Europese Normering

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5430

Europese Normering

Op initiatief van de Zweden vindt er volgende week
    een eerste 2-daagse (verkennende) workshop plaats voor belanghebbenden en normeerders
    voor hijs en hefwerktuigen in de entertainment industrie.
    (Alle lof voor die ABBA-IKEA-Volvo-Saab-Scania-Electrolux-H&M-Knäckebröthappers)

Ik heb lang lopen beweren dat dit nog wel een jaar of 10 zou gaan duren, maar de zaak zit plots in een stroomversnelling. En wie weet hebben we binnen die tijd wel een echter Europese EntertainmentRichtlijn.
    In elk geval vallen alle disciplines die we in Nederland hiertoe rekenen ook binnen de Zweedse definitie:
    Theater, Evenementen, (Pop)-concerten, Discotheken, Televisie, Film, Tentoonsstelling/standbouw, Opera, enz enz enz.

We gaan in elk geval met 3 of 4 man van de NEN Evenementen-werkgroep kijken wat die Scandinaviers allemaal hebben voorgekookt.
    En een mooi uitgangspunt is om de NPR 8020-10 in te brengen als discussiestuk.
    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe
  • G-LiTe
    • Apr 2004
    • 196

Rinus,

Gaat dit om een Zweeds iniatief in de Europese club, of een Zweeds nationaal iniatief?

Nu dat de Zweden weeral eens vooroplopen bij een 'goede structurering' van hun 'veilige maatschappij' is niks nieuws. De politici van onzer beide polderlanden hebben al maanden de mond vol van het 'Scandinavisch model' (Nu dat politici zelden verder komen dan de mond ergens vol van hebben is een ander punt, maar soit ...)

G.
    Oneindig zijn 2 dingen: het heelal en de domheid van sommige individuen

Comment

• rinus bakker
      • Mar 2002
      • 5430

De opkomst en samenstelling waaruit die club (CEN Workshop 25) nu waarschijnlijk op zijn minst gaat bestaan:
      2 Zweden,
      2 Duitsers,
      1 Oostenrijker,
      5 Belgen,
      6 (!) Hollanders,
      1 Brit,
      3 Italianen,
      en toezeggingen van
      Fransen, Spanjaarden, een Noor en een Tsjech.
      (Geen:
      Deen, Pool, Hongaar, Fin, Luxemburger, Slowaak, Ier, IJslander, Let, Litouwer, Est, Portugees, Griek, Maltees of Cyprioot.)

De werkgroep is maar meteen in 3 hoofd-onderdelen gehakt:
      1) Theaterinstallaties + Besturingen
      2) Standaard hijs-& hefwerktuigen
      3) Hijsconstructie-delen (~truss).

Deze gek wil aan alle 3 zijn tijd besteden.
      Wordt het eindelijk eens wat rustiger hier op het forum........
      ;-)

Comment

• Upgrading your system
        • May 2003
        • 1684

Rinus, ik heb een paar vraagjes, waarop je bij sommige vast (nog) geen antwoorden hebt.

1: een richtlijn is top, maar dan moet deze wel gecontroleerd worden. Wie zou dit moeten gaan doen?
        2: hoe zit het met de kosten voor de richtlijn? maw: er zijn veel hobbyboeren in dit vak, wanneer deze wel bereid zijn (en natuurlijk zo verstandig want ze zullen met een richtlijn wel moeten) om zich eraan te houden, worden de kosten ook zo hoog als de NEN richtlijnen in andere beroepsgroepen zoals de nen 1010 ed. deze zijn incl de uitbereidingen en aanpassingen in een jaar voor een particulier erg aan de prijs. of worden deze online te bezichtigen?

ik ben mij bewust dat het een beetje te vroeg is te speculeren over kosten en praktische zaken over een richtlijn die nog niet eens bestaat, maar dit zijn wel zaken waar ik erg benieuwd over ben.

ik ben erg geinteresseerd in het vervolg van dit onderwerp.
        houd je ons af en toe een beetje op de hoogte?

Grz Ron
        Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• rinus bakker
          • Mar 2002
          • 5430

1. A: (Civeiel Recht) de verzekeraar in eerste instantie - als er iets is misgegaan en je blijkt je niet te hebben gehouden aan de norm, die ongetwijfeld tussen nu en 5 jaar in de clausules van de polissen gaat binnensluipen.
          1.B: (Strafrecht / bestuursrecht) De AI is natuurlijk ook een partij, maar ja die is nu ook niet erg aktief....
          2. Als je mij zou kennen weet je dat ik mijn uiterste best zal doen om dit tot het absoluut redelijke lage te beperken. Maar het simpelst zou elke zijn als elke disco-hobbyist zich eerst eens zou begeven in het checken van de papieren en het lezen van manuals en tabellen ... Doet ie dat niet dan geeft ie de partijen onder 1A) en 1B) wel heel veel 'wapen' in handen.
          En wat betreft NEN 1010 - er is bij het NEN ook een werkgroep voor de tijdelijke electricteitsinstallaties bezig om te bezien of NEN 1010 hier voluit moet worden toegepast... alleen die jongens en meiden schieten niet zo erg op.
          Maar om nu te denken dat er aan de hijs- en hefveiligheid helemaal niks te verbeteren zou zijn, of dat het allemaal helemaal zonder wat extra kosten zou kunnen, dat is een illusie die ik meteen wel wil wegnemen. Maar het zal echt niet uitmonden op Duitse toestanden, dat werd meteen al door de secretaris van de werkgroep met andruk gesteld.
          Het CEN bestaat namelijk uit 25 landen en niet uit 1 hele grote, als moet die hele grote daar nog wel eens aan herinnerd worden (elke 50 a 60 jaar ;-)

En ik zal zeker af en toe over de voortgang posten.

Comment

• Gast1401081
            • Mar 2001
            • 7999

Originally posted by rinus bakker
            En wat betreft NEN 1010 - er is bij het NEN ook een werkgroep voor de tijdelijke electricteitsinstallaties bezig om te bezien of NEN 1010 hier voluit moet worden toegepast... alleen die jongens en meiden schieten niet zo erg op.
            hoeven ze ook niet, want die is er al...
            maar zonder gein:

de nen1010 kost (uit het blote hoofd) 239 euri, en dat lijkt me voor n vakman nou niet bepaald een onoverkomelijk bedrag...En als je m eenmaal hebt zijn er maar weinig wijzigingen, dus je kunt er best 10 jaar mee toe...
            en das dan 0,50 per week...Ongeveer dezelfde kosten als n riggingcursus per klus. En ook daar geldt : de zwaartekracht verandert de komende 10 jaar echt niet zoveel dat je 1x per jaar op cursus moet...

Oh, sorry, de vakantie is belangrijker dan je veiligheid in electriciteit...
            Last edited by Gast1401081; 19-02-06, 22:45.

Comment

• rinus bakker
              • Mar 2002
              • 5430

Hoi Mac,
              misschien heb jij het anders begrepen maar ik dacht dat er gedoeld werd op de kosten die installatie-technisch zouden moeten worden gemaakt....
              zo'n normbedrag koop ik bijna elke maand, maar ja daar eet ik dan ook weer van.
              Lekker hoor:
              normpje met ketchup, richtlijnsoepje en een forse gebraden brancheregel.

Comment

• Outline
                • Feb 2006
                • 1434

Ff kort: Ik denk dat als iedereen z'n goede verstand gebruikt er best wel wat mogelijk is zonder normering. Een verdeelkast bouwen die aan de NEN1010 voldoet kan iedere boeren Hannes die even een half uurtje nadenkt! Maar dat gebeurt helaas bijna nooit! (bij Beun en Haas dan he! Neem aan dat de meesten hier toch WEL goed te werk gaan)

En mag ik eerlijk zeggen dat ik eigenlijk niet op nog een boek vol met regeltjes en eisen zit te wachten? Ik bedoel dat het allemaal wel werkbaar moet blijven (qua uitvoering en tegen redelijke kosten voor de klant) maar krijg er een steeds harder wordend hoofd in!

Straks krijgen we ook nog normen met daaruit voortvloeiende procedures om bv een versterker aan te zetten... Mischien is dit weer een beetje overdreven, maar het gaat wel langzaam aan die kant op!

Veiligheid = zeer OK, maar het moet wel 'n beetje werkbaar blijven!

Comment

• Gast1401081
                  • Mar 2001
                  • 7999

Originally posted by Outline

Veiligheid = zeer OK, maar het moet wel 'n beetje werkbaar blijven!
                  leg jij t ff uit aan een kind dat haar pappie niet meer thuis komt omdat zn baas de "veiligheid graag werkbaar wou houden" ....???
                  enne, voor de goeie orde : volgens NEN3140 is iemand die een electrotechnische handeling verricht een Voldoende Opgeleid Persoon. Geldt dus bijna voor die versterker, maar absoluut voor de stekker die ingeplugd wordt...

enne : @ rinus : ik ken geen andere kosten dan die van de NEN1010 zelf, door die NEN1010. Of zouden ze echt in de rigging nog ongeisoleerd koperdraad gebruiken, om de motoren aan te sturen? tsja, dan maar snel invoeren die hap...

Comment

• Outline
                    • Feb 2006
                    • 1434

Nou even niet te flauw! Je best wel wat ik bedoel (zie ook bijv. het Zakgereedschap-verhaal ergens anders op dit forum> doorgeschoten regelgeving).

Zelfde als met die stekker! Weet dan trouwens nog wel een leuke: elke keer als je thuis iets in 't stopcontact wil steken, moet je een VOP (natuurlijk met certificaat!) laten komen om 't doen!

Luister, zoals ik al eerder heb gezegd: ik ben het absoluut met je eens dat het niet veilig genoeg kan maar ik bedoel te zeggen dat we het gewoon niet moeten gaan overdrijven. Net als dat hele verhaal hier verderop over Eurolight nog wat met takels aan de tentpalen: KAN GEWOON NIET!

Maar het moet ook niet zo worden dat je een 60-tons kraan moet huren om een trussje van 200kg in te hijsen. Je begrijpt een beetje wat ik bedoel? Neem anders de HACCP maar eens door. Dan snap je wat ik bedoel met een richtlijn/wetgeving/normering die naar mij idee een beetje doorschiet!

Weer vriendjes?

Comment

• kokkie
                      • Nov 2003
                      • 1166

Het is allemaal een kwestie van mee leren leven. Als die norm eenmaal ingevoerd wordt is het voor ons lastig, maar de mensen die het vanaf dat moment gaan leren weten niet beter.
                      En soms is het best wel fijn, bijvoorbeeld dat je nog ff een kwartiertje rust hebt voor het eerste trussje naar beneden kan omdat eerst de safety's eraf moeten .
                      Maar het levert natuurlijk ook regelmatig problemen op. Bijvoorbeeld de NEN1010 en de nulstroomleider, een regelrechte ramp in de manier hoe wij stroomaansluitingen gebruiken.
                      Last edited by kokkie; 20-02-06, 13:01.
                      Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• rinus bakker
                        • Mar 2002
                        • 5430

Even over de voortgang:

De club van inmiddels ca. 50 deelnemers (44 man en 1 vrouw!- van de Vlaamse Opera) is opgesplitst in 4 hoofdgroepen:

1. Theatermachinerie - zowel onder als boven het toneel.
                        2. Besturingen - met de kennelijke nadruk op het theater.
                        3. Standaard hijswerkuigen en -gereedschappen.
                        4. Truss en lastdragende overspanningen.

In groep 1 zitten een man of 10 met nog eens 20 toehoorders
                        In groep 2 zitten een man of 6
                        In groep 3 zitten twee man (Allebei Hollanders = GertJan Brouwer van Frontline en Roy Schilderman van de ARGH).
                        en
                        In groep 4 zitten een man of twaalf (waarvan Hollanders: Marc Hendriks van Prolyte, Henk Tiekstra van Eurotruss en Ik-zei-de-Gek van Mezelf).
                        Die eerste 3 groepen hebben gezamenlijk vergaderd - en zijn heel weinig opgeschoten!
                        De trussgroep ging als een speer (Dikke pluim in de kont van Marc en Ron Bonner die er namens de PLASA in zit.)
                        Om wat tegenwicht aan de Duitse delegatie (5 man!) in de trussgroep te geven, zal waarschijnlijk de Engelse afvaardiging wel vergroot worden.

De groepen 1 en 2 gaan aan artistieke discussies ten onder als het zo gaat als op de eerste dag.
                        En laat GertJan en Roy maar schuiven.... dat komt wel goed, zo'n Hollands onderonsje....
                        Alleen willen die andere Europeanen dat wel?

Andere Nederlanders in de werkgroepen 1 en 2 zijn afkomstig van oa.
                        Het Muziektheater = Huub Huikeshoven en Dirk Bakker,
                        en Reind Brakman van Trekwerk als enige Nederlandse installateur!
                        Last edited by rinus bakker; 23-03-06, 19:09.

Comment

• rinus bakker
                          • Mar 2002
                          • 5430

Ik zou het bijna vergeten in alle drukte, maar dit is een oude koe die wel uit de sloot moet - dat had ik ook aangekondigd te doen:
                          ..... de ontwerpteksten voor de documenten die in Europees verband in de CEN - CWA25 zijn opgesteld, liggen voor iedereen in Europa (en daarbuiten) ter 'inzage' en ter commentaar.
                          De 3 CWA25-documenten gaan over :
                          1) ontwerp, fabricage (en gebruik) van entertainment hijswerktuigen)
                          2) ontwerp en fabricage van truss
                          3) gebruik van truss.
                          Op de website van de ARGH (A R G H !) staan een paar links waar je die documenten kan downloaden,
                          maar hier staan ze (volgens zeggen) ook te vinden/downloaden:
                          http://www.cen.eu/cenorm/businessdomains/technicalcommitteesworkshops/workshops/ws25.asp

http://www.cen.eu/cenorm/homepage.htm

Zelf heb ik geprobeerd alle drie de werkgroepen zoveel mogelijk te volgen - maar bij het bijwonen ervan lag de nadruk telkens op de truss.
                          Tenslotte was er over hijsen en machinebouw al heel wat (wereldwijd) gepubliceerd,
                          en over truss - zeker in vergelijking - eigenlijk zo goed als niks.
                          Het machine ontwerp- & bouw document (1) is onder een 'ietwat chaotisch' voorzitter- en secretariaat-schap ontstaan - too say the least.
                          Binnen die werkgroep is heel wat commentaar van de afgelopen jaren niet verwerkt om allerlei politieke of nationale-opportunistische redenen.

Dus ga ikzelf alsnog heel wat op- en aanmerkingen maken,
                          en naar ik hoop heel wat meer mensen met mij. Of we het eens zijn is niet van belang, dat we er zoveel mogelijk mensen bij betrekken wel. Tweehonderd mensen kunnen altijd meer bedenken dan dertig.
                          En tienduizend meer dan honderd!
                          In de toekomst gaan deze documenten echt een rol spelen binnen Europa, dus wie invloed wil hebben op zijn eigen beroepsmatige toekomst kan daar nu nog aan meedoen.
                          Het soort van document zal zeker een wapen in handen kunnen worden van advocaten (van verzekeraars!) in civiele procedures (= aansprakelijkheids- en schadevergoedings kwesties !).

Je zult je wel door een pak(je) PDF-papier van (uit mijn hoofd) resp. ca.
                          1) = 75 2) = 25 3) = 15 moeten worstelen.
                          Het is niet alleen goed voor je kennis van ontwikkelingen in het vak, je kunt er ook weer een hoop Engelse 'kretologie' bijleren. (grapje!)
                          En het is helemaal niet erg om eens flink op een paar Germaanse en/of Zweedse tenen te gaan staan.
                          Naast Volvo, Saab, Audi, Opel, BMW, Mercedes en Volkswagen worden er namelijk ook nog in andere landen auto's gemaakt.
                          En ook voor Peugeot, Renault, Seat, Skoda, Fiat, Ferrari, Ford, Toyota, Honda, Deawoo, Nissan enz enz bestaat een markt.

Comment

Working...