ringen-rigging

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jurjen_barel
    • Jun 2003
    • 3150

ringen-rigging

Hallo allemaal,

8 april moet ik op een onmogelijke plek in onze aula een lichtshow neerzetten. 4 statieven met T4's staan er al en truss + statieven hebben we (nog) niet.

Nu wilde ik 4 lampen (2 volgspots die we gebruiken als profielen en misschien 2 fresnells) aan een soort steigerpijp door 6 paar ringen hangen.

Nu heb ik geen exacte getallen, maar ik heb als volgt geredeneerd:
    de buis, de lampen en een paar kabels zijn bij elkaar hoogstens 100 kilo (liever iets te veel dan te weinig). Deze verdeeld over 6 paar ringen is -pakweg- 16 kilo.
    Als je een leerling hebt met een serieus overgewicht, zal deze ook moeten ringzwaaien. Als ie het nog redelijk kan, ontstaan er ook nog "centrifuge"-krachten (natuurkundige naam ff kwijt) waardoor de kracht op de ringen ietsje groter wordt. Dan moet daar ook nog een behoorlijke veiligheidsfactor aan vast zitten (je speelt immers met mensenlevens in zo'n gymles). Dus op zo'n paar ringen kan al snel 150 kilo hangen. Dat is bijna een factor 10 met mijn lampen en dan moet er ook nog een grote veiligheidsfactor bijkomen voor het leven van de leerling die ringenzwaait. Dus de veiligheidsfactor in totaal zal ver boven de 10 liggen.

Geen probleem toch? Wat vinden jullie er van?

Alvast bedankt!

P.S. uiteraard zullen we wel de buis met een paar spanbanden vastzetten tegen schuiven.
  • Jasper-Lichtbron
    • Jun 2001
    • 2155

Lijkt me een dikke no-no, ringen zijn nog altijd alles behalve brandveilig! Daarbij zijn ze niet bedoeld voor dit soort werk en kan er dus vanalles gebeuren waar jij geen rekening mee gehouden hebt. Het is misschien een makkelijke oplossing maar ben bang dat je die truss en statieven toch maar even moet huren.

Comment

• Johan Boogaard
      • Mar 2005
      • 31

Vliegen aan gymringen????
      Lijkt me niet de oplossing.
      Als iets +/- 100KG weegt en je verdeeld het over 6 ophangpunten, is het niet stomweg gedeeld door 6.
      Tevens dien je een hogere veiligheidsfactor aan te houden aangezien je boven het publiek vliegt.
      Dus als ik je een goede raad mag geven, "doe het niet"!!!!!!!!!!
      Ik denk dat Rinus straks ook wel reageerd, en hij en vele anderen zullen dit ook niet goedkeuren.
      Als je geen verstand hebt van hijsen (lees rigging), doe het dan niet en ga niet lopen knutselen met gevaar voor het publiek.
      Hou het gewoon lekker bij 2 statieven met een trusje.
      Dit kost misschien wat aan huur, maar een rolstoel of kistje is duurder.

Groeten,

Johan Boogaard
      Veel licht is ook zwaar!!

Comment

• jurjen_barel
        • Jun 2003
        • 3150

Het feit dat ik naar de ringen neigde, was vanwege het feit dat ik er met begeleiders en schoolleiding niet over "huren" te praten valt.

We hadden al eerder dit jaar een truss-brug met wind-ups moeten kopen, maar in december was "ineens het geld op", dus dit schooljaar komt het niet meer.

Kortom: er is dan geen truss.

Maar ik zou het toch graag op een bepaalde (veilige) manier willen realiseren, vandaar dat ik dit topic open. Ik sta open voor opmerkingen!

Ik heb even snel in Paint een schematisch tekeningetje gemaakt:

Comment

• axs
          Moderator
          • Jun 2002
          • 2687

citaat:Geplaatst door jurjen_barel

Hallo allemaal,
          Als je een leerling hebt met een serieus overgewicht, zal deze ook moeten ringzwaaien. Als ie het nog redelijk kan, ontstaan er ook nog lorentz-krachten waardoor de kracht op de ringen ietsje groter wordt.
          Juist ja, de elektronen wegen ook wat... Niet te onderschatten in de berekingen! [^][^][^]
          If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• jurjen_barel
            • Jun 2003
            • 3150

citaat:Geplaatst door axs

Hallo allemaal,
            Als je een leerling hebt met een serieus overgewicht, zal deze ook moeten ringzwaaien. Als ie het nog redelijk kan, ontstaan er ook nog lorentz-krachten waardoor de kracht op de ringen ietsje groter wordt.
            Juist ja, de elektronen wegen ook wat... Niet te onderschatten in de berekingen! [^][^][^]
            Woord zat te zeuren achter in mn hoofd, maar wist dat het niet veel kon zijn. [:I]

Comment

• axs
              Moderator
              • Jun 2002
              • 2687

citaat:Geplaatst door axs

Hallo allemaal,
              Woord zat te zeuren achter in mn hoofd, maar wist dat het niet veel kon zijn. [:I]
              Lorentzkrachten zijn krachten die optreden in een stroomvoerende geleider in een magnetisch veld...

Wat deze hier plots mee te maken hebben... geen idee... veronderstel niet dat die hal zo'n magnetisch veld heeft en de persoon niet een stroomvoerende geleider is
              Ik bedenk net wel een link... voor het bepalen van de richting van de lorentzkracht gebruik je de rechterhandregel... lijkt wel op het vastnemen van de ringen []

Laten we het dus maar houden op DYNAMISCHE krachten [^]
              Maar om even op je vraag te antwoorden... dit is een NO GO situatie!
              If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• jurjen_barel
                • Jun 2003
                • 3150

Dan haal ik ff woorden door elkaar... ff de juiste term opzoeken. [:I]

/edit: kan zo snel ff niet in mn natuurkunde boek terugvinden... In de volksmond bekend als "centrifugeren", die kracht bedoelde ik.

citaat:Tevens dien je een hogere veiligheidsfactor aan te houden aangezien je boven het publiek vliegt.
                Dat is die factor 10. Op ditzelfde forum zelfs geleerd (als ik mij niet vergis zelfs door Rinus geschreven)! Normaal factor 5, boven mensen factor 10. [xx(]

Comment

• Wautah
                  • Mar 2005
                  • 32

citaat:Geplaatst door Wautah

citaat: We hadden al eerder dit jaar een truss-brug met wind-ups moeten kopen
                  dus hiermee wil je zeggen dat je het al hebt???? of begrijp ik hier iets verkeerds[xx(]

Comment

• Robert
                    • Aug 2000
                    • 630

Je begrijpt het verkeerd...

@ Jurjen: Als ik het zo inschat zal het gewicht het probleem niet zijn. 6 Rondzwiepende leerlingen brengen heel wat krachten teweeg. Hier is bij het installeren van die ringen rekening mee gehouden, en uiteraard is ook gewerkt met veiligheidsfactoren. Qua gewicht kan het dus best.

Maar: het is er niet voor bedoeld. Dus is de volgende vraag hoe je e.e.a. vast gaat maken. Hangen al die ringen wel allemaal exact even hoog? Die dingen zijn niet traploos instelbaar meestal. Hoe zorg je ervoor dat die buis niet gaat schuiven? (Spanbanden? hoe dan?)

En: Hoe zit het met de temperatuur van die lampen? Kunnen die ringen en touwen daar wel tegen? Want daar zijn ze niet voor gemaakt!

Mijn advies: begin er niet aan. Er zitten te veel risico's aan.

Als je het wel doet zal het heus wel weer goed gaan en zegt de schoolleiding "zie je wel!". Maar stel je nu eens voor dat er iets gebeurt! Dan krijg je een hoop gezeik over aansprakelijkheid (jij of de schoolleiding), maar vooral: dan slaap je echt niet meer lekker daarna!

Als je het mij vraagt: Vertel maar gewoon aan de schoolleiding dat je het onverantwoord vindt, en dat je het niet op die manier op wil hangen.

TIP: Als je volgend jaar statieven en truss gaat kopen, spreek dat dan nu alvast af met het bedrijf in kwestie. Dan kan je zo'n setje misschien wel voor niks een keer huren. (Als die verkoper tenminste ook verhuurt).

Comment

• jurjen_barel
                      • Jun 2003
                      • 3150

citaat:Geplaatst door Robert

Maar: het is er niet voor bedoeld. Dus is de volgende vraag hoe je e.e.a. vast gaat maken. Hangen al die ringen wel allemaal exact even hoog? Die dingen zijn niet traploos instelbaar meestal. Hoe zorg je ervoor dat die buis niet gaat schuiven? (Spanbanden? hoe dan?)
                      Zijn idd niet traploos, maar als ik mij goed herinner is er op ieder touw een soort "maximum"-blokje aangebracht. Dat hangt overal even hoog (significantie van de resterende lengte weet ik dan alleen niet). Spanbanden: de grootste krachten zijn naar beneden gericht. Schuiven zijn krachten naar opzij. De krachten naar opzij zullen niet al te groot zijn (tenzij iemand bij het omhoog hijsen roekeloos aan de touwen gaat trekken, waardoor alles gaat schommelen). De spanbanden gaan om zowel de ringen als de buis, zodat ze tegen elkaar worden geklemd. Zal veel minder snel schuiven zo.

citaat:En: Hoe zit het met de temperatuur van die lampen? Kunnen die ringen en touwen daar wel tegen? Want daar zijn ze niet voor gemaakt!
                      Tenzij de lampen vlamvatten en wij dat niet merken, zodat zo'n beetje alles in de fik vliegt, zal het wel goed gaan. Ik heb in het theater waar ik werk ook nooit mijn vingers gebrand aan truss na een uitvoering, terwijl daar veel meer lampen aanhangen, dus lijkt me sterk dat het zo heet wordt dat de ringen en touwen hun sterkte verliezen of zelfs vlam vatten. De volgspot zijn geloof ik slechts kilowatters, dus dat valt nog redelijk mee. Zal eens die lampen proefdraaien. Hang ik er een met een clamp aan een buis en laat een tijdje branden... Volgens mij kan dat makkelijk zonder dat die buis extreme temperaturen bereikt.

citaat:Als je het wel doet zal het heus wel weer goed gaan en zegt de schoolleiding "zie je wel!".
                      Schoolleiding heeft vroeger wel toegestaan dat ringen werden gebruikt, tot de musical van 2003. Toen heeft de toenmalige TC (is na deze musical ontbonden), zo'n rare constructie gemaakt, dat er een steigerpijp zelfs gebogen uit de ringen is gekomen! Sindsdien waren de ringen dus verboden gebied, maar ik heb toch kunnen afspreken dat we een eenmalige uitzondering krijgen. Juist omdat er geen andere opties zijn en omdat we een zeer kleine hoeveelheid lampen willen ophangen.
                      Ik heb uiteraard mijn momenten van "bijdehand zijn", maar aangezien veiligheid erg belangrijk voor mij is, heb ik dus alsnog dit topic geopend. [xx(]

Comment

• Johan Boogaard
                        • Mar 2005
                        • 31

Je geeft het zelf al aan "veiligheid is erg belangrijk voor je", waarom doe je dan nog moeite om het voor elkaar te krijgen om in die ringen te vliegen.
                        Laat de mensen (schoolleiding) maar eens leren dat veiligheid voor alles gaat, en dat daar een prijskaartje aan hangt. Willen ze niet betalen, doe het dan niet, en laat ze alsnog naar een andere oplossing zoeken.
                        Een éénmalige uitzondering, zegt al genoeg.
                        Dus laten we stoppen met deze discussie, en zoek naar een andere oplossing dan de ringen,
                        en hou in je achterhoofd " veiligheid gaat voor alles".
                        Vertrouw je iets niet, doe het dan niet

Johan Boogaard
                        Veel licht is ook zwaar!!

Comment

• daantje
                          • Aug 2004
                          • 265

mee-eens!!
                          wij moesten ook een keer iemand van trus naar trus laten "vliegen" aangezien hij er niet voor genmaakt was heb ik gezegd(als 14 jarige [:P] ) dit het gewoon niet kan, en als ze het persee zouden willen dan hangt daar idd een prijskaartje aan.
                          succes
                          grtz daniël
                          can you feel the light [:)]

Comment

• Orbis
                            • Feb 2004
                            • 217

ik heb zo het vermoeden dat je het toch gaat doen, aangeacht wat wij hier zeggen dus kan die mss evengoed op slot...
                            neem er vooral foto's van, dan komt er nog iets nieuws in de hall of shame want ik vind dit waanzin.
                            sex, drums & rock \'n\' roll

Comment

• ZPim
                              • Mar 2005
                              • 24

Och, een schoolgenoot met wie ik eens samenwerkte heeft een keer de 'truss' van zo'n goedkope lichtbrug aan de trapleuningen in het trapportaal zeg maar gehangen. Dat was leuk :S

Comment

Working...