doorbuiging meten

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pilot
    • Nov 2003
    • 267

doorbuiging meten

Bij ons op het werk hebben we een takel geplaatst,nu wordt elk jaar alle hijswerktuigen gekeurd.Nu hangt er een balk tussen twee spanten van die balk gaan er twee kokers naar beneden waaraan een U balk zit met een rails eraan waaraan de takel hangt.Zie onderstaande tekening
    ===========================
    | |
    | |
    | |
    ===================

x
    Nu werd er gemeten wat de doorbuiging was,dit werd gedaan op de plaats van het kruisje door de takel met 400kg te belasten en met laser de afstand te meten.
    Er werd gezegd dat het niet uitmaakt waar er werd gemeten.
    Nu is mijn vraag klopt dit.De bovenste balk is he160 en de onderste unp120.Het lijkt me dat als je in het midden de balk verder doorbuigt de belasting was wel in het midden van de onderste balk.
    master-qsc en de rest
  • pilot
    • Nov 2003
    • 267

Sorry de tekening is mislukt
    master-qsc en de rest

Comment

• pilot
      • Nov 2003
      • 267

Even ter verduidelijking de bovenste balk is 6 meter rechts op 1 meter is de koker gelst en vanaf rechts gemeten op 4 meter de tweede koker hieronder hangt de balk met takel deze is 4 meter,deze werd in het midden belast.Er werd gemeten op ongeveer 50cm vanaf de rechts koker.
      master-qsc en de rest

Comment

• rinus bakker
        • Mar 2002
        • 5429

Als ik jouw beschrijving goed interpreteer werd er niet in het midden van een 4m overspanning,
        maar op 0,5m vanaf het steunpunt de doorbuiging opgemeten...
        dat is natuurlijk altijd een andere uitkomst, dus die heren(?) lullen IDD uit hun nek.
        maar wat je wel mag verduidelijken.... wat zit er aan die onderste UNP, want daarop kan je slecht een loopkat monteren....
        is dat zo'n speciale holle koker-ligger met interne stroomgeleiding?
        400kf rechtstreeks op een 4m UNP120 is natuurlijk ook niet niks....
        een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• pilot
          • Nov 2003
          • 267

Inderdaad zo werd er gemeten.De Unp is op zijn zijkant geplaatst hieronder zit zo'n U rail waarin van die loopkatjes zitten.De unp is 4 meter maar de steunen zitten ongeveer 70 a 80 cm vanaf de uiteinden.We hadden er een pallettruck onder staan die we met een handtakel omhoog trokken totdat de meetsensor 400kg aangaf,nu werd de hoogte gemeten en daarna werd de zaak ontspannen en werd er opnieuw gemeten het verschil is dan de doorbuiging.In eerste instantie was de laser op de truck gezet,na het ontspannen werd er een doorbuiging van 11 cm gemeten.Toen toch maar duidelijk gemaakt dat er opnieuw gemeten moest worden.
          master-qsc en de rest

Comment

• rinus bakker
            • Mar 2002
            • 5429

Een U-rail? Of meer een C-op zijn kant?
            Zoals van een Helm-profiel?
            En hoe zitten die profielen aan elkaar?
            11cm op (400-2*75)= 250cm is trouwens waanzinnig veel: 11/250 = 0,044!
            De norm voor kraanliggers is ergens tussen 1/500 (0,002) en 1/700 (0,0014) naar mijn weten.
            Dus jullie situatie is zo'n 22 keer hoger dan de norm! Lijkt mij niet geheel 'in de haak'.
            Maar dat is in Nederland niet geheel ongebruikelijk.
            Normen?
            Wat moet je met 'normen' als de onderliggende 'waarden' (veiligheid?) je toch geen reet kunnen schelen?

Comment

• pilot
              • Nov 2003
              • 267

Die 11 cm had de slimmerik gemeten door zijn laser op de lepel v/d heftruck te zetten.Aan het vorkenbord was de takel vastgemaakt vervolgens werd de takel gespannen waardoor de lepel omhoog ging.Als je dan meet en vervolgens na het onspannen nog een keer meet krijg je zo'n idioot hoge waarde.Hierna zette hij de meter op de grond en was de waarde ergens tussen de 1 en 2 mm.Maar dat was op de plaats zoals ik beschreef vlak bij de ophanging.
              De rail is eigenlijk een omgekeerde U (soort zware gordijnrail) deze zit met beugels en M12 bouten aan de op zijn kant staande Unp balk
              master-qsc en de rest

Comment

• rinus bakker
                • Mar 2002
                • 5429

duidelijk....de kluns!
                (van welk bedrijf kwam deze kwiebus, daar moet je dus niet al te veel echte kennis verwachten...)
                Maar waarom een UNP (als een goot neem ik dus aan? en dat noem ik dan 'liggend') toevoegen
                - Is die 'gordijn-rail-koker zijdelings niet voldoende stabiel?

Comment

• som
                  • Nov 2002
                  • 787

citaat:Geplaatst door pilot

Die 11 cm had de slimmerik gemeten door zijn laser op de lepel v/d heftruck te zetten.Aan het vorkenbord was de takel vastgemaakt vervolgens werd de takel gespannen waardoor de lepel omhoog ging.
                  volgende keer maar gewoon aan de trekhaak van de truck,zoals het hoort.[8D]
                  hoef je ook geen gewicht extra op de vorken te leggen
                  Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

Comment

• pilot
                    • Nov 2003
                    • 267

Was een stapelaar dus geen trekhaak aanwezig,die dingen wegen door de accu's zo'n 1600 kg du extra gewicht is niet nodig,het bedrijf zal ik niet bij naam noemen maar deze keuren ook op booreilanden e.d. vandaar hun af en toe erg hoge eisen terwijl er bij ons maximaal 50 kg aan komt te hangen (horeca koelkastjes,en tapjes)
                    master-qsc en de rest

Comment

• rinus bakker
                      • Mar 2002
                      • 5429

400kg takel voor 50kg -
                      dat is dus een categorie van zeer licht gebruik....
                      En wat vetreft dat keuren op booreilanden..
                      waarom zou er daar geen kaf onder het koren zijn.
                      Onze Kon. Olie knoeide er tenslotte ook maar wat op los met de reserves van winbare olie.
                      It's all for the money, nietwaar.
                      En dat is inmiddels ook op regeringsniveau bekend wat betreft de rommel in het keuringswereldje.
                      Zeker in de liften- en kranenwereld (heffen en hijsen) wordt heel wat afgesjoemeld als je de ambtelijke rapporten mag geloven.
                      En uit eigen ervaring kan ik dat zeker staven: Ik kreeg ooit een soort dreigbrief-mailtje van het LiftInstituut als ik hun 'vuile was' uit de theatersector zou zichtbaar maken.
                      En van heel wat EKH-bedrijven heb ik inmiddels ook echt geen hoge pet meer op. Eerder een flink afgezakte broek.
                      Waar blijft de NMA als je haar echt eens nodig hebt?

Comment

• pilot
                        • Nov 2003
                        • 267

Het is volgens mij wel een tak die nooit zonder werk komt te zitten.Als je mag keuren en ook vervangende nieuwe materialen mag leveren.Als de verkoop wat slechter gaat dan is dit door je eigen keuringen weer op te krikken.
                        master-qsc en de rest

Comment

• rinus bakker
                          • Mar 2002
                          • 5429

maar dat gaat niet op voor het LiftInstituut en "keuren" van de theaters....
                          maar "op algemeen technische gronden" kun je natuurlijk blijven keuren tot je een ons weegt....
                          (of juist zeer dik gevulde zakken hebt....?)

Maar dat er van alles "op zijn Italiaans geregeld" zou worden?
                          Dat weiger ik in al mijn oprechtheid vooralsnog te geloven ...
                          hoewel het geloof onder elke nieuwe Paus weer andere accenten krijgt...)

Comment

Working...