Videosignaal over geluidskabels

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Visualizerfreak
    • Sep 2003
    • 19

Videosignaal over geluidskabels

Ik heb binnenkort een project bij mij op school waarbij ik videobeelden vanaf mijn laptop op een beamer moet vertonen. Nu kan ik alleen niet direct bij de beamer zitten, omdat deze nogal ver weg staat. Omdat het voorheen gebruikelijk was dat de laptop in deze ruimte dichtbij de beamer staat hebben we dus ook geen extralange VGA-kabels.

Nu vraag ik mij dus af of dat het mogelijk is om via de video-uitgang (een tulp/cinch aansluiting) op mijn laptop het videosignaal via geluidskabels naar de beamer toe te sturen.
    Ik begrijp dat ik hier de nodige verlooppluggen voor nodig heb, en dat ik rekening moet houden met de kanalen op een geluidskabel.
    Maar mijn vraag is dus of dat ik problemen kan krijgen als ik mijn laptop op deze manier op een beamer aansluit.
    Wat voor problemen kan ik allemaal verrwachten.

Dat project is al volgende week, en ik wil nog dit weekend een besluit genomen hebben over wat ik ga doen, omdat ik daar volgende week de tijd niet voor heb. Daarom wil ik jullie vragen om snel te reageren.

Met vriendelijke groet,
    Johan
    Mvg, Johan
    (www.visualfreak.tk)
  • Wietse
    • Sep 2003
    • 149

zolang je kabel niet te lang is is het geen probleem, als je beemer ook een video ingang heeft.

als je geen cinch van 20 meter hebt liggen, kan je het ook doen met een coax kabel met overgangen van BNC naar cinch

Comment

• Freddie
      • Nov 2002
      • 195

wij op school doen het gewoon met tulp pluggen, maar ik weet niet of die mogelijkheid op je laptop zit. Maar met tulp kan je wel lange afstanden maken (miss ietsjes kwaliteit verlies)
      Als het licht uit is................. Is het donker

Comment

• Wietse
        • Sep 2003
        • 149

derom da je een beetje coax kan gebruiken

Comment

• jurjen_barel
          • Jun 2003
          • 3148

citaat:Geplaatst door Wietse
          zolang je kabel niet te lang is is het geen probleem, als je beemer ook een video ingang heeft.

als je geen cinch van 20 meter hebt liggen, kan je het ook doen met een coax kabel met overgangen van BNC naar cinch
          Voor zover ik weet bestaan er ook videokabels met tulp (= coaxkabel met tulppluggen) maar dat kan aan mij liggen.

Audiokabels gebruiken zal niet lukken op lange afstanden. Het signaal zal te sterk afnemen!

Comment

• Dave
            • Jan 2001
            • 757

Heb eens 2 verloopjes gemaakt.
            Van 2x tulp naar XLR male,
            en van XLR female naar 2x tulp.
            En dan gewoon het videosignaal op de multikabel van het geluid.
            Het ging perfect, het zal niet de beste methode zijn, maar toch.
            U x I = Boem.

Comment

• Whitefarmer
              • Oct 2003
              • 1244

Johan,

Ik gebruik regelmatig een gewone huis/tuin/keuken audiokabel met tulp tulp.
              2 stuks van 10 mtr aan elkaar met een cinch koppelblokje, en dat werkte perfect.

Deze kabeltjes zijn gewoon bij de radio/tv zaak op de hoek te koop.

Wel zou ik ruim voor die tijd ff testen of het werkt!!
              Ik gebruikte het om een videocamera in een zaaltje op een beamer aan te sluiten in een andere zaal.

TIP:
              is zo'n draadloos zender/ontvanger setje nix?? Gigalink of zo.
              Ik heb er zelf nog nooit mee gewerkt, maar volgens de beschrijving kun je er zo'n 30 meter binnenshuis of 100 mtr "zicht" afstand mee overbruggen.

Kosten geloof ik ongeveer 80 euks, maar dan ben je van je hele kabelzooi af.
              (wil ik zelf ook gaan gebruiken, dus als er iemand ervaring mee heeft hoor ik dt graag)

Suc6
              John
              Groeten John
              ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
              Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

• Visualizerfreak
                • Sep 2003
                • 19

Heel erg bedankt voor de reactie's, hier kan ik inderdaad wat mee. Een aantal dingen was ik inderdaad al van op de hoogte, maar het ging me juist om die schakels.
                Waarschijnlijk hoef ik overigens ook niet meer aan deze noodoplossing te denken, want ik heb van mijn school de toestemming gekregen dat er een VGA kabel gaat komen.
                De andere oplossing waar ik inderdaad ook aangedacht had vandaag is om het draadloos te verzenden. De spullen daarvoor heb ik zelfs al liggen. Dus als de VGA kabel niets word, ga ik waarschijnlijk draadloos.

Ik ga in ieder geval zaterdag testen, moet hiervoor nog wel even contact opnemen met onze conciërge, en dan ben ik heel erg hoopvol dat het gaat lukken.

Heel erg bedankt,
                Mvg, Johan
                Mvg, Johan
                (www.visualfreak.tk)

Comment

• laserguy
                  • Jun 2003
                  • 2755

... en als je echt geen spookbeelden wil (zoals schaduwlijntje ietsje naast zwart lijntje op scherm) dan gebruik je toch beter geen audiokabel omdat deze de lijnimpedantie van 75 Ohms niet respecteert wat toch moet bij videosignalen. Van veraf is dat niet te zien maar het resulteert in verminderde beelscherpte.
                  Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• Visualizerfreak
                    • Sep 2003
                    • 19

Ik heb nu gisteren getest. Uiteindelijk heb ik er voor gekozen om toch niet voor de geluidskabels te gaan. En heb ik, omdat ik de VGA kabel nog niet had alleen draadloos getest. En ik moet zeggen dat dit erg goed werkte.
                    Er mogen dan helaas, maar logisch geen andere objecten tussenstaan. Maar voor de rest werkte dit heel erg goed.

Mvg, Johan
                    Mvg, Johan
                    (www.visualfreak.tk)

Comment

• jurjen_barel
                      • Jun 2003
                      • 3148

citaat:Geplaatst door Visualizerfreak
                      Ik heb nu gisteren getest. Uiteindelijk heb ik er voor gekozen om toch niet voor de geluidskabels te gaan.[..]
                      Mag ik vragen waarom niet? Toch geprobeerd, maar lukte niet; niet gedaan vanwege de protesten; geen audiokabel voor handen; ... Toch wel ff nieuwsgierig waartom

Comment

• Visualizerfreak
                        • Sep 2003
                        • 19

De eindverantwoordelijke bij mij op school die vond het toch niet zo'n goed idee om het videosignaal over een audiokabel te sturen. Meestal laat hij ons heel erg vrij in dit soort creatieve oplossingen voor problemen, maar af en toe, zo ook nu krijgen we het advies om het toch anders te doen.
                        En het zijn verder ook niet mijn spullen, maar de spullen van de school waar ik mee moet werken. Bovendien ging het mij om het vinden van een oplossing voor mijn probleem. En die heb ik nu via andere wegen gevonden.
                        Mvg, Johan
                        (www.visualfreak.tk)

Comment

• wouwoudukduk
                          • Jun 2002
                          • 21

Ik heb zelf afgelopen weekend een groot feest gehad waarbij de dj op het podium ook dvd's af wou spelen. Achter de dj hingen twee grote schermen. Omdat we naast de dvd speler ook nog een camera en een computer aan de projectors hadden hangen moest het signaal van de dvd (video-out) naar de regie.
                          Wij hebben het video signaal eerst door 10 meter xlr kabel kabel laten gaan toen door een multikabel van 20 meter en weer een xlr van 10 meter daarna door een splitter en uiteindelijk door 20 meter bnc kabel naar de projector (bijna 60 meter kabel).Verdiend geen schoonheidsprijs maar het werkte perfect.

Comment

• SpaceyDeeJ
                            • Sep 2001
                            • 876

Hoi,

ben niet zo;n videofreak, doch we doen regelmatig karaoke shows. De zaal monitoren staan soms wat verder weg, en mijn ervaring is, dat wanneer je ene goed afgeschermde kabel gebruikt, je makkelijk een XLR kabel kan gebruiken, ook bij de wat langere afstanden. Echter hou ik hier wel een beperking van 30/40 meter aan. Anders huur ik even een BNC haspeltje van langere lengtes.

Welke Gigaset heb je gebruikt bij je testen ? ik ben nieuwsgierig om dit eventueel voor bovenstaand verhaal te gaan toepassen met een lopende camera en andersom....
                            cheers,

DeeJ

zohee pappie, die tafel van die meneer is echt wel groot

Comment

• driesmees
                              • Apr 2003
                              • 1076

tip:
                              20 meter VGA kabel ==> 38 euris...
                              [CENTER] [/CENTER]

Comment

Working...