Rigging werktuig = klim+valgordel

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • SpaceyDeeJ
    • Sep 2001
    • 876

Rigging werktuig = klim+valgordel

Hallo,

ik ben van plan om een goed hangtuig te gaan kopen, er komen steeds meer klussen waarbij ik moet gaan klimmen en hoogtes van 4/5 meter zijn dan geen uitzondering.

Nu ben ik op zoek naar een goed klimtuig, maar weet dat er nogal wat verschillen zijn. Ik ben dus eigenlijk benieuwd naar jullie ervaringen met types en merken.
    Ook heb ik begrepen dat in sommige broeken je niet hangend mag werken en anderen weer wel. En dat in geval van kalimiteiten je binnen 15 minuten uit je positie moet kunnen worden bevrijd....

Kortom, ik ben benieuwd....
    cheers,

DeeJ

zohee pappie, die tafel van die meneer is echt wel groot
  • axs
    Moderator
    • Jun 2002
    • 2687

Hoi,

Ik denk dat de meeste riggers onder ons wel zweren bij de Petzl Navaho.

Ikzelf heb nu de Navaho C67 (Bod V2).
    Deze heeft voor en achteraan bevestigingspunten.
    Ik zweer echter bij om achteraan te bevestigen tijdens het riggen.
    Bij klimwerk is het natuurlijk wat anders.

Ik zou in ieder geval voor een full-body harnas kiezen die zeker een bevestigingspunt achteraan heeft (tussen je schouderbladen).

Maar sta er wel bij stil dat je buiten je harnas ook nog heel wat andere accesoires moet aanschaffen...
    (yard,ladderhook, schokabsorber, carabiners, eventueel gecombineerd stijg-daalapparaat en een swivel, helm...)

Komt best wat meer bij kijken dan enkel een harnasje.

Hoop je beetje op de goede weg gezet te hebben.
    If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• ralph
      Banned
      • Aug 2000
      • 2649

Hier teven eens een tevreden Petzl navaho gebruiker.
      als aanvulling op axs
      Touw....eigen lijnen zijn een must en zoals je ziet uit de verscheidenheid aan spullen die je mee gaat zeulen, een eigen kist

edit: oeps...de reactie van axs niet goed gelezen.....die had ze al genoemd

Comment

• axs
        Moderator
        • Jun 2002
        • 2687

Ow ja...

Als echte rigger heb je natuurlijk als mobiel een NOKIA.
        Die dingen zijn echt niet stuk te krijgen!
        If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• jurjen_barel
          • Jun 2003
          • 3148

citaat:Geplaatst door axs

Siemens kan ook stuiteren (ervaring )

LOL, mobiel aan een giga-karabijn aan je tuigje [8D]

Comment

• SpaceyDeeJ
            • Sep 2001
            • 876

Hoi,

vandaag al even wezen informeren bij oa Bever etc, maar daar kende ze dit type harnas dus niet... Ook zo lekker mar goed

Verkoop adressen zijn dus eigenlijk wel gewenst, wie roept [}]
            cheers,

DeeJ

zohee pappie, die tafel van die meneer is echt wel groot

Comment

• Tiemen
              • Dec 2001
              • 944

citaat:Geplaatst door axs

Ow ja...

praktijkvoorbeeld : nokia 6650, 50m naar beneden gevallen...sim erin, batterij er weer in, en werkte perfect! Volledig mee eens dus.

Qua harnas : petzl navaho.

Comment

• Pieter Huijgen
                • Sep 2003
                • 766

Een flinke val overleven ze meestal wel. Hitte is iets lastiger. Mijn Nokia 7650 is een tijdje geleden tegen een gloeilamp aan gesmolten omdat iemand 'm daar in de buurt had gelegd :-( Simkaart overleefde t wel, alleen al mijn contacten stonden in het telefoongeheugen.....
                Lid van het Front tegen zijlicht

Comment

• sparky
                  • Apr 2002
                  • 2104

hmmm, ik heb ooit een nokia in de wc-pot laten donderen... Van een intercity op volle snelheid welteverstaan, ik geloof dattie daar toch een beetje kapot van gegaan is, alhoewel ik het niet ben gaan controleren :P
                  Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• Rock On
                    • Jan 2004
                    • 250

@ spacyDeeJ: Bij AED in Capelle kun je complete Petzl catalogus leegkopen als je wil. En ik zag dat je uit Rotterdam komt, dus dat is goed aan te rijden. Anders bij het Touwhuis op de Goudsesingel.

"I do know everything, just not all at once. It's a virtual memory problem."

Comment

• design
                      • Nov 2003
                      • 57

Bever kan ze wel leveren, maar kost een hoop tijd en geduld. Mennens levert ze in ieder geval.

De enige echt stuiterbestendige telefoon blijft toch de 6250. Maar ik neem bij voorkeur geen gsm mee naar boven, geeft alleen maar meer kans op dat er iets valt en als ze me echt nodig hebben bellen ze maar als ik weer met beide voeten op de grond sta.

David

Comment

• rinus bakker
                        • Mar 2002
                        • 5429

citaat:Geplaatst door SpaceyDeeJ
                        Verkoop adressen zijn dus eigenlijk wel gewenst, wie roept [}]
                        Als al die andere mannen maar door blijven leuteren over die valbestendigheid van hun lulijzers, zal ik je maar eens een adresje of wat voor Petzl geven.
                        Ik weet vrijwel zeker dat Frontline Rigging (Utrecht) http://www.Frontline-rigging.nl ze verkoopt,
                        en misschien Toprek Rigging (Etten-Leur)
                        http://www.toprek.nl ook wel.
                        Anders misschien eens proberen bij:
                        Als organisatie wil je dat medewerkers weer veilig thuiskomen na werken op hoogte of in besloten ruimten. Doe waardevolle inzichten op in dit dossier.

AllRisk valbeveiliging is uw totaalleverancier en expert in oplossingen voor veilig werken op hoogte met valbeveiliging.

of gewoon via de Petzl website:

en ik heb de vrijheid genomen om de titel van het topic iets duidelijker te maken.
                        Bij rigging denk ik aan hijsen en bij werktuigen voor rigging aan hijswerktuigen. En dat bedoelde je dus juist niet.
                        En om er nou meteen 'werktuigje' van te maken....
                        die vind je weer in een heel andere industrie - waar ze af en toe ook wel iets met vastzetten en hijsen doen,
                        maar die shows hebben een toch wat intiemer karakter [:X]
                        suc6
                        Rinus

een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• AJB
                          • Jul 2003
                          • 2289

Ik begreep ooit vaag dat ook Mennens e.e.a. bied in valbeveiliging. Bij Frontline kunnen ze je uitstekend adviseren, en je ontvangt binnen 2 werkdagen een mooie catalogus + prijslijst... Wel ff minimaal 20% van af bietsen uiteraard
                          If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                          ------------------------------------------------
                          Arvid Buit
                          Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• Pieter Huijgen
                            • Sep 2003
                            • 766

Kijk eens bij Lightco. Hieronder staat de link naar een pdf document met het Petzl spul dat ze hebben.

Lid van het Front tegen zijlicht

Comment

• rinus bakker
                              • Mar 2002
                              • 5429

Bij Mennens en Lightco lopen ook echt een hoop mensen rond die je kunnen adviseren wat betreft gebruik van valgordels in combinatie met wat voor rigging handig. slim of verstandig is.
                              Ik heb het niet zo op
                              - account-managers-op-provisie,
                              - dozenschuivers en andere
                              - we're-only-in-the-business-for-the-money-and-don't-give-a-damn-about-who-whay-or-what!
                              Als je nu het woord valbeveiliging intikt in Google krijg je meteen een Gigaberg aan links.
                              En daarvan zitten er een hoop in de handel vanwege de handel.
                              Niet omdat ze er sjoege van of ervaring mee hebben.
                              En ik heb al vreselijke vormen van prutswerk gezien. Ook van sommige bekende firma's.

En als je dan ook nog het woord rigging noemt... dunt het bijna net zo Giga weer uit.
                              een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

Working...