Beste forumers,
Na een hard zwoegen ben ik nu in de gelukkige positie gekomen om de wat grotere klussen te mogen doen.
Hiermee bedoel ik het veel voorkomende werk van boven de 200 personen en onder de 1000.
Dus het niet meer 2-parrekjes-op-statieven-werk.
Tijd dus om mij wat meer te gaan verdiepen in het veilig werken met truss.
Na een tijdje hier gelezen te hebben, ben ik vooral voor mij veel nieuwe technische termen tegengekomen.
Met als gevolg dat ik nu door de bomen het bos niet meer zie.
Mijn vragen zijn dus een paar vuistregels, met toepassing van boeren
verstand, waar ik op moet letten.
een aantal voorbeelden:
1)
4 meter milos laddertruss (30 cm) op 2 stalen k&m wind-up statieven (driepoot) met verlengbuis op 2 truss adaptoren ("geweien").
centerdruk 50 kg, takelhoogte 3,30 m.
Natuurlijk is de truss horizontaal geplaatst in 1 van de beugels van het gewei welke geheel naar achter tegen het statief is geschoven.
Hierop: 2x fourbar par 56 schortcan, 2x muschroom links/rechts,
1x martin t-rex in het centrum en een dj-belichtings lampje.
Vraag: is dit verantwoord en valt het uit te breiden naar 6m met 2 extra stand-alone effectjes van pakweg 10-12 kg.
Of zou je hiervoor toch al op triangel overstappen.
hoe kan ik de totale belasting van zo'n soort lichtbrugje beredeneren.
2) 2x work-elevator takel op vloerkruis (4 poot vlak) centerdruk 80 kg, takelhoogte 4,20 meter. milos triangeltruss (30 cm) quicklock.
hier zouden 4 fourbarren par 56 shortcan, 2x martin punicher, 4x martin 812scan, 2x mushroom, een 2500w strobo en drie 4 voudige dimmerpacken inmoeten.
Twijvel tussen een overspanning van 8 of 10 meter.
Bij 10 meter zouden er geen problemen voor de statieven moeten zijn.
Weet alleen niet hoeveel de truss zou moeten kunnen hebben.
Als je bij 10 meter echter hoog aan 1 statief trekt zwenkt de hele boel wel behoorlijk.
Mijn angst is dan ook dat als een of ander "individu'' gaat paaldansen of zich aan het statief het podium optrekt, hij de hele zooi omtrekt.
Hoe ga je hiermee om : terug naar 8 meter, of kun je bv de statieven aan beide kanten 1,5m
terugplaatsen zodat de overspanning maar 7meter is met oversteek aan beide zijden.
Nogmaals de vraag hoe kan je de belasting van zo'n brug benaderen en wat is de breedte waarbij je echt moet gaan nadenken.
Gevoelsmatig wordt het volgens mij al na 8 meter vrij snel kritisch.
3) Nog een paar takelvraagjes. Green delta, hantakeltjes 500 kg met de eerder genoemde milos triangel.
Bovenaan het takelpunt gebruikt ik een gestropte huisband van 1 ton.
onder aan bij de truss sla ik de ketting om de truss en sla de haak weer bovenaan door de ketting.
vragen: kan de truss zo niet gaan draaien? E
n als ik de ketting alleen door de bovenste drager haal hoeveel is mijn trussbelastings dan verminderd.
Kortom graag een mini curses truss voor de standaard opzetjes, zouden volgens mij ook vele anderen mee geholpen en gewaarschuwd zijn.
alvast, bedankt.
Na een hard zwoegen ben ik nu in de gelukkige positie gekomen om de wat grotere klussen te mogen doen.
Hiermee bedoel ik het veel voorkomende werk van boven de 200 personen en onder de 1000.
Dus het niet meer 2-parrekjes-op-statieven-werk.
Tijd dus om mij wat meer te gaan verdiepen in het veilig werken met truss.
Na een tijdje hier gelezen te hebben, ben ik vooral voor mij veel nieuwe technische termen tegengekomen.
Met als gevolg dat ik nu door de bomen het bos niet meer zie.
Mijn vragen zijn dus een paar vuistregels, met toepassing van boeren
verstand, waar ik op moet letten.
een aantal voorbeelden:
1)
4 meter milos laddertruss (30 cm) op 2 stalen k&m wind-up statieven (driepoot) met verlengbuis op 2 truss adaptoren ("geweien").
centerdruk 50 kg, takelhoogte 3,30 m.
Natuurlijk is de truss horizontaal geplaatst in 1 van de beugels van het gewei welke geheel naar achter tegen het statief is geschoven.
Hierop: 2x fourbar par 56 schortcan, 2x muschroom links/rechts,
1x martin t-rex in het centrum en een dj-belichtings lampje.
Vraag: is dit verantwoord en valt het uit te breiden naar 6m met 2 extra stand-alone effectjes van pakweg 10-12 kg.
Of zou je hiervoor toch al op triangel overstappen.
hoe kan ik de totale belasting van zo'n soort lichtbrugje beredeneren.
2) 2x work-elevator takel op vloerkruis (4 poot vlak) centerdruk 80 kg, takelhoogte 4,20 meter. milos triangeltruss (30 cm) quicklock.
hier zouden 4 fourbarren par 56 shortcan, 2x martin punicher, 4x martin 812scan, 2x mushroom, een 2500w strobo en drie 4 voudige dimmerpacken inmoeten.
Twijvel tussen een overspanning van 8 of 10 meter.
Bij 10 meter zouden er geen problemen voor de statieven moeten zijn.
Weet alleen niet hoeveel de truss zou moeten kunnen hebben.
Als je bij 10 meter echter hoog aan 1 statief trekt zwenkt de hele boel wel behoorlijk.
Mijn angst is dan ook dat als een of ander "individu'' gaat paaldansen of zich aan het statief het podium optrekt, hij de hele zooi omtrekt.
Hoe ga je hiermee om : terug naar 8 meter, of kun je bv de statieven aan beide kanten 1,5m
terugplaatsen zodat de overspanning maar 7meter is met oversteek aan beide zijden.
Nogmaals de vraag hoe kan je de belasting van zo'n brug benaderen en wat is de breedte waarbij je echt moet gaan nadenken.
Gevoelsmatig wordt het volgens mij al na 8 meter vrij snel kritisch.
3) Nog een paar takelvraagjes. Green delta, hantakeltjes 500 kg met de eerder genoemde milos triangel.
Bovenaan het takelpunt gebruikt ik een gestropte huisband van 1 ton.
onder aan bij de truss sla ik de ketting om de truss en sla de haak weer bovenaan door de ketting.
vragen: kan de truss zo niet gaan draaien? E
n als ik de ketting alleen door de bovenste drager haal hoeveel is mijn trussbelastings dan verminderd.
Kortom graag een mini curses truss voor de standaard opzetjes, zouden volgens mij ook vele anderen mee geholpen en gewaarschuwd zijn.
alvast, bedankt.

Zo heb ik het altijd geleerd.
Comment