Truss voor beginners

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mark-LED
    • May 2004
    • 822

Truss voor beginners

Zo nu heb ik tenminste je aandacht

Ik wil binnen nu en niet al te korte tijd truss aan gaan schaffen, en omdat ik inmiddels van mening ben dat je geld maar 1x uit kan geven, en het beter meteen goed kan doen, wil ik dus a-merk truss, zelfs nog square-truss omdat ik dat er mooier uit vind zien, en het is makkelijker met de kabels, die leg je er namelijk zo bovenop en je tape'd ze even vast.

Nou had ik dus al wat rondgekeken, en na wat rondvraag kwam prolyte toch wel als een a-merk naar voren. Ik heb daar dus even wat van opgezocht en mijn oog viel op dit: http://www.shop.licht-geluid.nl/detail.aspx?ID=7146

Dat is toch gewoon een normale maat, die H30V? Ik hoef geen speciale maat, moet gewoon 6m square truss hebben. Dan ben ik hiermee toch goed?

Zijn nogal wat vragen, maar ik heb liever wat zekerheid, ook omdat het toch wel aardig wat geld is, en omdat rigging toch veilig moet gebeuren.

Mocht je willen weten welke statieven dat gaan dragen:

Wat komt eraan te hangen:
    2 t4 par 56
    4 scan elc
    1 strobe
    1 laser

Dat komt erin, mijn simpele vraag, gaat dat goed? Als ik zelf een rekensom toepas, komt dat op het volgende:

2x 10 (t4's)
    4x 10 (scan's)
    1x 7,5 (strobe)
    1x 5 (laser)
    ------+
    72,5kg (op de kop af, gewichten zijn naar boven afgerond)

2 statieven van 100kg max, is 200kg max, veiligheidsfactor er nog ff af (wat was die ook alweer, 4?) is dus 50kg als ik het goed begrijp. Maar 50kg per statief of 50kg in het totaal? In het totaal is mooi k*t want dat ben je al zowat kwijt aan alleen de truss.

Kortom, hoe moet ik dit in ***snaam aanpakken?
  • timmel
    • Sep 2004
    • 111

Het maximumdraaggewicht van een statief is al met een veiligheidsfactor. Ik vind een veiligheidsfactor van 4 wel erg veel.
    niet genoten is altijd mis

Comment

• ronny
      • Dec 2002
      • 2139

euhm en het gewicht van je kabels en truss? dat moet er ook bij he. dus maak er in toaal maar 100 kg van voor het gemak. in totaal mag je 200 kg liften. veiligheidsfactor bij liften twijfel ik zelf ook over, maar in dit geval is het zeker voldoende.

Dus dat van die veiligheidsfactor is een kwestie van even zoeken op het forum ofwel moet rinus hier even voorbij komen, dan weten we het zeker

mvg
      ronny
      niet zagen, gewoon doen!

Comment

• Mark-LED
        • May 2004
        • 822

Er gaan maar een paar kabels omhoog, 1 16A krachtkabel met break-out box, 2 dmx lijntjes en dan de kabels van de apparaten nog, weegt niet zo heel veel. 6m Truss zal wel het nodige wegen natuurlijk.

Comment

• Upgrading your system
          • May 2003
          • 1684

Ik begrijp alleen niet helemaal waarom je zulke lichte statieven onder square truss zet. zou je niet een statief nemen dat iets zwaarder is zodat je het op den duur wat zwaarder kan belasten mocht je bv. een carre willen heffen om er poten onder te kunnen zetten.

Dan nog een andere vraag, denk wel goed na over je 3 meter, in de meeste bussen gaan alleen 2 meter stukken. dus dan kan je mischien beter 3 stukken 2 meter nemen.
          dat is zowiezo variabeler dan die 2 3 meterstukken. Ik ben begonnen met 8 stukken van 1 meter, liet ik per 2 aan elkaar zitten zodat het makkelijk tillen was, alleen konden er makkelijk stukken afgehaald worden om bv een iets korter stuk te maken of om 2 stukken van 2 meter te hebben..
          Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• Mark-LED
            • May 2004
            • 822

Die statieven kunnen altijd nog gebruikt worden voor een backdrop, en voorlopig komt er toch niet zo heel veel meer bij aan. Bovendien zit ik nog steeds met opslag op een 1e verdieping dus grotere statieven krijg ik al niet meer naar boven in m'n eentje.

Je hebt misschien wel gelijk met die 2 meters ipv 3 meter. Is makkelijker, ook om mee te lopen (halletjes, deuren, trappen etc.) Zal niet zo gek veel meer kosten neem ik aan.

Comment

• stekelvarke
              • Dec 2004
              • 1062

is het niet zo als je 2 statieven hebt zoals hier nu 100kg max. dat je deze 2 tesamen maar tot 150kg mag belasten?
              exit night into LIGHT

Comment

• arie
                • Feb 2003
                • 550

klopt inderdaad het tweede statief mag je maar vor de helfd van zijn gewicht mee rekenen dat betekend in jou geval dus 100+50=150

maar zoals jij het voorberekend hebt zou dit zat moeten kunnen, begrijp alleen niet goed waarom je persee vierkant truss wilt hebben, je kunt ook gewoon driehoek nemen met een apex down statief adapter.Vind met name voor die kleinere dingen wie je met zo'n setje gaat doen vierkant trus eingelijk veels te lomp, dan staat driehoek trus gewoon beter.Groeten arjan

ps voor degene die niet weten wat en apex down statief adaptor is?het is een adaptor die er voor zorgt dat je driehoek trus met de punt naar beneden komt te liggen, en dit is dan weer makelijker om de kabels overheen te leggen, ipv er doorheen te trekken.

Comment

• moderator
                  Moderator
                  • Apr 2001
                  • 5950

Vierkante truss neemt een hoop extra ruimte in t.o.v driehoek truss.
                  Het is bij vierkante truss wel vele malen handiger om je bekabeling weg te werken, simpelweg bovenop knikkeren...

Over veiligheidsfactoren: als je echt geen id hebt waar je het over hebt, reageer dan niet!

Je gaat je last verdelen over twee statieven, machinerichtlijn zegt dan dat je maximaal 75% belasting aan gaat houden.
                  Wanneer je de juiste statieven gebruikt, hoeft dit tegenwoordig niet altijd meer, gaat om de veiligheidsfactor die in je hele constructie is toegepast.

In jouw situatie zou een X30V een hoop gewicht besparen. Dit is de dunwandige variant van de door jou afgebeelde truss.
                  Qua belastingsmogelijkheden nog ruimschoots voldoende, zie de tabel op de prolyte site.

Apex down heeft het grote voordeel dat je ook weer je bekabeling bovenop kan gooien...
                  Mijn keus voor een compacte drive in zou eerlijk gezegd een driehoekstruss van 2m zijn, dan 3 stukjes, een stukje van 1.5m derbij om op gekke locaties ook uit de voeten te kunnen en feesten maar!
                  Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• rinus bakker
                    • Mar 2002
                    • 5430

citaat:Geplaatst door moderator
                    Je gaat je last verdelen over twee statieven, machinerichtlijn zegt dan dat je maximaal 75% belasting aan gaat houden.
                    Correctie - dat is een Nederlandse invulling in de Arbowet cq. de uitleg ervan. Maar het staat NIET zo in de MachineRichtlijn. In Frankrijk hebben ze 66% in hun uitleg van de MR vastgelegd. En geen hond die zich er wat van aan trekt, maar de beleids-ambtenaren zijn lekker bezig.
                    citaat:Wanneer je de juiste statieven gebruikt, hoeft dit tegenwoordig niet altijd meer, gaat om de veiligheidsfactor die in je hele constructie is toegepast.
                    Ik neem aan dat je bedoeld de statieven die aan BGV-C1 voldoen, en de DIN.....-norm die daarop van toepassing is. (ik ben slecht in het onhouden van nummers met meer dan 3 cijfers!)
                    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Mark-LED
                      • May 2004
                      • 822

Nou gaan we twijfelen over square of triangle. Apex-down is inderdaad een optie, en is ook weer kosten-besparend. Maar de stevigheid van apex-down is niet minder dan apex-up? Daarmee bedoel ik de beugel waar de truss in komt te liggen.

Ff een kleine samenvatting dan:

2x http://www.shop.licht-geluid.nl/detail.aspx?ID=3220 VMB statief TE-034
                      3x http://www.shop.licht-geluid.nl/detail.aspx?ID=7056 Prolyte driehoek truss H30D-L200, 2 meter
                      2x Apex-down standmount (url?)

Dat setje, met 72,5kg op z'n donder, toegestaan en veilig of niet?

Comment

• rene.derksen
                        • Feb 2004
                        • 649

Met driehoektruss kun je je kabels ook bovenop kwijt als je gewoon V adapters koopt (of laat maken) Scheelt toch wel in de prijs en voor jouw doeleinde lijkt me driehoektruss voldoende qua belasting.
                        Licht is altijd zwaar.

Comment

• Jeroen de Goei
                          • Oct 2004
                          • 376

de keuze van driehoek (prolyte H30D) of vierkant (prolyte H30V) lijkt me niet zo moeilijk.

Het voordeel van driehoek is dat er veel extra van te huur is. al komt er steeds meer vierkant op de markt.
                          dat het meer ruimte inneemt is onzin.

1-- een vierkante truss laat zich veel makkelijker stapelen dan een driehoek.
                          2-- een vierkante H30 is sterker dan de driehoek H30
                          3-- Het is makkelijker om in lange lengtes in elkaar te tikken.
                          (klopt dit??)
                          4-- het voordeel van de H serie is dat hij dikwandig is dat hij VEEL minder snel beschadigt en dus langer meegaat.

bij ons bedrijf zijn we net overgestapt op de vierkante truss en we hebben alle driehoek eruit gesodemieterd

Comment

• rene.derksen
                            • Feb 2004
                            • 649

Voor een groot bedrijf zal de vierkant veel beter zijn waarschijnlijk. Maar zoals hier gezegt truss voor beginners, 2 of 3 stukjes worden aan elkaar getikt dus daar hoef je het niet voor te laten. 2 of 3 stukjes worden waarschijnlijk niet gestapeld. Sterker is vierkant ongetwijfeld maar ik denk niet dat voor "beginners doeleinde" de kracht van vierkant nodig is. Driehoek is een stukie goedkoper dus persoonlijk zou IK gaan voor de driehoek. En zoals ik al zei, koop er 1 V adapters bij en je kunt je kabels ook nog bovenop kwijt. En je kan je parren op de bovenste buis hangen en ze recht naar beneden laten hangen (omdat er geen onderste buis in de weg zit).
                            Licht is altijd zwaar.

Comment

• rinus bakker
                              • Mar 2002
                              • 5430

Ik zou er 2V-adaters bij kopen, maar voor de rest ben ik het met ReneD wel eens.
                              Zolang jouw truss met gemak het dubbele kan dragen van wat je er aan wilt hangen, en je niet van plan bent op (korte?) termijn dingen bij te kopen = te willen hangen, dan moet je ook met driehoek uit de voeten kunnen.
                              Apex up of down - vraag het verschil in draagvermogen bij de leverancier. Helaas lopen er daarbij ook een aantal getallen-gochelaars rond!
                              een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

Working...