4 bar vertikaal hangen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • driesmees
    • Apr 2003
    • 1076

4 bar vertikaal hangen

Eerst even zeggen dat ik al gezocht heb via de zoekmachine...

Zoals de titel verraad wil ik eens een fourbar (BOTEX T4) vertikaal hangen, dus met 1 klem aan de bovenkant ofzo...
    Kan dit? en is dit verantwoord qua rigging?
    Ik kan niet beginnen modden want het zijn gehuurde barren.
    Het zullen waarschijnlijk G klemmen zijn, hetgeen de verhuurder op voorraad heeft dus.

Het zal wel bijna moeten om ze vertikaal te hangen, want 3 fourbarren + 4 losse spots + 4 scans + strobe op 6 meter lichtbrug zal moeilijk gaan...

De lichtbrug bestaat uit 3 stukken F20200 van Mobil-Tech op 2 Sp2-TA statieven van hetzelfde merk.

Kan er iemand antwoorden?

Dries
    [CENTER] [/CENTER]
  • turbomaster
    • Jan 2004
    • 27

ik zou zeggen bereken eerst het volledige gewicht van de T-bar + pars + kabels en zoek dan de specs eens op die de fabrikant van die haken geeft.
    ik zou in elk geval toch zorgen dat die ruim voldoende zijn en zeker dat heel het boeltje degelijk gesafed is
    to be or not to be en waar diende dat knopje nu voor???

Comment

• Roeltej
      • May 2001
      • 761

vraag is meer of je bar het zelf wel aankan ... volgens mij trek je die stuk als je em aan 1 haak naar beneje hangt.
      Vitality Show

Comment

• rinus bakker
        • Mar 2002
        • 5429

Als het ronde barren zijn:
        draaibare scaff clamps of "dubbele doughty's" gebruiken (als je geen dunwandige truss hebt tenminste.
        Standaard G-clamps = maximaal 17kg en dan vertikaal belast, dus daarmee kan het zeker NIET!
        Als het vierkante of rechthoekige buis is.... Shoot me....
        Hoeveel varianten kun je bedenken om het verkeerd te doen. Tekeningen en berekeningen!
        en ALTIJD minimaal twee onafhankelijke 'ophangingen', dus 1 haak + 1 safety is het minimum!

Die lichtbrug en statieven (ik ben geen 'Mobiltech-endorser', maar dat doet er niet zo toe) moet je zelf even checken aan de hand van jouw materiaal, waarvan ik ook niet weet wat het allemaal weegt.
        Hou er wel rekening mee dat als de belasting niet gelijk over de beide buizen van de truss verdeeld is dat ook tot reductie van de belastbaarheid zal leiden.
        een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• daantje
          • Aug 2004
          • 265

wij hebben laatst hetzelfde probleem gehad. Als je met manfrotto werkt kan je buiten de manfrotto 2 barren doen. dan de
          bar (b)manfrotto(b) scan scan strobe bar strobe scan scan (b)manfrotto(b)en dan weer een bar

de 4 losse spots kan je als je triangle hebt boven op doen. ik weet niet hoeveel het zooitje bij elkaar weegt maar check het wel van te voren. is wel erg belangrijk!!!!

maar goed ik ben ook maar 14 en ik denk dat je beter naar een volwassene moet luisteren :-)

tot ziens
          can you feel the light [:)]

Comment

• rinus bakker
            • Mar 2002
            • 5429

citaat:Geplaatst door daantje
            en ik denk dat je beter naar een volwassene moet luisteren :-)
            2 daantje,
            je bent waarschijnlijk de laatste Nederlander die nog is opgevoed

Comment

• daantje
              • Aug 2004
              • 265

ja goed he maar was het idee nou ook goed?
              can you feel the light [:)]

Comment

• driesmees
                • Apr 2003
                • 1076

Ik zal anders ook eens mailen naar de verhuurder hou zij dat doen.
                De Bar komt in het midden te hangen, er zijn dus geen steunpunten...
                [CENTER] [/CENTER]

Comment

• kokkie
                  • Nov 2003
                  • 1166

citaat:Geplaatst door daantje

wij hebben laatst hetzelfde probleem gehad. Als je met manfrotto werkt kan je buiten de manfrotto 2 barren doen. dan de
                  bar (b)manfrotto(b) scan scan strobe bar strobe scan scan (b)manfrotto(b)en dan weer een bar
                  Als je met manfrotto werkt, dan houd het op bij 30 of 35 kg per statief, dus in dat geval gaat je plan niet werken. Als je het 6m trussje neemt en de 4 fourbarren zit je al aan het gewicht.
                  Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• flurk
                    • May 2003
                    • 409

Heb reeds de ervaring met de 4 bars van Botex dat de bouten gewoon de moer door het profil trekken.Dus de 4-bar moet zeker met een safety beveiligd worden.Ze zijn er echt niet voor gemaakt om verticaal te worden opgehangen.

Comment

• driesmees
                      • Apr 2003
                      • 1076

EN anders,
                      wat denken jullie ervan om gewoon een T-bar van een statief te gebruiken?
                      GEwoon klem op het bovenste gat (waar de par aan moet) en die klem dan aan de truss?
                      Het is een ALU bar, dus dat mag niet breken denk ik? Natuurlijk de nodige safeties...
                      [CENTER] [/CENTER]

Comment

• Iko
                        • Feb 2002
                        • 766

Wij hebben op onze Botex T4's trigger clamps zitten en daarmee worden ze ook regelmatig aan 1 klem gehangen, wel met een safety uiteraard. Maar het gaat prima, de bar is van metaal en ik heb ze nog niet zien uitrekken ofzo []

Comment

• driesmees
                          • Apr 2003
                          • 1076

Dus met trigger clamps moet het dus gaan?
                          [CENTER] [/CENTER]

Comment

• Iko
                            • Feb 2002
                            • 766

Bij ons wel..

Comment

• rinus bakker
                              • Mar 2002
                              • 5429

citaat:Geplaatst door driesmees

Dus met trigger clamps moet het dus gaan?
                              Ik denk dat Doughtyaardig wat bedenkingen heeft als je een trigger onder een hoek met de loodlijn gebruikt.
                              Overigens snap ik dan nog steeds niet hoe dat dan gemonteerd gaat worden.
                              Heeft iemand een tekening foto ofzo?

Comment

Working...