Falende VMB TE034

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Overdrive
    • Feb 2002
    • 717

Falende VMB TE034

Beste collega's,

Ik was laatst op klus met een stukje truss van 6m met wat T4's en scans, toen ik mijn TE034's omhoog wou draaien...

Normaal zit er een rembeveiliging in de lier, alleen die had het bij 1 statief begeven, gevolg: scans en T4 die ineens heel snel op je afkomen

Ik schrok me dood, bleek de hele rem in de lier niet meer te werken.

Nu heb ik maar even wat onderhoud gepleegd en het draaiwerk even flink schoongemaakt en wat opgeschuurd en de boel werkt weer. Blijkt gewoon dat de het handvat van de lier wat ringen en een tandwiel "vastdraaid" bij het omhoog draaien.

Ik ben toch aardig geschrokken en begon me het volgende af te vragen:
    -Zijn de veiligheidspennen voldoende om de 100KG te dragen of wordt hiermee ook rekening gehouden dat het statief door de lier ondersteund wordt?

Graag hoor ik jullie reacties!

Oja nog een tip voor de niet-weters: Spuit nooit zomaar wat olie in je lier om de boel wat soepeler te laten draaien (niet dat dit bij ons de oorzaak was, maar voor de duidelijkheid )
    Last edited by Overdrive; 04-05-06, 20:51.
  • CoenCo
    • Feb 2005
    • 230

Misshien is het wel zo handig om voor de duidelijkheid van het verhaal de volgende dingen ook even te vermelden:
    -leeftijd van het statief
    -staat/onderhoud van het statief
    -laatste inspectie van het statief
    -max belasting van het statief
    -werkelijke belasting van het statief

Het is idd zo dat het handvat de rem vastdraaid, daarom staat er ook duidelijk vermeld dat je zo'n statief met tenminste 25kg moet belasten om de rem goed te laten werken.

Comment

• Dj-Sjors

Was er nog wat kapot of beschadigd dan....

Comment

• rinus bakker
        • Mar 2002
        • 5429

Hallo Overdrive,
        En wat ik me dan af vraag ...
        wat zegt de fabrikant in zijn gebruikershandleiding over onderhoud en inspectie van deze statieven ...?
        Hoek vaak (cq. hoe lang voor dat incident) heb je dat statief op de goede staat en werking ervan tot op detail gecontroleerd?
        En was dat volgens de aanbevelingen/richtlijnen van de fabrikant?
        een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• sjoerd
          • Apr 2004
          • 341

ook even een vraagje mbt tot rem: wij hebben statieven van work. mag je deze alleen op de vaste standen gebruiken waarbij de veiligheidspen in een gat valt? dat maakt het gebruik wel erg beperkt... ben benieuwd

Comment

• moderator
            Moderator
            • Apr 2001
            • 5946

Sjoerd: lijkt mij iets dat in de handleiding van jouw statieven omschreven staat?!
            Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Overdrive
              • Feb 2002
              • 717

Beste,

CoenCo:
              -leeftijd van het statief : Geen idee we hebben hem 2e hands overgekocht.
              -staat/onderhoud van het statief: Optisch ziet de boel er goed uit, echter inwendig geen idee.
              -laatste inspectie van het statief: Ook geen idee We gebruiken het statief nog geen jaar.
              -max belasting van het statief: 100Kg
              -werkelijke belasting van het statief:
              55Kg

Rinus:
              -Wat zegt de fabrikant in zijn gebruikershandleiding over onderhoud en inspectie van deze statieven ...? 1x per jaar onderhoud door "trained personnel"
              -Hoek vaak (cq. hoe lang voor dat incident) heb je dat statief op de goede staat en werking ervan tot op detail gecontroleerd? We gebruiken het statief ongeveer wekelijks met succes. Controle van de staalkabel vind regelmatig plaats. Inwendige controle heeft echter nog nooit plaats gevonden
              -En was dat volgens de aanbevelingen/richtlijnen van de fabrikant? Zie reactie CoenCo

Ik kom zelf uit Groningen. Weet iemand waar ik mijn towers kan laten onderhouden door erkend personeel? Ik weet namelijk hoe het bij veel bedrijven eraan toe gaat. Druppeltje olie overal tussen, doekje erover en klaar...

Comment

• CoenCo
                • Feb 2005
                • 230

Overdrive: Kom een keertje bij me langs, geef jij mij een bak geld, dan "erken" ik jou als deskundige VMB-statieven, geef ik je er nog een papiertje/certificaatje bij ook! Helaas is "erkend" personeel een beetje een loze bewoording. Iedereen kan zichzelf zo noemen, met dus de resultaten die je zelf beschrijft.

Als je statieven 2ehands koopt, is het eigenlijk je eigen verantwoording om ze per direct te inspecteren aangezien je niet weet wanneer ze voor het laatst geinspecteerd zijn.

Comment

• Overdrive
                  • Feb 2002
                  • 717

Als jij mij een officieel keurings rapport + certificaat geeft prima. Kom ik bij jou verhalen als de boel weer naar beneden valt

Ik heb zelf wel de nodigde gezonde (technische) verstand en logische kijk op zaken om de boel weer goed werkend te krijgen. Echter een papiertje met een krabbeltje erop geeft mij net die ruimte om een voet tussen de deur te krijgen...

Comment

• MEEO Licht en Geluid
                    • Nov 2005
                    • 950

Originally posted by sjoerd
                    ook even een vraagje mbt tot rem: wij hebben statieven van work. mag je deze alleen op de vaste standen gebruiken waarbij de veiligheidspen in een gat valt? dat maakt het gebruik wel erg beperkt... ben benieuwd
                    Dit moet altijd! Waarom? Omdat die pinnen er dus, zoals de topicstarter al beschreef, als de rem niet meer werkt, de pinnen het statief overeind houden... (Of iniedergeval op hoogte)
                    MEEO Audio Licht Rigging,
                    Mark van der Werff
                    Groningen

Comment

• sjoerd
                      • Apr 2004
                      • 341

oke, dan is het statief dus maar in een aantal hoogtes te gebruiken, niet erg handig. en gaten bij boren is vast ook weer niet toegestaan... of wel?

Comment

• rinus bakker
                        • Mar 2002
                        • 5429

Originally posted by Overdrive
                        1) Als jij mij een officieel keurings rapport + certificaat geeft prima.
                        2) Kom ik bij jou verhalen als de boel weer naar beneden valt
                        3) Echter een papiertje met een krabbeltje erop geeft mij net die ruimte om een voet tussen de deur te krijgen...
                        1) Maar voor we het over officieel willen hebben. Ben je wel bereid te betalen voor dat 'officieel'... ? Dat zijn meestal geen lullige bedragen. Als er al zoiets zou bestaan als een 'officiele'keuring voor statieven.
                        2) En dat is een fors misverstand.... de keurder is nooit aansprakelijk te stellen!
                        Denk maar aan de APK => mooi vak hoor al dat keuren .
                        3) Snap ik niet - en trouwens papiertjes met krabbeltjes kun je toch ook zelf maken - als ervaren statieven deskundige.....

En ieder ander pakt gewoon de papieren van de fabrikant erbij.

Comment

• Overdrive
                          • Feb 2002
                          • 717

Ok, ik heb hem door . Met andere woorden: Ik koop splinternieuwe gekeurde statieven, hang er een belasting aan volgens de toegestane specificaties, boel donderd naar beneden op een persoon en ik ben de lul.

Maar zolang mijn statieven in de veiligheidspennen zitten is er dus niets aan het handje? Kwestie van goed opletten met het omhoog lieren dus.

Comment

• CoenCo
                            • Feb 2005
                            • 230

ja en nee
                            Als je de handleiding leest, dan staat daar in dat de veiligheidspennen erin moeten zitten, dus zal het statief ook niet zomaar naar beneden komen.
                            Echter staat in de handleiding ook dat je niet boven personen mag hijsen, dus als het statief op een persoon valt, dan heb je niet volgens de handleiding gehandeld.

De fabrikant is WEL aansprakelijk voor fabricagefouten. bijvoorbeeld: een slechte las op een plaats die niet te inspecteren valt, het gebruik van een inferieure materiaalkwaliteit, of een verkeerde opgave van de max. toelaatbare last in de manual.

Comment

• rinus bakker
                              • Mar 2002
                              • 5429

2 Coenco:
                              Weinig aan toe te voegen
                              en
                              2 Overdrive:
                              als je echt aantoonbaar gehandeld hebt volgens de tekst in de handleiding
                              (die natuurlijk kan rammelen als een gek) en het zeker weten aan dat statief lag, moet je de (vertegenwoordiger van de) fabrikant aansprakelijk stellen voor de schade. En aangifte doen bij de VWA (Voedsel en Waren Autoriteit=v/h Keuringsdienst van Waren) dat het ding niet heeft voldaan en de hele serie dus CE-onwaardig kan zijn. Gaat je in eerste instantie tijd en geld kosten, maar als je zeker weet dat het niet aan jou gelegen heeft,
                              kan het je op termijn geld gaan opleveren, waarvan jouw advocaat dan wel een flink % wil pakken.
                              Wat is er nou precies gebeurd?
                              En welke 'keuring' hebben ze dan precies gehad?
                              En welke bewijzen heb jij daarvan?
                              Hoe groot was die huidige schade eigenlijk?
                              Dat jij de l*l zou zijn in het geval van een letsel hangt af in hoeverre je je aantoonbaar aan de instructies van de fabrikant hebtr gehouden.
                              Voor productfouten gaat hij toch echt voor gaas! Al is het wel aan jou (cq de VWA) om dat aan te tonen.
                              Ofwel aan de fabrikant om aan te tonen dat al zijn berekeningen, gebruiktye materialen en fabricageprocessen kloppen....
                              Wedden dat het laatste niet zo is....?

Comment

Working...