Half coupler als wandbevestiging

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Van_Diemen
    • Oct 2001
    • 189

Half coupler als wandbevestiging

Hi,

EDIT: Beschrijving aangepast zie volgende post!

Chris
    Ik ben geen geluidsfluit, geen lichtnicht, ik ben een liefhebber ;)
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5429

en dan moeten wij dat snappen?
    alu = staf (massief?)
    en dan omgebogen doorlopend onder het plafond?
    halfcouplers voor 32mm rond neem ik aan?
    wat voor keilbout past daar nog doorheen?
    15kg op twee halfcouplers - die voornamelijk op afschuiving worden belast - lijkt mij geen enkel probleem.
    Maar met jouw soort van beschrijving zou alles alsnog wel een probleem kunnen blijken, want erg duidelijk is het allemaal niet.
    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Van_Diemen
      • Oct 2001
      • 189

Hi Rinus,

Ik snap niet welk deel je niet snapt van die beschrijving.
      Maar ik zal nog een poging doen.

Ik wil een alluminium buis (niet massief, 32mm of 50mm diameter, lengte 2 meter) horizontaal tegen een betonnen muur hangen. Mijn plan is dus om gaten te boren, keilbouten door de half coupler (32mm of 50mm) keilbouten de muur in. Dan de buis in de halfcouplers vast zetten.

Misschien snap je het nu wel. [:I] Sorry voor de onduidelijkheid.

Ik moet alleen nog even kijken hoe groot de bout opening is op zo'n half coupler, want er moet uiteraard wel een fatsoenlijke keilbout door heen kunnen.

Maar jij denkt dat de belasting van zo'n 15 kg geen probleem zal zijn op die halfcouplers (omdat ze toch iets anders gebruikt worden dan normaal)

Edit:
      Maar even een plaatje toegevoegd om verdere verwarring te voorkomen.
      Het is dus de bedoeling dat die keilbout de muur ingaat (logisch toch ) en dat in die halfcoupler de buis word geklemd.

Groet,

Chris

Comment

• tijn
        • Oct 2003
        • 184

Ben je niet bang dat de buis te dicht tegen de muur hangt om er nog iets aan te kunnen hangen? Volgens mij krijg je er en G-haak niet fatsoenlijk meer omheen.

Comment

• Van_Diemen
          • Oct 2001
          • 189

Hey Tijn,

Ik heb daar inderdaad ook al aan gedacht.
          Volgens mij moet het NET kunnen, maar zeker weten doe ik het niet.
          Ik zou me zo geen andere oplossing kunnen verzinnen om die buis verder
          van de muur te krijgen. Als jij wel een idee hebt.....graag.

Gewoon aan het plafond zou makkelijker zijn, maar dit kan helaas echt niet.

Comment

• Rudy Vorstenbosch
            • Jun 2001
            • 1429

heb onlangs een cirkeltruss van 3 meter op deze manier gemonteerd op een wand.
            En de grotere broer van deze scaff is gemaakt voor M12, dan past de moer precies in de scaff.
            Dus kun je door de scaff te draaien de bout vast zetten.

Comment

• Van_Diemen
              • Oct 2001
              • 189

Showtechniek,

Mooi om te horen dat ik niet de enige ben met het idee om iets tegen de muur te hangen []

Het probleem met de afstand tot de muur heb je natuurlijk niet als je er trussje tegen aan hangt...daar zou ik eens naar kunnen kijken mocht ik geen G-haak om die buis meer krijgen.

Comment

• rinus bakker
                • Mar 2002
                • 5429

Kijk nu is het al een stuk duidelijker....
                ik denk ook dat die buis wel erg (te) dicht bij de muur zal zitten.
                En als je dan spots/effecten gaat hangen zullen die een extra moment op de scaff geven, afhankeijk van het formaat van de unit en de afstand van het zwaartepunt ervan tot de muur.
                Kun je niet een klein stalen stalen driehoekframe van platstaal 35x4mm (bxd) maken met een afstand van pakweg 20-25cm uit de muur? Daarop of -onder monteer je dan die scaffclamp. En daarin weer de buis.
                Dat frame kun je nog steeds met 1xM10 of 1xM12 keilbout vastzetten.
                Liever met 2xM10 dan 1xM12 uiteraard.
                Ik weet niet wat voor koekbeton(?) die muur is, maar met gewichten van ca. 15kg moet het wel heel erg imitatie-Peijenenburg-kruid zijn.
                Alu buis 2m - 32mm x wanddikte? Alu-kwaliteit/legerings?
                32mm is niet zoveel soeps meer kwa sterkte, maar ja ook hier geldt weer: bij deze last zal het wel loslopen.

Comment

• Jeroen de Goei
                  • Oct 2004
                  • 376

15 kg is niet veel hoor. Maar omdat het een vaste installatie is zou het dus mogelijk kunnen zijn dat er in de toekomst meer gewicht aan komt te hangen. Dus ik denk dat je het toch serieuzer aan moet pakken.
                  Als je de lengte neemt die je van de muur af meet, heb je weinig ruimte over om een lamp neer te hangen. Een G haak krijg je er ten alle tijden nog door. Maar er is geen ruimte over voor iets anders.
                  Ik denk dat je een paar stevige beugels op de muur moet laten monteren, waarbij je een kleine uit----kraag creëert van zo, n 30cm en je er nog 100kg aan mag hangen. Keilbouten is een optie, maar chemisch ankers zijn toch ook wel betrouwbaar.

Comment

• Upgrading your system
                    • May 2003
                    • 1684

hahaha, chemisch anker, wat ga je doen dan?? met chemische ankers worden takelblokken in liftschachten gezet en dit soort dingen, met een goed dragend systeem (lees driehoekige koker ophanging/beugel) en 2 of drie keilbouten is het echt geen enkel probleem om een behoorlijk gewicht aan de muur te hangen. tenzij je natuurlijk een gipsen wand hebt of nog erger gipsplaten. maar het zal wel geen over een bakstenen wand of een betonwand

hoe dan ook, zorg dat je meer afstand krijgt dan wat jij voorsteld, want daar krijg je echt geen klem omheen
                    Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• Upgrading your system
                      • May 2003
                      • 1684

oww, betonnen wand (lezen is ook een vak.) lijkt me dus geen probleem
                      Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• Van_Diemen
                        • Oct 2001
                        • 189

Hi,

Ben van het weekend eens even naar de doe-het-zelf markt geweest.
                        Zag daar 'toevallig' een wandhaak (gewoon zo'n L vorm) van zo'n 8 mm dik staal met een aantal mooie (ik gok) M8 gaten erin. Ik denk dat ik deze met keilbouten tegen de muur aan hang en dan op de uitstekende arm een half-coupler bevestig waarin de buis komt. Op deze manier zal de buis zo'n 20 cm uit de muur komen te hangen.

Mbt de krachten op die haak...daar ga ik nog eens even over denken. Ik kan zelf niet inschatten/bereken hoeveel gewicht ik hier aan zou kunnen hangen! Als jullie hier dus zinnige uitspraken over kunnen doen: GRAAG....

Chris

Comment

• rinus bakker
                          • Mar 2002
                          • 5429

OK geef dan nog even de breedte (dikte/hoogte van 8mm heben we al)
                          en de afstand van de laatste bout tot de omgezette L-knik.
                          En nog FF hoe lang het uitstekende gedeelte vanuit de muur komt te steken.
                          Ga uit van een normale staalkwaliteit (Staal37 = Fe360 = S235), en neem alles in N en mm's.
                          en dan nemen we voor het gemak de boutafstand = L knik.
                          Dan kun je voor het moment op het 'uitstekende' deel van het L-staal invullen:
                          Mb = F x a, waarbij F = de kracht is en a = de lengte van de arm.

Ingevuld in de formule voor de staalspanning
                          Sp = Mb / Wy (=weerstandmoment van het staal, waarbij we voor Sp maar eens een Vf=3 toe zullen passen (uitgangspunt=NPR 8020-10), dus 235 / 3 = 78,33 N/mm².
                          En voor Wy mag je invullen = 1/6 x b x h², dus 1/6 x b x 8² = 10,6666 x b.
                          hier uit volgt:
                          78,33 = F x a / 10,666 x b.
                          Nu hebben we nog twee onbekenden, dus als jij b kunt invullen en de lengte van het uitkragende deel houden we vanzelf de toelaatbare F (in N ~ 0,1 kgf) over.

Ik wacht je antwoorden wel af.

Comment

• Van_Diemen
                            • Oct 2001
                            • 189

Rinus,

HULDE

Dit vind ik een super antwoord! ben blij dat een expert als jij me hiermee wil helpen. Ik ga morgen naar de bouwmarkt en zal eens zo'n ding meenemen om m goed op te meten!

Ik zal t hier posten zodra ik de gevraagde variablen heb!

Alvast super bedankt!

Chris

Comment

• Van_Diemen
                              • Oct 2001
                              • 189

Rinus,

Ik heb ondertussen de beugels in huis gehaald.
                              dikte: 8mm
                              breedte: 25mm
                              lengte arm(en): 250mm

Op elke arm zitten 3 gaten om (in dit geval) een keilbout door heen te steken. Ik denk dat ik alleen de buitenste 2 ga gebruiken omdat de keilbouten anders erg dicht op elkaar zitten en ik wil geen risico lopen dat ik mijn muur ga 'splijten'.

Ik heb je berekening ook even (geprobeerd) doorgelopen en ik kom uit op 83N. Klopt dit? of zit ik er helemaal langs?

Als ik t me goed kan herinneren, dan moet t zoiets worden: F / 9.81 = m. Dan zou ik dus uitkomen op zo'n 8.46kg per beugel tegen de muur. (lijkt me vrij weinig)

Als ik een buis dus tussen 2 beugels hang, mag ik dan ook simpelweg zeggen dat de max. belasting 2*8,46KG is?

Alvast (en nogmaals) bedankt voor je hulp!

Groeten,

Chris van Diemen

Comment

Working...