NPR 8020

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Janpa
    • Mar 2004
    • 70

NPR 8020

1-12-2004 is de NPR 8020 gepubliseerd eindelijk is het dan zo ver ook al is het voor lopig een NPR ( nederlandse praktijk richtlijn) maar zoals ik uit ervaring weet zal naar wat schaven en plamuren hier een Nen uitvoort komen. Ik vermoed dat er dan door gemeentes eindelijk eens gekontroleerd wordt op hijs en heftechniek bij evenementen. Zodat bedrijven die investeeren in veiligheid en opleidingen van hun personeel deze investering terug kunnen verdienen.[}]

Graag jullie meening collega's
    problemen zijn er niet. Dit zijn uitdagingen.
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5430

2 Janpa,

wat betreft dat schaven en plamuren zal je zeker wel gelijk krijgen.
    Ik heb er al de nodige op- en aanmerkingen op gehoord.

Maar gemeentes die zouden gaan controleren?
    So what ....
    dat deden ze toch ook al in:
    Volendam (cafe), Drachten (vuilverbranding), Enschede (vuurwerk), Hoorn (schouwburgbouw), Maastricht (balkon-bouw), Geleen (kunststoffabricage), Tiel (hotel-parkeerdek) Raamsdonksveer (E-centrale-steigerbouw), .... need I say more?
    Maar goed...
    als ze zouden willen, dan hebben ze in elk geval een handvat om mee te werken.
    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Gast1401081
      • Mar 2001
      • 7999

@ Rinus :

Omnlangs heeft de Hoge Raad bepaalt in het SE-F verhaal dat de gemeente niet de Opdracht heeft om te controleren, maar het Recht. Alles om bij eventuele verdenkingen van onwettig handelen de veiligheid van burgers te kunnen waarborgen, en de onveilige situatie een halt toe te roepen.
      In eerste instantie ligt de verantwoordelijkheid bij de uitvoerder en opdrachtgever, danwel eigenaar van de toko.
      Bij vermoeden van onjuist handelen mag de gemeente, maar ook de provincie, rijks-boumeester, de rijksdiensten voor ***-weet-wat alsmede politie en brandweer douane etc naar binnen.
      En bij constatering van onjuist handelen kan de Gemeente dan weer de benodigde vergunningen intrekken.

In ons vak lijkt me de ArbeidsInspectie toch de meest toegesneden instantie voor controle en handhaving, te meer daar die Gemeente meestal partij is, in de vorm van eigenaar/opdrachtgever van het theater/evenement.

Al hoewel er natuurlijk wel weer een onafhankelijk adviesburo zal opstaan dat dit soort zaken in onder-aanneming-controle gaat uitvoeren...

Comment

• Janpa
        • Mar 2004
        • 70

Heren,

De arbeidsinspectie is een partij en volgens mij is het liftinstitut een van de andere keurende instantie's uit mijn werkzaam verleden voor hun heb ik ook weleens van dit soort installaties gekeurd ( pyton - kermis atracties - enz). Maar ik hadt de NPR aangevraagt bij het NEN en heb hem vandaag zitten lezen het enige wat er uit komt is de richtlijn voor hijsen boven of met mensen omdat hier de overige normen niet in voorzien. het houdt in dat we een factor 0,5 wordt geadviseerd dus met een takel van een ton mag je boven of met mensen maar 500 kg hijsen.[^]
        problemen zijn er niet. Dit zijn uitdagingen.

Comment

• rinus bakker
          • Mar 2002
          • 5430

Als je op of aanmerkingen hebt - altijd welkom.
          Er moet toch nog het nodige aangevuld en herzien.
          een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

Working...