NEN - NPR Evenement Rigging & Vlieg 'Normen'

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5429

NEN - NPR Evenement Rigging & Vlieg 'Normen'

Het zal nog een maandje of twee duren, maar dan wordt de eerste NEN-(ontwerp-)norm uitgebracht, die speciaal gemaakt voor de Entertainment Rigging.
    Deze eerste zal gaan over het toepassen van de juiste veiligheidsfactoren bij allerlei (tijdelijke) hijs-toepassingen en -constructies.
    Er liggen een aantal voorstellen voor andere ontwerp-normen, maar het is heel goed mogelijk om hier ook onderwerpen aan te dragen waarvan je zegt dat het zinvol zou zijn om een duidelijke norm voor te hebben.

Barst maar los, ik gooi ze wel in de werk-groep....
    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe
  • kokkie
    • Nov 2003
    • 1166

Zitten we echt op NEN niveau of wordt er al met een half oog gekeken naar een NEN EN norm? Ik heb altijd het idee dat Engeland, maar zeker Duitsland ook erg met dit soort dingen bezig zijn, dus ik vroeg me af of jullie ook rekening houden met bepaalde standpunten die zij hebben en onder het motto beter goed gejat dan slecht bedacht is daar misschien ook wel wat geleend.
    Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• showband
      • May 2001
      • 4516

als dit een open oproep is voor suggesties?

Zou er iets kunnen worden beschreven hoe de "uitleggers" van de windups gemarkeerd moeten worden? Omdat je altijd gasten op hun plaat ziet gaan over die dingen.

Ik weet niet of dit plan algemeen zal worden of oncontroleerbaar diepgaand? ("zijn alle boutjes bij zilte omstandigheden aisi316" enzo )
      lekker belangrijk!

Comment

• Jasper-Lichtbron
        • Jun 2001
        • 2155

Kun je misschien wat voorbeelden noemen van zaken die erin zouden / gaan komen Rinus? Dan krijgen wij een idee waar we het over hebben hier. Alleen het begrip "NEN-norm" is ook zo breed zoals showband al aangeeft.

Comment

• rinus bakker
          • Mar 2002
          • 5429

NEN is de uitgever van Nederlandse Normen, en als zodanig door de overheid erkend,
          [en daardoor dus helaas ook weer een monopolistische & bureaucratische club, jammer maar helaas.]
          Maar NEN is gelieerd aan de CEN - de club van Europese normalisatie-instellingen, dus officieler kan het.
          We zitten op NEN-niveau en als er in andere Europese landen nog niets in die vorm bestaat wordt het automiatisch de basis voor het EN-ontwerp.
          We hebben (in-)direct kontakt met de Duitsers (en Zwitsers). Niet op DIN-niveau, maar wel met mensen die in dat soort clubs zitten.
          En zo druk zijn ze in Duitsland en Engeland op DIN of BSI-niveau nu ook weer niet hoor...
          De Duitsers hebben wel de VBG's en de VPLT, maar daarnaast gebeurt niet zo veel. Maar we houden daar wel degelijk rekening mee, en met wat er in andere landen in allerlei versies op de plank ligt.
          Uitgangspunt blijven de Machine Richtlijn en de Arbeidsmiddelen Richtlijn. Die zijn geldig in heel Europa, en het Bouwbesluit voor wat betreft Nederland. Dit laatste komt op termijn terecht in de Eurocodes, maar de nummers daarvan weet ik niet 123.
          Kontakt met Engelsen (BSI, PSA, ABTT) is voor mij persoonlijk vrijwel onmogelijk gebleken - ik heb dat zo vaak geprobeerd (faxen, mailen enz), dat ik de indruk heb dat ze daar niet weten dat er een continent bestaat. Engelsen kijken liever over de grote plas... daar praten ze ook niet zo raar!
          En vergis je niet in 'Normen', verzekeraars eisen vaak dat je daaraan voldoet als je je wilt verzekeren.

Comment

• rinus bakker
            • Mar 2002
            • 5429

2 (iCe)
            op de lijst met voorstellen voor normen staan nu onder meer:

- Handbediend vliegen van personen (een bewerking van de ESTA/ANSI-ontwerprichtlijn die GertJan Brouwer, Willem Westermann en ik ruim een jaar geleden hebben gemaakt)
            - Ontwerp, fabricage en gebruik van truss (bewerking van de ESTA/ANSI en VPLT documenten)
            - Ontwerp, fabricage en gebruik van staalladders (een bewerking van de ESTA/ANSI-norm, die we nog moeten toetsen aan de NL regels)
            - Hijsplanning: Riggingplot, samenstelling en inhoud.
            - Entertainment Hijstechniek. Lijst met termen en definities.

2 showband
            dat is een wel heel simpel verhaal: gebruik roodwitte (of geel-zwarte) afzet-tape op de schoren of stempelpoten en ook ruim een meter daarboven.
            Als je alles zwart maakt en dan ook nog in donker zet is alles een struikelobject.
            Mijn suggestie: "Als je kunt hangen blijf dan niet staan!"
            Maar een ietwat andere formulering zou kunnen zijn:
            - gebruik van statieven: toelaatbare belastingen, borging tegen vallen en markering van schoren en outriggers.
            (Ik denk dat daar nog heel wat mensen zuur bij zouden kijken.)

Maar inderdaad is dit een oproep voor suggesties.

Comment

• G-LiTe
              • Apr 2004
              • 196

Rinus,

Misschien een erg wilde suggestie. Ik weet dat er zoiets bestaat als de DIN 4113 Norm, die het gebruik van Aluminium structuren onder statische belasting beschrijft. (Heb hem zelf nog nooit goed bestudeerd, simpel omdat ik hem niet heb. Ik zal eens moeten rondkijken of iemand me eens een kopietje of zo kan bezorgen)

Maar misschien zijn 'genormeerde' rekenmethodes ook een idee voor deze NEN-normen. Het zou leuk zijn als verschillende riggers bij een eenzelfde opzet van constructie ook tot dezelfde calculaties komen. In de de praktijk komt hier op dit moment helemaal nix van terecht. Dit grotendeels omwille van niet uniforme rekenregels (Meerdere(Alle) wegen leiden naar Rome is het spreekwoord, maar in de praktijk leiden ze naar verschillende wijken van Rome ) en verschillende aannames (bvb. aannames voor persoon in truss, indeling wat als uniforme last en wat als puntlast,...).

Of gaat dit way to far, Rinus??

De groeten.

G-LiTe
              Oneindig zijn 2 dingen: het heelal en de domheid van sommige individuen

Comment

• rinus bakker
                • Mar 2002
                • 5429

Ik heb 4113 meen ik zelf dubbel - en ik zie je eind van de week.
                Qua rekenmethodes wilden we het een en ander beginnen met vastleggen bij de documenteninhoud van de riggingplots:
                Hoe kom je aan je belastingen?
                Maar jouw suggestie is op zich heel goed:
                DIN 4113 is zeker niet alleen-zalingmakend, al was het maar omdat de legeringen allemaal een Europese (EN-AW] naam krijgen ipv die DIN-elementen-aanduidingen.

Overigens is het zeker een idee om DIN 4112 (- Fliegende Bauten) ook nog eens door de club te laten bekijken.
                Want er wordt ook aardig wat afgeknoeid (bijna niks aan gedaan dus) met windlastberekeningen in de Outdoor-evenementen-business van de Lage landen. B&WT komt toch nooit langs.....
                Ga zo door.
                Dit wordt leuk...
                (en straks hebben we versterking nodig. Is er al een IBN/BIN werkgroep op dit terrein?)

Comment

• frankpol
                  • Nov 2003
                  • 38

Beste Rinus,
                  Is deze speciale NEN editie gewoon te verkijgen bij de verkoopadressen van NEN boeken?? Waar kan ik meer info krijgen/lezen wat betreft de datum van uitgave en inhoud??

Groeten,
                  Frank

Comment

• rinus bakker
                    • Mar 2002
                    • 5429

Nou niet meteen te snel van stapel.
                    De (ontwerp-)norm komt ws. eind november/begin december uit bij het NNI/NEN.
                    Het is ook echt geen boek hoor, maar een stuk of 6-7 pagina's, met informatie teruggebracht tot de meest essentiele zaken.
                    En dan is er tot ca. half 2005 de mogelijkheid voor 'de sector' om hier kritiek op te leveren.
                    Daarna gaat ie als (Nederlandse) NEN norm door het leven, en zal binnen Europa als ontwerptekst voor een EN-norm 'worden ingebracht'.

Comment

• Eddo
                      • Nov 2003
                      • 11

Hoi Rinus,

Is het werkbaar ook een norm op te stellen voor het aanbrengen van middelen tbv. valbeveiliging e.d.

Want daar wordt vaak mee geknoeid, men gebruikt dan bv. wel de juiste methodes materialen, maar hoe en waaraan ze bevestigd zijn gebeurd vaak op basis van de bekende 'natte vinger'

Ik begrijp dat regels voor valbeveiliging zelf niet onder rigging vallen!

Maar enige duidelijkheid in gebruik van aan rigging gerelateerde materialen zoals truss etc. bij valbeveiliging, lijkt me wel handig.

Eddo.

Comment

• rinus bakker
                        • Mar 2002
                        • 5429

Ik weet niet welke het precies uit de serie is, maar ergens vanaf NEN-EN-355 t/m NEN-EN 365
                        is een hele reeks normen over velabeveiliging varierend van verankering/krachten tot gordel/krachten tot non-chute enz enz.
                        Het lijkt me niet dat wij daar wee een aparte norm voor moeten maken
                        Hoogstens verwijzen we naar de kracht(en) waarmee moet worden gerekend bij gebruik van de genormaliseerde valbeveiligingen.
                        Als men zelf gaat klooien is men ook zelf verantwoordelijk.
                        Dus als men die bestaande normen niet zouden willen, lezen waarom een voor deze sector dan wel?
                        Of val je soms anders (harder?) van een boorplatform en GSM-mast dan van een groundsupport of tower?
                        Onwil is van alle tijden, onkunde ook.

Comment

• Eddo
                          • Nov 2003
                          • 11

tja rinus,

Je slaat de spijker op zijn kop.

Zo'n vermelding bedoelde ik ook, want valbeveiliging zelf, is zoals je zelf al aangeeft al ergens anders beschreven.

Bedankt voor de opheldering.

Eddo.

Comment

• rinus bakker
                            • Mar 2002
                            • 5429

En alsof de duvel ermee speelt:
                            De FEM - Federation Européenne de la Manutention (club van Europese Hijs/hefwerktuig-fabrikanten) heeft in augustus een ontwerpregel gepubliceerd voor handmatig en mechanisch aangedreven takels, lieren (en trekken) voor het hijsen boven en van personen: FEM 9.756.
                            57 kantjes juridisch-technisch in - naar keuze - Engels, Duits of Frans...
                            Ik heb de Engelse versie en ben al op enkele onduidelijkheden gestuit, maar een feit blijft:
                            de eerste Europese regels voor onze sector liggen er wel degelijk.
                            Al lijkt het door de zware Duitse delegatie - oa: Demag, Stahl & Hoffman(=LiftKet~Chainmaster)met verder GIS (zwitsers, dus toch een beetje Duits!) en Verlinde (Frans) wel erg op de VBG-70 regels.
                            Nu is het woord aan de Europese gebruikers, en we zullen in elk geval als Nederlandse NEN-club kijken wat we er van vinden.

Comment

• Lykle
                              • Dec 2003
                              • 63

Beste Rinus,

Ik las op zichtlijnen.nl een stuk over Europese regel en Nederlandse richtlijn voor Hijsen Boven en van Personen dat jij geschreven hebt.

Ik heb hier een vraag over:
                              In een van de laatste alineas geef je de oplossing voor het hijsen boven (en van) mensen met electrotakels in het verdubbelen van de gebruiksfactor.

Hier lijkt het (volgens mij ten onrechte) dat bij het hijsen van personen ook een verdubbeling van de gebruiksfactor volstaat. Zou dit niet een dubbele verdubbeling moeten zijn?

Ik dacht dat ik goed hat opgelet tijdens je cursus maar nu ga ik toch weer twijfelen[?].

groeten,

Lykle

Comment

Working...