierkantje of driehoekje ofzo?
        Of ga je een trusje van 7 meter ophangen?

3--en als die houten balken nu 1 meter dik zijn, mag ik er dan ook niets aan hangen? Natuurlijk mag je aan houten balken hangen. Maar dat kan je ook gewoon berekenen hoor. En als dat hout dan 50 jaar oud is?

4--Als die beugels van metaal zijn en het dak wel OK dan is deze installatie bij deze AFGEKEURD!!!

iets meer info graag.
        1 - Nee ik ben niet die persoon die het gaat hangen. dat zijn een metaalboer en hoofd techniek die meer van geluid weet dan van licht.
        2 - het gaat gewoon 1 trusje worden van 7 meter lang.
        3 - die balken zijn +/_ 50 bij 100mm en zijn 7 meter daar gaan de bouten dus doorheen.
        Nog meer weten????
        Ik ben FUTereLIGHT en ik werk met Futurelight

Comment

• rinus bakker
          • Mar 2002
          • 5429

Laten we dingen gewoon bij hun naam blijven noemen:
          een "rig" is (zeker in de VS) een heel breed begrip waar van alles onder kan vallen: van vrachtwagen tot oliebooreiland.
          En hier hebben we het gewoon over een truss.
          Dus dan noemen we het ook gewoon truss.
          En die NIET wordt gehesen. Maar aan bouten (draadeinden?) vastgezet.
          Dan spreken we ook formeel niet meer over een hijsconstructie maar een 'vaste' constructie.
          Bij hijsen hebben we het alleen over een vrijhangende last.

Wat is nu echt de vraag / het probleem?
          Dat het hoofd techniek meer verstand heeft van geluid dan licht?
          (en wat is dan het verband met zijn kennis van "rigging"?)
          Wat is er tegen "zelfgemaakt"?
          Zolang je weet wat je doet en hoe het moet?
          Wat is er tegen "metaalboeren"?
          Eurotruss, Interal, Prolyte, maar ook Slick, Thomas en Tomcat zijn ook metaalboeren, net als Hollandia/Kloos of Bailey....
          Waarom zou je wel gebouwen van hout "mogen" neerzetten (sommige kathedralen met houten kapconstructies staan al sinds pakweg 1200!), maar aan dat hout niet "mogen" riggen?

Op welke manier ? ... wat is nu eigenlijk jouw vraag?
          Gaan ze schommelhaken gebruiken in dat hout?
          of wordt het een houtdraadbout of een draadeinde-door-en-door-met een zware plaat of grote carosserie-ring bovenop?

Zonder echte materiaal/constructie beschijving is dit een non-topic.
          En zoals altijd:
          wat weegt die meuk?
          7 meter (driehoek????????) truss = ca. 28kg?
          12 PAR(en?????? 36's? / 56's? / 64's?) a 3 kg = 36 kg?.
          2 BO's a 3 kg + wat kabel = 12 kg?
          Kom ik op totaal 76kg en dat over twee punten verdeeld.
          Dus als jij er zelf aan gaat hangen heb je het ophangpunt al getest met een Proeflast/Veiligheidsfactor van ~2 (aannemend dat je 75kg weegt).

Waar wil je het over hebben?
          De overspanning van die houten baddingen is 7 m?
          Wat daar verder voor belastingen/krachten op werken?
          En die van de truss ook?
          waar komen de oppikpunten?
          Waarom zetten ze het trussje dan niet aan de muur vast?
          En door wie "wordt gezegt dat de max belasting van het plafond ook oke is"???????
          De pastoor? of de wethouder?
          of die Hoofd techniek die (volgens jou)(bijna) nergens verstand van heeft?

Probeer eens een duidelijke vraag te stellen.
          En denk eerst eens na voordat je hem stelt.

Volgend topic beter?
          een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

Working...