gekantelde profielen door basket

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jeroen de Goei
    • Oct 2004
    • 376

gekantelde profielen door basket

Dit zijn verplaatsbare spanten die je veel tegenkomt in theaters en concertgebouwen.
    De spanten zijn vaak voorzien van verrijdbare electrotakels.
    Hiermee is het mogelijk om op elke positie een takel te kunnen plaatsen zonder al te veel moeite. In theaters worden dit ook wel punttrekken genoemd.

De takel hangt altijd aan de onderkant van het spant en hiermee is het zwaartepunt bepaald.
    Het spant zal altijd loodrecht naar beneden hangen.

Nu kan het ook zo zijn dat je het spant enkel gaat gebruiken om je eigen materialen in te hangen. Je gebruikt dus alleen het spant.

Je moet dus ook zelf gaan bepalen op welke manier je het spant gaat aanslaan.
    Dit kan op 2 manieren:

Balkenklem:
    Erg goed idee omdat het zwaartepunt wederom aan de onderkant van het spant is.

Basket:
    Het zwaartepunt is nu bovenaan het spant. Als de basket met zijn gewicht loodrecht naar beneden hangt zal de balk recht blijven hangen.(fig.1) Maar als de basket iets uit het lood hangt, wil de balk ook schuin gaan hangen. (fig. 2+3)
    Hij gaat het zwaartepunt zoeken.

Een choke is dus uitgesloten omdat dit ten alle tijden het spant wil doen kantelen. (fig. 4+5)

De kracht van het spant zal bij kantelen sterk afnemen en de balk zou kunnen bezwijken.
    Volgens zegge is dit al eens gebeurd in een gebouw in Amsterdam.
    Het spant was dusdanig gekanteld dat het bezweek onder het gewicht.

Heeft iemand hier ervaring mee ??

• havvyan
    • Mar 2005
    • 55

je geeft zelf het antwoord al
    balkenklem dus of een loopkat
    CM gecertificeerd takel prutser

Comment

• G-LiTe
      • Apr 2004
      • 196

@Jeroen,

Ik begrijp je insteek en denk ook dat ik weet waar je naartoe wil.
      Maar persoonlijk heb ik enige moeite met je verhaal. Volgens mij haal je namelijk twee zaken door elkaar.

1. Aanslagmethodes
      2. Krachtenlijnanalyse.

Zo stel je dat het aanslaan met choke of zelfs basket op een dergelijk spant af te raden is omwillen van het verplaatsing van een zwaartepunt en een risico op kromtrekken van het spant. Mechanisch gezien zit hier wat haren in de spreekwoordelijke boter. Het mechnisch zwaartepunt oftewel ook wel het massamiddelpunt van de traagheidsmomenten van deze H of I-profielen zit ongeacht de aanslagmethode altijd op de neutrale lijn. Voor een doorsnede symmetrisch profiel is dit netjes in het midden.

Als je aanslaat met een balkenklem en/of trolley en je gaat deze ook uit zijn loodlijn belasten, dan zal je evenzeer een horizontale kracht op het spant gaan uitoefenen en een torsiemoment in het spant induceren.

Kortom het komt er op aan om steeds erop toe te zien dat je de belastingen zo mogelijk in het neutrale vlak van je spanten houdt en dus zo min mogelijk horizontale en torsiekrachten induceert.

Trouwens dit verhaal gaat voor alle profielen op, ook gewoon diegene die netjes in de vakwerkspanten van menig halletje zitten.

Verschil met deze 'punttrekstructueren' is vaak dat deze laatste qua verbindingen onderling niet zo star (lees gelast) verbonden zijnmet elkaar, maar vaak een allegaartje van allerlei klemmen of klemplaten die minder goed weg kunnen met eventuele torsiemomenten.

Dat het kromtrekken van de bewuste balken in Amsterdam die jij aanhaalt tengevolge was van het verkeerd aanslaan van tijdelijke lasten zou ik allerminst in twijfel willen trekken, maar dat het an sich tengevolge het aanslaan met steels lag en dat het an sich voorkomen had kunnen worden met het aanslaan met balkenklemmen is wel appels en peren door elkaar halen.

Ik ben in de voorbije jaren anders ook heel mooie 'flensverneukende' balkenklem-operaties tegengekomen.

Greetings.
      G.
      Oneindig zijn 2 dingen: het heelal en de domheid van sommige individuen

Comment

• rinus bakker
        • Mar 2002
        • 5429

Hallo Jeroen,
        nog FF in aanvulling op het verhaal van Geert:

Dit hele verhaal verdient 'sowieso' wat meer specifiecering.
        Bij wat jij verrijdbare 'spanten' bedoel je dus de [u]slingerbalksystemen</u> op menige rollenzolder.
        Een spant is een horizontaal deel van de draagconstructie met een veranderende hoogte.
        een ligger is een horizontaal deel van draagconstructie met een overal gelijke hoogte.

Jouw betoog heeft betrekking op stalen walsprofielen en dan nog wel specifiek IPE of IPN liggers.
        Die zijn in principe al minder stabiel (hoog en smal),
        en zijn ook bij belasting onder het zwaartepunt nog steeds in staat weg te buigen: dat verschijnsel kennen we als 'kiepen'.
        Juist IPE's zijn daarvoor erg gevoelig, wanneer bij het ontwerp de toelaatbare spanning met een nogal natte vinger wordt bepaald.
        Bijvoorbeeld door alleen maar de buigspanning te controleren en dan tot het gaatje te gaan, zonder de 'kiepcontrole' uit te voeren. [)]
        Een bekende gewoonte in de theaterwereld trouwens, want daar wordt heel wat afgeklooid.
        En overigens is natuurlijk alles afhankelijk van de belastingen en (in verhouding tot) de overspanningen.
        En is deze installateur er weer eentje die rustig 1 ton aan een 1 tons takel laat hijsen. Terwijl ie toch dondersgoed weet dat er mensen onder zullen komen. [|)] [}]

Trouwens - wat doe je met een choke op een HE-profiel?
        Ik heb ze met eigen ogen zien (elastisch) torderen.
        Maar 'It scared the shit out of me!' [:I] [:I] [:I]

Enne wat is ons recept nu in jouw ogen met bridles op IPE's en HE's enz?
        Die brengen de krachtresultante op de liggerdoorsnede ook flink excentrisch aan! [8D]

Nu jij weer.

een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Jeroen de Goei
          • Oct 2004
          • 376

citaat:Geplaatst door G-LiTe
          [brva]
          Als je aanslaat met een balkenklem en/of trolley en je gaat deze ook uit zijn loodlijn belasten, dan zal je evenzeer een horizontale kracht op het spant gaan uitoefenen en een torsiemoment in het spant induceren.

Trouwens dit verhaal gaat voor alle profielen op, ook gewoon diegene die netjes in de vakwerkspanten van menig halletje zitten.
          laten we er even vanuit gaan dat we een "straight drop" nemen, en we belasten het profiel loodrecht naar beneden met een puntlast,
          en er zijn geen zijdelingse krachten aanwezig.

het specifieke aan deze slingerbalk systemen is te zien op foto 1.
          Het gehele profiel kan roteren om zijn ophanging.

Indien ik een beamclamp gebruik, zal het profiel nooit kunnen kantelen. Het profiel blijft loodrecht hangen en kan belast worden als zijnde een volwaardig profiel. Uiteraard moet hier goed gelet worden op de resterende onderdelen die ook deel uit maken van het slingerbalkensysteem.

Zelfs als de beamclamp niet meer loodrecht onder zijn punt zit, dan zal het profiel meekantelen en dit zal het profiel niet doen verzwakken. Dit omdat de hartlijn van het profiel de kracht meevolgd.

Als ik nu een Basket ga gebruiken, dan ontstaat al snel de mogelijkheid dat het profiel draait om zijn ophanging en de balk schuin komt te hangen. Zie Fig 3. dit heb ik namelijk wel eens met mijn eigen ogen gezien.

Het profiel is nu verzwakt.
          Riek ik een potentieel gevaar?

Tot zover!

jeroen

Comment

• Jeroen de Goei
            • Oct 2004
            • 376

citaat:Geplaatst door rinus bakker

Trouwens - wat doe je met een choke op een HE-profiel?
            Ik heb ze met eigen ogen zien (elastisch) torderen.

Enne wat is ons recept nu in jouw ogen met bridles op IPE's en HE's enz?
            Die brengen de krachtresultante op de liggerdoorsnede ook flink excentrisch aan!

Nu jij weer.
            De choke is een voorbeeld dat er niet goed in past. Ik wilde dit als voorbeeld geven. Het stomste zou natuurlijk zijn om een choke te gebruiken. Dan roteer je het profiel maximaal.

Het gaat mij enkel om de basket.
            (lees het verhaal wat ik hierboven vertel aan geert)

Het recept ten aanzien van bridels op Ipe enz. is natuurlijk in elke situatie verschillend.
            Een heel nieuw verhaal.
            Hoe lopen de gordingen en secundaire profielen/spanten. Meestal zijn er genoeg mogelijkheden.

Maar als je bedoelt een kaal Ipe profiel wat aan beide zijde is vastgelast en/of gebout. met een vrije overspanning,

Tja, dat is inderdaad de kracht die ik bedoel.
            En dan kom je al snel je beperkingen tegen!
            De elastische bewegingen zijn wel eens zichtbaar aanwezig geweest.

En het mogen duidelijk zijn dat we daarom altijd de knooppunten opzoeken.
            Daar waar de krachten alle kanten op kunnen!

tot zover!

jeroen

Comment

• Johansc
              • Feb 2006
              • 27

tabellen

Jeroen er zijn trouwens wel tabellen waar je snel op kan zien welke type balk en met welke afmetingen nodig zijn voor een bepaald gewicht.
              Of andersom wat kan een balk hebben in een bestaande situatie.
              In die tabellen word uit gegaan van 1/750 doorbuiging.
              Deze doorbuiging word toegepast bij b.v. bovenloopkranen en katbalken.

Groet Johan

Comment

Working...