Movingheads aan een enkele haak

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jasper-Lichtbron
    • Jun 2001
    • 2155

Movingheads aan een enkele haak

Het gedoe met 2 haken aan een kop begint me flink de keel uit te komen. Zeker met 30/30 driehoek is het gewoon niet praktische om 2 haken te hebben, omdat er vrijwel altijd eentje in de weg zit bij de diagonalen.
    Dus... hoe lossen jullie dat op!?
    Op de baseplate van onze kryptons zit een derde gat in het midden, en de haken hebben een SWL van 150kg; dus dat moet kunnen. Maar gaan die dingen zich op den duur niet losdraaien, of is dat een kwestie van gewoon goed aandraaien?
    De Robe's is een ander verhaal, die hebben niet zo'n handig draaibare plaat maar 2 omegabrackets met een haak eraan. Omdat er even niets anders was hebben we daar nu Doughty's van SWL250 aanzitten (okay, beetje overdone misschien). Die kun je dus echter niet even een kwartslag draaien, dus zouden we daar zelf wat plaat materiaal aan moeten vastlassen. Kan allemaal wel natuurlijk, maar dan krijg je een grote plaat die waarschijnlijk niet in onze kisten gaat passen. Ik vraag me dus af of jullie daar niet een leuke oplossing voor hebben?
    Die zware Doughty's zijn overigens van het type dat je van buitenaf vast kunt draaien, dat is wel erg handig!

Die dus! Goede ideeen hierover, laat maar horen.
  • MarkRombouts
    • Jan 2005
    • 1391

Ik denk dat het gewoon de bedoeling is de je je kopjes ophangt op de manier zoals de fabrikant bedacht heeft.

Ik denk dat je anders ook grote problemen krijgt als er eens een keertje een headje naar beneden zou komen.

Dus lees eerst eens even de gebruiksaanwijzing, daar staat vast wel het een en ander in over het hangen van de lampen. Anders even de fabrikant/leverancier contacten.

Comment

• Orbis
      • Feb 2004
      • 217

mac250 heb ik altijd al gebruikt met 1 enkele haak, uiteraard wel een doughty trigger clamp, die dan inderdaad door het middelste gat van de plaat gaat. nog nooit problemen gehad met losdraaien of iets dergelijks.

2 haken aan 30 triangle is inderdaad niet van het meest praktische dat er bestaat, de enige handige manier is volgens mij van de heads in te hangen, dan scheef te 'trekken' tov de truss, en dan vastdraaien, maar net niet zo hard dat de head in die schuine positie blijft staan, zodat de head terug onder de truss gaat hangen, ik hoop dat dit beetje begrijpelijk is
      sex, drums & rock \'n\' roll

Comment

• theo
        • Nov 2001
        • 503

heb bij martin rentall 4 mac 250 weg, daar zit 1 klem dezelfde als hierboven afgebeeld dus kan wel.
        gr

Comment

• Jasper-Lichtbron
          • Jun 2001
          • 2155

Okee dat is mooi om te weten. Uiteraard gaan we niet op onveilig methoden werken, dat lijkt me duidelijk. Maar iets wat je zelf bedenkt hoeft nog niet per se onveilig te zijn. Ik laat het sowieso ook even bekijken door de keuring hier (die de rigging materialen keuren) of het een goed idee is of niet.

Op dit moment zitten de omegabrackets van de Robe's op deze manier gemonteerd:
          | |
          en kun je ze geen kwartslag draaien, je bent dus verplicht om ze zo, of 180 graden gedraaid in de truss te haken. Vervelend, want ik werk het liefst met display naar voren, wat op deze manier onmogelijk is. Zou het een idee zijn om de brackets aan te passen zodat ze diagonaal in een kruis lopen? Dat moet niet heel moeilijk zijn (kruis ertussen lassen) alleen moet ik even kijken of dat nog in de kist gaat passen. Toch maar eens met Taintronix bellen of er geen standaard oplossing voor bestaat.

Zie ook de manual hier: http://www.robe.cz/download.aspx?fil...a-933257be1701
          Zoals er te zien is zijn er 2 methoden, maar allebei met een dubbele haak. Die mounting plate is ook veel te groot voor de kist.

De manual is er duidelijk in dat je 2 haken moet gebruiken, dus misschien dat ik dat dan maar zo ga laten. Is er verder niemand die hier last van heeft? Want redelijk onhandig is het wel.

Comment

• Orbis
            • Feb 2004
            • 217

ik heb ook al firmas gezien die hun kleine headjes met gewone doughty G haken ophangen, dan heb je natuurlijk helemaal geen problemen met diagonalen die in de weg zitten, of toch veel minder.

Ik weet wel niet of dit helemaal safe is maar heb wel al een aantal firmas het zo weten doen.
            sex, drums & rock \'n\' roll

Comment

• rinus bakker
              • Mar 2002
              • 5429

1 Doughty (+ 1 goede safety!)
              =
              gaan met die banaan!
              een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Upgrading your system
                • May 2003
                • 1684

idd, met 1 klem en een safety die heel kort gehouden wordt kan je MH nooit van de schroefdraad afkomen. (wat ik wel prefereer is de klemmen vastzetten met borgmoeren en niet met vleugelmoeren of gewone 6kanten.

denk niet dat het echt nodig is, maar het komt zo idd geval nooit los
                Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• Upgrading your system
                  • May 2003
                  • 1684

idd, met 1 klem en een safety die heel kort gehouden wordt kan je MH nooit van de schroefdraad afkomen. (wat ik wel prefereer is de klemmen vastzetten met borgmoeren en niet met vleugelmoeren of gewone 6kanten.

denk niet dat het echt nodig is, maar het komt zo idd geval nooit los
                  Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• Jasper-Lichtbron
                    • Jun 2001
                    • 2155

Borgmoeren gebruiken we sowieso inderdaad, zitten er nu ook op. Wanneer ik nog een geschikte oplossing voor de Robe's vind horen jullie dat nog wel

Comment

• Upgrading your system
                      • May 2003
                      • 1684

Mooi, houden we je aan! (alle info is handig, mischien kom ik het zelf ook nog eens tegen)

Comment

• LJ Chris
                        • Jul 2002
                        • 477

Voor onze 250's, kryptons en 300's gebruiken wij één haak, die op een een metalen vlak is gemonteerd.
                        Dat vlak wordt aan de head bevestigd door 4 vleugeldingskes, ken de juiste naam niet []
                        Kzal morgen even een fotootje nemen..

Groetjes
                        Chris
                        Morgen is de drukste dag van je leven!

Comment

• moderator
                          Moderator
                          • Apr 2001
                          • 5946

Mensen: om het onderwerp iets meer beeldend te maken....is het mogelijk dat jullie even een fotootje maken van de verschillende ophangmogelijkheden zoals jullie deze gebruiken?
                          Omega brackets ken ik wel, G-haken ook, maar er zijn er vast meerdere in gebruik, altijd leuk om te zien hoe anderen dit doen.

Alvast dank voor jullie bijdrage!
                          Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• rinus bakker
                            • Mar 2002
                            • 5429

2LJ Chris:
                            Er zijn vleugelbouten = met een schroefdraadsteel
                            en
                            er zijn vleugelmoeren = met een cilindrisch gat en schroefdraad daarin ....

andere 'dingen' die je wel kunnen zijn uitgerust met vleugels zijn:
                            - insecten,
                            - vogels,
                            - vleermuizen,
                            - vliegtuigen,
                            en
                            uit de verre oudheid:
                            - pteranodons en andere vlieg/zwevende dinosauriers
                            dan zijn er natuurlijk ook nog
                            - Engelen, - Pegasus, - Icarus, gevleugelde draken en andere onbewezen fenomenen.

Jouw keuze is toch redelijk beperkt, lijkt mij.....
                            een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• ronny
                              • Dec 2002
                              • 2138

het is eigenlijk een staafje met aan de onderkant een verdikking die zich in de basis van de moving head vastzet wanneer je hem een kwartslag draait. de bovenkant van dat staafje is uitgerust met een vleugel zoals we ze ook vinden op een vleugelmoer, vleugelbout ...

mvg
                              ronny
                              niet zagen, gewoon doen!

Comment

Working...