Movinghead onder baseplate

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tomv
    • Jun 2003
    • 331

Movinghead onder baseplate

Hallo iedereen,

Ik had graag een MH aan een stuk truss gehangen. Maar niet zoals dat normaal gaat, waar de truss horizontaal ligt. De truss in mijn geval hangt verticaal. Nu wil in onderaan de truss een movinghead hangen.

Ik heb zelf 2 oplossingen bedacht, misschien weten jullie er betere?

1) We monteren een baseplate aan de truss. In deze baseplate hebben we 2 gaten (laten) boren waardoor de bouten van de MH kunnen. Hierdoor zet je in plaats van de clamps op de MH een baseplate aan je MH vast. De safety gaat natuurlijk ergens door de truss heen.

2) We nemen een buisje van 50. (laten) dat zagen op maat van de truss (30 in ons geval). Nu lassen we aan beide zijden een driekhoek aan. Deze driehoek is aan de top afgerond (zodat die mooi meeloopt met het buisje), aan de andere zijde plooien we een stuk om. Zo krijgen we een L. In dit opgeplooide stuk boren we 2 gaten. Ook boren we 2 gaten in de baseplate. Nu monteren we deze constructie met bouten aan de baseplate (dus met 4 bouten). De MH hangen we nu met zijn gewone clamps aan dat buisje. Safety natuurlijk weer door de truss heen.

Wat denken jullie? Wat kan ik het beste laten maken, of zijn er betere id's??

Alvast bedankt.
    Tom
  • shure-fan
    • Sep 2003
    • 1046

ik vindt de eerste oplossing wel wat hebben, ik heb het eerder gezien in discotheken en dergelijke dus het kan blijkbaar wel (en blijkbaar ook veilig)
    Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

Comment

• Orbis
      • Feb 2004
      • 217

aha, dus als jij het eens gezien hebt en het blijft hangen terwijl jij er bent, is het veilig?
      sex, drums & rock \'n\' roll

Comment

• rinus bakker
        • Mar 2002
        • 5430

in elk geval een wat betere uitleg van de reden van de vraag dan lampies pleegt te doen.
        waarom zou je ingewikkeld doen?
        als je een baseplate moet monteren, kun je op diezelfde plaats
        met dezelde soort koppelingsdelen toch ook meteen een buisje monteren!

en gebruik ook eens de zoekfunktie...
        zoiets als dit is al eens eerder aan de orde geweest
        een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Poelmans
          • Feb 2004
          • 806

De meeste verhuurfirmas die ik dit zien doen heb deden het met een baseplate... Das ook het mooiste, anders heb je nog een hel stuk spatie tussen truss en movinghead...

En qua veiligheid: ik denk dat dat minstens even veilig is als clamps... Ga me niet zetten dat je pennen van de truss-koppeling dat gewicht niet kunnen dragen

Comment

• rinus bakker
            • Mar 2002
            • 5430

2 Poelmans,
            Wat mooi is is een kwestie van smaak,
            persoonlijk vindt ik zo'n plaat alu in de lucht spook lelijk,
            ook al hangt er een spot vlak onder.

2tomv,
            misschien is het handig als je even duidelijker vermeld om welke truss het gaat:
            merk, soort en type.
            Van veel conische-koppeling-truss-merken zijn er "halve" conische koppelingen leverbaar die je aan zo'n buisje kunt monteren met een m10 of m12 bout.
            Zon buisje kan op allerlei manieren op de truss-eind koppelingen worden gemonteerd,
            al zal een T-vorm het mooiste zijn onderaan een driehoektruss,
            en bij vierkante truss kun je kiezen voor een enkel diagonale buis, of een L-model, of een vierkant van ronde buizen.
            Maar natuurlijk kan je ook een baseplate verbouwen.

Comment

• FiëstaLj
              • Oct 2000
              • 2068

citaat:Geplaatst door rinus bakker
              Zon buisje kan op allerlei manieren op de truss-eind koppelingen worden gemonteerd,
              al zal een T-vorm het mooiste zijn onderaan een driehoektruss,
              en bij vierkante truss kun je kiezen voor een enkel diagonale buis, of een L-model, of een vierkant van ronde buizen.
              Maar natuurlijk kan je ook een baseplate verbouwen.
              Ik ging voor de baseplate !
              Hockeysletten JA! BrEeZaHs NEE!

Comment

• tomv
                • Jun 2003
                • 331

Het gaat hier om prolyte H30V.

Denk dat we het gaan doen met de MH rechtstreeks tegen de baseplate. Geef in ieder geval het mooiste resultaat, zoals poelmans al aanhaalde.

Alvast iedereen bedankt, en als het zover is zal ik zeker foto's posten!
                Tom

Comment

• G-LiTe
                  • Apr 2004
                  • 196

Hoi hoi,

Wij hebben voor dit soort 'constructies', speciale 'dikke metalen plates', zelfde afmeting en afronding als de base van het type spot, waarop via verzonken bouten female bussen staan.

Visueel lijk het zo dat de truss-bussen rechtstreeks op de MH zijn bevestigd.

G-LiTe
                  Oneindig zijn 2 dingen: het heelal en de domheid van sommige individuen

Comment

• rinus bakker
                    • Mar 2002
                    • 5430

Begrijp ik dan dat je de normale spotbeugels weghaalt en de plaat erop gaat zitten overschroeven?

Comment

• FiëstaLj
                      • Oct 2000
                      • 2068

Als je baseplates gebruikt wel ja. Dus de trussklem gaat eraf en op die plek komt een (wat is het ? ) M8/10/12 bout die door de baseplate zit.
                      Hockeysletten JA! BrEeZaHs NEE!

Comment

• G-LiTe
                        • Apr 2004
                        • 196

2 Rinus,

Ja, de plaat wordt op de base van de MH geschroefd met net dezelfde vleugelbouten als de normale spothaken. De bussen zitten bevestigd op de plaat met verzonken bouten, hetzelfde type waarmee je bij megabaseplates de halve conische couplers op de plaat bevestigd.

De bouten en de plaat zijn nogal grofstoffelijk voor 1 MH (20 - 45kg), maar mag ik bij deze even opmerken dat de meest 'ready-made' baseplates, of topplates, want hier gaat het over, vaak dunwandige alu-plates, met opgelaste half conische couplers, initieel ontworpen en gespecd. om ter bescherming te dienen bij het vertikaal plaatsen van trussen in een portaal-setup (beschermen van de maatnauwkeurige randen van de female bussen, en het vlak inleiden of uitleiden van de belasting in ALLE chords van de truss).

Als je op die topplate gaten maakt voor een MH op te schroeven, dan zou ik aandacht besteden aan volgende punten:

1. Dunwandig alu: slijtage gevoelig, ovaliteit van de gaten, speling
                        2. Lassen couplers: gespecd op druk, nu belast op trek.
                        3. Dunwandig alu: doorgeven buigend moment
                        (lees in deze context even mijn post aangaande excentriciteit in het 30D-30V topic)

Al deze bovenstaande punten hebben ertoe geleidt dat we 'custom-made' platen hebben laten maken. En deze zijn echt grofstoffelijk.
                        Een andere reden was dat we in dit ontwerp maatnauwkeurig taps freeswerk voorkomt (voor de verzonken bouten), ook dit kun je beter bij de metaalboer laten doen

G-LiTe
                        Oneindig zijn 2 dingen: het heelal en de domheid van sommige individuen

Comment

• jens
                          • Aug 2004
                          • 1067

dit vind ik ook een mooie oplossing

De low hanger is variable in hoogte in te stellen tussen de 0,75 en 1,5 meter.

mischien ook een optie voor je doeleinden....

Comment

• Upgrading your system
                            • May 2003
                            • 1684

is idd geen verkeerde oplossing, maar zoals je zelf al zegt, variabel tot 1,5 Mtr.

als je meer wil zakken, heb je een probleem..

ik ging voor een voetplaat met 2 of 3 mooie gaatjes erin, M10 boutjes erdoor en netjes met ringen en BORGmoeren. Safety aan de truss..

Kan ik persoonlijk mee leven [:P]
                            Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• tomv
                              • Jun 2003
                              • 331

Die low-hanger of extension had ik ook al aan gedacht, maar in het ontwerp wat ik in gedachten had voor een klant niet echt mooi. Komt op uiteinden van een stuk truss, en dan ff nog naar onder met MH eronder.

Tom

Comment

Working...