Standaard truss vragen

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Proav
    • Apr 2006
    • 5

Standaard truss vragen

Beste forumers,

Na een hard zwoegen ben ik nu in de gelukkige positie gekomen om de wat grotere klussen te mogen doen.
    Hiermee bedoel ik het veel voorkomende werk van boven de 200 personen en onder de 1000.
    Dus het niet meer 2-parrekjes-op-statieven-werk.
    Tijd dus om mij wat meer te gaan verdiepen in het veilig werken met truss.

Na een tijdje hier gelezen te hebben, ben ik vooral voor mij veel nieuwe technische termen tegengekomen.
    Met als gevolg dat ik nu door de bomen het bos niet meer zie.

Mijn vragen zijn dus een paar vuistregels, met toepassing van boeren
    verstand, waar ik op moet letten.

een aantal voorbeelden:

1)

4 meter milos laddertruss (30 cm) op 2 stalen k&m wind-up statieven (driepoot) met verlengbuis op 2 truss adaptoren ("geweien").
    centerdruk 50 kg, takelhoogte 3,30 m.
    Natuurlijk is de truss horizontaal geplaatst in 1 van de beugels van het gewei welke geheel naar achter tegen het statief is geschoven.

Hierop: 2x fourbar par 56 schortcan, 2x muschroom links/rechts,
    1x martin t-rex in het centrum en een dj-belichtings lampje.

Vraag: is dit verantwoord en valt het uit te breiden naar 6m met 2 extra stand-alone effectjes van pakweg 10-12 kg.
    Of zou je hiervoor toch al op triangel overstappen.

hoe kan ik de totale belasting van zo'n soort lichtbrugje beredeneren.

2) 2x work-elevator takel op vloerkruis (4 poot vlak) centerdruk 80 kg, takelhoogte 4,20 meter. milos triangeltruss (30 cm) quicklock.

hier zouden 4 fourbarren par 56 shortcan, 2x martin punicher, 4x martin 812scan, 2x mushroom, een 2500w strobo en drie 4 voudige dimmerpacken inmoeten.
    Twijvel tussen een overspanning van 8 of 10 meter.

Bij 10 meter zouden er geen problemen voor de statieven moeten zijn.
    Weet alleen niet hoeveel de truss zou moeten kunnen hebben.

Als je bij 10 meter echter hoog aan 1 statief trekt zwenkt de hele boel wel behoorlijk.
    Mijn angst is dan ook dat als een of ander "individu'' gaat paaldansen of zich aan het statief het podium optrekt, hij de hele zooi omtrekt.
    Hoe ga je hiermee om : terug naar 8 meter, of kun je bv de statieven aan beide kanten 1,5m
    terugplaatsen zodat de overspanning maar 7meter is met oversteek aan beide zijden.

Nogmaals de vraag hoe kan je de belasting van zo'n brug benaderen en wat is de breedte waarbij je echt moet gaan nadenken.
    Gevoelsmatig wordt het volgens mij al na 8 meter vrij snel kritisch.

3) Nog een paar takelvraagjes. Green delta, hantakeltjes 500 kg met de eerder genoemde milos triangel.

Bovenaan het takelpunt gebruikt ik een gestropte huisband van 1 ton.
    onder aan bij de truss sla ik de ketting om de truss en sla de haak weer bovenaan door de ketting.
    vragen: kan de truss zo niet gaan draaien? E
    n als ik de ketting alleen door de bovenste drager haal hoeveel is mijn trussbelastings dan verminderd.

Kortom graag een mini curses truss voor de standaard opzetjes, zouden volgens mij ook vele anderen mee geholpen en gewaarschuwd zijn.

alvast, bedankt.
    Naar beneden lukt altijd
  • MarkRombouts
    • Jan 2005
    • 1391

Originally posted by Proav
    3) Nog een paar takelvraagjes. Green delta, hantakeltjes 500 kg met de eerder genoemde milos triangel.

onder aan bij de truss sla ik de ketting om de truss en sla de haak weer bovenaan door de ketting.
    n als ik de ketting alleen door de bovenste drager haal hoeveel is mijn trussbelastings dan verminderd.

Kortom graag een mini curses truss voor de standaard opzetjes, zouden volgens mij ook vele anderen mee geholpen en gewaarschuwd zijn.

alvast, bedankt.
    Dit laatste met de ketting van de handtakels de trus vastmaken NOOIT meer doen. Hiervoor dien je een geschikte steel te gebruiken die je om de truss aan de haak van de takel bevestigd.

Ik heb niet zo veel verstand van riggen, doe het dan ook nooit zelf, maar ik weet wel dat dit NIET door de beugel kan en ook zeker niet veilig is.

Comment

• kokkie
      • Nov 2003
      • 1166

Als ik deze vragen zo lees denk ik dat je het beste een cursus bij Rinus kunt gaan doen. Ik heb niet het idee dat je qua kennis erg bent meegegroeid van het eerste klassefeest tot die feesten van 1000 man waar je het over hebt.

Gevoel en boerenverstand heb je niets aan als iemand wat op zijn hoofd krijgt wat jij hebt opgehangen of omhooggedraaid. Kettingen om trussen, verlengpijpen op statieven, als je wilt groeien zul je wat profesioneler moeten gaan worden.

Zoek de belastingstabellen van je truss op, zorg dat je weet wat er aan gewicht in komt en dat je weet wat je statieven mogen dragen. Dan ben je al een stuk verder dan nu.
      Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• rinus bakker
        • Mar 2002
        • 5429

1) dit topic heeft een verkeerde naam.
        het gaat net zoveel over berekenen, als statieven, als takels, als truss....

2) begin eens wat meer stapsgewijze: een duidelijke vraag per topic.

3) ik wil best antwoorden maar op zoveel vragen tegelijk en zoveel vragen per vraag....
        dat wordt haast een boek om te antwoorden...

4) en kokkie stipte het al even aan.
        dat boek heb ik al geschreven - maar om nu een substantieel deel van die 350 kantjes A4 hier uitgebreid en met toelichtingen te gaan herhalen is toch een beetje veel van het goede.

Herkansing? Of toch maar eerst eens die cursus doen
        a) - dat moet er wel af kunnen als je op basis van bezoekersaantallen als genoemd betaald zal worden.
        b) - dat is bitter nodig als je bezoekersaantal van deze omvang aan wilt blijven kunnen
        een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• MEEO Licht en Geluid
          • Nov 2005
          • 950

Beste forumers,

Na een hard zwoegen ben ik nu in de gelukkige positie gekomen om de wat grotere klussen te mogen doen.
          Hiermee bedoel ik het veel voorkomende werk van boven de 200 personen en onder de 1000.
          Dus het niet meer 2-parrekjes-op-statieven-werk.
          Tijd dus om mij wat meer te gaan verdiepen in het veilig werken met truss.

Na een tijdje hier gelezen te hebben, ben ik vooral voor mij veel nieuwe technische termen tegengekomen.
          Met als gevolg dat ik nu door de bomen het bos niet meer zie.

Mijn vragen zijn dus een paar vuistregels, met toepassing van boeren
          verstand, waar ik op moet letten.

een aantal voorbeelden:

1)

4 meter milos laddertruss (30 cm) op 2 stalen k&m wind-up statieven (driepoot) met verlengbuis op 2 truss adaptoren ("geweien").
          centerdruk 50 kg, takelhoogte 3,30 m.
          Natuurlijk is de truss horizontaal geplaatst in 1 van de beugels van het gewei welke geheel naar achter tegen het statief is geschoven.

Hierop: 2x fourbar par 56 schortcan, 2x muschroom links/rechts,
          1x martin t-rex in het centrum en een dj-belichtings lampje.

Vraag: is dit verantwoord en valt het uit te breiden naar 6m met 2 extra stand-alone effectjes van pakweg 10-12 kg.
          Of zou je hiervoor toch al op triangel overstappen.

hoe kan ik de totale belasting van zo'n soort lichtbrugje beredeneren.

2) 2x work-elevator takel op vloerkruis (4 poot vlak) centerdruk 80 kg, takelhoogte 4,20 meter. milos triangeltruss (30 cm) quicklock.

hier zouden 4 fourbarren par 56 shortcan, 2x martin punicher, 4x martin 812scan, 2x mushroom, een 2500w strobo en drie 4 voudige dimmerpacken inmoeten.
          Twijvel tussen een overspanning van 8 of 10 meter.

Bij 10 meter zouden er geen problemen voor de statieven moeten zijn.
          Weet alleen niet hoeveel de truss zou moeten kunnen hebben.

Als je bij 10 meter echter hoog aan 1 statief trekt zwenkt de hele boel wel behoorlijk.
          Mijn angst is dan ook dat als een of ander "individu'' gaat paaldansen of zich aan het statief het podium optrekt, hij de hele zooi omtrekt.
          Hoe ga je hiermee om : terug naar 8 meter, of kun je bv de statieven aan beide kanten 1,5m
          terugplaatsen zodat de overspanning maar 7meter is met oversteek aan beide zijden.

Nogmaals de vraag hoe kan je de belasting van zo'n brug benaderen en wat is de breedte waarbij je echt moet gaan nadenken.
          Gevoelsmatig wordt het volgens mij al na 8 meter vrij snel kritisch.

alvast, bedankt.
          Je moet ZOIEZO nooit je truss tot aan je statieven doen, altijd met een oversteek!
          MEEO Audio Licht Rigging,
          Mark van der Werff
          Groningen

Comment

• Proav
            • Apr 2006
            • 5

standaard vragen het vervolg onderzoek

Ok heb de afgelopen dagen het internet afgespuurd en het volgende ontdekt, ondernomen.

Allereerst 2 goede steelkabels besteld

voor de rest vond ik in dit forum de onder belangenverenigingen de site van Argh!
            deze hebben onder de support knop een verklarende woordenlijst staan.
            www.argh.nl

Voor de rest ben ik achter een link voor mijn work lw 135 statieven gekomen.
            takelhoogte 3,5 meter en een centerdruk van 100kg (ipv 80kg)
            [FONT=Times New Roman]http://www.musik-produktiv.at/shop2/marke02.asp/marke_id/914/sid/!18121995[/FONT]

Voor de rest de milos truss site weten te achterhalen.
            Milos produces a wide range of products and structural solutions with the flexibility to change and adapt to required conditions. Customers are provided with the versatility they need, when they need it.

Denk dat ik de cursus maar tot volgend jaar moet uitstellen, wel schijnt prolyte een heel mooi handboek te hebben.

REST MIJN NOG 1 HOOFDVRAAG;
            in de datatabel van milos kom ik de volgende waardes tegen;
            (voorbeeld van 8 en 10 meter overspanning)

lengte 8 meter 10 meter
            point load 205 167
            distributed load kg/m 73 46

na zou ik, als beginnende trussziel, kunnen denken dat ik bij een overspanning van 10 meter er op 1 punt 167 kg gehangen kan worden, dan 3,7m (of 6,14?????) niets en vervolgens weer 167 kg.
            voor de truss dan, uiteraard niet voor de statieven. Lijkt me een beetje veel, dus graag nadere uitleg.

Voor jullie geruststelling, blijf even binnen de 8 meter met 4 kleine scans, 4 fourbarren par 56 kort, en drie effecten van een kilo of 12.
            Tot ik iets meer zekerheid heb.
            Last edited by Proav; 23-05-06, 15:38.
            Naar beneden lukt altijd

Comment

• moderator
              Moderator
              • Apr 2001
              • 5946

Je moet ZOIEZO nooit je truss tot aan je statieven doen, altijd met een oversteek!
              die mag je aan mij dan ff uitleggen....uitkraging kan handig zijn, maar waarom het moet?

Graag jouw deskundige uitleg...
              Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• kokkie
                • Nov 2003
                • 1166

na zou ik, als beginnende trussziel, kunnen denken dat ik bij een overspanning van 10 meter er op 1 punt 167 kg gehangen kan worden, dan 3,7m (of 6,14?????) niets en vervolgens weer 167 kg.
                voor de truss dan, uiteraard niet voor de statieven. Lijkt me een beetje veel, dus graag nadere uitleg.
                Het is of het één of het ander of iets er tussenin.
                De puntlast is dus maximaal gewicht aan 1 punt midden tussen de oppakpunten en de verdeelde last is dan ook echt gelijkmatig verdeeld over de lengte tussen de oppakpunten.

Als je naar een trusstabel van prolyte kijkt zie je dat ze nog wat uitgebreider zijn: http://www.prolyte.nl/multipurposetr...ngfig_h30v.pdf
                en zie je ook hoe de verhoudingen met het gewicht verlopen als je van puntlast naar verdeelde last gaat met nog 2,3 en 4 punt belastingen. Want een truss is nooit gelijkmatig belast.
                Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• tuurKE
                  • Jan 2005
                  • 252

Beste forumers,

alvast, bedankt.
                  Als ik dit goed begrijp wil je de takelketting rond de bovenste buis van je truss draaien en dan de haak terug aan de takelketting vastmaken?

NOOIT DOEN OP DEZE MANIER !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Altijd steels met plastiek bescherming gebruiken maar nooit de ketting zo rond je trussen slaan. Kijk meer eens rond op het forum, zijn al verschillende topics geweest over het aanslaan van trussen met kettingen of steels zonder bescherming rond.

greetz Tuur
                  Maar wij hebben.......
                  .......chamsys!!

Comment

• MEEO Licht en Geluid
                    • Nov 2005
                    • 950

Originally posted by moderator
                    die mag je aan mij dan ff uitleggen....uitkraging kan handig zijn, maar waarom het moet?

Graag jouw deskundige uitleg...
                    Tha weet ik eigenlijk ook niet Zo heb ik het altijd geleerd.

Staat ook in : Belichtingstechniek van Michael Ebner
                    MEEO Audio Licht Rigging,
                    Mark van der Werff
                    Groningen

Comment

• CoenCo
                      • Feb 2005
                      • 230

Originally posted by MEEO Licht en Geluid
                      Tha weet ik eigenlijk ook niet Zo heb ik het altijd geleerd.

Staat ook in : Belichtingstechniek van Michael Ebner
                      En daarom vertik ik het om zomaar iets van iemand aan te nemen zonder dat ik ook weet WAAROM het zo is. Niet alles wat je leest op internet of in boeken is altijd volledig waar/correct.

Je kan en mag je truss uitikragen op je statieven. Hierdoor wordt:
                      A. de afstand tussen je statieven korter, waardoor je meer gewicht in je truss kan hangen (mits je de max. belasting van je statieven niet overschrijdt)
                      OF
                      B. Je kan een langere truss gebruiken voor bijv. achterdoek zonder dat de maximale belasting naar beneden gaat.
                      (A en B zijn eigenlijk hetzelfde, maar uit een ander oogpunt bekeken)
                      Ik geloof dat de vuistregel was dat je maximaal 1/6 van de totale overspanning mag uitkragen.
                      ALS je de statieven volledig op het uiteinde van de truss zet, dien je er natuurlijk wel voor te zorgen dat de truss er niet vanaf kan schuiven, maar dat lijkt me logisch

n.b. nog even naar aanleiding van de topicstarter:
                      1)
                      ik leid uit je post af dat je de laddertruss plat wil gebruiken?? Dat moet je dus absoluut nooit doen, de ladder moet in het vertikale vlak zitten, want de sterkte van de truss komt niet uit de randstaven(grote buizen), maar uit de diagonalen. Vergelijk met een lineaal, leg hem plat en je kan hem zo buigen/breken, maar in het vertikale vlak gaat dat je niet lukken.
                      2)
                      Bereken nou eens precies wat dat hele zwikje gaat wegen, incl. truss, doeken, kabels, dimmers,etc. Ik reken uit het hoofd wat ruim en kom al snel op 150 kilo, aardig dicht in de buurt van je maximale last op de statieven.
                      De maximale belasting van de truss zelf MOET je in de tabellen van de fabrikant terug kunnen vinden.
                      Voorzover ik kan beredeneren maakt de lengte van de truss niets uit v.w.b. het omvallen van het statief. Het gewicht, de kwaliteit v.het statief, de hoogte, de windgevoeligheid en de ondergrond zijn daar de belangrijkste factoren.
                      3)
                      een huisband??
                      In nederland gebruiken we eigenlijk maar 3 dingen om je takel mee aan het dak te hangen: Staalkabel, rondstrop of beamclamp.
                      als je staalkabel of rondstrop gebruikt moet je daarmee NIET stroppen/choken (de kabel door zijn eigen lus halen en de takel aan het enkele einde hangen).
                      Wat je wel doet: Je gooit de kabel over bijv. het spant en hangt de takel in de beide lussen/einden. Bij voorkeur gebruik je nog een gekeurde shackle daarvoor(5 euro bij highlite, ga dus niet lopen kutten met zeilbootshackles van de ijzerhandel op de hoek).
                      De truss hang je op dezelfde manier op, bij voorkeur hijs je aan de onderste buizen, als je alleen aan de bovenste hijst, dan mag er ineens nog maar de helft in.

Veel succes,
                      MAAR Zorg dat je WEET waar je mee bezig bent of huur anders iemand in die dat voor je weet. Van een scannertje op je hoofd kan je aardig ziek worden, laat staan als een hele trussconstructie omvalt/bezwijkt. Ook in deze post is nog lang niet alles beschreven wat je eigenlijk zou moeten weten om veilig lasten boven mensen te kunnen hijsen.

Comment

• Robin.vd.Have
                        • Nov 2005
                        • 165

Ga gewoon die cursus doen. Als jij trusjes in een dakje wil knopen moet je weten hoe je dat veilig doet. Dat leer je bij een prof collega en met de cursus.
                        Als er iets breekt en uit het dak komt zetten kan je de rest van je leven aflossing gaan betalen. En dat is niet de opzet van je bedrijfje denk ik.

Comment

• kokkie
                          • Nov 2003
                          • 1166

Met het volgende ben ik het eens:
                          Originally posted by CoenCo
                          En daarom vertik ik het om zomaar iets van iemand aan te nemen zonder dat ik ook weet WAAROM het zo is. Niet alles wat je leest op internet of in boeken is altijd volledig waar/correct.
                          En gelukkig bewijst CoenCo het zelf:
                          De truss hang je op dezelfde manier op, bij voorkeur hijs je aan de onderste buizen, als je alleen aan de bovenste hijst, dan mag er ineens nog maar de helft in.
                          Want bij het beste gebruik van een driehoek truss is er maar 1 onderste buis. Een driehoek truss is namelijk het stevigst als hij met de punt naar beneden wordt gebruikt. Verder is ook de aanslagmethode van de truss van belang. Bij de meest gebruikte aanslagmethodes mag je het trussje sowieso nog maar tussen de 50 en 80% belasten.

Ook de reactie van MEEO over uitkraging op statieven en de vuistregel van CoenCo over uitkraging zijn bewijzen voor het niet altijd juiste informatie vinden op internet.

Maaronderstaande punt is een waar ding:

Veel succes,
                          MAAR Zorg dat je WEET waar je mee bezig bent of huur anders iemand in die dat voor je weet. Van een scannertje op je hoofd kan je aardig ziek worden, laat staan als een hele trussconstructie omvalt/bezwijkt. Ook in deze post is nog lang niet alles beschreven wat je eigenlijk zou moeten weten om veilig lasten boven mensen te kunnen hijsen.
                          Hoofdelijke aansprakelijkheid gaat heel ver en met een startende v.o.f. ben je dan snel door je centen heen denk ik. Zo'n cursus kan toch een hoop problemen besparen dan.

Comment

• CoenCo
                            • Feb 2005
                            • 230

Originally posted by kokkie
                            Met het volgende ben ik het eens:

En gelukkig bewijst CoenCo het zelf:

Want bij het beste gebruik van een driehoek truss is er maar 1 onderste buis. Een driehoek truss is namelijk het stevigst als hij met de punt naar beneden wordt gebruikt. Verder is ook de aanslagmethode van de truss van belang. Bij de meest gebruikte aanslagmethodes mag je het trussje sowieso nog maar tussen de 50 en 80% belasten.
                            WOW.. goed punt
                            Ik werk de laatste tijd zoveel met vierkanttruss, dat ik de driehoek even vergeten was. Blij dat er meer mensen opletten.

Comment

• rinus bakker
                              • Mar 2002
                              • 5429

En
                              - omdat één newbie meer kan vragen dan duizend veterans kunnen beantwoorden,
                              en
                              - de newbie zijn huiswerk niet gedaan heeft (handleidingen lezen van de takels)
                              en
                              - die newbie (of moet ik zeggen 'brainiac') niet de moeite heeft genomen om eens stapsgewijs zijn vragen te ordenen

sluiten we dit topic maar af
                              - in de hoop dat het een volgende keer wat beter / ordelijker zal gaan.
                              een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

Working...