franse regels

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jeroen de Goei
    • Oct 2004
    • 376

franse regels

wie kan mij wat vertellen over de franse regelgeving betreft rigging.

wat ik tot nu toe heb gehoord.

frankrijk:
    1--boven publiek moeten alle opgehangen materialen een safety krijgen naar het dak. (logisch)

2--Boven artisten moeten alle motoren gesafed worden dmv. een motorsafety.
    dus alleen de motor moet overbrugt worden.

3--Horizontale safetylijnen mogen niet aan de motor of via de motor worden aangebracht. deze moeten via externe safetykabels die naar het dak gaan.

weet iemand websites of literatuur waarin iets staat vermeld?
    liever niet in het frans>

het zal natuurlijk wel zo zijn dat elke locatie zijn eigen regels heeft, en dat er ook in frankrijk uberhaubt geen regels zijn. maar misschien heeft iemand meer informatie?

alvast bedankt.
  • axs
    Moderator
    • Jun 2002
    • 2687

Hoi Jeroen,

Ik woon ondertussen in Frankrijk en doe hier regelmatig enkele jobs...
    heb hier echter nog geen riggingplot uitgewerkt, maar wil eventueel wel even rondhoren hoe of wat.
    Stuur me even een mailtje of bel me voor meer info.

GRtz

Tom
    If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• rinus bakker
      • Mar 2002
      • 5429

DE Franse regelgeving voor rigging bestaat niet...
      DE Franse slag ervoor bestaat echter wel.
      het begint met ST en het eindigt op ACCO.
      En inmiddels weten ze daar bij Andre Rieu al meer dan een jaar alles van.
      Maar een interssante Franse "rigging site" is die van:

en wie weet weet hij weer iets wat ik niet weet.......
      ;-)
      een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• rinus bakker
        • Mar 2002
        • 5429

En dan ook nog even deze:

maar ja je moet wel FF door her Frans heenbijten he.

Comment

• intensity
          • Feb 2006
          • 2

volgens mij ben je een beetje in de war met duitsland
          in frankrijk letten ze niet zo op de regels
          zo als rinus al zij en ik heb het aan de lijfe ondervonden
          maar je hoeft helemaal niet te saveen niet boven publiek en ook niet boven de buhne je mag ook slangsteels gebruiken

Comment

• Kevin_DM
            • May 2003
            • 577

Originally posted by intensity
            volgens mij ben je een beetje in de war met duitsland
            in frankrijk letten ze niet zo op de regels
            zo als rinus al zij en ik heb het aan de lijfe ondervonden
            maar je hoeft helemaal niet te saveen niet boven publiek en ook niet boven de buhne je mag ook slangsteels gebruiken
            Niet saven boven publiek en buhne ? Nog niet in de grotere zalen daar gestaan ?
            Kan je zo al zeggen dat er bij de meeste zeniths en arena's daar minimaal een motorsafety ge-eist wordt vanuit het huis, en in een heel deel een rechtstreekse safety-steel naar het dak.
            --- watt ever you want ---

Comment

• rinus bakker
              • Mar 2002
              • 5429

En waarschijnlijk komt het ook in Frankrijk voornamelijk door de al dan lokaal aktief controlerende bemoeinis van de brandweer,
              die net als in NL de rol van inspectie van veiligheid in het algemeen
              kan uitbreiden overdragen naar lokale B&WT-achtige inspecterende instanties.

Maar niet overal in Frankrijk (en zeker niet in NL, behalve dan voor de max. snelheid) is de handhaving van regelgeving even intensief.
              Dus ontstaat er (ambtelijke) willekeur - en dat is nou niet echt goed voor duidelijkheid in de regelgeving = als die er al zou zijn.

Comment

• G-LiTe
                • Apr 2004
                • 196

Jeroen,

Ik kan uit eerste (en tweede, derde, ....) hand bevestigen dat in de meeste Franse noemenswaardige hallen (de alomtegenwoordige Zenith's en dergelijke) wel degelijk een safety geeist wordt. Dit is inderdaad, zoals Rinus al aangaf vaak van oorsprong iets dat opgelegd wordt door locale besturen of instanties (bvb. brandweer) en wat je ook vaak kan terugvinden in huurcontracten van de hallen. Het is zeker niet iets nationaal geldend.

Ik heb er vorig jaar trouwens nog een leuke discussie over gehad met de huisriggers van de Zenith in Lille toen ik daar binnenkwam met een setje gloednieuwe PCM Lodestar 0.5T BVG-C1 hoists (inderdaad die 1 ton's bodies maar slechts 0.5T rated). Ik wou daarbij de bijkomende safety ter discussie stellen door de vraag op te gooien of het uberhaupt zinvol is om te investeren in deze 'duurdere' motoren als ze net zo behandeld worden als normale Lodestar's. Wat volgde was een leuke discussie tussen mezelf en drie Franse riggers (kortom heel onsamenhangend) waarin slechts 1 rigger uberhaupt blijk gaf van te weten wat het BVG-C1 label representeert en als slotsom uit de bus kwam dat in Frankrijk de volgorde is: Dieu - Le president- Le Mairie - CE (Europese regelgeving).

Het zal vast wel iets met de oorlog en de Duitsers/Engelsen te maken hebben

IK wil je trouwens nog meegeven dat in Frankrijk het wereldje van huisriggers en huisroadies een wereldje is dat sterke gelijkenissen vertoont met die ook zeer onderhuids goed gestructureerde organisatie uit Sicilie . Met de juiste lange armen krijg je alles gedaan, zonder ook helemaal niks.

G.
                Oneindig zijn 2 dingen: het heelal en de domheid van sommige individuen

Comment

• Jeroen de Goei
                  • Oct 2004
                  • 376

Originally posted by G-LiTe
                  Jeroen,
                  IK wil je trouwens nog meegeven dat in Frankrijk het wereldje van huisriggers en huisroadies een wereldje is dat sterke gelijkenissen vertoont met die ook zeer onderhuids goed gestructureerde organisatie uit Sicilie . Met de juiste lange armen krijg je alles gedaan, zonder ook helemaal niks.

G.
                  De eerste franse rigger is al naar huis gestuurd. (kan hier nu nog niet verder op ingaan!! dat doen we laten wel)

Comment

• rinus bakker
                    • Mar 2002
                    • 5429

Originally posted by Jeroen de Goei
                    De eerste franse rigger is al naar huis gestuurd. (kan hier nu nog niet verder op ingaan!! dat doen we laten wel)
                    Oeps,
                    als ik het verhaal van Geert hiernaast leg, met de organisatorische opzet van Franse huisrigging-scene, dan zou ik dus maar gauw een kogelvrij vest gaan kopen, en een bodyguard inhuren.
                    Dat zijn voor onze Minister (o)Z(b)alm ook aftrekposten voor 'persoonlijke beschermingsmiddelen'.

Waar is de tijd gebleven toen Nigel Gibbons nog met 8 Verlindes begon als huisrigger in de omgeving van Parijs?
                    Froegâh.......
                    Last edited by rinus bakker; 22-02-06, 10:19.

Comment

Working...