KRUIS IN PROLYTE X30

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • djjake
    • Oct 2004
    • 126

KRUIS IN PROLYTE X30

Wat meer info nodig.

Ik wens graag een kruis of plus (X of +) structuur op een veilige manier neer te poten in PROLYTE X30D (driehoek dus). Hiermee bedoel ik dus ook op zo'n 4 meter hoogte (truss als poten) boven het publiek.
    Valt dit aan te raden?
    Tot welke overspanning kan men maximaal gaan? Bv. is 8m op 8m haalbaar?
    Is dit een stevige constructie? En zo ja, moet het kruistuk (4-weg hoek) extra ondersteund worden? (mss. beter 5-weg hoek)
    Voor de 4 neerwaartse hoeken bezitten wij over 3-weg hoeken (ipv van de traditioneele of normale 2-weg). Is dit mogelijk of beter gezegd veilig om met dergelijke 3-weg hoeken te werken?

Tips zijn welkom.
  • ronny
    • Dec 2002
    • 2138

je moet er voor zorgen dat je armen allemaal mooi gelijktijdig naar boven worden gehesen. Anders gaat je kruisstuk te grote krachten krijgen en kan het plooien, scheuren, vervormen, alles behalve goed!

mvg
    ronny
    niet zagen, gewoon doen!

Comment

• ralph
      Banned
      • Aug 2000
      • 2649

Kruisstuk is niet het meest stevige cornertje uit de prolyte fabrieken.
      Hou er in je tekening rekening mee dat je het coirner stuk niet overbelst zou ik zeggen, je geeft geen gewichten op, dus neem aan dat je zelf aan het rekenen gaat...

Zie dit niet als vrijbrief, ik ga het namelijk niet voor je uitrekenen, jij verdient geld aan de klus, mag je er ook voor werken.

Je constructie kan zeker stevig zijn, ik zou je willen aanbevelen om het kruis nog een keertje te schoren, levert je boel extra stevigheid op.

Welke lengte haalbaar is.....euhm 8meter moet kunnen, dat is:
      4m-kruis4m
      en uiteraard, ik val in herhaling, wat je er in gaat hangen...

c012 hoekjes zijn overal te huur....

Comment

• rinus bakker
        • Mar 2002
        • 5429

Even ter aanvulling op Ralph zijn verhaal ... ik weet dat de nieuwe X stukken (016 heten ze daar meen ik) een stuk sterker zijn dan de oude.
        Maar ik beveel je aan om bij het gebruik van dit soort hoekstukken toch niet verder te gaan dan de helft van wat je aan een truss van een vergelijkbare lengte zou hangen.....
        En weet je nu nog niet genoeg:
        geef de maten en gewichten op aan Prolyte. Dat is tenslotte de fabrikant... en
        die moet toch wel uitsluitsel kunnen geven over zijn eigen geproduceerde spullen lijkt mij zo.
        een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• djjake
          • Oct 2004
          • 126

Alvast bedankt voor jullie deskundige uitleg omtrent mijn geplaatst onderwerp.

Ik zit alleen ook verveeld met die baseplates van Prolyte. Volgens mij vallen deze wat klein uit en zorgen er dan ook voor dat de neerwaartse truss makkelijk naar binnen of buiten kan verschoven worden. Spijtig dat Prolyte hier niet aan gedacht heeft. Grotere baseplates zou handig zijn maar blijkbaar niet zo makkelijk te vinden. Wellicht een klus voor een leverancier van degelijk alluminium.

Sjorren. Bedoelt u daar dan mee deze neerwaartse truss gaan sjorren rondom bv. een steunbalk zodat ze minder makkelijk verschuivbaar zijn? of toch nog anders op de manier van de hoeken te verstevigen.

Comment

• djjake
            • Oct 2004
            • 126

Sorry Ralph, nu begrijp ik wat je bedoeld. Het kruistuk extra verstevigen op iedere zijde van het kruis aan de aanliggende rechte truss-structuur.

Is een manier van een soort spanbandje voldoende?

Kwestie van veel gewicht in te hangen is niet echt de bedoeling. Op de gehele structuur komt zoiets van 4x MAC 250, 8x Martin MX-4, een aantal strobo's en led balkjes. Op de neerwaartse trussen komt wellicht niets en is ook niet de bedoeling. Kwestie van niet te overdrijven van gewicht. Als ik zoiets neerpoot wil ik ook dat het veilig is. Heb trouwens dezelfde structuur al gezien maar dan niet met tweeweg-hoeken maar met een gebogen structuur van een cirkel truss. Is dit steviger dan een hoek?

Comment

• ralph
              Banned
              • Aug 2000
              • 2649

Hoe kan je in vredesnaam met een span"band" iets fixeren in deze constructie.
              Wat jij gaat bouwen is een:
              +
              met op de uiteindes van deze "plus" (erbijteken voor de mensen die net van de basisschool zijn) een vertikale drager.

Wat je wil is de krachten in het kruisstuk reduceren.
              Dit kan je doen door een aantal enkele alu buizen vast te scaffen aan de +. ik heb ff geen foto bij de hand...

jouw manier van rekenen is niet eentje waar ik wat mee kan...
              citaat:Op de gehele structuur komt zoiets van 4x MAC 250, 8x Martin MX-4, een aantal strobo's en led balkjes.
              = hoeveel kilo?

Comment

• djjake
                • Oct 2004
                • 126

Ralph,

Mocht u een foto-tje hebben van de versteviging van het kruisstuk, gelieve mij door te sturen of misschien indien het kan op dit forum te plaatsen. (Als het mag van de mod.)

greetz and thanks

Comment

• ralph
                  Banned
                  • Aug 2000
                  • 2649

Dat mag van de mod, maar ik heb er geen beschikbaar[:I]
                  Iemand anders?

Comment

• Jeroen de Goei
                    • Oct 2004
                    • 376

als je een kruis wilt maken, kan je er natuurlijk ook voor kiezen om de trussen boven elkaar langs te laten lopen. dus zonder 016 stuk.
                    hiermee kan je makkelijker berekeningen maken en je constructie wordt een stuk steviger!
                    het lijkt mij ook wel belangrijk dat je de stempels van de basesections hier in ieder geval moet gebruiken, of dat je hier en daar een tuidraad moet spannen.
                    dan kan je auto,s gaan hijsen als het moet.
                    of snap ik het niet?

beter 1 truss in de lucht dan 10 in de hand

Comment

• djjake
                      • Oct 2004
                      • 126

Wat denken jullie om de kruistructuur (C016) te vervangen door de oplossing van het plaatsen van een boxcorner in X30D met voor de kenners de opties 2x X30D-A-HL, 1x X30D-A-HL en 1x X30D-A-HS.

Zal dit de kruisstructuur verstevigen? Is deze oplossing steviger dan een 4-weg hoek C016 of niet?

De boxcorner is uiteraard wel duurder dan een een vierweghoek C016.

Graag jullie bevindingen en/of reakties.

Comment

• lemmy
                        • Mar 2004
                        • 7

Volgens mij kan zo'n kruis-contructie nooit stevig (stabiel) staan.
                        Qua neerwaartse kracht geen enkel probleem, maar ga eens (niet te hard) aan 1 van zo'n neerwaartse trussen schudden en ween.
                        Ik veronderstel dat je ook publiek onder je constructie wil toelaten.
                        Het eerste dat die gaan doen is er eens flink aan gaan rammelen [}]
                        Ook dat moet je incalculeren!
                        Bezint eer ge begint

Comment

• djjake
                          • Oct 2004
                          • 126

Lemmy, bedankt alvast voor je reaktie.

Daarom net dit onderwerp.
                          Als ik iets plaats wil ik het ook graag veilig doen en ben nog steeds benieuwd naar reakties, bevindingen enz.

Comment

• lemmy
                            • Mar 2004
                            • 7

het is niet mijn bedoeling om jouw idee af te breken hoor, maar ik weet wel waarover ik praat.
                            Zelfs in X30V zal het geheel nog steeds onstabiel zijn op 4m hoogte.
                            Je kan wel bv het geheel op statief laten staan (indien deze voldoende geschikt zijn voor de totale last uiteraard)
                            Een statief heeft een vele bredere basis op de grond dan een rechtopstaande truss, en die duw je dus bij gevolg ook veel minder snel uit balans. Ofwel werk je met een PT-tower voet onder jouw truss, is ook een stabiele optie...

suc6

citaat:Geplaatst door djjake

Lemmy, bedankt alvast voor je reaktie.

Daarom net dit onderwerp.
                            Als ik iets plaats wil ik het ook graag veilig doen en ben nog steeds benieuwd naar reakties, bevindingen enz.

Comment

Working...