Ontwikkeling van kettingtakels

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Koen.T
    • Oct 2005
    • 2

Ontwikkeling van kettingtakels

Hallo, ik ben Koen Terwijn en doe het vierde jaar van de opleiding theatertechniek in Amsterdam.
    Eén van zaken die gemaakt moet worden om af te studeren is een scriptie.
    Mijn scriptie gaat over de ontwikkeling van kettingtakels ten behoeve van podiumkunsten en evenementen.

Is er iemand die weet wanneer kettingtakels in Nederland voor het eerst in gebruik zijn genomen door een theater, tv studio of op een evenement en hoe dat is gegaan, type/ model, datum?

Tevens houd ik mij aanbevolen voor informatie over verschillende manieren van aansturingen.
    Wat ik tot nu toe heb begrepen, is dat er voor conventionele elektrische takels drie manieren zijn om ze aan te sturen:
    - Direct control
    - 0-48v sturing
    - Vaste spanning op de takel en een losse stuurspanning.

Van de computergestuurde takels weet ik nog maar bar weinig, eigenlijk is alle informatie daarover welkom!
    Als laatste zal de toekomst behandeld worden, welke kant gaan we op en hoe zullen takels over een jaar of vijf functioneren?

Nou, dat was het wel even.
    Alvast bedankt voor het lezen en misschien tot mails!

Werkveld interessen: hijstechniek, pyro en licht, op het moment ben ik het meest actief met licht bezig, simpelweg omdat ik de papieren niet heb voor hijstechnisch werk en pyro, ik zou er wel graag meer in gaan doen, maar ja, een scriptie vreet tijd!
    Koen Terwijn
  • havvyan
    • Mar 2005
    • 55

hier kun je beginnen ofzo
    CM gecertificeerd takel prutser

Comment

• rinus bakker
      • Mar 2002
      • 5429

Hallo Koen,

Is er iemand die weet wanneer kettingtakels in Nederland voor het eerst in gebruik zijn genomen door een theater, tv studio of op een evenement en hoe dat is gegaan, type/ model, datum?

Eerst even wat tegenvragen
      (voordat dit een compleet opstel wordt met "de geschiedenis van de rigging in Nederland")
      "Kettingtakels"
      bedoel je "Electrische industrietakels" of "electro-klimtakels" of "handkettingtakels"?

Bedoel je bij een Nederlandse productie of een Nederlandse verhuurbedrijf?
      of Buitenlandse ?

Voordat we in Nederland zelf die klimdingen gingen gebruiken
      waren er al aardig wat "bandjes" langs geweest in Sportpaleis Ahoy'.

Eerste Nederlandse "klus" waarbij electrische takels werden gebruikt (naar mij bekend is)
      was met ingehuurde (industriele) Demags
      voor een Veronica Countdown-Live in de Maaspoort in Den Bosch in eind 1982 (of begin '83).
      Een paar maanden later lagen de eerste 4 CM-Lodestar klimmers te pronken bij Vanguard rigging,
      een bedrijf - eigendom van een Amerikaan - dat nauw gelieerd was aan Theatre Projects in Haarlem.
      Vanguard heb ik flink helpen groeien - durf ik wel te zeggen.
      Die Yank had de poen, maar bleek qua rigging een oen
      - en ik 'mocht' al snel het echte werk voor hem doen.
      De rest is bekend.

Overigens wat bedoel je in vredesnaam met "0-48V sturing" in dat rijtje?

De papieren voor hijstechnisch werk niet hebt?

"De papieren" bestaan niet! Maar, doe eens een riggingcursus .....
      ik denk dat ik wel mensen ken die je verder kunnen helpen [8D]
      een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• G-LiTe
        • Apr 2004
        • 196

@ Koen T.

Vergeet in de behandeling van het 'toekomststukje' niet de vraagstelling wanneer men nu eens eindelijk werk gaat maken van de ontwikkeling van de 'Sky-hook' [)]

Een product waar de markt al jaren en jaren zit op te wachten.

G.
        Oneindig zijn 2 dingen: het heelal en de domheid van sommige individuen

Comment

• axs
          Moderator
          • Jun 2002
          • 2687

citaat:Geplaatst door G-LiTe
          Vergeet in de behandeling van het 'toekomststukje' niet de vraagstelling wanneer men nu eens eindelijk werk gaat maken van de ontwikkeling van de 'Sky-hook' [)]

Een product waar de markt al jaren en jaren zit op te wachten.
          Geert,

De research naar de yellow sky-hooks is stopgezet naar het schijnt [V]
          Nu het goede nieuws: naar de sky-hooks met andere kleurkenmerken, wordt dan weer echter uitvoerig onderzoek verricht [8D]
          Maar we wachten af... degene die met die dingen op de markt komt, mag de rest van zijn leven op wolkjes leven
          If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• Koen.T
            • Oct 2005
            • 2

Hallo Rinus,
            Hierbij wat antwoorden op je vragen, erg gaaf dat je zo meedenkt.
            Ik weet trouwens nu eindelijk wat Argh! betekend, goed bedacht!

vraag:
            "Kettingtakels"
            bedoel je "Electrische industrietakels" of "electro-klimtakels" of "handkettingtakels"?

antwoord:
            Handkettingtakels en elektro klimtakels, waarbij ik de elektro klimtakels verdeel in twee groepen, takels zoals de standaard CM Loadestars en Verlinde, en takels zoals de Verlinde/ Stagemaker Cyberhoist. Dus allemaal takels die gebruikt worden voor podiumkunsten en evenementen.

Voordat we in Nederland zelf die klimdingen gingen gebruiken
            waren er al aardig wat "bandjes" langs geweest in Sportpaleis Ahoy'.

Eerste Nederlandse "klus" waarbij electrische takels werden gebruikt (naar mij bekend is)
            was met ingehuurde (industriele) Demags
            voor een Veronica Countdown-Live in de Maaspoort in Den Bosch in eind 1982 (of begin '83).
            Een paar maanden later lagen de eerste 4 CM-Lodestar klimmers te pronken bij Vanguard rigging,
            een bedrijf - eigendom van een Amerikaan - dat nauw gelieerd was aan Theatre Projects in Haarlem.
            Vanguard heb ik flink helpen groeien - durf ik wel te zeggen.
            Die Yank had de poen, maar bleek qua rigging een oen
            - en ik 'mocht' al snel het echte werk voor hem doen.
            De rest is bekend.

Ik had via via wat informatie gekregen dat zoiets zou moeten bestaan, maar zelf heb ik geen idee hoe dat zou moeten werken, binnenkort ga ik weer even langs bij de riggingbox, misschien weten ze er daar wat meer van. Als dat zo is, laat ik het je weten.

In ieder geval alvast enorm bedankt met het stukje geschiedenis, mag ik het gebruiken als citaat of als gewone tekst?
            Het verbaast me dat kettingtakels pas zo laat in gebruik zijn genomen bij Nederlandse producties. Ik zat zelf echt aan de jaren 70 te denken, met de grote rockshows etc, maar dat is natuurlijk allemaal voor m'n tijd, daar kan ik ook niet zo veel van weten.

Ik zou graag een cursus volgen, twee jaar geleden van dhr Brouwer (Frontline) een introductie gehad en een paar keer wat gewerkt via Flashlight, kort samengewerkt met Frontline (tijdens m'n stage).
            Op het moment is het alleen echt niet haalbaar naast dit schooljaar, we worden nogal ingepland en we zijn zelf natuurlijk regelmatig aan het werk. Na de zomer ben ik van plan zo snel mogelijk cursussen te gaan volgen.

Nogmaals al enorm bedankt voor je reactie.
            Koen

Koen Terwijn

Comment

• Jeroen de Goei
              • Oct 2004
              • 376

volgens mij hingen de Beatles zelf nog hun takels in,
              in 1953 in Blokker NH. maar daar waren we dus niet bij en dat konden we niet weten.

Comment

• tuurKE
                • Jan 2005
                • 252

citaat:Geplaatst door Koen.T

Hallo Rinus,
                Die 0-48V sturing wordt gebruikt bij portaalkranen en rolbruggen (kone,demag,breva,...) heeft eigelijk niks te maken met te takel, maar met de spanning waar de relais op werken. Omdat veel van deze rolbruggen zijn uitgerust met een handbediening die aan de stuur(stroom)kabel naar beneden hangt dient hier gebruik gemaakt te worden van een veiligheidsspanning. Waarom dit nu juist 48V is weet ik ook niet.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Greetz Tuur
                Maar wij hebben.......
                .......chamsys!!

Comment

• rinus bakker
                  • Mar 2002
                  • 5429

Hoi KoenT.
                  Je moet FF wat gaan uitproberen met de iconenbalk bovenaan de postings..
                  en als je wilt citeren dan "die met het groene pijltje" gebruiken....
                  dat houdt de postings leesbaarder..

De grote rockshows uit de jaren 70.
                  - dat was dus vooral in de VS, maar daar vroeg je niet naar.
                  Wat er in Ahow langskwam met motors van voor 1980.
                  Ik meen dat Iron Butterfly (1974 ?) de eerste band was die met "echte rigging" een rondje om wereld deed.
                  Maar daar zouden ze bij Mojo Concerts meer over kunnen vertellen heb is het sterke vermoeden.
                  Mijn eerste Mojo Ahoy' house-rigging klussen stammen van pakweg 1985.
                  Toen deed ik 'the house' (oa. Sportpaleis in Antwerpen en Voorst in Brussel) in Belgie
                  ook nog regelmatig voor promotors als Paul Ambach en Herman Schuremans.

En als je de ARGH in mijn huidige handtekening bedoelt ... dat is alleen maar een funky versie.
                  zie verder: www.argh.nl

Comment

• havvyan
                    • Mar 2005
                    • 55

0-48v is van de industrie uitvoering van elektrotakels
                    tot 50v gelijkstroom of 110v wisselstroom noemen ze veilige spanning
                    bij rigging is dit 110v of direkt gestuurd
                    CM gecertificeerd takel prutser

Comment

• rinus bakker
                      • Mar 2002
                      • 5429

Welke "ze" heb je het over als ze iets veilig noemen?

Comment

Working...