Carre (truss) onder spanning

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • RemcoT
    • May 2006
    • 5

De vraag of, en zo ja, een groundsupport geaard moet worden, gaf me een "deja vu" naar een ongeluk wat een aantal jaar geleden is gebeurd in America (Limburg).

Hierbij was een bijkomende oorzaak, dat het "stroomlek" zich voordeed in het carre en doordat dit, door de nylonwielen in de sleeveblocks, geisoleerd was van de poten, reageerde noch de aardleks, noch functioneerde de aarding niet.

Tenminste, totdat iemand van de poot wilde overstappen, naar het carre en de kortste weg tussen spanningpunt en aarde maakte......

Als ik de vergelijking trek met een huis/bedrijfs-situatie, is het energiebedrijf verantwoordelijk voor een deugdelijke aarding in de meterkast.
    Voor de verdere verdeling hiervan ben ik (cq electricien) verantwoordelijk.

Uit ervaring weet ik, dat het helaas nog te vaak voorkomt, dat de stroomleverancier (aggregaten) geen goede aarde levert.

Een aardlekschakelaar is NOOIT een substituut voor een deugdelijke aarding. (30mA kan al dodelijk zijn)

Als je dus al niet goed begint, hebben alle verdere acties eigenlijk nauwelijks zin.

Dan heb ik nog een vraag: Waarom is het evident, dat riggers niet verantwoordelijk zijn voor de aarding van trussen?

De verbinding tussen elektrotakels en aluminium maakt al een electrocutie risico.

(Chimpansees klimmen sneller en zijn sterker dan menig rigger, daarnaast doen ze alles voor een banaan)

Comment

• rinus bakker
      • Mar 2002
      • 5429

Hallo RencoT,

ik ben benieuwd op welk ongeluk jij doelt.
      Was dat een klus van (v/h SEL) waarbij Geert Grouwmans een aantal meters is gevallen?
      Zo niet dan zou ik daar graag wat meer over willen horen.
      Mag ook per J&H mail.

[=quote]
      Dan heb ik nog een vraag: Waarom is het evident, dat riggers niet verantwoordelijk zijn voor de aarding van trussen?
      De verbinding tussen elektrotakels en aluminium maakt al een electrocutie risico. [=/quote]

Dat is natuurlijk een onzin opmerking: die electrotakel is geisoleerd volgens wettelijke eisen, net als een spot.
      Maar na gebruik wordt dat ding in 99,5% van de gevallen losgekoppeld van het net. (in tegenstelling tot een lichtarmatuur)!
      Welk electrocutie-risico heb jij het dan over?
      Hoeveel trekken in het theater zijn er geaard?
      Of kraanhaken met daaraan licht of geluid ?
      Last edited by rinus bakker; 18-06-06, 15:26.
      een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• RemcoT
        • May 2006
        • 5

De vergelijking trek in theater > kraanhaak met L & G gaat, mijninziens, even scheef, aangezien een kraanhaak (in 99% vdg) niet elektrisch aangedreven wordt en zolang er geen lamp/speaker in hangt geen elektrisch circuit kan maken.

Ik ben niet, in detail, bekend met de elektrische aandrijving van trekkenwanden, maar mocht het mogelijk zijn om een elektrisch circuit te maken van aandrijving naar trek, dan kan je wellicht de vraag stellen, of trekken inderdaad niet geaard zouden moeten worden.

Om nog even terug te komen op het elektrocutiegevaar van takels en truss.

Zeker als er "dubbele" aansluitingen worden gebruikt is er continu een spanningvoerend deel op de truss en in de takel.

Een isolatiefout kan ook het mannetje wat de truss oppikt een goede opdonder geven.

De secundaire gevolgen zijn minder groot, dan wanneer dit gebeurd op hoogte, maar desalniettemin reden tot nadenken.

Ik ben het eens met som, dat de leverancier van een constructie verantwoordelijk is voor een aan de norm voldoend product.

Dus als bedrijf "X" takels en aluminium levert, zouden zij de trussen moeten aarden, ook al hangen zij daar geen lamp of speaker in.

Zoals HR Soundproductions aangeeft, aarden veel podiumbouwers al hun constructies, terwijl zij al helemaal geen spanningsvoerende onderdelen er aan hangen.

(Chimpansees klimmen sneller en zijn sterker dan mening rigger. Daarnaast doen ze alles voor een banaan.)

Comment

• Jeroen de Goei
          • Oct 2004
          • 376

[FONT=Times New Roman]Dat ongeluk in Limburg Amerika was toch in het bungalow park met Marco Borsato?[/FONT]
          [FONT=Times New Roman] [/FONT]
          [FONT=Times New Roman]Ik deed daar de Rigging![/FONT]
          [FONT=Times New Roman]Ik bouw daar een groot Slick groundsupport.[/FONT]
          [FONT=Times New Roman]Voordat we gaan bewegen controller ik ook alle wielen van het Sleeveblok.[/FONT]
          [FONT=Times New Roman]Als het grid boven is aangekomen, trekken we alle stekkers uit de takels en maken de motorbediening (distro) spanningsvrij.[/FONT]
          [FONT=Times New Roman]Vervolgens zetten we met tape en stift groot AFBLIJVEN en een TELEFOONNUMMER op de distro en toen gingen we slapen in het bungalowpark.[/FONT]
          [FONT=Times New Roman]Komt er een welbekende oetL*L voorbij.[/FONT]
          [FONT=Times New Roman]Die sluit alles weer zelf aan.[/FONT]
          [FONT=Times New Roman]Gaat zakken met de constructie[/FONT]
          [FONT=Times New Roman]Legt daarbij kabels over de wielen van het sleeveblok en gaat weer omhoog.[/FONT]
          [FONT=Times New Roman]Hierbij trekt hij de kabels kapot en aderen komen bloot te liggen.[/FONT]
          [FONT=Times New Roman]Klimt er iemand in de mast en heeft met 1 hand de mast vast en met de andere het grid.[/FONT]
          [FONT=Times New Roman]Zonder valbeveiliging komt deze persoon onder stroom te staan en valt 7 meter naar beneden.[/FONT]
          [FONT=Times New Roman]Ik kom de volgende dag op de klus.[/FONT]
          [FONT=Times New Roman]Politie / brandweer / arbeidsinspectie en niet te vergeten de ambulance waren allemaal geweest.[/FONT]
          [FONT=Times New Roman]Show is doorgegaan[/FONT]
          [FONT=Times New Roman]Niemand die mij ooit iets heeft gevraagd. [/FONT]
          [FONT=Times New Roman]We konden rustig gaan afbreken[/FONT]
          [FONT=Times New Roman]Wat doe ik hier fout?[/FONT]
          [FONT=Times New Roman]Had ik de truss moeten aarde?[/FONT]

Comment

• RemcoT
            • May 2006
            • 5

Beste Jeroen,

ik doelde met mijn deja vu inderdaad op dit incident, waar ik zelf niet bij was, maar een van de slachtoffers goed ken en samenwoon met een van de getuigen.

Voor alle duidelijkheid; ik wilde met het aanhalen van dit ongeluk noch jou, noch welke persoon beschuldigen.

Toen er aan het begin van deze thread het wel of niet aarden van een groundsupport werd aangehaald, leek mij deze klus een juist voorbeeld van de eventuele consequenties.

Ik weet, wat voor veiligheidsfreak je bent en denk (met de mij tot beschikking staande informatie), dat je met de toen beschikbare middelen, destijds alle voorzorgsmaatregelen heb genomen, om ongelukken te voorkomen.

Had de desbetreffende klimmer een valbeveiliging moeten dragen en gebruiken: JA!.........,maar dit is niet het probleem oplossen bij de bron.
            (Voorkomen is beter dan genezen)

Had de oetL*L (ik ken 'm) met z'n poten van de distro af moeten blijven: JA!

Als je kijkt, hoe het in de elektroinstallatie volgens de NEN-1010 en 3140 zou moeten gaan, zou het onbedoelt inschakelen van een installatie zo goed als onmogelijk gemaakt moeten worden. (hoofdschakelaar op slot/ meenemen mespatronen/ etc....)

Hoe ver moet je gaan, om je spullen veilig te stellen?
            Helaas erg ver.
            Dus zou het beter zijn, als distro's een slot hadden (of mogelijkheid tot plaatsen van hangslot) of deze helemaal meenemen (in vrachtauto)
            Zou ik dat zelf gedaan hebben? Nee (ben ik eerlijk in)

Had je het GS moeten aarden?
            In mijn opinie, hoe lullig ook, ja.
            Als "chiefrigger" ben je daar, naar mijn idee, wel verantwoordelijk voor.

Eerlijkheid dient me te zeggen, dat aarden niet tot nauwelijks gebeurd, ik zelf er ook geen prioriteit aan geef en dat slechts een aantal facilitaire bedrijven hier de juiste middelen voor hebben en het door een hoop mensen wordt afgedaan als "onzin".

Misschien kan deze discussie bijdragen tot een betere werksituatie.

Staat er eigenlijk in een norm iets over het aarden van tijdelijke installaties/constructies en de verantwoordelijkheden hierin?

(Chimpansees klimmen sneller en zijn sterker dan menig rigger. Daarnaast doen ze alles voor een banaan)

Comment

Working...