Beamclamps en schuine spanten?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • CyberNBD
    • Aug 2000
    • 1318

Beamclamps en schuine spanten?

Naar aanleiding van een klusje binennkort en enkele foto's die ik onlangs tegenkwam wil ik het nu toch wel eens zeker weten: hoe zit het met takelen aan schuin oplopende spanten (nokdaken dus). Is het gebruik van beamclamps hiervoor toegestaan, en zoja zijn er dan richtlijnen voor de maximale hoek? Ik heb er eens een paar specs van klemmen op nagezocht maar over dit puntje eigenlijk vrij weinig kunnen vinden.
    Andere optie voor dat soort daken zou steels zijn, maar dan ben je naar mijn idee sowieso beperkt, gezien je bij dwarsliggers moet aanslaan, vanwege het risico op afschuiven? (al speelt de hoek van 't dak hier natuurlijk ook wel een rol in)
    CyberDance Sound & Light -- Turbosound Flashline & FlexArray, LabGruppen, Midas, HES Solaspots & GrandMA2
  • delighted
    • Jul 2003
    • 420

Toevallig laatst ook eens opgezocht. Beamclamp mag inderdaad alleen recht belast worden.

Kan dus evt. wel op een schuin spant gebruikt worden om een bridle te maken. Steel moet dan wel in lijn met beamclamp staan.

Comment

• rinus bakker
      • Mar 2002
      • 5429

Veel van de "verstelbare balkklemmen" van het merk Superclamp (de originele!) mogen tot 15 graden afwijken met de loodlijn belast worden.

Hang je de zooi nog schuiner, dan:
      1) moet je de klem afwaarderen: er mag steeds minder aan naarmate je schuiner gaat, en
      2) moet je donders goed weten dat de klem niet kan gaan schuiven,
      en
      3) zul je ook moeten weten wat de eventuele dwarse belasting op de staalprofielen mag zijn.

Wanneer je in de lengterichting van dat staalprofiel blijft gaan is 3) van minder belang, maar dwars erop kan behoorlijk wat torsie/wringing veroorzaken.
      Maar altijd zal gelden:
      "better safe than sorry!"

PS:
      Moet je soms naar de Irene Hal van de Jaarbeurs?
      Daar lopen de gordingsliggers inderdaad schuin omhoog onder pakweg 45 graden.

Overigens:
      aan en 1 tons 'verstelbare balkenklem' mocht je toch maar 500kg hangen als je de NPR 8020-10 erbij pakt.
      Last edited by rinus bakker; 09-01-06, 14:31.
      een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

Working...