Ophanging scans

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mark-LED
    • May 2004
    • 822

Ophanging scans

Voor een komende jamsessie hier in Almelo, waar ik het licht mag verzorgen met mijn 2 scans moet ik weten hoe ik deze het beste kan bevestigen. Er loopt een buis onder het plafond, die er wel stevig uitziet, aangezien er ook speakers aanhangen, en nog wat spots. Mijn space 250 scans zijn 9 a 10kg de stuk, er zit een g-haak bij en uiteraard de safety's. Ik weet niks van het draagvermogen af helaas.

Mijn vraag dus, kan ik mijn 2 scans zonder problemen bevestigen aan deze buis, of moet ik mijn 2 statieven maar meenemen?

Het gaat om de buis, waar de witte stekkers aanhangen, en 2 spots. De buis wat voor/boven het podium hangt zeg maar. Zie foto's:

(de scan rechts is idd niet bevestigt zoals het hoort. Maar ik werd een kwartier voor aanvang van de eerste jamsessie wakker gebeld en ze hadden 'm per direct nodig, en aangezien ik de locatie ook niet kende heb ik 'm maar zo neergezet. Er liep geen publiek onder langs)
  • smokey
    • Dec 2003
    • 31

die buis ziet er wel degelijk uit ja dus dat is niet het probleem.
    Alleen ff kijken hoe die buis bevestigd is aan het plafond.
    Mijn mening als ik zo die foto's ff bekijk moet het wel kunnen

Comment

• MC Party
      • Sep 2003
      • 481

citaat:Geplaatst door Dj Mark
      (de scan rechts is idd niet bevestigt zoals het hoort. Maar ik werd een kwartier voor aanvang van de eerste jamsessie wakker gebeld en ze hadden 'm per direct nodig, en aangezien ik de locatie ook niet kende heb ik 'm maar zo neergezet. Er liep geen publiek onder langs)
      Dat zeg ik, zelfs Mark kan niet zonder de Gamma [8D]
      Midas verona 400 + KS audio-T12 + BSS DPR fx => i'm lovin' it ! ;-)

Comment

• deurklink

Ik kom ook uit almelo. En vroeg me eigenlijk af waar dit was? En grappig TCA kom je ook overal tegen in almelo...

Comment

• rinus bakker
          • Mar 2002
          • 5429

Ik wil me niet perse in de Almelose (TCA?=Trash Containers Alemelo) zaken mengen, maar doe het lekker toch.

Die alu-buis ziet eruit als later gemonteerd dan die andere witte onder-het-plafond-buizen ...
          en de contrastekers zo door het systeemsplafond voeen geven mij een beetje een hobby achtige indruk.
          Dus gok ik maar (=neem ik aan) dat die alu-buis ook een beetje hobbyachtig is gemonteerd
          het lijken mij m8 draadeinden, met een enkele? ongeborgde? (dop?-)moer zonder ring.

De wezenlijke vraag van jou is natuurlijk:
          1. blijven mijn scans hangen aan de buis?
          2. blijft de buis met de hele reut eraan hangen onder dat plafond?
          en dus:
          3. hoe sterk/veilig is die ophanging (=buis+draadeinden+bevestiging boven systeemplafond)?

Antwoord:
          Dat kun je aan een paar foto's kun je de sterkte niet beoordelen!
          en omdat je over de details van 3.) niets hebt verteld,
          moet je de veiligheid maar testen:
          Beproeven met het dubbele van wat jij eraan wilt hangen, terwijl de rest van de spots en speaker er ook (al) aan hangt.
          Dus:
          4 scans eraan
          ....maar misschien is
          4 emmers water van 10 liter op 1 meter boven de grond het leukste idee
          of
          2 emmers van 10 liter voor 4/5 gevuld met zand op 25cm boven de grond het beste alternatief.

Blijft die hele handel na 10 minuten nog steeds op zijn plaats,
          en na het wegnemen ervan ook zonder tekenen van blijvende vervorming.
          Dan weet jij dat jouw spots er ook wel aan blijven hangen.

MAAR:
          het enige zinvolle (en uiteindelijk qua verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid beste) idee
          is toch om de eigenaar van die buis = eigenaar van het pand
          een schriftelijke toelaatbare belasting van die buis te laten opgeven.
          Het zou toch te gek voor woorden zijn dat je altijd en overal eerst proeflasten aan / in gebouwen moet aanbrengen...
          en dat mag ook niet eens in de wet-relgeving.

een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• showband
            • May 2001
            • 4516

in plaats van emmers water kun je natuurlijk (na toestemming van de zaalcommissie) eens zelf aan die buis gaan hangen.

Licht met twee bestaande front PC's, wat winkelspotjes en twee scans vind ik trouwens in de categorie "uitdaging" zitten. Of heb ik het nou mis?

Aan de andere kant kun je jezelf misschien bij wat bands in de picture werken door met weinig spul consistent en smaakvol mooie plaatjes te gaan maken. Dit is in principe wel de manier om te oefenen, netwerken en jezelf als lichtman in de toekomst werk te garanderen. Maar dan moeten de bandjes wel als ze de foto's op internet zien staan denken. "dat ziet er tof uit!" Dus liever één beeld wat helemaal áf is maken met al die lampen. Dan schemerdonker bij drummers e.d.

Trek het gordijn goed dicht en neem er desnoods wat wasknijpers voor mee. Een setje lampjes voor strijklicht erbij mischien? Het is per slot van rekening een net gordijn. Kom iets vroeger zodat het toneel bruikbaar is voor de andere technici als zij moeten opbouwen. Laat zien dat jij ook voor de slechtste muzikant concentratie en tijd kan opbrengen. Help de vrijwilligers die andere dingen dan licht doen een handje als dat nodig is. Maak van alles wat je op het toneel zet een foto en bekijk het achteraf kritisch. Zijn de gezichten van de muzikanten te zien? Heb je kleuren gekozen die vloeken met het achtergronddoek, of waarmee de muzikanten er ziek uitzien (groen/blauw?) enz enz Dan komt de rest vanzelf.
            lekker belangrijk!

Comment

• Mark-LED
              • May 2004
              • 822

@Deurklink: De locatie is boven Radio Almelo, moet je dus de zijdeur van de centrale bib pakken. Entree is gratis en de komende jamsessie is gepland op 14 november.

@Rinus: Ik vertrouw het ook niet helemaal, ook omdat ik die buis niet ken. Ik kan er zelf wel aan gaan hangen, maar stel het zooitje komt omlaag dan heb ik dat weer. Ik kan die gamma statieven wel weer meenemen, maar ik had de vorige keer ook het probleem dat als er een lang iemand voor stond, de scan gewoon het podium niet meer kon bereiken. (dat hebben we opgelost door de scan voluit te zetten zodat die persoon het goed warm kreeg en dus vanzelf wel weg ging.)

@Showband: Die PC's zitten op een schakelaar, niet eens op een dimmer. Het is dus aan of uit. Ook die spots hebben hetzelfde verhaal. Ik kan eventueel uit een andere verdieping een dimpack 'lenen', welke op dmx zit. Maar dan is mijn vraag kan dat dan aangestuurd worden door mijn Scanmaster 1? Of moet ik daar echt een andere tafel voor nemen? En het nadeel is wel dat er geen budget is, dus ik kan ook geen parren bijhuren. Ik ben dus aangewezen op het licht wat aanwezig is, en op mijn scans.

Comment

• rinus bakker
                • Mar 2002
                • 5429

Zodra jij meer dan 40kg weegt zou ik dat eigengewicht niet als proeflast inzetten.
                Dan ben je namelijk wel erg overdreven in de weer,
                en te beschuldigen van oneigenlijk gebruik: die buis is vast niet ontworpen voor 'het hijsen van personen' of als 'enkele ligger' voor de gymnastiek.
                Een voordeel = als het zooitje naar beneden komt zijn we van die rommel verlost en kunnen we het topic sluiten.
                PS: Voordat je naar beneden lazerstraalt wel FF zorgen voor de nodige matrassen enz op de vloer.

Comment

• Mark-LED
                  • May 2004
                  • 822

citaat:Geplaatst door rinus bakker

Zodra jij meer dan 40kg weegt zou ik dat eigengewicht niet als proeflast inzetten.
                  Dan ben je namelijk wel erg overdreven in de weer,
                  en te beschuldigen van oneigenlijk gebruik: die buis is vast niet ontworpen voor 'het hijsen van personen' of als 'enkele ligger' voor de gymnastiek.
                  Een voordeel = als het zooitje naar beneden komt zijn we van die rommel verlost en kunnen we het topic sluiten.
                  PS: Voordat je naar beneden lazerstraalt wel FF zorgen voor de nodige matrassen enz op de vloer.
                  Dus met andere woorden, jij stelt voor om zelf aan die buis te gaan hangen? Wil ik best doen daar niet van, maar zijn daar geen regels voor oid?

Comment

• rinus bakker
                    • Mar 2002
                    • 5429

2 [u]Dj Mark</u>,
                    Lezen is ook een vak.
                    Daar zijn in elk geval wel regels voor en die leer je op school.
                    Probeer het (lezen) nog eens, zou ik zeggen.

Comment

• Upgrading your system
                      • May 2003
                      • 1684

Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit verhaal wel een beetje overdreven vindt.

als je nou eens op een trapje bij die buis gaat staan.. hoe zit het dan vast??
                      Met beugeltjes en schroeven in het plafon/muur?? houtdraadbouten??
                      je kan toch wel op het oog bepalen hoe het vastzit.
                      daarna schud je er eens aan om te kijken of het geheel erg veel speling heeft.
                      en als het geen speling geeft ga je er eens lekker aan hangen. (niet met je hele gewicht maag gewoon flink eraan trekken. als er dan nog geen beweging is.. nou, dan kan je er best 30 kg scans aan hangen.

Wel safety eraan he!!
                      Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• Mark-LED
                        • May 2004
                        • 822

citaat:Geplaatst door Upgrading your system

Wel safety eraan he!!

Mijn space 250 scans zijn 9 a 10kg de stuk, er zit een g-haak bij en uiteraard de safety's.
                        Ik test hem op de dag wel, ga er gewoon zelf aan hangen voor 5 minuten, gaat dat goed, dan hang ik gewoon de scans eraan. Gaat dat niet goed, ja dan wordt het hard lopen met 2 statieven..

Zogauw de jamsessie geweest is, zal ik wel wat foto's plaatsen. Altijd leuk.

Comment

• JohnHa
                          • Jan 2002
                          • 57

Leuk,

Zo kom je nog eens een spotje tegen ddie je mooit hebt teruggekregen.

Laat even iets van je weten, dan komen we hem halen.

John. (TCA Almleo)

info@tca-almelo.nl

Comment

• Mark-LED
                            • May 2004
                            • 822

citaat:Geplaatst door JohnHa

Leuk,

Zo kom je nog eens een spotje tegen ddie je mooit hebt teruggekregen.

Laat even iets van je weten, dan komen we hem halen.

John. (TCA Almleo)

info@tca-almelo.nl
                            Lachen dat je zo je apparatuur terug vind

Kom eventueel langs op de jamsessie zondag 14 november? Altijd gezellig om collega's te ontmoeten.

Comment

• Mark-LED
                              • May 2004
                              • 822

Zogauw de jamsessie geweest is, zal ik wel wat foto's plaatsen. Altijd leuk.
                              Goed, de foto's met betrekking tot het licht (want daarvoor was ik)

Voor alle foto's, zie http://jamsessie.melo-g.nl en dan ga je naar de foto's van 14-11-2004.

Het spul wat er al hing, was niet voorzien van safety's, mijn scans zijn echter wel voorzien van safety's. In het pand waren geen safety's aanwezig en ik heb er zelf ook maar 2, en die zijn voor de scans.

Het was erg geslaagd naar mijn mening.

Het materialen lijstje:

- 2 scans (HQ power space 250)
                              - 2 fourbarren met 4 floods per bar (geleend)
                              - 2 spots
                              - 2 dim-packs

De rest van de verlichting heb ik niet gebruikt, dat paste niet bij mijn idee van het licht.

Comment

Working...