Keuring en onderhoud van (materieel)Liften.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5429

Nu denk ik dat je wel een beetje doorschiet in je redeneringen...

voorbeelden????????????
    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• smmeij
      • Aug 2000
      • 110

Originally posted by rinus bakker
      Nu denk ik dat je wel een beetje doorschiet in je redeneringen...

voorbeelden????????????
      Ik weet het dan voor een paar van de 'apparaten' namelijk, de mini-liftjes, postliftjes, roltrappen, gevelliften, deze hebben geen landelijk verplichte keuring, maar zijn wel verplicht gesteld door enkele gemeentes.
      Hoe het met hoogwerkers enzo zit, daar heb ik geen idee van, maar zal me niks verbazen (lees; redenering) dat dat bij een hoop andere dingen ook het geval is.
      The choices we make, not the chances we take, determine our destiny

Comment

• rinus bakker
        • Mar 2002
        • 5429

Originally posted by smmeij
        1) ....zijn wel verplicht gesteld door enkele gemeentes.

2) Hoe het met hoogwerkers enzo zit, daar heb ik geen idee van, maar zal me niks verbazen (lees; redenering) dat dat bij een hoop andere dingen ook het geval is.
        1) Eerst maar eens de harde bewijzen voor 1)
        voordat we überhaupt verder gaan uitwijden over 2).

Dus nogmaals:
        Graag wat konkrete voorbeelden van die gemeentes en de betreffende verplicht te keuren items?
        En als je dan toch bezig bent doe dan meteen even de criteria erbij van wat en hoe er gekeurd zal moeten worden.....

En nu ik dit type besef ik me dat het in Belgie misschien heel anders werkt dan in Nederland en ik vergeten ben te kijken of je een Zuiderbuur bent.
        (Maar het topic wordt daarmee niet minder interessant).

En inmiddels FF in het profiel gekeken:
        Sander komt uit Alphen (NL),
        dus ik word echt met de seconde nieuwsgieriger naar de bewijzen!

PS:
        En Sander, heb je iets met Barndoor of Het Kasteel te maken?
        Die zitten ook in Alphen a d Rijn.
        Last edited by rinus bakker; 21-01-06, 19:35.

Comment

• Gast1401081
          • Mar 2001
          • 7999

ho ffies,

de nen3140 geeft letterlijk aan :
          "15,5.4 :
          Transportinrichtingen, hijs-en hefwerktuigen en electrisch bedienden afsluitingen:

Transportinrichtingen, hijs-en hefwerktuigen en electrisch bedienden afsluitingen moeten worden gecontroleerd op goede werking van elektrische en electronische beveiligingsinrichtingen en veiligheidscontacten.
          Deze bepaling geldt niet voor personen en goederenliften.

Dit valt onder Controle door meting of beproeving, met een interval van 3 maanden, en zo vaak daartoe aanleiding is, danwel na reparatie.

bronvermelding is de Nen2021, en 2028 vwb hijskranen, en de nen-en81-1, veiligheidsvoorschriften voor het vervaardigen en aanbrengen van personen en kleingoederenliften.
          """"
          vandaar dat de regels ietwat uitgezonderd zijn qua nen3140, en dat is meestal omdat dat aspect elders geregeld is, waarschijnlijk in de aangehaalde bronnen. Maar het NEN is over het algemeen zeer consequent in hun normen, qua veiligheid.

Ik denk dat er eerst eens wat mensen meoten gaan shoppen bij onze vrienden van de NEN.
          Last edited by Gast1401081; 21-01-06, 20:12.

Comment

• smmeij
            • Aug 2000
            • 110

En inmiddels FF in het profiel gekeken:
            Sander komt uit Alphen (NL),
            dus ik word echt met de seconde nieuwsgieriger naar de bewijzen!

PS:
            En Sander, heb je iets met Barndoor of Het Kasteel te maken?
            Die zitten ook in Alphen a d Rijn.
            Heb een jaar in het kasteel gewerkt, en vroeger veel dingen bij enrico gehaald. Maar op dit moment niks meer met die twee te maken...

Maar harde bewijzen?
            Ben nu, (nog net) werkzaam bij kone, liften roltrappen, dus vandaar dat ik het van deze twee weet.
            Ik weet dat de mini-liftjes in amsterdam en nog een aantal steden gekeurd moeten worden. Dit netzo bij de roltrappen in een aantal steden, als ik de inspecteur laatst tijdens een òh zo saaie vergadering goed heb begrepen...

Vandaar mijn veronderstelling...

@ mac

Is het niet zo, dat iemand die nen 3140 gecertificeerd is ook de controlles mag uitvoeren waar jij het daar over hebt...???

en wat betreft de rest van de nens... heb te veel van die nummers voorbij zien komen, en zien veranderen, en ben wat dat betreft de draad een beetje kwijt...

Comment

• rinus bakker
              • Mar 2002
              • 5429

Aan Sander en Mac:

Maar het NEN is noch wetgever, noch handhaver, het NEN stelt documenten samen waarin technische afspraken tussen alle betrokkenen binnen een bepaalde branche worden uitgewerkt.
              En waar we het over de zaken uit de Liftenrichtlijn hebben, zal toc eerst wel heel duidelijk moeten worden welke hijs en hefwerktuigen daar nu precies onder vallen.
              Personenliften, roltrappen, hoogwerker(tje)s ? ... OK. Dat is misschien duidelijk genoeg.
              Maar is elke willekeurige windup nu plots ook als het potentiele 'slachtoffer' van de Keuringsmaffia te beschouwen?
              Ook als die bijvoorbeeld maar 25 keer per jaar gebruikt wordt?
              Vergelijk dat met een personenlift die bijvoorbeeld wel 25 keer per uur!
              zou kunnen bewegen....
              Dan is alle redelijkheid in terugdringing van de regeldruk door de overheid weer helemaal pleite.
              En daarbij is NEN 3140 in eerste instantie gericht op de electrische componenten en niet de mechanische.

En waar zit de electriek van een handmatige wind-up, want dat was toch de aanleiding van dit topic.

Comment

• Gast1401081
                • Mar 2001
                • 7999

gaatie al ?
                NEN3140 gecertificeerd?? als Deskundige, Vopper, of wat dan/

verder : NEN is via ARBO, en dus Econmisch wetboek gewoon wet...

Comment

• smmeij
                  • Aug 2000
                  • 110

Aan Sander en Mac:

Maar is elke willekeurige windup nu plots ook als het potentiele 'slachtoffer' van de Keuringsmaffia te beschouwen?
                  Ook als die bijvoorbeeld maar 25 keer per jaar gebruikt wordt?
                  Vergelijk dat met een personenlift die bijvoorbeeld wel 25 keer per uur!
                  zou kunnen bewegen....
                  Of een installatie nou 25 uur of 25G uur gebruikt worden, eisen zijn het zelfde, er zal misschien wat vaker onderhoudt aan gedaan moeten worden...

Maar wat nu onder wat valt weet ik dus ook niet, daar gaat deze hele discussie volgens mij nou over, maar duidelijkheid is daar dus ook niet in.

En wie kan ons nou vertellen hoe het echt zit, hoe het wettelijk in mekaar steekt, want dat is toch hetgeen waar we ons allemaal aan moeten houden....

Comment

• rinus bakker
                    • Mar 2002
                    • 5429

Originally posted by smmeij
                    Maar wat nu onder wat valt weet ik dus ook niet, daar gaat deze hele discussie volgens mij nou over, maar duidelijkheid is daar dus ook niet in.

En wie kan ons nou vertellen hoe het echt zit, hoe het wettelijk in mekaar steekt, want dat is toch hetgeen waar we ons allemaal aan moeten houden....
                    De mensen die het zouden moeten kunnen weten zitten in grote ministeries, en daar zijn ze al jaren alleen maar bezig met "beleid".
                    De overheid geeft de kaders aan en treedt terug in de details. Dat laten ze over aan de sector.
                    Dus als deze sector in redelijkheid kan aantonen dat een statief of takeltje toch een wezenlijk anders toegepast arbeidsmiddel is dan een mobiele kraan, een roltrap, een hoogwerker of een lift....
                    Dan zouden we misschien toch wel een "luisterend oor" kunnen vinden achter de muur van dat van elk werkelijkheids vervreemde gespeende kasteel.
                    De bewijslast voor dit soort dingen ligt bij ons zelf en dat eeuwige gezeur over de wettelijke regels voor vliegogen, moving heads, windups enz is natuurlijk "een beetje dom".
                    Dat is vragen om nog meer ambtenarij en bureacratie.

De vraag om wetgeving tot in elk detail van de techniek, slaat natuurlijk helemaal nergens op als we tegelijk ook allemaal zouden willen dat de regeldruk vanuit de overheid afneemt.
                    Het is veel belangrijker om met je verzekeraar helderheid te krijgen en te houden in geval er eens iets mis zou gaan.
                    Dat daar dan een één of andere 'Obersturmbahnführer' vanuit een Ministerie bij betrokken zou moeten worden is grote onzin.
                    Die komen toch alleen maar langs bij (heel erge) ongelukken.
                    En dan weet je toch meestal wel al te goed wat er misgegaan is (75% op zijn minst zijn menselijke fouten!).

En voor iedereen die nog iets meer wil weten: Koop eens een exemplaar van AI-17.
                    Een door de ArbeidsInsepctie bij de Staatdrukkerij uitgegeven voorlichtingsblad over (veilig gebruik van) Hijs- en Hefmiddelen....
                    Dat is een in 'gewone mensentaal' geschreven uitleg over toepassing van de regels uit de Arbowet.
                    Kost je FF in de 30 Euri maar dan heb je ook precies wat je vraagt.
                    NB: wel goed tussen de regels doorlezen, om de ingebouwde reclames voor de EKH te doorzien!
                    Want de EKH heeft de oorspronkelijke teksten geschreven en aangeleverd toen de overheid zo enorm druk bezig was met "terugtreden" en "formuleren van beleid".
                    De AI heeft hier en daar alleen een punt en een komma verplaatst en de verwijzingen naar de wettelijke regels toegevoegd. LOL.
                    Maar dat ga ik hier echt niet allemaal punt voor punt zitten citeren.
                    Last edited by rinus bakker; 23-01-06, 00:14.

Comment

Working...