Showtec slings

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hugovanmeijeren
    • Oct 2004
    • 1436

Showtec slings

Ik was wel benieuwd hoe jullie denken over de veiligheid van de slings van Showtec. Aangezien je hier veel hoort over de onbetrouwbaarheid van de producten van Dap / Showtec, was ik zeer benieuwd hoe dat zit met de slings en andere riggingmaterialen. Heb je bijvoorbeeld kans dat deze eerder breken, enz?

Groeten Hugo
    Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5429

Met slings bedoel je waarschijnlijk rondstroppen en hijsbanden?
    Hebbie een link naar deze DrAP/TEC's?
    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• hugovanmeijeren
      • Oct 2004
      • 1436

Ja je hebt helemaal gelijk...

Ze mogen dan gekeurd zijn, maar ben toch wel benieuwd of iemand er slechte (rampzalige??) ervaringen mee heeft...

Groeten Hugo

Comment

• FiëstaLj
        • Oct 2000
        • 2068

Lijkt mij een prima aankoop.. die dingen worden toch gekeurd voordat ze op de markt komen dus kwa veiligheid lijkt me er niks mis mee.

En voordeeltje vind ik wel dat ze zwart zijn.
        Hockeysletten JA! BrEeZaHs NEE!

Comment

• hugovanmeijeren
          • Oct 2004
          • 1436

Daar gaat het mij ook even om, lijkt mij een goedkope oplossing maar is dit ook een goede? Ik zit er namelijk aan te denken hier een stelletje van aan te schaffen.

Groeten Hugo

Comment

• Jasper-Lichtbron
            • Jun 2001
            • 2155

Zal waarschijnlijk allemaal spul zijn waar aan het einde van de band een labeltje opgeplakt wordt, in dit geval Showtec. Ze kopen er een hoop tegelijk en zetten het spul goedkoop op de markt. Kwaliteit is dus gewoon voldoende (moet immers goed gekeurd zijn) en zwarte banden is nog best netjes ook. Zou niet weten waarom je dit niet kunt kopen.

Comment

• Jeroen de Goei
              • Oct 2004
              • 376

Er zal toch een naam op moeten staan van een fabrikant,
              made in china kom je niet ver mee.
              En ook moet de aangegeven werklast op het label staan.
              Als ik het goed begrijp is het bedrijf highlite gewoon een groothandel.Dus je moet goed opletten als je iets koopt.
              Waarom koop je niet meteen de zwarte softsteels.
              Deze zijn uitgevoerd met een staalkabel in de mantel.
              Heb je meteen iets wat ook hitte kan verdragen.
              want die rondslings kunnen doorbranden als ze tegen een lamp aanzitten
              Je kan er over lezen op www.argh.nl.
              of vorige topics uit dit forum.

chinees haal je bij de chinees

Comment

• rinus bakker
                • Mar 2002
                • 5429

"Please note that slings have to be certified each year due to the regulations of the EEC"
                altijd leuk als Hollanders zo nodig Engels moeten gaan lullen, maar eigenlijk niet eens weten waarover ze het hebben.....

en zo zie je maar weer wat een l*lkoek er van de leveranciers vandaan kan komen....
                "certified"....
                bedoelen ze daarmee "gecertificeerd"? wat is dat dan? jaarlijks laten keuren? bij een NoBo? of EKH-boer?
                en "EEC regulations"? welke zijn dat? Machine Richtlijn?
                Als de kwalitiet van het geleverde net zo is als de kwaliteit van de informatie...
                dan zou ik het ergste vrezen.
                Maar dit soort dingen zijn eigenlijk niet meer in rotzooi-versie te verkrijgen.
                Alleen:
                wie slim is koopt deze hitte/smelt-gevoelige polyester dingen niet meer,
                maar koopt meteen 'softsteels' waarbij het temperatuursrisico in grote mate verdwenen is.

Comment

• luc2366
                  • Jul 2002
                  • 1161

citaat:Geplaatst door hugovanmeijeren

Daar gaat het mij ook even om, lijkt mij een goedkope oplossing maar is dit ook een goede? Ik zit er namelijk aan te denken hier een stelletje van aan te schaffen.

Groeten Hugo
                  goedkoop vind ik ze anders niet als ik vergelijk met de prijs die ik tot op heden betaalde. maar ze hebben idd het voordeel dat ze zwart zijn...

Comment

• rinus bakker
                    • Mar 2002
                    • 5429

2 huogo en luc
                    ... die zwarte kun je echt van heel wat leveranciers krijgen, meer dan alleen bij Highlite lijkt mij zo.

Highlite maakt die dingen echt niet zelf, maar koopt ze gewoon bij grote aantallen in - en 'geeft' een deel van het door hun gunstig afgedongen schaalvoordeel door aan de klant.
                    Dat is dus vooral 'prijsmarketing', want van de achterliggende kennis hoef je het niet te hebben, dat bewijst de onzin-info op hun website en het feit dat een potentiele klant eerst ergens anders gaat shoppen om de bijbehorende informatie. En daarmee meteen zijn twijfel bevestigt over de geleverde kwaliteit.

De prijzen van de softsteels - die alleen maar in zwart (zeer donker grijs) zijn te krijgen - liggen uiteraard hoger.

Maar dan heb je er ook niet zo'n schreeuwend blauw label (polyester-kenmerk) aanzitten, maar beige/grijs.
                    Weet wel dat het label er altijd aan moet zitten, en op dat label alle belangrijke info moet staan:
                    - naam fabrikant
                    - type hijsband
                    - CE-merkteken
                    - welklastlimiet (WLL) - en daarvan mag jij nooit meer dan de helft toepassen.
                    - aanslagmethodes en aanslagfactoren
                    - event. andere gebruikersinformatie
                    Dus er zijn heel wat meer argumenten om te overwegen dan alleen
                    - of ze zwart zijn,
                    - of ze niet eerder zullen breken (onzin!) en
                    - wat ze kosten.
                    Misschien moeten jullie je bij de oorspronkelijke vraag (zijn deze veilig?)
                    en de afweging daarna (lekker goedkoop!?)
                    eigenlijk maar eens afvragen wat je "uberhaupt" voor veiligheid over wilt hebben.

Dat deze leverancier trouwens geen softsteels in het pakket voert is ook weer tekenend voor hun positie als 'markt-volger' en ze zijn zeker geen 'markt-leider' als we het hebben over de product-kennis en product-ontwikkeling.
                    Misschien zijn ze wel marktleider in omzetvolume, maar dat is weer iets heel anders.

Comment

• luc2366
                      • Jul 2002
                      • 1161

"Weet wel dat het label er altijd aan moet zitten
                      - naam fabrikant
                      - type hijsband
                      - CE-merkteken
                      - welklastlimiet (WLL) - en daarvan mag jij nooit meer dan de helft toepassen.
                      - aanslagmethodes en aanslagfactoren
                      - event. andere gebruikersinformatie"

... zit er dus allemaal op [] maar ze zijn idd geel, groen en paars ipv zwart.

kocht ze gewoon in een zaak hier in de buurt, prijs gaf dus niet de doorslag.
                      Maar toen ik ze in de DAP-cataloog zag staan heb ik uit nieuwschierigheid de prijs vergeleken...

Comment

• rinus bakker
                        • Mar 2002
                        • 5429

en?
                        hoeveel was die nieuwsgierigheid waard / rondstrop?

Overigens - in the old days waren ze er gewoon helemaal niet in het zwart - althans in Europa, in de VS maakten ze al veel eerder zwarte mantels.
                        Maar we moesten inventief zijn: we hadden van zwart afrok-flanel gewoon een aantal lange huls/hoesjes gemaakt,
                        en als die stuk of op waren pakte je de 'neonkleurige' hijsbanden op je truss gewoon in met zwart flanel, wat zwarte gaffa eromheen en klaar was klara.
                        Geen mens die dat zag op 8m hoogte - en tegen het licht inkijkend.
                        Maar handig was het natuurlijk allemaal niet.

Comment

Working...