Movingheads op staande truss

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jasper-Lichtbron
    • Jun 2001
    • 2155

Movingheads op staande truss

In navolging op dit: http://forum.licht-geluid.nl/forum/t...TOPIC_ID=14322 onderwerp nog een nieuwe vraag...

Stel je wilt een stukje truss (in mijn geval Eurotruss FD33) rechtop zetten om daar een movinghead op te plaatsen.

1) Hoe reken je uit hoe breed je baseplate moet zijn om alle krachten op de kunnen vangen? Het staat niet tussen het publiek, maar ook op een podium wil er nogwel eens een verdwaalde muzikant niet opletten of te hard op en neer springen... dus stevigheid is een vereiste! Ik wil niet hoger gaan dan 2 meter.

2) Wat zijn de manieren om de head zo mooi mogelijk op de base te bevestigen? Ik werkte vorige week toevallig samen met Bourgonje, die hadden een soort van baseplates aan de ene kant 4 eitjes voor op de truss en een spigot voor op statief. Aan de andere kant had de plaat een opstaand randje zodat de head er niet af kon trillen. De platen waren ook op maat gemaakt voor in dat geval MAC500 zodat er weinig trilspeling was.

Extra vraag: zijn er misschien oplossingen waar ik op het moment niet aan denk? De laatste paar keer heb ik een head op het podium geplaatst op een getipte kist. Beviel opzich wel maar was wat te laag en stukje truss neemt wat minder effectieve speelruimte in.
  • axs
    Moderator
    • Jun 2002
    • 2687

citaat:Geplaatst door (iCe)
    Stel je wilt een stukje truss (in mijn geval Eurotruss FD33) rechtop zetten om daar een movinghead op te plaatsen.

1) Hoe reken je uit hoe breed je baseplate moet zijn om alle krachten op de kunnen vangen?
    2) Wat zijn de manieren om de head zo mooi mogelijk op de base te bevestigen? Ik werkte vorige week toevallig samen met Bourgonje, die hadden een soort van baseplates aan de ene kant 4 eitjes voor op de truss en een spigot voor op statief. Aan de andere kant had de plaat een opstaand randje zodat de head er niet af kon trillen. De platen waren ook op maat gemaakt voor in dat geval MAC500 zodat er weinig trilspeling was.
    1)voor vrijstaande rechtopstaande 'dragers', dus zonder horizontale belastingen, kan je als vuistregel gebruiken dat je je hoogte van je verticale drager (hier dus je truss) deelt door 3.
    Voor een hoogte van 2m dient de baseplate dus 65cm breed te zijn.

2) Bovenaan een baseplate gebruiken. Hier voorzie je bevestingsgaten voor de M10 (M16) bouten voor het bevestigen van je fixture.
    If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• snoei
      • Apr 2003
      • 168

Wat ik wel eens doe is een base-plate daar de gaten inboren precies op maat van de gaten in de moving waar normaal de beugels inzitten. En dan met een 2 tal bouten de moving aan de plaat verbind. En vervolgens die base-plate weer in de truss vasttik.

Comment

• Contour
        • Feb 2001
        • 1018

De berekening is nog niet zo eenvoudig. Je moet weten:

- Massa movinghead = Mm [kg]
        - Afwijking massamiddelpunt movinghead t.o.v. hartlijn truss = Xm [m]
        - Massa truss + baseplate = Mt [kg]
        - Hoogte aangrijpingspunt kracht geleverd door persoon = Hp [m]
        - Maximale kracht gelevert door persoon = Fp [N]
        - dichtheid materiaal baseplate = rho [kg/m3]
        - dikte baseplate = Dp [m]

Wat je wilt weten:

- Breedte baseplate Bb [m]

Het moment dat de persoon levert t.o.v. het draaipunt moet kleiner of gelijk zijn aan het moment t.o.v. het draaipunt gelevert door het eigengewicht van de truss + movinghead + baseplate:

Fp * Hp < (Mt * 9.81 * Bb/2) + (Mm * 9.81 * (Bb/2 - Xm)) (I)

Een probleem hier is dat de massa van de baseplate afhangt van de afmetingen dus Mt moet geschreven worden als een functie van Bb:

Mt = M_truss + M_baseplate

Mt = M_truss + rho x Bb^2 * Dp (voor vierkante baseplate)

Dit kun je invullen in (I) om Bb op te lossen, dat is nog een uitdaging op zich omdat dit een 3e graads vergelijking is. Makkelijker is het om uit te gaan van een gegeven baseplate en dan te kijken of je moment geleverd door de eigengewichten voldoende is om het belastingsmoment geleverd door de persoon te weerstaan.

Tevens moet je er rekening mee houden dat de hele constructie van truss en baseplate ook kan verschuiven in plaats van kantelen.

MVG Contour

Comment

• MJ
          • Mar 2004
          • 140

head er gewoon op vast strappen.

kun je geen safety kabel aan een punt er boven vast maken ?

hier torentje van 4 meter hoog met safetylijn naar boven
          en veel kluiten als ondergewicht

met 5 tal spotjes er in en een studiocolor er boven op

Comment

• CyberNBD
            • Aug 2000
            • 1318

Gaten voor M10 bouten betekent wel dat je altijd je haken van de heads moet afdraaien. Als er iets is waar ik een hekel aan heb.. [:I] Verder zijn er een aantal heads die niet eens schroefgaten hebben (macjes bijvoorbeeld).
            Wat ik weet van de oude/nieuwe 250 series en de oude 500/600's is dat ze precies diagonaal tussen de hoofdbuizen passen. 250's dan bij 30cm truss en 500/600's bij 40cm truss. Dan verzinken ze dus een aantal cm tussen de hoofdbuizen zodat de base klem staat, en steunt op de rechte spijltjes. Saftie errond en goed strak en je kop kan nergens meer naartoe. Das de manier die ik altijd toepas.
            Bij 500/600 moeten overigens wel de pennen en/of eitjes uit de hoofdbuizen anders past het niet.
            CyberDance Sound & Light -- Turbosound Flashline & FlexArray, LabGruppen, Midas, HES Solaspots & GrandMA2

Comment

• lefke
              • Apr 2005
              • 39

citaat:Geplaatst door MJ

kun je geen safety kabel aan een punt er boven vast maken ?
              hier torentje van 4 meter hoog met safetylijn naar boven
              en veel kluiten als ondergewicht
              Ideetje van de safety lijn is misschien niet slecht maar dan moet je wel ergens boven een punt hebben waar je de safety kan bevestigen (en dan liefst niet te hoog want effe een safety 4 meter hoger gaan bevestigen is ook niet echt handig )
              En als je torentje op een podium staat dan moet je nog zien dat dat kabeltje niet te veel opvalt
              And *** said: \"let there be light\" and so the lightjockey was born

Comment

• driesmees
                • Apr 2003
                • 1076

Bij D-Dream hier in de buurt hebben ze Baseplates van 1mx1m waar je zowel 30 als 40 vierkant op kan zetten.
                Zeer handig dus, probeer dat eens omver te lopen
                [CENTER] [/CENTER]

Comment

• Upgrading your system
                  • May 2003
                  • 1684

Neejj, probeer ze eens op te tillen [:P]

ik zou het zeker even berekenen en je ruimbemeten aan de berekenig houden, een veiligheidsmarge is super, maar om nu voor 3 mtr truss een base te nemen van 1x1 mtr vindt ik wel erg overdreven
                  Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• Jasper-Lichtbron
                    • Jun 2001
                    • 2155

Zo groot is inderdaad niet de bedoeling, en die baseplate daar kom ik dan wel uit. Tot nu toe vind ik het idee van Bourgonje nog het beste, mede omdat je op die manier ook je head op een enkel statief kunt plaatsen wanneer dat toevallig uitkomt.
                    Het gaat niet gebruikt worden (is tenminste niet de bedoeling) voor theater oid, en in een feesttent naar punten erboven gaan zoeken is niet handig. Daarbij vind ik vaststrappen een beetje een onhandige en lelijke oplossing.

De berekeningen van Contour zijn vast helemaal geweldig, maar de richtlijn van AXS lijkt me net zo stabiel en toch wel een stuk makkelijker . De formules zullen vast kloppen hoor maar ik wil van een mug ook geen olifant gaan maken.

Kon zijn dat er iemand nog onwijs goeie ideeen had, maar dat valt dus mee. Ik denk dat ik maar 4 plaatjes ga bestellen en wat halve eitjes en dan wat laswerk laat uitvoeren. Wat is voor een baseplate makkelijker? Female of male? Onze baseplates zijn op het moment male volgens mij, maar dat ligt aan de manier waarop je een carre bouwt.

Comment

• CyberNBD
                      • Aug 2000
                      • 1318

Let wel op met die bourgonje platen dat alsje prolyte truss hebt en je hebt een lange spigot het dwarsspijltje van je truss nogal es roet in het eten kan gooien (zit in de weg van je spigot dan [])
                      Baseplates zijn normaal altijd male, komt altijd zo uit als je 3weg hoeken hebt waar aan 1 kant koppelingen zitten. Voor de mac plaatjes heb je dan female nodig als je de grote baseplates op dezelfde manier doet als de normale kleintjes.
                      CyberDance Sound & Light -- Turbosound Flashline & FlexArray, LabGruppen, Midas, HES Solaspots & GrandMA2

Comment

• Jasper-Lichtbron
                        • Jun 2001
                        • 2155

Spijltje heb ik geen last van aangezien we driehoek 30 gebruiken, dus dat spijltje zit er niet . Ik denk dat ik inderdaad maar de male platen aanhoudt, wel zo handig als je ze ook nog eens voor andere doeleinden kunt gebruiken. Ga dit van de zomer wel eens in elkaar knutselen, als het een en ander af is post ik wel wat foto's.

Comment

• Siem
                          • Jul 2003
                          • 124

Misschien dat hier nog wat ideeën zijn te vinden: http://forum.licht-geluid.nl/forum/t...TOPIC_ID=12766
                          Domme vragen bestaan niet, maar er zijn wel veel nieuwsgierige domoren.

Comment

• delighted
                            • Jul 2003
                            • 420

citaat:Geplaatst door (iCe)

Wat zijn de manieren om de head zo mooi mogelijk op de base te bevestigen? Ik werkte vorige week toevallig samen met Bourgonje, die hadden een soort van baseplates aan de ene kant 4 eitjes voor op de truss en een spigot voor op statief. Aan de andere kant had de plaat een opstaand randje zodat de head er niet af kon trillen. De platen waren ook op maat gemaakt voor in dat geval MAC500 zodat er weinig trilspeling was.
                            Bij Bourgonje maken we inderdaad van 'speciale' Mac-planken voor deze toepassing. Onze Mac-planken zijn zo groot dat er precies een voet van een Mac500/600 in past. Hierop is inderdaad een opstaand randje van ca. 3 cm gelast zodat de Mac er niet zomaar vanaf kan schuiven. Eventueel kan de boel extra gefixeert worden met een spanbandje.

Aan de onderzijde bevinden zich 4 female truskoppeling (prolyte H30V formaat) en inderdaad in het midden een spigot. Zo kunnen we de Mac-planken zowel op een trusdeel als op een statief gebruiken.
                            Helaas moet ik Cyber teleurstellen, dit past precies, het dwarsspijltje zit (net) niet in de weg.

We gebruiken een base-plate van ca. 1 x 1 meter. Deze plates zijn inderdaad vrij zwaar, maar als je een goede kar hebt om deze in te vervoeren dan is het gebruik hiervan geen probleem.

Ik zal proberen om komende week een paar foto's te maken.

Comment

Working...