Rigging cursus of ander diploma ?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • RoyH
    • Dec 2004
    • 2

Rigging cursus of ander diploma ?

hoi,

Ik lees hier op het forum steeds maar dat iedereen die een beetje met truss etc bezig is (vooral boven publiek) een degelijke rigging cursus dient te hebben gevolgd (en naar behoren afgesloten). Uiteraard is dit zeker goed.

Maar nu een andere vraag. Moet je PER SE altijd een rigging cursus gevolgd hebben om te weten wat je doet.
    Voldoet een diploma werktuigbouwkundig ingenieur (uitstroom "Constructeur" ) ook ? Gezien ook hier vooral statica, dynamica, sterkteleer, materiaalkunde etc aan bod komt. Met dit diploma op zak word je namelijk geacht om genoeg kennis van zaken te hebben om een veilige mechanische constructie evenals een degelijke staalconstructie van welke omvang dan ook te kunnen berekenen etc. Maar nu mijn vraag. Hoe zwart wit is men in de riggingwereld ? Wordt een rigging cursus ook dan nog als een MUST gezien ?
  • G-LiTe
    • Apr 2004
    • 196

Hoi Roy,

Ik denk dat het vooral aan Rinus is om hierop te antwoorden.

Maar ik zou toch graag even mijn mening geven.

Vooralsnog is er in de Benelux geen 'Wettelijk vereiste opleiding' tot rigger in onze sector, noch is 'Rigger in de entertainement' een beschermd beroep of een beroep waarvoor een 'vestigingswet' van toepassing is (in tegenstelling tot bvb. huisartsen, notarissen, ...) Ik meen me te mogen herinneren dat enkel in Australie dit het geval is. Dus op dat vlak is het geen must.

Als je een opleiding werktuigbouwkundig ingenieur hebt gevolgd, heb je mijn inziens tijdens deze opleiding genoeg kennis verzameld om de theoretische basiskennis die van toepassing is tijdens het riggen te begrijpen en te onderkennen.

Maar, het is niet omdat je een rijbewijs hebt voor vrachtwagens dat je meteen een ervaren chauffeur bent in elk type vrachtwagen. Een woordje uitleg over bepaalde instrumenten en dergelijke is welkom en noodzakelijk.

Hetzelfde met riggen, er zijn bepaalde technieken, materialen, handelswijzen, code of practices, praktijkrichtlijnen van toepassing die je in je opleiding tot werktuigbouwkundig ingenieur niet behandeldt hebt, en die toch onontbeerlijk zijn om je te profileren als 'vakbekwaam rigger'.

Je opleiding en de daarbij opgedane kennis geeft je een dergelijk begrip van mechanica, statica, krachtenwerking, materiaalgedrag dat je alles in verband met rigging snel zal kunnen absorberen, begrijpen en mee leren omgaan.
    (Dat is toch mijn eigen ervaring na mijn opleiding aan de TU Delft)
    Maar toch moet je je bekwamen in de specifieke handelswijzen, materialen, items, die specifiek met het vak van rigging te maken hebben.

Een riggingcursus kan een goede, degelijke initiatie zijn in dit, en op dat vlak is het een must. Maar met jaren als 'apprentice' van ervaren rotten in het vak en een degelijke dosis zelfstudie kom je ook heel ver. (Maar deze weg is een langere en kronkeligere weg dan de cursus, may the force be with you

Al valt dit laatste idd. moeilijk tegenover derden 'aan te tonen'

Mijn ervaring in de praktijk is dat mensen op de vloer aan je werkwijzen, uitspraken, inschattingen, werkvoorbereidingen waarmee je met het vakgebied rigging omgaat, meteen merken dat ze wel of niet met een 'onderricht persoon' te maken hebben of niet.

Men heeft mij nog nooit naar een papiertje gevraagd.

Geert.
    Oneindig zijn 2 dingen: het heelal en de domheid van sommige individuen

Comment

• rinus bakker
      • Mar 2002
      • 5430

Hallo RoyH,

met zo'n achtergrond ben je natuurlijk een heel eind op de goede richting en in sommige opzichten misschien zelfs (onnodig) ver...
      mar dan zou ik de volgende vergelijking willen maken:
      met HTS electrotechniek -> ben je dan ook meteen een (goede) lichtman?
      met Universitaire studie Frans -> ben je dan ook een (goede) tolk of leraar Frans?
      of
      met TH WTB -> ben je dan meteen een (goede) kraandrijver?

Ik ben ettelijke keren gebeld door (soms heel bekende en grote) ingenieurs- en electrotechnische installatiebureaus en die vroegen dan wat de wettelijke regels waren voor de indoor hijstechniek....

Het is dus niet zo zeer zwart of wit, maar welke grijze gebieden je nog even niet hebt vernomen op die opleiding... in de loop der jaren heb ik ook een aantal keren gepraat met TH-sudenten die wel wat meer van rigging wilden weten omdat ze als sciptie/afstudeeronderwerp een evenementenhal wilden ontwerpen....
      en dan bleek het vak toch ook voor hen wel iets verder te gaan dan alleen maar 'statica, dynamica, sterkteleer, materiaalkunde etc'.
      Maar natuurlijk heb je wel een heel belangrijke voorsprong op veel mensen - je kent de materialen en weet de berekeningsmethoden...
      Alleen moet je een staalkabel dan in jouw rekenpakket niet de eigenschappen van aluminium meegeven als je een outdoor-dak berekent...(heb ik ook meegemaakt - fantastisch elastische kabels!)
      Wanneer de overheid gaat uitleggen wat "voldoende" is weten we het allemaal,
      en als je het aan de branche overlaat blijkt nogal eens dat dan de bureacraten daarover te beslissen,
      dwz de types die nog nooit een bouw zelfs maar bekenen hebben, laat staan meegemaakt, laat al helemaal staan ook echt vieze klauwen gehaald te hebben...
      en dan missen ze misschien wel wat essentiele elementen.

Als jij rigging alleen maar definieert als WTB,
      dan laat ik graag eens een keer een aantal WTB's de volgende show van Borsato,
      of Madonna of de Stones voorbereiden en opbouwen .... LOL!

een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• G-LiTe
        • Apr 2004
        • 196

Hehe Rinus,

We blijken weer parallel bezig geweest te zijn

Geert
        Oneindig zijn 2 dingen: het heelal en de domheid van sommige individuen

Comment

• RoyH
          • Dec 2004
          • 2

tuurlijk snap ik wel dat inzicht in rigging wel aangeleerd moet worden. Het is op de meeste vakgebieden tegenwoordig dat je er nog volledig in moet stromen. maar het het ging me meer om de pure theoretische kant van het verhaal. Of dat voldoende is.

Comment

• rinus bakker
            • Mar 2002
            • 5430

Antwoord:
            nee. tenzij je op die WTB pleiding ook alles geleerd hebt over bijvoorbeeld:
            - scherpe kanten + hoekbescherming,
            en
            - aanslagmateriaal, -methodes en -factoren
            - eindverbindingen welke wel en welke niet en hoe sterk
            - inspectie en afkeurcriteria voor bijv: truss, staalkabels, ketting en rondstroppen.
            - BGV-C1, NPR 8020-10, ArboHandboek voor theater, MachineRichtlijn (?Ja!?) & Arbeidsmiddelen Richtlijn (!Nee?) enz enz.
            allemaal nog steeds 100% theorie,
            dus aan jou de keus..........
            een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

Working...