laddertruss of drie assige decotruss

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Upgrading your system
    • May 2003
    • 1684

Zozo rinus, vertel eens wat over die zilververf, je gaat me toch niet vertellen dat je eerste truss gemaakt was van PVC pijp 50 mm hé
    hahahaha.

neej, maar zonder dolle, stijgerpijp vind ik geschilderd of niet altijd een goede optie voor kleine dingen als boven besproken. goedkoop en makkelijk verkrijgbaar en mits voor een vaste opstelling heel praktisch.

wel goed bevestigen!
    Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• rinus bakker
      • Mar 2002
      • 5429

Originally posted by Outline
      Ik ga iets opbiechten:
      1)Ik heb (..)een gridje gemaakt van steigerpijp ivm plafondhoogte. Hij is ongeveer 4 bij 4 meter met ook nog een kruis in het midden. In totaal 4 vakken dus.
      Dus de overspanning in de buitenranden is ca. 4m ...?
      2) Deze constructie hangt op de 4 hoeken in de kettingen die weer in de houten balken van het dak direct naast de metalen H-profielen hangen (met bouten door de balken heen. Door en door dus).
      Lijkt me op zich geen probleem - als de balken maar dik/zwaar genoeg zijn en geen last hebben van allerlei biologische agentia: torren, kevers, wormen, maden, schimmels, bacterien, virussen en 'balkengriep'....
      3) Er was hier helaas GEEN ruimte voor balkklemmen ivm het verlaagde plafond.
      Een balkenklem voor hout? Leg eens uit wat je daarmee bedoeld?
      4) In het midden van het kruis hangt deze op dezelfde methode ook nog eens in de ketting.(..)
      Dus hij hangt niet op 4 maar op 5(!) steunpunten! Overigens, over wat voor ketting gaat het hier, dat kon nog wel eens een instinker zijn...!
      5) (..) de controlerende gemeenteambtenaar heeft de hele handel goedgekeurd en het mag nu dus gewoon gebruikt worden tijdens live-'dingen'!
      Goedgekeurd op grond van wat voor wet? regel? norm? Het Bouwbesluit neem ik aan? Is dat grid zijdelings afgespannen, dwz kan ie niet heen en weer bewegen?
      6) Ik geloof dat het goedgekeurd is op 25kg/pm. Niet veel maar voor die parretjes en enkele scanner meer dan genoeg!
      Zoiets 'geloof' je niet.... dat WEET je!

FF snel rekenen: 2 richtingen x 3 buizen x 4m lang = 24 x 25 kg = 600kg (+ 24 x 3,5kg eigengewicht =) + 42 kg ~ 650kg in totaal goedgekeurd!
      Dat betekent dat je bij de volledige belasting ca. 130kg in elk ophangpunt heb zitten.
      7) Dus hoezo mag er niks met steigerpijp?
      Wie heeft dat nu weet beweerd? Er worden p*tdomme hele Amercentrales mee uitgerust voor de schoonmaak.
      een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Speakertje
        • Mar 2005
        • 462

Hoi Rinus,

Ik die hier nog niet zoveel vanaf weet bekijk het iets anders.

De constructie lijkt er in mijn inzien zo uit te zien

__
        |\/|
        |/\| Onderkant ook gesloten.

Het vierkant 4x4=16m
        Kruis 5.65+5.65=11.3m Stelling van pythagoras
        Totaal 27.3m

27.3x25=682.5Kg Totaal aan de ketingen of aan de pijpen constructie?

Jij zegt 27.3mx3,5kg eigengewicht=95.55Kg Boven genoemt gewicht aan de kettingen lijkt mij dat dit er dan afmoet?? Dus 682.5 - 95.55 = 586.95Kg Totaal aan de pijpen constructie.

Zit ik in de richting?
        M.v.g. Sander
        Heeft nu EV, CP2200 en ZX1. Dateq en Denon
        Nieuw SB122 en Dynacord S1200

Comment

• Drive inn tnt
          • Sep 2003
          • 1082

Originally posted by masterblaster
          zo weet ik dat decotruss simpelweg bijna niks kan hebben
          Wat versta jij onder bijna niks?
          Een ik heb 2 stukken van 2 meter in mijn kamer hangen. Daar ik kan ik nog met gemak aan hangen. 75 kg
          Maja het is ook op meer dan 2 punten bevestigd.
          Vette boksuh meneer

[FONT=Verdana]Licht is sneller dan geluid, daarom zien veel mensen er intelligent uit, tot je hen hoort spreken.[/FONT]

Comment

• Outline
            • Feb 2006
            • 1434

1). De overspanning is inderdaad 4.2m. 7 hele plafondplaatjes van 60cm dus.

2). De balken zijn helemaal ongedierte-vrij. Pand is nu ongeveer 12 jaar en is nog in goede staat. Ook nooit geen lekkages gehad die op het hout zouden kunnen inwerken e.d. De balken zelf zijn 7x15 in metalen H-profielen van 15x20. En dan 'staat' de houten balk op z'n smalle kant in het H-profiel. Eerder door een goede bouwer er muurvast ingeslagen...

3). Ik wilde oorspronkelijk balkklemmen gebruiken om de constructie aan de H-profielen te bevestigen maar aangezien er tussen plafond en H-profiel welgeteld 5cm zit... De bevestiging is via een M10-draadeind door de houten balk heen waar de ketting DIRECT op zit en geborgd wordt door eerst een grote carrosseriering, daarna moer M10 en zelfborgende moer M10. Dus draadeind door balk, ketting, ring, moer, zelfb moer. En dit aan beide kanten van balk.

4). Het kruis is zo gemaakt dat je nu dus 4 kleine vierkanten in het grote vierkant hebt. Hij hangt nu dus ook op 5 punten. De gebruikte ketting is door gemeente via een vaste leverancier van hun betrokken en heeft volgens de bijbehorende specs een breeksterkte van 1000kg. Zal dus wel in orde zijn.

5). Ik neem ook aan dat het het Bouwbesluit is. Heb ik me verder ook niet mee bemoeid. Het pand is overigens OOK eigendom van de gemeente. Dus vandaar. De hele constructie kan nog geen cm meer bewegen. Daarvoor hebben ze 3 stukken pijp gepakt, deze met de door-en-door methode aan de houten balk bevestigd en vervolgens met de bekende steigerpijp-klem aan de grid vast gemaakt.

6). Zoals ik al zei, ik heb de officieele papierhandel nooit meer gezien maar weet van de beheerder (onze Maik) dat het ZEKER 25kg/pm is. We hebben er al wel 'ns met 4 man aan een stuk gehangen. Ruim 200kg waarvan ik met m'n 100+ in het midden. Gebeurde niet echt veel qua doorbuiging. En ja, ik weet dat dat niets zegt maar is toch leuk om te proberen. Is toch maar 2.8m hoog.

7). Nou, ik heb wel 'ns hele discussie gehoord en gelezen dat er vanalles mag met steigerpijp behalve ook maar iets van licht inhangen. Vandaar dus.

Weet iemand trouwens waar de trekken in de Tivoli in Utrecht van gemaakt zijn? Volgens mij ook van zoiets... Maar dat weet ik dus niet helemaal zeker! Weet wel dat er per trek max. 75kg in mag. Heb het hier op papier staan.
            Last edited by Outline; 14-02-06, 22:45.

Comment

Working...